REGULAMENTUL
DELEGAT (UE) NR. 363/2012 din 23 februarie 2012 privind normele de
procedură pentru recunoaşterea şi retragerea recunoaşterii
organizaţiilor de monitorizare, prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a
obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn
şi produse din lemn
Forma sintetică
la data 21-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.
(Text cu relevanţă pentru SEE)
având în vedere Tratatul
privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn (1), în special articolul 8 alineatul
(7),
(1)JO L 295, 12.11.2010, p. 23.
(1)Scopul Regulamentului (UE) nr. 995/2010
este, în special, de a reduce la minimum riscul introducerii pe piaţa
internă a lemnului şi a produselor derivate din lemnul provenit din
exploatarea forestieră ilegală. Organizaţiile de monitorizare
trebuie să sprijine operatorii în îndeplinirea cerinţelor
respectivului regulament. În acest scop, organizaţiile de monitorizare
trebuie să elaboreze un sistem de diligenţă cuvenită,
să acorde operatorilor dreptul de a-l utiliza şi să verifice
utilizarea corectă a acestuia.
(2)Procedura prin care Comisia recunoaşte
organizaţiile de monitorizare trebuie să fie echitabilă,
transparentă şi independentă. Prin urmare, solicitanţii
trebuie evaluaţi după consultarea autorităţilor competente
ale statelor membre şi după colectarea a suficient de multe
informaţii cu privire la aceştia. Dacă este necesar, colectarea
de informaţii trebuie să includă vizite la sediul
solicitantului.
(3)Este necesar să se precizeze competenţele
şi capacitatea de care trebuie să dispună organizaţiile de
monitorizare pentru a determina conformitatea lemnului cu legislaţia
aplicabilă în ţara de recoltare şi pentru a propune măsuri
care să evalueze riscul introducerii pe piaţă a lemnului ilegal
şi a produselor derivate din lemn ilegal. Atunci când riscul identificat
nu este neglijabil, organizaţiile de monitorizare trebuie să
aibă şi capacitatea de a propune măsuri corespunzătoare
pentru a reduce la minimum acest risc.
(4)Trebuie să se asigure exercitarea în mod
transparent şi independent de către organizaţiile de
monitorizare a funcţiilor lor, cu evitarea oricărui conflict de
interese care decurge din aceste funcţii şi furnizarea serviciilor
către operatori în mod nediscriminatoriu.
(5)Comisia trebuie să decidă cu privire la
retragerea recunoaşterii în conformitate cu o procedură
echitabilă, transparentă şi independentă. Înainte de a lua
o decizie, Comisia trebuie să consulte autorităţile competente
ale statelor membre în cauză şi să colecteze informaţiile
necesare, inclusiv prin vizite la faţa locului, atunci când este necesar.
Organizaţiei de monitorizare în cauză trebuie să i se acorde
posibilitatea de a-şi prezenta observaţiile înainte de luarea unei
decizii.
(6)În conformitate cu principiul
proporţionalităţii, Comisia trebuie să fie în
măsură să retragă recunoaşterea fie cu titlu temporar
şi/sau condiţionat, fie cu titlu permanent, după cum consideră
necesar având în vedere nivelul deficienţelor constatate, în cazul în care
o organizaţie de monitorizare nu mai îndeplineşte funcţiile sau
cerinţele stabilite la articolul 8 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010.
(7)Este necesar
să se asigure faptul că nivelul de protecţie a persoanelor în
ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal în cadrul
domeniului de aplicare a prezentului regulament, în special a datelor cu
caracter personal din cererile de recunoaştere ca organizaţie de
monitorizare, respectă cerinţele prevăzute în Directiva 95/46/CE
a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind
protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor
cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date (2)
şi în Regulamentul (CE) nr. 45/2001
al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2000 privind
protecţia persoanelor fizice cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal de către instituţiile şi organele comunitare şi
privind libera circulaţie a acestor date (1),
(2)JO L 281, 23.11.1995, p. 31.
În sensul prezentului regulament, în plus
faţă de definiţiile stabilite la articolul 2 din Regulamentul
(UE) nr. 995/2010,
se aplică următoarele definiţii:
1."autorităţi
competente interesate" înseamnă autorităţile competente din
statele membre în care o organizaţie de monitorizare sau un solicitant
care doreşte recunoaşterea ca organizaţie de monitorizare este
stabilit legal, sau în care acesta prestează servicii sau
intenţionează să presteze servicii în sensul Directivei 2006/123/CE
a Parlamentului European şi a Consiliului (2);
(2)JO L 376,
27.12.2006, p. 36.
2."titluri oficiale de
calificare" înseamnă diplome, certificate şi alte titluri
oficiale de calificare eliberate de o autoritate a unui stat, desemnată în
conformitate cu actele cu putere de lege sau cu actele administrative ale
statului respectiv, şi care certifică absolvirea cu succes a unei
formări profesionale;
3."experienţă profesională"
înseamnă practicarea efectivă şi legală a profesiei
respective.
Art. 2: Cerere de
recunoaştere
(1)Orice entitate,
publică sau privată, respectiv companie, corporaţie, firmă,
întreprindere, instituţie sau autoritate, stabilită legal în Uniune,
poate prezenta Comisiei o cerere pentru a fi recunoscută ca
organizaţie de monitorizare.
Entitatea depune cererea în
oricare dintre limbile oficiale ale Uniunii Europene, împreună cu
documentele enumerate în anexă.
(2)Pentru a fi recunoscut ca
organizaţie de monitorizare, solicitantul trebuie să demonstreze
că îndeplineşte toate cerinţele prevăzute la articolul 8
alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010
şi la articolele 5-8 din prezentul regulament.
(3)Comisia
confirmă primirea unei cereri şi furnizează solicitantului un
număr de referinţă în termen de 10 zile lucrătoare de la
data primirii cererii.
De asemenea, Comisia indică
solicitantului un termen limită orientativ în care va decide cu privire la
cerere. Comisia informează solicitantul ori de câte ori revizuieşte
termenul limită orientativ în funcţie de necesitatea de a obţine
informaţii suplimentare sau documente pentru evaluarea cererii.
(4)În cazul în care
au trecut trei luni de la primirea de către Comisie a unei cereri sau de
la ultima comunicare scrisă adresată solicitantului de Comisie,
dacă această dată este ulterioară, iar Comisia nu a adoptat
o decizie de recunoaştere sau a respins cererea, aceasta informează
solicitantul în scris cu privire la stadiul evaluării cererii.
Primul paragraf poate fi aplicat
de mai multe ori modului de a trata o cerere.
(5)Comisia transmite
autorităţilor competente interesate o copie a cererii şi a
documentelor justificative, iar acestea pot prezenta observaţii în termen
de o lună de la data transmiterii respectivei copii.
Art. 3: Documente
suplimentare şi accesul la sedii
(1)La cererea Comisiei, solicitantul
sau autorităţile competente interesate trebuie să prezinte orice
alte informaţii suplimentare sau documente solicitate de către
Comisie într-un anumit termen.
(2)Solicitantul
trebuie să acorde acces Comisiei la sediul său, pentru a verifica
dacă sunt îndeplinite toate cerinţele stabilite la articolul 8 din
Regulamentul (UE) nr. 995/2010
şi la articolele 5-8. Comisia informează în avans solicitantul cu
privire la o astfel de vizită. Autorităţile competente
interesate pot participa la această vizită.
Solicitantul trebuie să ofere
toată asistenţa necesară pentru a facilita astfel de vizite.
Art. 4: Decizia de
recunoaştere
În cazul în care Comisia adoptă o decizie de
recunoaştere în conformitate cu articolul 8 alineatul (3) din Regulamentul
(UE) nr. 995/2010,
aceasta informează solicitantul în cauză în termen de 10 zile
lucrătoare de la data adoptării acelei decizii.
De asemenea, Comisia furnizează fără
întârziere solicitantului un certificat de recunoaştere şi
comunică decizia sa autorităţilor competente din toate statele
membre, în conformitate cu articolul 8 alineatul (3) al doilea paragraf din
Regulamentul (UE) nr. 995/2010,
în termenul menţionat la primul paragraf.
Art. 5: Personalitatea
juridică şi stabilirea legală în Uniune
(1)În cazul în care solicitantul este
stabilit în mod legal în mai multe state membre, acesta trebuie să
furnizeze informaţii cu privire la sediul social, administraţia
centrală sau locul principal de desfăşurare a
activităţii din Uniune, precum şi cu privire la toate
agenţiile, sucursalele sau filialele înfiinţate pe teritoriul
oricărui alt stat membru. Solicitantul trebuie, de asemenea, să
declare în care state membre intenţionează să furnizeze
servicii.
(2)Un solicitant care este sau face
parte dintr-o autoritate a unui stat membru nu trebuie să facă dovada
faptului că are personalitate juridică şi că este stabilit
legal în Uniune.
(1)În scopul
asigurării exercitării corespunzătoare a funcţiilor unei
organizaţii de monitorizare în conformitate cu articolul 8 alineatul (2)
litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010,
personalul competent din punct de vedere tehnic al solicitantului trebuie
să îndeplinească următoarele criterii minime, atestate prin
titluri oficiale de calificare şi prin experienţa profesională:
a)formare profesională
oficială într-o disciplină relevantă pentru
activităţile unei organizaţii de monitorizare;
b)pentru
poziţiile tehnice de conducere, cel puţin cinci ani de
experienţă profesională într-o funcţie similară
funcţiilor unei organizaţii de monitorizare.
În sensul literei (a) din primul
paragraf, sunt considerate relevante disciplinele legate de silvicultură,
mediu, drept, managementul afacerilor, gestionarea riscului, comerţ,
audit, control financiar sau gestionarea lanţului de aprovizionare.
(2)Solicitantul trebuie să
păstreze documente care să ateste sarcinile şi
responsabilităţile personalului său. Solicitantul trebuie
să dispună de proceduri pentru monitorizarea performanţei
şi a competenţei tehnice ale personalului său.
Art. 7: Capacitatea de a
exercita funcţii ca organizaţie de monitorizare
(1)Solicitantul
trebuie să demonstreze că a instituit:
a)o structură
organizatorică care să asigure exercitarea adecvată a
funcţiilor unei organizaţii de monitorizare;
b)un sistem de diligenţă
cuvenită pus la dispoziţia şi pentru uzul operatorilor;
c)politici şi proceduri care
permit evaluarea şi îmbunătăţirea sistemului de
diligenţă cuvenită;
d)proceduri şi procese de
verificare a utilizării corespunzătoare a sistemului său de
diligenţă cuvenită de către operatori;
e)proceduri privind acţiunile
corective care urmează a fi întreprinse în cazul unei utilizări
necorespunzătoare de către operator a sistemului său de
diligenţă cuvenită.
(2)În plus faţă de
cerinţele de la alineatul (1), solicitantul trebuie să demonstreze
că dispune de capacitatea financiară şi tehnică pentru a
exercita funcţiile de organizaţie de monitorizare.
Art. 8: Absenţa
conflictului de interese
(1)Solicitantul trebuie să fie
organizat în aşa fel încât să garanteze obiectivitatea şi
imparţialitatea activităţilor sale.
(2)Solicitantul trebuie să
identifice, să analizeze şi să ţină evidenţe care
să documenteze riscurile de conflict de interese care rezultă din
exercitarea funcţiilor de organizaţie de monitorizare, inclusiv orice
conflicte care decurg din relaţiile sale cu organismele asociate sau cu
subcontractanţi.
(3)În cazul în care s-a identificat
riscul unui conflict de interese, solicitantul trebuie să dispună de
reguli şi proceduri scrise pentru a evita conflictele de interese la nivel
organizaţional şi individual. Politicile şi procedurile scrise
trebuie menţinute şi puse în aplicare. Aceste politici şi
proceduri pot include audituri efectuate de către terţi.
Art. 9: Informaţii
privind modificările ulterioare
(1)Organizaţia
de monitorizare informează Comisia fără întârziere cu privire la
oricare din următoarele situaţii care apar după
recunoaşterea sa:
a)o modificare care poate afecta
abilitatea respectivei organizaţii de monitorizare de a respecta
cerinţele de la articolele 5-8, care a avut loc după
recunoaşterea sa;
b)organizaţia de monitorizare
înfiinţează agenţii, sucursale sau filiale în Uniune, altele
decât cele declarate în cererea sa;
c)organizaţia de monitorizare
decide să presteze servicii în alte state membre, altele decât cele
declarate în cererea sa, sau într-un stat membru în care a declarat că a
încetat să mai presteze servicii în conformitate cu litera (d);
d)organizaţia de monitorizare
încetează să mai presteze servicii în orice stat membru.
(2)Comisia comunică
autorităţilor competente interesate toate informaţiile
obţinute în temeiul alineatului (1).
Art. 10: Revizuirea
deciziei de recunoaştere
(1)Comisia poate
să revizuiască în orice moment decizia prin care recunoaşte o
organizaţie de monitorizare.
Comisia efectuează o astfel
de revizuire în oricare din următoarele situaţii:
a)o autoritate competentă
interesată informează Comisia că a constatat faptul că o
organizaţie de monitorizare nu mai îndeplineşte funcţiile
prevăzute la articolul 8 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010
sau nu mai îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 8
alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010,
astfel cum se prevede la articolele 5-8 din prezentul regulament;
b)Comisia se află în posesia
unor informaţii pertinente, inclusiv a unor rapoarte bine fundamentate din
partea unor terţi, că o organizaţie de monitorizare nu mai
îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 8 alineatele (1)
şi (2) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010
şi la articolele 5-8 din prezentul regulament;
c)o organizaţie de monitorizare
a informat Comisia cu privire la modificările menţionate la articolul
9 alineatul (1) litera (a) din prezentul regulament.
(2)În cazul în care se
iniţiază o revizuire, Comisia este asistată de o echipă de
evaluatori care desfăşoară procesul de revizuire şi
efectuează verificări.
(3)Solicitantul
trebuie să acorde acces Comisiei la sediul său pentru a verifica
dacă sunt îndeplinite toate cerinţele stabilite la articolul 8 din
Regulamentul (UE) nr. 995/2010
şi la articolele 5-8. Autorităţile competente în cauză pot
participa la această vizită.
Solicitantul trebuie să ofere
toată asistenţa necesară pentru a facilita astfel de vizite.
(4)Echipa de
evaluatori redactează un raport în care îşi prezintă
concluziile. La raportul de revizuire se anexează documente justificative.
Raportul de revizuire trebuie
să includă o recomandare privind retragerea recunoaşterii unei
organizaţii de monitorizare.
Echipa de evaluatori va transmite
raportul de revizuire autorităţilor competente interesate.
Autorităţile respective pot face comentarii în termen de trei
săptămâni de la data transmiterii raportului.
Echipa de evaluatori trimite
organizaţiei de monitorizare în cauză o sinteză a
constatărilor şi concluziilor raportului. Organizaţia poate face
comentarii adresate echipei de evaluatori în termen de trei săptămâni
de la data transmiterii sintezei.
(5)În raportul de
revizuire pe care îl întocmeşte, echipa de evaluatori trebuie să
recomande retragerea recunoaşterii cu titlu temporar şi/sau
condiţionat, sau cu titlu permanent, după cum consideră necesar
în funcţie de nivelul deficienţelor constatate, în cazul în care se
stabileşte că o organizaţie de monitorizare nu mai
îndeplineşte funcţiile sau cerinţele stabilite la articolul 8
din Regulamentul (UE) nr. 995/2010.
Echipa de evaluatori poate, în
schimb, să recomande Comisiei să emită un aviz privind
măsurile corective sau un avertisment oficial, sau să îi recomande
Comisiei să nu ia nicio măsură suplimentară.
Art. 11: Decizia de
retragere a recunoaşterii
(1)Comisia decide cu privire la
retragerea recunoaşterii unei organizaţii de monitorizare cu titlu
temporar şi/sau condiţionat, sau cu titlu permanent, luând în
considerare raportul de revizuire menţionat la articolul 10.
(2)Comisia poate emite o notificare
privind măsurile corective sau un avertisment oficial, dacă nivelul
deficienţelor constatate nu duce la o concluzie clară, în
conformitate cu articolul 8 alineatul (6) din Regulamentul (CE) nr. 995/2010,
cu privire la faptul că organizaţia de monitorizare nu mai
îndeplineşte funcţiile sau cerinţele prevăzute la articolul
8 alineatul (2) din respectivul regulament.
(3)O decizie de a retrage
recunoaşterea unei organizaţii de monitorizare, precum şi o
comunicare sau o avertizare în conformitate cu alineatul (2), este
notificată organizaţiei de monitorizare în cauză şi
comunicată autorităţilor competente din toate statele membre în
conformitate cu articolul 8 alineatul (6) din Regulamentul (CE) nr. 995/2010,
în termen de 10 zile lucrătoare de la data adoptării ei.
Prezentul regulament nu aduce
atingere normelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal
prevăzute de Directiva 95/46/CE
şi de Regulamentul (CE) nr. 45/2001.
Prezentul regulament intră în
vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este
obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate
statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 23 februarie 2012.
Pentru Comisie Preşedintele Jose Manuel BARROSO |
ANEXĂ: Lista documentelor justificative
1.Personalitatea
juridică; sediul legal; prestări de servicii:
- copii legalizate ale documentelor
justificative, astfel cum se prevede în legislaţia naţională
relevantă;
- lista statelor membre în care
solicitantul intenţionează să presteze servicii.
- descrierea organizării
şi a structurii entităţii;
- lista personalului competent din
punct de vedere tehnic şi copii ale CV-urilor;
- descrierea sarcinilor şi a
responsabilităţilor, precum şi repartizarea acestora;
- o descriere detaliată a
procedurilor de monitorizare a performanţei şi competenţelor
personalului competent din punct de vedere tehnic.
3.Capacitatea de a
exercita funcţii ca organizaţie de monitorizare:
O descriere detaliată a
următoarelor:
- sistemul de diligenţă
cuvenită;
- politicile şi procedurile
pentru evaluarea şi îmbunătăţirea sistemului de
diligenţă cuvenită;
- politicile şi procedurile
pentru soluţionarea reclamaţiilor de la operatori sau de la
părţi terţe;
- procedurile şi procesele de
verificare a utilizării corespunzătoare a sistemului de diligenţă
cuvenită de către operatori;
- proceduri privind acţiunile
corective care urmează a fi întreprinse în cazul unei utilizări
necorespunzătoare de către operator a sistemului de
diligenţă cuvenită;
- un sistem de evidenţă
a documentelor.
- copii ale declaraţiilor
financiare pentru ultimul exerciţiu financiar; sau
- o declaraţie privind cifra
de afaceri; sau
- alte documente justificative în
cazul în care solicitantul nu poate, din motive întemeiate, să furnizeze
documentele indicate mai sus;
- dovada asigurării de
răspundere civilă.
5.Absenţa
conflictului de interese:
- declaraţie de
absenţă a conflictului de interese;
- descrierea politicilor şi a
procedurilor scrise pentru evitarea conflictelor de interese la nivel
organizaţional şi individual, care pot include audituri efectuate de
către terţi.
- descrierea sarcinilor
subcontractate;
- dovezi că toţi
subcontractanţii sau filialele, atunci când acestea sunt înfiinţate,
îndeplinesc cerinţele relevante menţionate anterior.
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 115L
din data de 27 aprilie 2012
Forma sintetică
la data 21-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.
© Uniunea Europeana, http://eur-lex.europa.eu.
Numai legislatia Uniunii Europene publicata pe suport de hartie in Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene este considerata autentica.