ORDONANŢĂ
DE URGENŢĂ nr. 85 din 8 noiembrie 2006 privind stabilirea
modalităţilor de evaluare a pagubelor produse vegetaţiei
forestiere din păduri şi din afara acestora
Forma sintetică
la data 20-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.
(la
data 09-Apr-2007 actul a fost aprobat de Legea
84/2007 )
Asigurarea gestionării durabile a
pădurilor şi dezvoltarea unei silviculturi multifuncţionale pe
termen lung, care îndeplineşte nevoile societăţii, sunt premise
care stau la baza Planului de acţiune forestier al Uniunii Europene (2007-
2011). Între obiectivele acestui plan sunt şi cele privind îmbunătăţirea
competitivităţii sectorului forestier şi creşterea
utilizării durabile a serviciilor şi produselor forestiere, respectiv
menţinerea şi sporirea funcţiilor de protecţie a
pădurilor. În condiţiile concrete ale României se înregistrează,
în mod constant, tăieri ilegale de arbori care afectează îndeplinirea
obiectivelor sus-menţionate, acestea efectuându-se în contradicţie cu
principiul utilizării durabile. în scopul prevenirii şi combaterii
tăierilor ilegale, se realizează anual, în toate pădurile,
controalele de fond în cantoanele silvice, indiferent de forma de proprietate
asupra pădurii. Cu ocazia acestor controale se constată pagube care,
dacă sunt evaluate în condiţiile prevăzute de Legea nr. 81/1993
privind determinarea despăgubirilor în cazul unor pagube produse fondului
forestier, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier situate pe
terenurile proprietate publică şi privată şi economiei
vânatului, cu modificările ulterioare, ar obliga personalul care
asigură paza pădurii să le suporte integral sau în parte,
nefiind reglementată o limitare a răspunderii acestui personal pentru
situaţiile bine justificate. În plus, valorile despăgubirilor
calculate în condiţiile legislaţiei existente nu sunt în
concordanţă cu posibilităţile financiare ale acestui
personal. în aceste condiţii, există riscul ca pentru o mare parte
din suprafaţa de pădure a ţării să nu mai poată
fi asigurată paza, componentă esenţială a gestionării
durabile a pădurilor şi care concură la realizarea obiectivelor
din Planul de acţiune forestier al Uniunii Europene (2007-2011). Întrucât
începând cu luna septembrie se desfăşoară controalele de fond de
toamnă în cantoanele silvice, este necesară adoptarea unui proiect de
act normativ care să reglementeze această situaţie
extraordinară.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
În
înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, următorii
termeni se definesc astfel:
a)pagubă în vegetaţia forestieră din păduri sau în
vegetaţia forestieră din afara pădurii, denumită în
continuare pagubă, constă în modificarea aspectului, a
integrităţii fizice şi/sau a caracteristicilor fiziologice ale
arborelui/arborilor ori ale arboretului/plantaţiei/regenerării
naturale, după caz, rezultată prin tăierea, degradarea,
distrugerea, scoaterea din rădăcini a arborilor, puieţilor sau
lăstarilor, tăierea crăcilor arborilor în picioare, urmate ori
nu de însuşirea acestora, în condiţii ilegale;
b)lăstari/puieţi - arbori cu diametrul la colet sub 2 cm;
c)pomi de Crăciun - arbori din speciile brad, molid sau alte
răşinoase cu diametrul la colet cuprins între 2,1 şi 12 cm.
(la
data 09-Apr-2007 Art. 1 modificat de Art. 1, punctul 1. din Legea
84/2007 )
(1)Evaluarea
pagubelor se realizează în mod unitar, indiferent de:
c)modul în care acestea au fost
produse.
(2)Evaluarea
pagubelor se diferenţiază în funcţie de producerea lor prin
afectarea:
(3)Valoarea despăgubirilor
pentru pagubele prevăzute în prezenta ordonanţă de
urgenţă se stabileşte prin înmulţirea factorului
"k" specific, prevăzut în anexele nr. 1-3, cu valoarea medie a
unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, stabilită în
conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr.
96/1998
privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului forestier
naţional, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(4)În cazul producerii de pagube în
vegetaţia forestieră din păduri sau în vegetaţia
forestieră din afara pădurilor, altele decât cele prevăzute la
alin. (2) lit. a)-c), după caz, acestea se evaluează prin expertiză
extrajudiciară sau judiciară, după caz.
(1)Valoarea unitară a pagubei
pentru cazul prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. a) se determină
conform prevederilor art. 2 alin. (3), folosindu-se valoarea factorului
"k" prevăzută în anexa nr. 1.
(2)Valoarea factorului "k"
se foloseşte corespunzător categoriei de diametre în care se încadrează
diametrul determinat pentru arborele afectat/prejudiciat/tăiat şi
pentru specia sau grupa de specii a acestuia.
(3)Pe terenurile orizontale,
diametrul arborelui afectat/prejudiciat/tăiat se determină în plan
orizontal, la o înălţime faţă de nivelul solului nu mai
mare de 30 cm.
(4)Pe terenurile înclinate, diametrul
arborelui afectat/prejudiciat/tăiat se determină în conformitate cu
prevederile alin. (3), în partea din amonte.
(5)În cazul arborilor
tăiaţi, care nu se mai găsesc lângă cioată, diametrul
acestora se determină prin măsurarea efectivă a cioatei,
dacă aceasta nu depăşeşte înălţimea de 30 de cm,
sau prin măsurarea diametrului acesteia la înălţimea de 30 de cm
faţă de nivelul solului, în conformitate cu prevederile alin. (3) sau
(4), după caz.
(6)În cazul în care forma secţiunii arborelui sau a cioatei nu
este circulară, diametrul se determină conform prevederilor alin.
(3)-(5), ca medie a două diametre perpendiculare, determinate pentru
cercul circumscris conturului secţiunii cioatei, tangent la contur în
punctele de măsurare diametral opuse.
(la
data 09-Apr-2007 Art. 3, alin. (6) modificat de Art. 1, punctul 2. din Legea
84/2007 )
(7)În cazul arborilor scoşi din rădăcini, fără
a fi sustraşi, diametrul arborelui se măsoară la 30 cm de la
colet.
(8)În cazul arborilor scoşi din rădăcini şi
sustraşi, diametrul arborelui se stabileşte prin calculul mediei aritmetice
a diametrelor a cel puţin trei arbori din imediata apropiere a gropii,
diametre măsurate la 30 cm de la sol.
(9)În cazul tăierii de crengi din arbori în picioare se ia în
considerare cel mai mic diametru.
(10)În cazul secuirii arborilor, respectiv în cazul cioplirii circumferinţei
trunchiului pentru a provoca uscarea acestora, calculul valorii pagubei şi
măsurarea diametrului se fac potrivit prevederilor alin. (1)-(4).
(la
data 09-Apr-2007 Art. 3 completat de Art. 1, punctul 3. din Legea
84/2007 )
(1)Valoarea unitară a pagubei
pentru cazul prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. b) se determină
conform prevederilor art. 2 alin. (3), folosindu-se valoarea factorului
"k" prevăzută în anexa nr. 2, corespunzătoare speciei.
(2)Valoarea unitară a pagubei
prevăzută la alin. (1) se stabileşte luându-se în calcul un
puiet/lăstar/m3.
(1)Valoarea unitară a pagubei
pentru cazul prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. c) se determină
conform prevederilor art. 2 alin. (3), folosindu-se valoarea factorului
"k" prevăzută în anexa nr. 3.
(2)Constituie
pagubă, dacă aceasta se produce prin afectarea pomilor de
Crăciun potrivit prevederilor art. 1, astfel:
a)pe tot cursul anului, în culturile
speciale care au destinaţia pomi de Crăciun;
b)în perioada 1 noiembrie - 31
decembrie, în arborete în compoziţia cărora se găsesc specii de
răşinoase.
(1)Personalul cu atribuţii de
pază a pădurilor răspunde patrimonial, în conformitate cu
prevederile cap. III al titlului XI din Legea nr. 53/2003
- Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare,
pentru pagubele produse pe suprafeţele de pădure pe care le are în
pază, constatate şi evaluate în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(la
data 18-Jun-2014 Art. 6, alin. (1) a se vedea recurs in interesul legii Decizia
3/2014 )
(2) Răspunderea persoanelor cu atribuţii de
pază a pădurilor, care fac dovada că şi-au îndeplinit cu
responsabilitate şi cu bună-credinţă obligaţiile de
serviciu şi au luat măsurile necesare pentru evitarea producerii
pagubelor, poate fi limitată în următoarele situaţii:(la data 09-Apr-2007 Art. 6, alin.
(2) modificat de Art. 1, punctul 4. din Legea
84/2007 )
a)din aceeaşi pădure se
constată că se distrug/însuşesc ilegal, în mod constant, arbori,
puieţi, lăstari sau pomi de Crăciun, după caz;
b)trupurile de pădure care fac
obiectul pazei de către aceeaşi persoană sunt dispersate;
c)pădurile au accesibilitate
ridicată.
(la
data 04-Dec-2006 Art. 6, alin. (3) a se vedea referinte de aplicare din Metodologie
din 2006 )
(3)Dispoziţiile alin. (2) se aplică de persoana juridică
angajatoare a persoanei cu atribuţii de pază a pădurilor sau de
către şeful ocolului silvic, în cazul în care paza se asigură
prin ocoale silvice, cu respectarea metodologiei privind limitarea
răspunderii patrimoniale a personalului de pază a pădurilor,
elaborată cu consultarea reprezentanţilor proprietarilor de
păduri, ai administratorilor de păduri, indiferent de forma de
proprietate a acestora. Metodologia se aprobă prin ordin al
conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde
de silvicultură.
(la
data 09-Apr-2007 Art. 6, alin. (3) modificat de Art. 1, punctul 4. din Legea
84/2007 )
(4)Sumele reprezentând contravaloarea
pagubelor stabilite în condiţiile alin. (2) şi (3) nu pot fi mai mici
decât valoarea pagubei efective calculată prin aplicarea preţului
mediu al masei lemnoase pe picior stabilit, în conformitate cu prevederile
legii, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale
care răspunde de silvicultură.
(1)Constatarea
şi evaluarea pagubelor care angajează răspunderea
patrimonială în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) se fac de
către:
a)personalul din cadrul structurilor
care asigură administrarea/serviciile silvice/paza pentru pădurea sau
vegetaţia forestieră din afara pădurilor, după caz, care
are competenţe în acest sens acordate prin regulamentul de organizare
şi funcţionare propriu;
b)personalul cu atribuţii de
control care reprezintă autoritatea statului în domeniul controlului
regimului silvic.
(2)Constatarea şi evaluarea pagubelor
produse prin săvârşirea de infracţiuni sau de contravenţii
se fac de personalul silvic împuternicit în condiţiile legii să
constate faptele prin care s-au săvârşit infracţiuni sau
contravenţii silvice.
(1)Contravaloarea
pagubelor evaluate în condiţiile art. 7 se încasează după cum
urmează:
a)de către persoana
juridică care realizează paza pădurii, dacă paza nu este
asigurată printr-un ocol silvic;
b)de către ocolul silvic care
asigură administrarea sau serviciile silvice, dacă acesta
asigură şi paza pădurii.
(2)Sumele încasate
cu titlu de despăgubiri în conformitate cu prevederile alin. (1) au
următoarele destinaţii:
a)se fac integral venit la fondul de
conservare şi regenerare a pădurilor, constituit în conformitate cu
prevederile art. 63 din Legea nr. 26/1996
- Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale art. 81 din Ordonanţa Guvernului nr. 96/1998
privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului forestier
naţional, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, în cazul despăgubirilor pentru pagubele produse pădurilor
proprietate publică a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, după caz;
b)se fac venit în cuantum de 50% la
fondul de conservare şi regenerare a pădurilor, constituit în
conformitate cu prevederile art. 81 din Ordonanţa Guvernului
nr. 96/1998,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
pentru pădurile proprietate privată; restul de 50% se acordă
proprietarului pădurii în care s-a produs paguba, dacă acesta are
asigurate serviciile silvice/administrarea pădurii în condiţiile
legii.
(3)Obligaţia distribuirii
sumelor încasate ca despăgubiri în conformitate cu prevederile alin. (2)
revine persoanelor prevăzute la alin. (1).
(4)În situaţia în care se
constată, de către personalul silvic cu atribuţii de control din
cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură, pagube în păduri sau în vegetaţia forestieră
pentru care nu este asigurată/nu sunt asigurate administrarea/serviciile
silvice în condiţiile legii, sumele care se determină ca
despăgubiri se fac venit la fondul de ameliorare a fondului funciar,
constituit în conformitate cu prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
şi se virează ocolului silvic cu care proprietarul încheie ulterior
contract de administrare/servicii silvice.
(5)Contravaloarea pagubelor
constatate potrivit alin. (4) se determină în condiţiile art. 3, 4
sau 5, după caz, şi se suportă în cuantum de 50% de către
proprietarii pădurilor private care nu asigură administrarea
pădurii/serviciile silvice şi în cuantum de 100% de către unităţile
administrativ-teritoriale care nu asigură administrarea
pădurii/serviciile silvice.
(6)În situaţia
prevăzută la alin. (5), proprietarul nu este exonerat de îndeplinirea
obligaţiilor prevăzute de lege referitoare la asigurarea
administrării/serviciilor silvice printr-un ocol silvic.
(7)Proprietarii pădurilor
nemulţumiţi de cuantumul despăgubirilor acordate în
condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă se pot adresa
instanţelor judecătoreşti competente, potrivit legii.
(1)În cazul recuperării, în
condiţiile legii, de materiale lemnoase obţinute prin producerea de
pagube, răspunderea patrimonială este limitată la diferenţa
dintre valoarea pagubelor stabilită în conformitate cu prevederile
prezentei ordonanţe de urgenţă şi valoarea încasată
prin comercializarea materialelor lemnoase recuperate.
(2)Sumele care se încasează în
condiţiile alin. (1) au fiecare dintre ele destinaţiile
prevăzute la art. 8 alin. (2).
(3)Dacă valoarea încasată
prin comercializarea masei lemnoase recuperate este egală sau mai mare
decât contravaloarea pagubelor evaluate în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă, aceasta are destinaţiile
prevăzute la art. 8 alin. (2).
(1)Nerespectarea obligaţiei
prevăzute la art. 8 alin. (2) constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei şi
obligarea contravenientului de a distribui sumele încasate ca despăgubiri,
în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) şi b).
(2)Constatarea contravenţiei
şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de
către personalul silvic cu atribuţii de control din cadrul
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură
şi din cadrul unităţilor din subordinea acesteia.
(3)Contravenţiei prevăzute
la alin. (1) îi sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului
nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
Anexele nr. 1-3 fac parte
integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
La data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă Legea nr. 81/1993
privind determinarea despăgubirilor în cazul unor pagube produse fondului
forestier, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier situate pe
terenurile proprietate publică şi privată şi economiei
vânatului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275
din 29 noiembrie 1993, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU Contrasemnează: Ministrul agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale, Gheorghe Flutur Ministrul finanţelor
publice, Sebastian Teodor
Gheorghe Vlădescu |
ANEXA
Nr. 1: VOLUMELE UNITARE şi valoarea
factorului k*) pentru prejudiciile înregistrate la arbori, pe specii sau grupe
de specii
Nr. crt. |
Categoria de diametre (cm) |
Răşinoase |
Cvercinee, paltin, frasin,
cireş, sorb |
Alte foioase |
||||||
Volum unitar (m3/bucată) |
Valoarea factorului k |
Volum unitar (m3/bucată) |
Valoarea factorului k |
Volum unitar (m3/bucată) |
Valoarea factorului k |
|||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
2,1-4,0 |
0,002 |
0,035 |
0,018 |
0,003 |
0,070 |
0,036 |
0,001 |
0,035 |
0,018 |
2. |
4,1-8,0 |
0,009 |
0,070 |
0,036 |
0,010 |
0,105 |
0,054 |
0,003 |
0,035 |
0,018 |
3. |
8,1-12,0 |
0,040 |
0,105 |
0,054 |
0,028 |
0,175 |
0,090 |
0,049 |
0,035 |
0,018 |
4. |
12,1-16,0 |
0,086 |
0,140 |
0,072 |
0,072 |
0,227 |
0,117 |
0,078 |
0,105 |
0,054 |
5. |
16,1-20,0 |
0,156 |
0,210 |
0,108 |
0,150 |
0,297 |
0,153 |
0,124 |
0,140 |
0,072 |
6. |
20,1-24,0 |
0,245 |
0,227 |
0,117 |
0,266 |
0,402 |
0,207 |
0,217 |
0,175 |
0,090 |
7. |
24,1-28,0 |
0,366 |
0,402 |
0,207 |
0,411 |
0,735 |
0,378 |
0,332 |
0,280 |
0,144 |
8. |
28,1-32,0 |
0,521 |
0,682 |
0,351 |
0,617 |
1,015 |
0,522 |
0,508 |
0,525 |
0,270 |
9. |
32,1-36,0 |
0,713 |
1,015 |
0,522 |
0,866 |
2,082 |
1,071 |
0,720 |
0,892 |
0,459 |
10. |
36,1-40,0 |
0,900 |
1,435 |
0,738 |
1,144 |
3,237 |
1,665 |
0,976 |
1,400 |
0,720 |
11. |
40,1-44,0 |
1,123 |
1,837 |
0,945 |
1,450 |
4,322 |
2,223 |
1,271 |
1,872 |
0,963 |
12. |
44,1-48,0 |
1,364 |
2,362 |
1,215 |
1,782 |
5,600 |
2,880 |
1,602 |
2,397 |
1,233 |
13. |
48,1-52,0 |
1,629 |
3,220 |
1,656 |
2,168 |
7,507 |
3,861 |
1,994 |
3,220 |
1,656 |
14. |
52,1-56,0 |
1,889 |
3,920 |
2,016 |
2,549 |
9,380 |
4,824 |
2,411 |
4,340 |
2,232 |
15. |
56,1-60,0 |
2,162 |
4,655 |
2,394 |
2,981 |
11,935 |
6,138 |
2,892 |
5,775 |
2,970 |
16. |
60,1-64,0 |
2,464 |
5,740 |
2,952 |
3,428 |
15,260 |
7,848 |
3,390 |
7,630 |
3,924 |
17. |
64,1-68,0 |
2,749 |
6,545 |
3,366 |
3,883 |
17,745 |
9,126 |
3,960 |
9,362 |
4,815 |
18. |
68,1-72,0 |
2,989 |
7,227 |
3,717 |
4,362 |
20,475 |
10,530 |
4,552 |
11,200 |
5,760 |
19. |
72,1-76,0 |
3,164 |
8,190 |
4,212 |
4,851 |
24,517 |
12,609 |
5,161 |
13,702 |
7,047 |
20. |
76,1-80,0 |
3,409 |
8,872 |
4,563 |
5,379 |
27,877 |
14,337 |
5,763 |
15,592 |
8,019 |
21. |
>80,0 |
3,583 |
9,450 |
4,860 |
5,934 |
30,975 |
15,930 |
6,419 |
17,587 |
9,045 |
*) Valorile
din coloanele 3, 6 şi 9 se aplică pentru calculul prejudiciului când
nu se acordă limitarea răspunderii.
Valorile din
coloanele 4, 7 şi 10 sunt cele până la care poate scădea
valoarea factorului k, prin aplicarea limitării răspunderii care se
stabileşte prin ordinul conducătorului autorităţii publice
centrale care răspunde de silvicultură.
(la
data 09-Apr-2007 anexa 1 modificat de Art. 1, punctul 5. din Legea
84/2007 )
ANEXA Nr. 2: Valoarea factorului "k"*
pentru prejudiciile înregistrate la puieţi sau lăstari, pe specii sau
grupe de specii
Nr. crt. |
Prejudiciu înregistrat la: |
Valoarea factorului "k"*
pentru specia sau grupa de specii |
|||||
Răşinoase |
Cvercinee,paltin, frasin,
cireş,sorb |
Alte foioase |
|||||
0. |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
1 |
Puieţi |
0.017 |
0.009 |
0.017 |
0.009 |
0.017 |
0.009 |
2 |
Lăstari |
0.008 |
0.004 |
0.017 |
0.009 |
0.017 |
0.009 |
* Valorile din
coloanele 2, 4 şi 6 se aplică pentru calculul prejudiciului când nu
se acordă limitarea răspunderii.
Valorile din coloanele 3, 5 şi 7 sunt cele
până la care poate scădea valoarea factorului "k" prin
aplicarea limitării răspunderii care se stabileşte prin ordinul
conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde
de silvicultură.
ANEXA Nr. 3: Valoarea factorului "k"*
pentru prejudiciile înregistrate la pomi de Crăciun, pe specii sau grupe
de specii
Nr. crt. |
Prejudiciu înregistrat la: |
Valoarea factorului "k"*
pentru specia sau grupa de specii |
|||||
Brad |
Molid |
Alte răşinoase |
|||||
0. |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
1 |
Pomi de Crăciun |
6.125 |
3.150 |
5.600 |
2.880 |
5.750 |
2.700 |
* Valorile din coloanele 2, 4 şi 6 se
aplică pentru calculul prejudiciului când nu se acordă limitarea
răspunderii.
Valorile din coloanele 3, 5 şi 7 sunt cele
până la care poate scădea valoarea factorului "k" prin
aplicarea limitării răspunderii care se stabileşte prin ordinul
conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde
de silvicultură.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 926
din data de 15 noiembrie 2006
Forma sintetică
la data 20-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci inregistrate
ale Wolters Kluwer.