ORDONANŢĂ
DE URGENŢĂ nr. 1 din 4 ianuarie 2017 pentru stabilirea unor
măsuri în domeniul administraţiei publice centrale şi pentru
modificarea şi completarea unor acte normative
Forma sintetică
la data 21-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.
(la
data 11-Jun-2017 actul a fost aprobat de Legea
129/2017 )
Având în vedere Hotărârea Parlamentului nr. 1/2017
pentru acordarea încrederii Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 5 din 4 ianuarie 2017,
luând în considerare necesitatea stabilirii
măsurilor care să permită desfăşurarea, în cel mai
scurt timp, în noul cadru organizatoric, a activităţii Guvernului
şi a ministerelor,
reţinându-se că, în cazul
neadoptării măsurilor propuse, nu se pot asigura punerea în aplicare
a Programului de guvernare acceptat de Parlament şi îndeplinirea
principalului rol al Guvernului de a realiza politica internă şi
externă a ţării şi de a exercita conducerea generală a
administraţiei publice, cu repercusiuni directe asupra
cetăţenilor, elemente care vizează interesul public şi
constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I: Măsuri de înfiinţare, organizare şi
reorganizare a ministerelor
(1)Se înfiinţează
Ministerul Consultării Publice şi Dialogului Social prin preluarea
structurilor şi activităţilor Ministerului pentru Consultare
Publică şi Dialog Civic şi prin preluarea structurilor şi
activităţilor aferente dialogului social de la Ministerul Muncii,
Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
(2)La data intrării în vigoare a
hotărârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Consultării Publice şi Dialogului Social, Ministerul
pentru Consultare Publică şi Dialog Civic se desfiinţează.
Se înfiinţează
Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale prin reorganizarea
Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor
Vârstnice.
Ministerul Culturii îşi
schimbă denumirea în Ministerul Culturii şi Identităţii
Naţionale.
Ministerul Comunicaţiilor
şi pentru Societatea Informaţională îşi schimbă
denumirea în Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii
Informaţionale.
(1)Se înfiinţează
Ministerul Turismului prin preluarea structurilor şi a
activităţii Autorităţii Naţionale pentru Turism
şi prin preluarea activităţilor şi a structurilor de
specialitate din domeniul turismului de la Ministerul Economiei,
Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri.
(2)La data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, autoturismele aferente
reprezentanţelor de turism din străinătate nepreluate de
Autoritatea Naţională pentru Turism în conformitate cu prevederile
art. 26 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr 96/2012
privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale şi pentru modificarea unor acte
normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 71/2013,
cu modificările şi completările ulterioare, trec de la
Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi
Fondurilor Europene la Ministerul Turismului, astfel cum sunt evidenţiate
în patrimoniul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei
Publice şi Fondurilor Europene.
(3)La data intrării în vigoare a
hotărârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Turismului, Autoritatea Naţională pentru Turism se
desfiinţează.
Se înfiinţează
Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat prin
preluarea activităţilor şi a structurilor din domeniul
întreprinderilor mici şi mijlocii, mediului de afaceri, comerţului,
antreprenoriatului şi investiţiilor străine de la Ministerul
Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri.
Se înfiinţează
Ministerul Economiei prin reorganizarea Ministerului Economiei, Comerţului
şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri.
(1)Se înfiinţează Ministerul Cercetării şi
Inovării, ca autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare şi
inovare, prin preluarea activităţii şi structurilor specializate
în domeniul cercetării şi inovării de la Ministerul
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice
şi prin preluarea activităţii şi structurilor de la
Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică
şi Inovare.
(la
data 11-Jun-2017 Art. 8, alin. (1) din capitolul I modificat de Art. 1, punctul
1. din Legea
129/2017 )
(2)La data intrării în vigoare a
hotărârii Guvernului de organizare şi funcţionare a Ministerului
Cercetării şi Inovării, Autoritatea Naţională pentru
Cercetare Ştiinţifică şi Inovare se desfiinţează.
Instituţiile,
unităţile şi institutele de cercetare-dezvoltare prevăzute
în anexele nr. 2, 3a, 3b şi 4 la Hotărârea Guvernului nr. 45/2016
privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare
trec, după caz, în coordonarea, în subordonarea sau sub autoritatea
Ministerului Cercetării şi Inovării, în calitate de autoritate
de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Se înfiinţează
Ministerul Educaţiei Naţionale prin reorganizarea Ministerului
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
(1)În cadrul Ministerului Afacerilor
Externe, care se reorganizează, funcţionează ministrul delegat
pentru afaceri europene, cu atribuţii în organizarea şi coordonarea
la nivel naţional a domeniului afacerilor europene stabilite conform
hotărârii de organizare şi funcţionare a Ministerului Afacerilor
Externe.
(2)Ministrul delegat pentru afaceri
europene îşi îndeplineşte atribuţiile ce îi revin pe domeniile
pe care a fost învestit, folosind structurile proprii ale Ministerului
Afacerilor Externe, precum şi prin instituţiile aflate în
subordonarea, coordonarea ori sub autoritatea Ministerului Afacerilor Externe.
(3)Ministrul delegat pentru afaceri
europene avizează proiectele de acte normative, respectiv
contrasemnează actele normative adoptate potrivit legii,
corespunzător domeniului pentru care a fost învestit, alături de
ministrul afacerilor externe.
(31)Ministrul delegat pentru afaceri europene emite ordine şi
instrucţiuni, în condiţiile legii, corespunzător domeniului
pentru care a fost învestit, inclusiv pentru aprobarea, alături de
ministrul afacerilor externe, a statului de funcţii şi pentru
reglementarea raporturilor de muncă sau de serviciu ale personalului,
aferente structurilor corespunzătoare domeniului coordonat, cu respectarea
dispoziţiilor legale care reglementează statute profesionale
speciale.
(la
data 11-Jun-2017 Art. 11, alin. (3) din capitolul I completat de Art. 1, punctul
2. din Legea
129/2017 )
(4)Ministrul delegat coordonează
şi organizează procesul de pregătire a Preşedinţiei
române a Consiliului Uniunii Europene din anul 2019.
(5)Ministrul delegat pentru afaceri
europene asigură coordonarea procesului de elaborare a mandatelor României
în domeniul afacerilor europene, pe care le avizează în mod obligatoriu.
(6)Ministrul delegat pentru afaceri
europene asigură coordonarea şi implementarea atribuţiilor
Guvernului României în aplicarea prevederilor Legii nr. 373/2013
privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor
europene.
(7)Cu excepţia cheltuielilor
generale de funcţionare, ministrul delegat pentru afaceri europene poate
îndeplini atribuţiile ordonatorului principal de credite al ministerului
în domeniul pentru care a fost învestit, în baza şi în limitele stabilite
prin ordin al ministrului afacerilor externe.
(8)În activitatea sa, ministrul
delegat poate fi ajutat de unul sau mai mulţi secretari de stat, potrivit
hotărârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Afacerilor Externe.
(9)Ministerul Afacerilor Externe preia de la Secretariatul General al
Guvernului, în cadrul structurii coordonate de ministrul delegat pentru afaceri
europene, activităţile şi structura aferente coordonării
şi organizării procesului de pregătire a Preşedinţiei
române a Consiliului Uniunii Europene din anul 2019.
(10)Numărul maxim de posturi din cadrul Ministerului Afacerilor
Externe se suplimentează corespunzător cu numărul de posturi
preluat de la Secretariatul General al Guvernului, prin hotărâre a
Guvernului, propusă spre adoptare în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi. Bugetul Secretariatului General al
Guvernului se diminuează în mod corespunzător, iar bugetul Ministerului
Afacerilor Externe se suplimentează cu suma astfel rezultată.
(la
data 11-Jun-2017 Art. 11, alin. (8) din capitolul I completat de Art. 1,
punctul 3. din Legea
129/2017 )
(1)Se înfiinţează
Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi
Fondurilor Europene prin reorganizarea Ministerului Dezvoltării Regionale
şi Administraţiei Publice şi prin preluarea activităţii
şi personalului de la Ministerul Fondurilor Europene.
(2)La data intrării în vigoare a
hotărârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi
Fondurilor Europene, Ministerul Fondurilor Europene se desfiinţează.
(3)În cadrul Ministerului
Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor
Europene funcţionează ministrul delegat pentru fonduri europene, care
coordonează activitatea fondurilor europene stabilită conform
hotărârii de organizare şi funcţionare a Ministerului Dezvoltării
Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene.
(4)Personalul şi activitatea
structurilor suport, respectiv juridic, achiziţii, resurse umane,
economic, financiar, administrativ, logistică şi altele asemenea, din
cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice
şi Fondurilor Europene deservesc şi activitatea ministrului delegat
pentru fonduri europene.
(5)Reprezentarea Ministerului
Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor
Europene este asigurată în instanţă de către
viceprim-ministrul, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei
publice şi fondurilor europene, prin structura juridică din cadrul
ministerului.
(6)Litigiile ce decurg din
activitatea Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei
Publice şi Fondurilor Europene, înregistrate începând cu data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă pe
rolul instanţelor judecătoreşti sau arbitrale, sunt gestionate
de structura juridică din cadrul ministerului.
(7)Cu excepţia activităţilor prevăzute la alin.
(5), ministrul delegat pentru fonduri europene are calitatea de reprezentant
şi de ordonator principal de credite pentru activităţile
aferente domeniului pentru care a fost învestit.
(la
data 17-Dec-2017 Art. 12, alin. (7) din capitolul I modificat de Art. 1 din Legea
249/2017 )
(71)Ministrul delegat pentru fonduri europene poate delega
atribuţiile de ordonator principal de credite, în condiţiile legii.
(la
data 30-Jun-2017 Art. 12, alin. (7) din capitolul I completat de Art. I,
punctul 2. din Ordonanta
urgenta 50/2017 )
(8)Ministrul delegat pentru fonduri europene emite ordine şi
instrucţiuni în domeniul în care a fost învestit.
(la
data 30-Jun-2017 Art. 12, alin. (8) din capitolul I modificat de Art. I,
punctul 3. din Ordonanta
urgenta 50/2017 )
(81)Aprobarea statului de funcţii şi reglementarea
raporturilor de muncă sau de serviciu ale personalului încadrat în
structurile care gestionează fonduri europene se realizează prin
ordin al viceprim-ministrului, ministrului dezvoltării regionale,
administraţiei publice şi fondurilor europene, la propunerea
ministrului delegat pentru fonduri europene.
(la
data 30-Jun-2017 Art. 12, alin. (8) din capitolul I completat de Art. I,
punctul 4. din Ordonanta
urgenta 50/2017 )
(9)Ministrul delegat pentru fonduri
europene avizează proiectele de acte normative, respectiv
contrasemnează actele normative adoptate potrivit legii,
corespunzător domeniului pentru care a fost învestit, alături de
viceprim-ministrul, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei
publice şi fondurilor europene.
(10)În activitatea
sa, ministrul delegat pentru fonduri europene poate fi ajutat de unul sau mai
mulţi secretari de stat, potrivit hotărârii Guvernului privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale,
Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene.
(11)Prin derogare de la art. 48 din Legea nr. 90/2001
privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,
atribuţiile secretarului/secretarilor de stat care îşi va/vor
desfăşura activitatea pe domeniul fondurilor europene se stabilesc
prin ordin al ministrului delegat pentru fonduri europene.
(12)Ministrul delegat pentru fonduri europene reprezintă ministerul
în raporturile cu celelalte ministere, cu alte autorităţi publice
şi instituţii publice interne şi internaţionale, cu
organizaţii interne şi internaţionale, precum şi cu
persoane fizice şi juridice române şi străine, pe domeniul în
care a fost învestit, cu excepţia activităţilor prevăzute
la alin. (5).
(la
data 30-Jun-2017 Art. 12, alin. (10) din capitolul I completat de Art. I,
punctul 5. din Ordonanta
urgenta 50/2017 )
Se înfiinţează
Ministerul Apelor şi Pădurilor prin preluarea activităţii
şi structurilor specializate din domeniul apelor şi pădurilor de
la Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.
Se înfiinţează
Ministerul Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi
Pădurilor.
Se înfiinţează
Ministerul pentru Relaţia cu Parlamentul prin preluarea
activităţii şi structurilor de specialitate din cadrul
Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul, structură cu
personalitate juridică, finanţată prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului, care se desfiinţează.
(1)Se înfiinţează
Ministerul pentru Românii de Pretutindeni prin preluarea
activităţilor şi structurilor din domeniul relaţiilor cu
românii de pretutindeni din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
(2)La data intrării în vigoare a
hotărârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, Institutul "Eudoxiu
Hurmuzachi" pentru Românii de Pretutindeni trece din subordinea
Ministerului Afacerilor Externe în subordinea Ministerului pentru Românii de
Pretutindeni.
Cheltuielile
necesare desfăşurării activităţii viceprim-ministrului
fără portofoliu şi a cabinetului acestuia se asigură de la
bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(1)Se înfiinţează Agenţia pentru Competitivitate,
instituţie publică cu personalitate juridică,
finanţată integral de la bugetul de stat, în subordinea
Secretariatului General al Guvernului.
(2)Agenţia pentru Competitivitate este condusă de un
preşedinte cu rang de secretar de stat, numit şi eliberat din
funcţie prin decizie a prim-ministrului.
(3)Organizarea, funcţionarea, atribuţiile, precum şi
structura organizatorică a instituţiei prevăzute la alin. (1) se
aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Secretariatului
General al Guvernului, cu încadrarea în numărul maxim de posturi stabilit
pentru Secretariatul General al Guvernului.
(4)Salarizarea personalului din cadrul Agenţiei pentru
Competitivitate se stabileşte la nivelul de salarizare aferent
funcţiilor din cadrul Secretariatului General al Guvernului, cu
respectarea prevederilor legale privind salarizarea personalului plătit
din fonduri publice.
(la
data 30-Jun-2017 Art. 16 din capitolul I completat de Art. I, punctul 6. din Ordonanta
urgenta 50/2017 )
(1)La data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, Cancelaria Prim-Ministrului,
structură fără personalitate juridică, în subordinea
prim-ministrului, finanţată prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului, se desfiinţează.
(2)Atribuţiile,
activităţile şi personalul Cancelariei Prim-Ministrului se
preiau de către Secretariatul General al Guvernului.
(3)Coordonarea activităţii
instituţiilor publice şi a organelor de specialitate ale
administraţiei publice centrale, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă, se
exercită de către prim-ministru, prin Secretariatul General al
Guvernului.
Agenţia Domeniilor Statului,
instituţie publică cu personalitate juridică,
finanţată integral de la bugetul de stat, trece din subordinea
Guvernului şi din coordonarea tehnică a ministrului agriculturii
şi dezvoltării rurale în subordinea Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale.
(1)Începând cu data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, exercitarea
drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din calitatea de
acţionar unic al statului român la Compania Naţională
"Loteria Română" - S.A. se realizează de către
Ministerul Finanţelor Publice.
(2)Reprezentanţii statului în
adunarea generală a acţionarilor se numesc prin ordin al ministrului
finanţelor publice.
(3)Se autorizează Ministerul Finanţelor
Publice să efectueze demersurile necesare pentru modificarea actului
constitutiv al acesteia, în conformitate cu prevederile prezentei
ordonanţe de urgenţă, precum şi să aprobe efectuarea
formalităţilor de publicitate prevăzute de lege.
(4)În litigiile aflate pe rolul
instanţelor judecătoreşti sau arbitrale în care statul este
chemat în judecată în calitate de acţionar la Compania Naţională
"Loteria Română" - S.A., interesele statului vor fi
reprezentate, în condiţiile legii, de către Ministerul
Finanţelor Publice, începând cu data prevăzută la alin. (1).
(1)În termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
instituţiile prevăzute la art. 1-18 propun Guvernului spre adoptare
proiectele hotărârilor Guvernului pentru reglementarea măsurilor
privind organizarea şi funcţionarea lor, conform prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2)Ministerele nou-înfiinţate
sau care preiau, instituţii, activităţi şi structuri,
după caz, de la alte ministere sau autorităţi, conform
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, preiau personalul
aferent acestora în condiţiile legii şi se subrogă în drepturile
şi obligaţiile ministerelor sau autorităţilor care derulau
aceste activităţi.
(3)Ministerele prevăzute la
alin. (2) preiau, pe bază de protocol de predare-preluare, execuţia
bugetară, precum şi patrimoniul ministerelor sau structurilor reorganizate
stabilit pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit prevederilor
art. 28 alin. (11) din Legea contabilităţii nr. 82/1991,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în
termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul
2017.
(4)Încadrarea personalului preluat
potrivit alin. (2) se realizează cu respectarea procedurii şi
regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal, în termen de
minimum 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârilor prevăzute
la alin. (1).
(1)Până la intrarea în vigoare a
Legii bugetului de stat pe anul 2017 finanţarea cheltuielilor ministerelor
reorganizate sau nou-înfiinţate se asigură în condiţiile art. 37
alin. (1) din Legea nr. 500/2002
privind finanţele publice, cu modificările şi completările
ulterioare, din bugetele ordonatorilor principali de credite existenţi
înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
din structura cărora acestea s-au reorganizat.
(2)Cererile pentru deschiderea de
credite bugetare aferente cheltuielilor efectuate în condiţiile alin. (1)
vor fi semnate numai cu prima semnătură de către oricare dintre
ordonatorii principali de credite ai ministerelor nou-înfiinţate sau
reorganizate, conform specimenelor de semnături şi amprentelor
ştampilelor ordonatorilor principali de credite ai instituţiilor
publice existente înainte sau după intrarea în vigoare a prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă, transmise în acest scop
Ministerului Finanţelor Publice.
(3)În limita creditelor bugetare
deschise în condiţiile alin. (2) se efectuează plăţi de
către şefii compartimentelor financiar-contabile ale ministerelor
existente înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă.
(4)După intrarea în vigoare a
Legii bugetului de stat pe anul 2017 şi până la aprobarea
protocoalelor de predare-preluare prevăzute la alin. (3) al art. 20,
finanţarea cheltuielilor de personal şi a altor cheltuieli ale
ministerelor nou-înfiinţate se asigură din bugetele noilor ordonatori
de credite, în condiţiile alin. (2) şi (3).
(5)Situaţiile financiare anuale
la 31 decembrie 2016 se întocmesc pentru ministerele existente înainte de
intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi se
semnează de către ordonatorii de credite ai instituţiilor
reorganizate.
(6)Întocmirea şi semnarea
documentelor aferente operaţiunilor specifice privind încheierea
execuţiei bugetare a anului 2016 se efectuează de oricare dintre
ordonatorii principali de credite ai ministerelor reorganizate sau
nou-înfiinţate şi/sau de către persoanele prevăzute la
alin. (3).
(7)Pentru aplicarea prevederilor
prezentului articol, Ministerul Finanţelor Publice poate emite
instrucţiuni.
(8)Personalul ministerelor, organelor
de specialitate ale administraţiei publice centrale, instituţiilor
publice şi structurilor care fac obiectul prezentei ordonanţe de
urgenţă îşi păstrează drepturile salariale avute la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(9)Prin excepţie de la prevederile alin. (8), salarizarea
personalului din Ministerul Cercetării şi Inovării se face la
nivelul de salarizare aplicabil personalului Ministerului Educaţiei
Naţionale, cu încadrarea în bugetul aprobat pentru Ministerul
Cercetării şi Inovării.
(la
data 11-Jun-2017 Art. 21, alin. (8) din capitolul I completat de Art. 1,
punctul 4. din Legea
129/2017 )
Atribuţiile
viceprim-miniştrilor prevăzuţi în Hotărârea Parlamentului
României nr. 1/2017
pentru acordarea încrederii Guvernului, altele decât cele specifice
ministerelor pe care le conduc, se stabilesc prin decizie a prim-ministrului.
(1)Reprezentarea Ministerului
Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor
Europene în litigiile înregistrate până la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă pe rolul instanţelor judecătoreşti
sau arbitrale din România, aferente Ministerului Fondurilor Europene, se
asigură de către Ministerul Finanţelor Publice prin
Direcţia generală juridică până la finalizarea
definitivă a acestora, conform art. II alin. (4) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 6/2013
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 96/2012
privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale şi pentru modificarea unor acte
normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 195/2013,
cu modificările ulterioare.
(2)De prevederile art. II alin. (6)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2013
beneficiază şi personalul de specialitate juridică din cadrul
Direcţiei generale juridice a Ministerului Finanţelor Publice, pentru
activitatea desfăşurată în scopul ducerii la îndeplinire a
atribuţiilor şi obiectivelor Ministerului Finanţelor Publice, în
nume propriu sau ca reprezentant al statului, pe plan intern sau
internaţional.
CAPITOLUL II: Modificarea şi completarea unor acte normative
În cuprinsul actelor normative în
vigoare, următoarele denumiri şi sintagme se înlocuiesc după cum
urmează:
a)"Ministerul Muncii, Familiei,
Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice" cu "Ministerul
Muncii şi Justiţiei Sociale";
b)"Ministerul Culturii" cu
"Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale";
c)"Ministerul Economiei,
Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri" şi
"Autoritatea Naţională pentru Turism" cu "Ministerul
Turismului" în cazul prevederilor care reglementează activitatea în
domeniul turismului;
d)"Ministerul Economiei,
Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri" cu
"Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi
Antreprenoriat" în cazul prevederilor care reglementează activitatea
în domeniul comerţului, întreprinderilor mici şi mijlocii şi
mediului de afaceri;
e)"Ministerul Economiei,
Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri" cu
"Ministerul Economiei" în cazul prevederilor care reglementează
activitatea în domeniul economiei;
f)"Ministerul Educaţiei Naţionale
şi Cercetării Ştiinţifice" cu "Ministerul
Educaţiei Naţionale" în cazul prevederilor care
reglementează activitatea în domeniul educaţiei naţionale;
g)"Ministerul Educaţiei
Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice" cu
"Ministerul Cercetării şi Inovării" în cazul
prevederilor care reglementează activitatea în domeniul cercetării ştiinţifice;
h)"Ministerul Fondurilor
Europene" cu "Ministerul Dezvoltării Regionale,
Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene";
i)"Ministerul Mediului, Apelor
şi Pădurilor" cu "Ministerul Mediului" în cazul
prevederilor care reglementează activitatea în domeniul mediului;
j)"Ministerul Mediului, Apelor
şi Pădurilor" cu "Ministerul Apelor şi
Pădurilor" în cazul prevederilor care reglementează activitatea
în domeniul apelor şi pădurilor;
k)"Cancelaria
Prim-Ministrului" cu "Secretariatul General al Guvernului", iar
titulatura "şeful Cancelariei Prim-Ministrului" cu titulatura
"secretarul general al Guvernului";
l)"Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Administraţiei Publice" cu "Ministerul
Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor
Europene";
m)"Ministerul
Comunicaţiilor şi pentru Societatea Informaţională" cu
"Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii
Informaţionale";
n)"Ministerul pentru Consultare
Publică şi Dialog Civic" cu "Ministerul Consultării
Publice şi Dialogului Social";
o)"Departamentul pentru
Relaţia cu Parlamentul" cu "Ministerul pentru Relaţia cu
Parlamentul".
La data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, următoarele acte normative
se modifică şi se completează după cum urmează:
I.Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 25/2007
privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al
Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270
din 23 aprilie 2007, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 99/2008,
cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 1 alineatul (1),
literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
"a) aparatul propriu de lucru
al prim-ministrului, structură fără personalitate juridică,
în subordinea directă a prim-ministrului, finanţată prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului; în cadrul aparatului propriu de lucru al
prim-ministrului îşi desfăşoară activitatea unul sau mai
mulţi secretari de stat şi consilieri de stat, numiţi, respectiv
eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului; în cadrul
aparatului propriu de lucru al prim-ministrului funcţionează
directorul de cabinet al prim-ministrului, cu rang de secretar de stat;
b) Secretariatul General al
Guvernului, instituţie publică cu personalitate juridică, în
subordinea prim-ministrului, condusă de un secretar general cu rang de
ministru numit prin decizie a prim-ministrului, ajutat de doi secretari
generali adjuncţi, cu rang de secretar de stat, precum şi, după
caz, de unul sau mai mulţi secretari de stat, numiţi, respectiv
eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului. Secretarul
general al Guvernului este ordonatorul principal de credite pentru aparatul de
lucru al Guvernului, precum şi pentru instituţiile publice şi
organele de specialitate ale administraţiei publice centrale din
subordinea Guvernului şi din subordinea, respectiv coordonarea
prim-ministrului;"
2.La articolul 1 alineatul (1),
litera c) se abrogă.
3.La articolul 1, alineatul (3) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Organizarea şi
funcţionarea structurilor prevăzute la alin. (1) lit. b), g) şi
h), inclusiv atribuţiile acestora, se aprobă prin hotărâre a
Guvernului."
4.După alineatul (3) al
articolului 1 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
"(4) Normele privind
funcţionarea aparatului propriu de lucru al prim-ministrului, inclusiv
atribuţiile acestuia, se stabilesc prin decizie a prim-ministrului."
II.Legea nr. 90/2001
privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
164 din 2 aprilie 2001, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică după cum urmează:
10.La articolul 11, litera f) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"f)aprobă
strategiile, metodologiile, precum şi programele de dezvoltare
economică a ţării, pe ramuri şi domenii de
activitate;"
1.La articolul 15, litera c) va avea următorul cuprins:
"c)secretarii
de stat şi consilierii de stat din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului;"
(la
data 11-Jun-2017 Art. 25, subpunctul II.., punctul 1. din capitolul II
modificat de Art. 1, punctul 6. din Legea
129/2017 )
2.Articolul 20 va avea
următorul cuprins:
Aparatul de lucru al Guvernului
este alcătuit din aparatul propriu de lucru al prim-ministrului,
Secretariatul General al Guvernului, departamente şi alte asemenea
structuri organizatorice cu atribuţii specifice stabilite prin
hotărâre a Guvernului."
3.Articolul 21 va avea
următorul cuprins:
(1) Aparatul propriu de lucru al
prim-ministrului este alcătuit din:
a) cabinetul prim-ministrului;
b) corpul secretarilor de stat
şi al consilierilor de stat ai prim-ministrului.
(2) Normele privind
funcţionarea aparatului propriu de lucru al prim-ministrului, inclusiv
atribuţiile acestuia, se stabilesc prin decizie a prim-ministrului.
(3) Personalului prevăzut la
alin. (1) nu i se aplică prevederile Legii nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare."
III.Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 40/2016
privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice
centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 490 din 30 iunie
2016, se modifică după cum urmează:
1.Articolul 1 va avea următorul
cuprins:
Prim-ministrul, prin Secretariatul
General al Guvernului, coordonează activitatea instituţiilor publice
şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
ordonanţă de urgenţă."
2.Articolul 2 va avea următorul
cuprins:
Structura organizatorică,
numărul maxim de posturi, statul de funcţii şi statul de
personal ale fiecărei structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului, la
propunerea conducătorilor acestor structuri, cu încadrarea în numărul
maxim de posturi stabilit pentru aparatul de lucru al Guvernului, cu
excepţia aparatului propriu de lucru al prim-ministrului."
IV.Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 159/1999
privind înfiinţarea Companiei Naţionale "Loteria
Română" - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 515 din 25 octombrie 1999, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 288/2001,
cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
după cum urmează:
1.La articolul 5, alineatul (3) va
avea următorul cuprins:
"(3) Drepturile şi
obligaţiile decurgând din calitatea de acţionar unic al statului
român se exercită de către Ministerul Finanţelor Publice."
2.La articolul 8, alineatul (11)
va avea următorul cuprins:
"(11)
Preşedintele consiliului de administraţie prezintă semestrial
sau ori de câte ori se solicită de către Ministerul Finanţelor
Publice situaţia economico-financiară a Loteriei Române, stadiul
realizării obiectivelor şi criteriilor de performanţă,
precum şi alte documentaţii solicitate, care vor fi vizate şi
certificate în condiţiile legii, după caz."
3.În anexă, la articolul 7,
alineatele (3) şi (4) vor avea următorul cuprins:
"(3) Drepturile şi
obligaţiile decurgând din calitatea de acţionar unic al statului
român se exercită de către Ministerul Finanţelor Publice.
(4) Reprezentanţii statului
în adunarea generală a acţionarilor se numesc prin ordin al
ministrului finanţelor publice."
4.În anexă, la articolul 10,
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) Convocarea trebuie
să cuprindă data, locul şi ora ţinerii adunării generale
a acţionarilor, ordinea de zi, cu menţionarea explicită a
tuturor problemelor care vor fi puse în discuţie, şi, dacă este
cazul, textul integral al propunerilor referitoare la modificarea statutului.
Convocarea va fi expediată pe adresa Ministerului Finanţelor Publice
cu cel puţin 15 zile înainte de data prevăzută pentru
desfăşurarea lucrărilor adunării generale a
acţionarilor."
5.În anexă, la articolul 14,
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) Preşedintele
consiliului de administraţie va prezenta semestrial sau ori de câte ori se
solicită de către ministrul finanţelor publice situaţia
economico-financiară a Loteriei Române, stadiul realizării obiectivelor
şi criteriilor de performanţă, precum şi alte
documentaţii solicitate, vizate şi certificate în condiţiile
legii."
V.Articolul 8 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 86/2014
privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul
administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi
completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 920 din 17 decembrie 2014, se abrogă.
VI.Articolul 12 alineatul (5) şi
articolul 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2012
privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale şi pentru modificarea unor acte
normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 884
din 22 decembrie 2012, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 71/2013,
cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
VII.Legea-cadru nr. 284/2010
privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri
publice, publicată în Monitorul oficial al României, Partea I, nr. 877 din
28 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică după cum urmează:
1.La anexa nr. I capitolul II, titlul literei B va avea următorul
cuprins:
"B.Salarizarea
personalului contractual din cadrul cabinetului demnitarului,
Administraţiei Prezidenţiale, al serviciilor Parlamentului şi
aparatului de lucru al Guvernului"
2.La anexa nr. II capitolul III subcapitolul IV: D, numărul de
posturi pentru personalul clerical angajat în unităţile cultelor
recunoscute din România, pentru care se asigură sprijin lunar la
salarizare, se majorează cu un post de la 15.250 posturi la 15.251
posturi, respectiv la nr. crt. 1 - poziţia «Cu studii superioare: gradul
I» de la 3.018 posturi la 3.019 posturi, aferent funcţiei clericale de
preot.
3.La anexa nr. II capitolul III litera E, alineatul (1) al articolului
5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
(1)Pentru
sprijinirea aşezămintelor religioase româneşti din afara
graniţelor, care desfăşoară activităţi deosebite
în vederea menţinerii identităţii lingvistice, culturale şi
religioase a românilor din afara graniţelor, se alocă de la bugetul
de stat, prin unitatea centrală de cult din România, o sumă
reprezentând echivalentul în lei a 209.000 de euro lunar."
VIII.La articolul 90 din Legea nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificările
şi completările ulterioare, după alineatul (8) se introduce un
nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:
"(9)Dispoziţiile
alin. (1)-(7) se aplică şi personalului contractual din cadrul
autorităţilor sau instituţiilor publice."
IX.Legea nr. 268/2001
privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare
terenuri proprietate publică şi privată a statului cu
destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor
Statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 299
din 7 iunie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 4, partea introductivă a alineatului (1) şi
alineatul (2) vor avea următorul cuprins:
"(1)Agenţia
Domeniilor Statului, instituţie publică cu personalitate
juridică, finanţată integral de la bugetul de stat, în
subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, are
următoarele atribuţii:
...............................................................
(2)Structura
organizatorică, statul de funcţii şi regulamentul de organizare
şi funcţionare ale Agenţiei Domeniilor Statului se aprobă
prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, la
propunerea directorului general al agenţiei."
2.Articolul 5 va avea următorul cuprins:
(1)Agenţia
Domeniilor Statului este condusă de un director general, ajutat de un
director general adjunct.
(2)Directorul
general şi directorul general adjunct sunt numiţi şi
revocaţi prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării
rurale.
(3)Directorul
general şi directorul general adjunct îşi desfăşoară
activitatea pe baza unor criterii de performanţă stabilite de
ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, incluse în contractul
de muncă.
(4)Activitatea
directorului general şi a directorului general adjunct este evaluată
semestrial de către o comisie desemnată prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale.
(5)Directorul
general, în exercitarea atribuţiilor sale, emite decizii şi
instrucţiuni în condiţiile legii.
(6)Directorul
general are calitatea de ordonator terţiar de credite.
(7)Directorul
general reprezintă Agenţia Domeniilor Statului în raporturile cu
celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale
şi locale, cu alte persoane juridice şi fizice, precum şi în
justiţie."
3.La articolul 51, alineatele (2) şi (3) vor avea
următorul cuprins:
"(2)Din
Comitet fac parte reprezentanţi ai Secretariatului General al Guvernului,
ai Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, ai Agenţiei
Domeniilor Statului, ai Agenţiei Naţionale de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară, ai Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, ai Ministerului Apelor
şi Pădurilor şi ai Ministerului Dezvoltării Regionale,
Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene. Componenţa
nominală a Comitetului se stabileşte prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale, la propunerea instituţiilor
reprezentate. Atribuţiile, modul de funcţionare şi remunerarea
membrilor se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale.
(3)Membrii
Comitetului sunt remuneraţi din bugetul Agenţiei Domeniilor Statului,
aprobat de ordonatorul principal de credite, respectiv de Ministerul Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale. Cuantumul maxim al indemnizaţiei lunare
va fi stabilit prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării
rurale, fără a putea depăşi 20% din nivelul
indemnizaţiei lunare acordate prin lege pentru funcţia de secretar de
stat."
X.Articolele 23-27 din Legea nr. 17/2014
privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării
terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001
privind privatizarea societăţilor comerciale ce deţin în
administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului
cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei
Domeniilor Statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 178 din 12 martie 2014, cu modificările şi completările
ulterioare, se abrogă.
XI.Ordonanţa Guvernului nr. 32/1998
privind organizarea cabinetului demnitarului din administraţia
publică centrală, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 42 din 30 ianuarie 1998, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 760/2001,
cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
după cum urmează:
1.Articolul 1 va avea următorul cuprins:
În sensul
prezentei ordonanţe, prin demnitar din administraţia publică
centrală, denumit în continuare demnitar, se înţelege:
prim-ministrul, viceprim-ministrul, ministrul de stat, ministrul, ministrul
delegat, secretarul general al Guvernului, consilierul de stat, secretarul de
stat şi asimilatul acestuia din cadrul aparatului de lucru al Guvernului
şi din cadrul ministerelor, precum şi conducătorul organelor de
specialitate ale administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de
stat.»"
2.La anexa nr. 1 "Numărul maxim de posturi din cabinetul
demnitarului", nr. crt. 4 şi 5 vor avea următorul cuprins:
Nr. crt. |
Demnitar |
Numărul total de posturi |
«4. |
Ministru,
ministru delegat, secretarul general al Guvernului |
8 |
5. |
Secretarul
general adjunct al Guvernului, consilier de stat, secretar de stat şi
asimilatul acestuia din cadrul ministerelor şi aparatului de lucru al
Guvernului |
4» |
PRIM-MINISTRU SORIN MIHAI GRINDEANU Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul
dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor
europene, Sevil Shhaideh Viceprim-ministru, ministrul
mediului, Daniel Constantin Secretarul general al Guvernului, Mihai Busuioc Ministrul delegat pentru fonduri
europene, Mihaela Virginia Toader Ministrul economiei, Alexandru Petrescu Ministrul agriculturii şi
dezvoltării rurale, Petre Daea Ministrul culturii şi
identităţii naţionale, Ioan Vulpescu Ministrul educaţiei
naţionale, Pavel Năstase Ministrul cercetării şi
inovării, Şerban-Constantin Valeca Ministrul apelor şi
pădurilor, Adriana Petcu Ministrul muncii şi
justiţiei sociale, Lia-Olguţa Vasilescu Ministrul comunicaţiilor
şi societăţii informaţionale, Augustin Jianu Ministrul consultării
publice şi dialogului social, Gabriel Petrea Ministrul pentru relaţia cu
Parlamentul, Graţiela-Leocadia Gavrilescu Ministrul pentru mediul de
afaceri, comerţ şi antreprenoriat, Florin Nicolae Jianu Ministrul turismului, Mircea-Titus Dobre Ministrul afacerilor externe, Teodor-Viorel Meleşcanu Ministrul pentru românii de
pretutindeni, Andreea Păstîrnac Ministrul delegat pentru afaceri
europene, Ana Birchall Ministrul finanţelor
publice, Viorel
Ştefan |
ANEXĂ: Instituţiile publice şi
organele de specialitate ale administraţiei publice centrale a căror
activitate este coordonată de prim-ministru
1.Agenţia Naţională
Anti-Doping, instituţie publică cu personalitate juridică,
aflată în subordinea Guvernului, finanţată din venituri proprii
şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului
2.Agenţia Naţională
pentru Resurse Minerale, organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului,
finanţată integral de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului
3.Agenţia Naţională
pentru Romi, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului
4.Agenţia pentru Agenda
Digitală a României, organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, cu personalitate juridică, finanţată integral din
venituri proprii
5.Autoritatea Naţională de
Management al Calităţii în Sănătate, instituţie
publică cu personalitate juridică, organ de specialitate al
administraţiei publice centrale în domeniul managementului
calităţii în sănătate, în subordinea Guvernului, finanţată
din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat,
prin bugetul Secretariatului General al Guvernului
6.Autoritatea Naţională
pentru Restituirea Proprietăţilor, organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, în subordinea Guvernului,
finanţată de la bugetul de stat
7.Comisia Naţională pentru
Controlul Activităţilor Nucleare, instituţie publică de
interes naţional, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, finanţată integral de la bugetul de stat prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului
8.Institutul de Investigare a
Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc, instituţie
publică cu personalitate juridică, finanţată integral de la
bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului
9.Institutul Naţional pentru
Studierea Holocaustului din România "Elie Wiesel", instituţie
publică cu personalitate juridică, finanţată din venituri
proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului
10.Institutul Naţional de
Statistică, organ de specialitate al administraţiei publice centrale,
cu personalitate juridică, aflat în subordinea Guvernului, finanţat
prin bugetul Secretariatului General al Guvernului
11.Oficiul Naţional de Prevenire
şi Combatere a Spălării Banilor, organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finanţat de la bugetul de stat
12.Oficiul Naţional pentru
Jocuri de Noroc, organ de specialitate al administraţiei publice centrale,
cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţat de la
bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului
13.Secretariatul de Stat pentru
Culte, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţat de la
bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului
14.Laboratorul de Control Doping,
instituţie publică, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, finanţată din venituri proprii şi subvenţii
acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 12
din data de 5 ianuarie 2017
Forma sintetică
la data 21-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.