ORDIN nr. 1.106 din 21 noiembrie 2018
pentru aprobarea Regulamentului privind
organizarea, funcționarea și componența Comisiei de atestare a
operatorilor economici pentru activitatea de exploatare forestieră, precum
și criteriile de atestare pentru activitatea de exploatare forestieră
EMITENT MINISTERUL APELOR ȘI PĂDURILOR
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1010 din 28 noiembrie 2018
Având în vedere Referatul de aprobare nr. 143.917 din 21.11.2018 al Direcției
politici și strategii în silvicultură,în
temeiul art. 62 alin. (5) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic,
republicată, cu modificările și completările ulterioare, și
al art. 13 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 20/2017 privind
organizarea și funcționarea Ministerului Apelor și
Pădurilor, cu modificările și completările ulterioare, ministrul
apelor și pădurilor emite următorul ordin:
Articolul 1 Se aprobă Regulamentul privind
organizarea, funcționarea și componența Comisiei de atestare a
operatorilor economici pentru activitatea de exploatare forestieră, precum
și criteriile de atestare pentru activitatea de exploatare
forestieră, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Articolul 2 La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului mediului apelor și pădurilor nr.
1.330/2015 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea,
funcționarea și componența Comisiei de atestare a operatorilor
economici pentru activitatea de exploatare forestieră, precum și
criteriile de atestare pentru activitatea de exploatare forestieră,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 693 din 14 septembrie
2015, se abrogă.
Articolul 3 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Ministrul apelor și pădurilor,
Ioan Deneș
București, 21 noiembrie 2018.
Nr. 1.106.
REGULAMENT din 21 noiembrie 2018
privind organizarea, funcționarea și
componența Comisiei de atestare a operatorilor economici pentru
activitatea de exploatare forestieră, precum și criteriile de
atestare pentru activitatea de exploatare forestieră
EMITENT MINISTERUL APELOR ȘI PĂDURILOR
Publicat în MONITORUL
OFICIAL nr. 1010 din 28 noiembrie 2018
Notă
Aprobat prin ORDINUL nr.
1.106 din 21 noiembrie 2018, publicat în Monitorul Oficial nr. 1010
din 28 noiembrie 2018.
Capitolul
I Dispoziții generale
Articolul 1
(1) Prezentul regulament stabilește
modul de organizare, funcționare și componența Comisiei de
atestare a operatorilor economici pentru activitatea de exploatare
forestieră, precum și criteriile de atestare pentru activitatea de
exploatare forestieră, denumit în continuare regulament.
(2) Comisia de atestare a
operatorilor economici pentru activitatea de exploatare forestieră,
denumită în continuare Comisie, funcționează în cadrul Asociației
Patronale a Forestierilor din România, denumită în continuare ASFOR.
(3) Comisia este singura
abilitată să emită certificate de atestare pentru activitatea de
exploatare forestieră, la solicitarea operatorilor economici, în condițiile
prezentului regulament.
Articolul 2
(1) Obținerea
certificatului de atestare emis de către Comisie este obligatorie pentru
operatorii economici care desfășoară activitatea de exploatare
forestieră.
(2) Certificatul de atestare
dă dreptul operatorilor economici care l-au obținut să
desfășoare activități de exploatare a masei lemnoase din
fondul forestier național și din vegetația forestieră de pe
terenuri din afara fondului forestier național.
Articolul 3
În sensul prezentului regulament,
următorii termeni se definesc astfel:
a) certificat
de atestare/reatestare - documentul emis în condițiile prevăzute de
prezentul regulament, care dă dreptul posesorului acestuia să
desfășoare activitatea de exploatare forestieră;
b) atestare
- acordarea certificatului de atestare în condițiile prevăzute de prezentul
regulament;
c) reatestare
- acordarea certificatului de reatestare unui operator economic care anterior
obținerii acestuia a fost atestat/reatestat pentru activitatea de
exploatare forestieră;
d) revizuire
- înscrierea modificărilor în certificatul de atestare/reatestare emis de
către Comisie pentru un operator economic pentru perioada de valabilitate
rămasă. Înscrierea se face în funcție de modul de îndeplinire de
către operatorul economic a criteriilor de atestare la data revizuirii, în
cazul modificării actelor de înființare/funcționare sau în cazul
în care condițiile și criteriile de atestare au suferit
modificări datorită schimbării cadrului legal pe perioada de
valabilitate a certificatului de atestare/reatestare.
Capitolul
II Organizarea și funcționarea Comisiei
Articolul 4
Pentru atestarea operatorilor
economici care desfășoară activitatea de exploatare a masei
lemnoase se organizează următoarele structuri:
a) Comisia;
b) secretariatul
Comisiei.
Articolul 5
(1) Comisia este compusă din
13 membri, inclusiv președintele și vicepreședintele, care au
drept de vot, iar componența acesteia este prevăzută în anexa
nr. 1.
(2) În prima ședință
de lucru membrii Comisiei își aleg, cu majoritate simplă, președintele
și vicepreședintele.
(3) Comisia își desfășoară
activitatea în prezența președintelui sau a vicepreședintelui și
a minimum 6 membri.
(4) Persoanele nominalizate în
Comisie își păstrează calitatea de membru până la
retragerea acesteia de către instituțiile sau entitățile pe
care le reprezintă.
(5) Comisia este
reprezentată în instanță de către consilierul juridic,
membru în secretariatul Comisiei, din cadrul autorității publice
centrale care răspunde de silvicultură
.Articolul 6
(1) Secretariatul Comisiei este
format din 8 persoane, din care un consilier juridic din partea autorității
publice centrale care răspunde de silvicultură, iar componența
acestuia este prevăzută în anexa nr. 2 la
prezentul ordin.
(2) Documentele de atestare se
depun de administratorul operatorului economic sau împuternicitul acestuia la
sediul central al ASFOR sau la structurile teritoriale ale ASFOR. Structurile
teritoriale ASFOR transmit documentele de atestare până la data
următoarei ședințe a Comisiei, la sediul central al ASFOR.
(3) Secretariatul Comisiei
oferă clarificări la solicitarea operatorilor economici în vederea
întocmirii și depunerii cererilor de atestare.
Articolul 7
Atribuțiile Comisiei sunt
următoarele:
a) examinează
cererile și documentele prezentate pentru atestare/reatestare/revizuire și
adoptă hotărâri cu privire la îndeplinirea condițiilor de
atestare;
b) aprobă
cererile de atestare/reatestare/revizuire pentru operatorii economici care
îndeplinesc condițiile prevăzute de prezentul regulament;
c) respinge
cererile de atestare/reatestare/revizuire pentru operatorii economici care nu
îndeplinesc condițiile prevăzute de prezentul regulament, cu
motivarea respingerii și comunicarea acesteia solicitanților, prin
secretariatul Comisiei;
d) dispune
secretariatului eliberarea certificatelor de atestare/reatestare pentru
operatorii economici care îndeplinesc condițiile prevăzute de
prezentul regulament;
e) dispune
retragerea certificatelor de atestare/reatestare;
f) stabilește
nivelul maxim al volumului anual de lemn pe picior posibil de exploatat pentru
fiecare operator economic care solicită atestarea, în funcție de
documentele prezentate Comisiei;
g) dispune
afișarea pe site-ul autorității publice centrale care
răspunde de silvicultură a listei operatorilor economici atestați
pentru activitatea de exploatare a masei lemnoase și a hotărârilor
Comisiei;
h) informează
anual prin raport autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură cu privire la activitatea Comisiei. Raportul se publică pe
site-ul autorității publice centrale care răspunde de
silvicultură;
i) oferă
clarificări, la solicitare, cu privire la documentele de atestare depuse
.Articolul 8
Atribuțiile președintelui
Comisiei sunt următoarele:
a) aprobă
graficele cu programarea ședințelor Comisiei, la propunerea
secretariatului;
b) semnează,
în conformitate cu hotărârile Comisiei, certificatele de
atestare/reatestare/revizuire sau, după caz, comunicările de
respingere a cererilor de atestare/reatestare/ revizuire, cu motivarea
aferentă și comunicările de retragere a certificatelor de
atestare/reatestare;
c) formulează
propuneri de înlocuire a membrilor Comisiei care nu își îndeplinesc atribuțiile
prevăzute de prezentul regulament;
d) semnează
toate documentele care privesc activitatea Comisiei;
e) semnează
actele administrative de retragere a certificatelor de atestare/reatestare.
Articolul 9
(1) Vicepreședintele
Comisiei coordonează activitatea secretariatului și răspunde de
asigurarea condițiilor normale de desfășurare a activităților
curente.
(2) Vicepreședintele
Comisiei exercită atribuțiile președintelui, în lipsa acestuia
Articolul 10
Atribuțiile secretariatului
Comisiei sunt următoarele:
a) primește
și înregistrează documentațiile necesare
atestării/reatestării/revizuirii;
b) întocmește
graficul de ședințe, pe care îl supune spre aprobare președintelui
Comisiei;
c) pregătește
ședințele și asigură logistica necesară desfășurării
acestora;
d) inventariază
documentele din dosarele prezentate pentru atestare/reatestare/revizuire și
completează fișa fiecărui dosar;
e) redactează
certificatele de atestare/reatestare sau revizuire și le prezintă
spre semnare președintelui Comisiei;
f) întocmește
comunicările către operatorii economici cărora le-au fost
respinse cererile de atestare/reatestare/revizuire, cu menționarea
motivelor de respingere, și le prezintă spre semnare președintelui
Comisiei;
g) ține
evidența dosarelor de atestare/reatestare/revizuire într-un registru
special și reactualizează, după fiecare ședință,
lista operatorilor economici atestați/reatestați, în ordinea emiterii
certificatelor, pe suport electronic, precum și a celor respinși;
h) arhivează
dosarele care au fost analizate de Comisie;
i) comunică
operatorilor economici hotărârile Comisiei privind retragerea
certificatului de atestare/reatestare;
j) întocmește
procesul-verbal de ședință și consemnează modul în
care se desfășoară lucrările Comisiei;
k) redactează
hotărârile Comisiei și documentele emise de aceasta;
l) ține
evidența personalului de specialitate pentru fiecare operator economic;
m) transmite
certificatul de atestare/reatestare/revizuit către operatorii economici
direct sau prin intermediul structurilor teritoriale ale ASFOR.
Articolul 11
(1) ASFOR asigură, în condițiile
legii, susținerea financiară și spațiul pentru desfășurarea
activității Comisiei, în baza încasărilor din tariful de
atestare/reatestare/revizuire.
(2) Tarifele de
atestare/reatestare/revizuire se fundamentează de ASFOR, se aprobă
prin votul majorității membrilor Comisiei în prima ședință
și se modifică anual, cu indicele anual de inflație.
(3) Operatorii economici care
solicită atestarea au obligația de a depune contravaloarea tarifului
de atestare/reatestare/ revizuire, în numerar, la casieria ASFOR, sau prin
ordin de plată.
(4) Cheltuielile pentru funcționarea
Comisiei de atestare, editarea certificatelor de atestare/reatestare, indemnizația
de ședință pentru persoanele nominalizate în Comisie și
pentru persoanele care asigură secretariatul acesteia se suportă de
către ASFOR din tarifele încasate. ASFOR va ține evidențe
separate pentru încasările și cheltuielile efectuate.
(5) După diminuarea sumei
rezultate din tarifele încasate cu obligațiile la bugetul de stat,
cheltuielile efectuate cu organizarea ședinței de atestare, alte
cheltuieli, un cuantum de 80% se acordă ca indemnizație de ședință
persoanelor nominalizate în Comisie și în secretariatul acesteia.
(6) Persoanele care asigură
secretariatul Comisiei primesc ca indemnizație de ședință
50% din valoarea cuvenită persoanelor nominalizate în
Comisie.(7) Acordarea indemnizației de ședință este
condiționată de participarea la ședința de atestare.
Capitolul
III Documentele necesare pentru atestare
Articolul 12
(1) În vederea obținerii
certificatului de atestare, operatorul economic are obligația de a depune
la secretariatul Comisiei un dosar care trebuie să conțină
următoarele documente:
a) cerere,
al cărei model este prevăzut în anexa
nr. 3 și care primește număr de
înregistrare din registrul Comisiei;
b) copie
de pe statutul sau actul constitutiv, din care să rezulte că
operatorul economic are ca obiect de activitate exploatarea forestieră,
certificat sub semnătură și ștampilă de către reprezentantul
legal;
c) copie
de pe încheierea judecătorului delegat sau, după caz, hotărârea
judecătorească definitivă sau rezoluția conducătorului
Oficiului Național al Registrului Comerțului competent teritorial
privind înregistrarea operatorului economic, certificată sub
semnătură;
d) copie
de pe certificatul de înregistrare la Oficiul Național al Registrului
Comerțului sau în Registrul asociațiilor și fundațiilor sau
în Registrul național al administratorilor de păduri și al
ocoalelor silvice, certificată sub semnătură;
e) copie
de pe documentele care dovedesc asigurarea cu personal de specialitate pentru
coordonarea tehnică a activității de exploatare forestieră,
angajat pe durată nedeterminată, certificată sub
semnătură, copia contractului individual de muncă înregistrat în
registrul de evidență al operatorului economic respectiv și
copie a raportului per salariat listat din REVISAL, certificată sub
semnătură;
f) copie
de pe diplomele de absolvire/licență ale personalului de specialitate
pentru coordonarea tehnică a activității de exploatare
forestieră, certificată sub semnătură;
g) documente
prin care se face dovada asigurării cu utilaje specifice activității
de exploatare forestieră: certificate eliberate de unitatea
administrativ-teritorială, care se vor depune în original, sau copii de pe
contractul/contractele de leasing și de pe documentul care face dovada
ultimei plăți, în cazul utilajelor cumpărate în leasing;
operatorul economic trebuie să facă dovada deținerii de utilaje
pentru exploatarea unui volum anual de minimum 2.500 m^3, iar pentru
identificarea tipului de utilaj se pot depune la comisie documente
clarificatoare;
h) cazierul
judiciar, în original, pentru administratorul/ administratorii sau pentru președintele
consiliului de administrație al operatorului economic, după caz, din
care să rezulte că nu a/au fost condamnat/condamnați pentru
fapte privind încălcarea regimului silvic sau pentru fapte de corupție.
Prin excepție, în cazul ocoalelor silvice se depune cazierul judiciar, în
original, pentru șeful ocolului silvic;
h^1) cazierul
judiciar, în original, pentru operatorul economic din care să rezulte
că operatorul economic nu a fost condamnat pentru fapte privind
încălcarea regimului silvic sau pentru fapte de corupție;
i) documentul,
în copie, care dovedește achitarea tarifului stabilit pentru atestare,
potrivit prevederilor art. 11 alin. (3).
j) copie
de pe certificatul constatator emis de către Oficiul Național al
Registrului Comerțului sau, după caz, actul administrativ emis de
Registrul asociațiilor și fundațiilor sau de Registrul național
al administratorilor de păduri și al ocoalelor silvice, actualizat,
valabil și certificat sub semnătură de către reprezentantul
legal. Certificatul constatator trebuie să cuprindă activitatea de
silvicultură (CAEN 0210) sau exploatare forestieră (CAEN 0220).
(2) Personalul de specialitate
angajat în cadrul operatorului economic poate fi maistru exploatări
forestiere, tehnician, subinginer sau inginer în domeniul silviculturii sau al
exploatărilor forestiere. Personalul de specialitate poate fi luat în
calcul în vederea emiterii certificatului de atestare/reatestare doar pentru un
singur operator economic.
(3) În cazul persoanelor cu
studii medii sau superioare de specialitate în domeniul silviculturii sau al
exploatărilor forestiere care au calitatea de asociat sau administrator în
cadrul operatorului economic care solicită atestarea/reatestarea nu este
necesară angajarea cu contract de muncă.
(4) Personalul prevăzut
la alin. (2) se încadrează
cu contract de muncă, cu normă întreagă, pe o perioadă de
timp nedeterminată.
Capitolul
IV Documentele necesare pentru reatestare
Articolul 13
În vederea obținerii
certificatului de reatestare, operatorul economic are obligația de a
depune la secretariatul Comisiei un dosar care trebuie să conțină
următoarele documente:
a) documentele
prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. a) și e)-i);
b) copie
de pe certificatul constatator emis de către Oficiul Național al
Registrului Comerțului sau, după caz, actul administrativ emis de
Registrul asociațiilor și fundațiilor sau de Registrul național
al administratorilor de păduri și al ocoalelor silvice, actualizat,
valabil și certificat sub semnătură de către reprezentantul
legal. Certificatul constatator trebuie să cuprindă activitatea de
silvicultură (CAEN 0210) sau exploatare forestieră (CAEN 0220).
c) certificatul
de atestare/reatestare în original.
Articolul 14
Prezentarea incompletă a
documentației prevăzute la art. 12 alin. (1),
respectiv art. 13 sau necompletarea
acesteia până la data ședinței de atestare determină respingerea
cererii de atestare/reatestare/revizuire a operatorului economic respectiv.
Capitolul
V Documente necesare revizuirii
Articolul 15
(1) Revizuirea se solicită
de către operatorul economic la schimbarea condițiilor inițiale
de atestare/reatestare.
(2) Documentele necesare
revizuirii sunt:
a) cerere,
al cărei model este prevăzut în anexa
nr. 3;
b) documente
din care să rezulte modificarea condițiilor de atestare care impun
modificarea volumului atestat/elementelor de identificare;
c) documentul
care dovedește achitarea tarifului stabilit pentru revizuire.
(3) Revizuirea se face prin
înscrierea, olograf, a modificărilor pe verso la certificatul de
atestare/reatestare emis în condițiile prezentului regulament. Revizuirea
se înscrie pentru perioada de valabilitate rămasă a certificatului de
atestare/reatestare inițial.
Capitolul
VI Criteriile de atestare/reatestare
Articolul 16
(1) Calculul
capacității anuale de exploatare a masei lemnoase de către un
operator economic se face în baza îndeplinirii cumulative a următoarelor criterii:a) încadrarea
cu personal de specialitate, stabilindu-se o capacitate anuală de
exploatare de:
a1) 12.000
mc/an pentru un maistru, absolvent de liceu specializarea
silvicultură/exploatări forestiere; tehnician în
silvicultură/exploatări forestiere, subinginer silvic/exploatări
forestiere;
a2) 25.000
mc/an inginer în silvicultură/exploatări forestiere sau inginer
colegiu în silvicultură/exploatări forestiere;
b) deținerea
de utilaje specifice realizării lucrărilor de exploatare
forestieră, luându-se în calcul o capacitate anuală, astfel:
1. un
tractor tip articulat - 6.000 mc;
2. un
tractor, inclusiv articulat, cu braț hidraulic cu graifer - 8.000 mc;
3. un
tractor, inclusiv articulat, cu braț hidraulic și graifer suplimentar
pentru fixarea sarcinii - 10.000 mc;
4. un
tractor, inclusiv articulat, având semiremorcă, cu braț hidraulic cu
graifer - 15.000 mc;
5. o
instalație cu cablu mobilă - 5.000 mc, dovada deținerii se face
cu factură/contract vânzare-cumpărare;
6. un
tractor tip universal, inclusiv șenilat, echipat pentru exploatări
forestiere cu putere de peste 50 CP - 5.000 mc;
7. un
tractor tip universal, inclusiv șenilat, echipat pentru exploatări
forestiere, cu sapă și troliu, cu putere cuprinsă între 20 și
35 CP - 2.500 mc;
8. un
tractor tip universal, inclusiv șenilat, echipat pentru exploatări
forestiere, cu sapă și troliu, cu putere cuprinsă între 36 și
49 CP - 4.000 mc;
9. alte
utilaje multifuncționale - maximum 30.000 mc/an, în funcție de
specificație;
10. atelaj
cu două animale de povară - 1.000 mc.
(2) În cazul în care operatorul
economic solicitant nu prezintă datele tehnice pentru utilajele multifuncționale
deținute, Comisia va acorda pentru acestea un volum de 5.000 mc.
Capitolul
VII Procedura de atestare/reatestare/revizuire
Articolul 17
(1) Procedura de
atestare/reatestare se desfășoară în următoarele etape:
a) etapa
I - inventarierea de către secretariatul Comisiei, anterior datei
programării ședinței Comisiei, a dosarelor cu documentele prezentate
de operatorii economici în vederea atestării/reatestării/revizuirii,
completarea și însușirea unei fișe cu documentele din fiecare
dosar, precum și întocmirea propunerii către Comisie de analizare a
dosarelor;
b) etapa
a II-a - analiza de către Comisie a dosarelor înregistrate și
prezentate de secretariat pentru operatorii economici care solicită
atestarea/reatestarea/revizuirea;
c) etapa
a III-a - deliberarea Comisiei privind atestarea/ reatestarea/revizuirea
operatorilor economici sau respingerea cererilor, cu precizarea motivelor care
au condus la decizia de respingere;
d) etapa
a IV-a - emiterea și eliberarea certificatelor de
atestare/reatestare/revizuire;
e) etapa
a V-a - publicarea și actualizarea listei operatorilor economici care dețin
un certificat de atestare/reatestare și a hotărârilor Comisiei pe
site-ul web al autorității publice centrale care răspunde de
silvicultură și pe site-ul ASFOR, în termen de 5 zile lucrătoare
de la data organizării ședinței de atestare, prin grija
secretariatului Comisiei.
(2) Ședința de
analiză a dosarelor se desfășoară în lipsa reprezentanților
operatorilor economici.
(3) Ședințele de
atestare/reatestare au loc lunar, de regulă în a doua parte a lunii.
Articolul 18
(1) Hotărârile adoptate de
Comisie se consemnează într-un proces-verbal de ședință și
se semnează de către toți membrii prezenți.
(2) Procesele-verbale și
alte date necesare privind operatorii economici se înregistrează în
registrul Comisiei.
(3) Procesele-verbale de ședință,
registrul prevăzut la alin. (2) și
documentațiile prevăzute la art. 12 alin. (1) și art.
13 se arhivează la secretariatul Comisiei o
perioadă de 5 ani de la data emiterii certificatelor emise în baza
hotărârilor Comisiei consemnate în acestea.
Articolul 19
(1) Hotărârile Comisiei cu
privire la atestare/ reatestare ori respingerea cererilor de
atestare/reatestare sunt aduse la cunoștința celor interesați de
către secretariatul Comisiei prin afișarea pe site-ul autorității
publice centrale care răspunde de silvicultură și pe site-ul
ASFOR în termen de 5 zile lucrătoare de la data încheierii ședinței
de atestare.
(2) Certificatele de
atestare/reatestare se ridică de reprezentanții operatorilor
economici sau, după caz, de persoanele împuternicite de aceștia de la
sediul ASFOR din București sau de la structurile teritoriale ale ASFOR.
Comunicările de respingere a cererilor de atestare/reatestare/ revizuire
se transmit operatorilor economici prin poștă sau servicii de
curierat, cu confirmare de primire.
(3) Împotriva hotărârilor
de respingere a cererilor de atestare/reatestare operatorii economici nemulțumiți
pot depune contestație la Comisie, în termen de 5 zile de la data
comunicării.
(4) Contestația se soluționează,
în termen de 30 de zile de la data depunerii acesteia, de către o comisie
de contestație numită prin hotărârea președintelui
Comisiei, formată din 3 membri nominalizați din cadrul
secretariatului Comisiei. Președintele comisiei de contestație este
consilierul juridic nominalizat din partea autorității publice
centrale care răspunde de silvicultură.
(5) Rezultatul analizei contestației
este pus în aplicare de către Comisie.
Articolul 20
(1) Certificatele de
atestare/reatestare a operatorilor economici pentru activitatea de exploatare
forestieră se întocmesc conform modelului prevăzut în anexa
nr. 4.
(2) Certificatele de
atestare/reatestare prevăzute la alin. (1) au
valabilitate până la emiterea unui nou certificat de atestare/reatestare
sau până în ultima zi a celei de-a 24 luni de la data emiterii, cu obligația
operatorului economic de a solicita reatestarea sau revizuirea la schimbarea
condițiilor pentru care a fost atestat inițial; emiterea unui alt
certificat de reatestare se poate face cu maximum 60 de zile înainte de
expirarea valabilității certificatului de atestare/reatestare emis în
condițiile prezentului regulament.
(3) Certificatele de
atestare/reatestare prevăzute la alin. (1) se
emit începând cu numărul 1 pentru fiecare an și se ștampilează
cu ștampila Comisiei.
(4) În cazul
pierderii/distrugerii/furtului certificatului de atestare/reatestare, Comisia
eliberează un duplicat al acestuia, numai după publicarea anunțului
privind pierderea/distrugerea/furtul certificatului de atestare/reatestare în
Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
(5) În cazurile în care condițiile
și criteriile de atestare au suferit modificări după atestare,
operatorul economic are obligația să solicite revizuire în termen de
20 de zile lucrătoare de la schimbarea condițiilor inițiale.
Articolul 21
(1) Certificatele de atestare/reatestare
emise se retrag, după caz, de către Comisie în una dintre
următoarele situații:
a) desființarea
operatorului economic;
b) în
baza unui înscris cu privire la pronunțarea unei hotărâri
judecătorești definitive în materie de infracțiuni la regimul
silvic, prin care instanța a dispus atragerea răspunderii penale a
operatorului economic conform dispozițiilor Codului de
procedură penală;
c) în
baza unui înscris cu privire la pronunțarea unei hotărâri
judecătorești definitive de retragere a certificatului de atestare;
d) dacă
vreunul dintre documentele prevăzute la art.
12 alin. (1) și art. 13 cuprinde
informații false sau neconforme cu documentul original;
e) dacă
operatorul economic nu și-a îndeplinit obligația privind revizuirea
ca urmare a schimbării condițiilor în baza cărora a fost atestat
inițial;
f) dacă
operatorul economic nu depune la Comisie documentele clarificatoare prin care
se face dovada îndeplinirii condițiilor care au stat la baza
atestării/reatestării/revizuirii, în termen de 20 de zile
lucrătoare de la data primirii solicitării în scris a Comisiei;
g) în
condițiile existenței unui raport de control, aprobat de către
conducătorul autorității publice centrale care răspunde de
silvicultură sau de către conducătorul structurii teritoriale de
specialitate a autorității publice centrale care răspunde de
silvicultură, după caz, prin care se propune retragerea
certificatului de atestare pentru operatorii economici ca urmare a
încălcării regimului silvic, necontestat în termenul legal
prevăzut de Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și
completările ulterioare, sau care a fost menținut printr-o
hotărâre judecătorească definitivă;
h) la
solicitarea gărzilor forestiere/structurilor care asigură
administrarea sau serviciile silvice, în cazul în care procurorul dispune
trimiterea în judecată a operatorului economic, a personalului angajat în
cadrul acestuia sau a administratorului pentru tăieri ilegale în
parchetele neautorizate și sesizează instanța de judecată,
Comisia are obligația luării măsurii de retragere a
certificatului de atestare până la rămânerea definitivă a
hotărârii instanței de judecată;
i) la
solicitarea gărzilor forestiere/structurilor care asigură
administrarea sau serviciile silvice, în cazul în care procurorul dispune
trimiterea în judecată a operatorului economic, a personalului angajat în
cadrul acestuia sau a administratorului pentru vătămări ale semințișurilor
utilizabile peste procentul admis de normele tehnice sau pentru tăieri
ilegale în parchetele autorizate spre exploatare și sesizează instanța
de judecată, Comisia are obligația luării măsurii de
retragere a certificatului de atestare până la rămânerea
definitivă a hotărârii instanței de judecată;
j) ca
urmare a dispunerii unei măsuri preventive, în cursul urmăririi
penale, privind interzicerea desfășurării activităților
de natura celor cu ocazia cărora a fost comisă infracțiunea,
Comisia are obligația luării măsurii de retragere a
certificatului de atestare până la rămânerea definitivă a
hotărârii instanței de judecată.
(2) Personalul silvic din cadrul
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură,
conducătorii structurilor teritoriale de specialitate ale acesteia, ai
Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva și ai unităților
și subunităților acesteia, conducătorii structurilor de
rang superior, precum și șefii ocoalelor silvice de regim au obligația
să informeze Comisia dacă au cunoștință despre existența
uneia din situațiile prevăzute la alin.
(1) lit. a), b) și d), în
termen de 20 de zile de la data constatării.
(3) Se interzice, pentru o
perioadă de trei ani de la data retragerii certificatului de
atestare/reatestare, atestarea operatorului economic pentru activitatea de
exploatare forestieră căruia i s-a retras certificatul de atestare în
condițiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-i).
(4) Se interzice, pentru o
perioadă de trei ani de la data retragerii certificatului de
atestare/reatestare, atestarea operatorilor economici pentru activitatea de
exploatare forestieră care au ca administratori/asociați aceleași
persoane care au avut calitatea de administratori/asociați la operatori
economici atestați pentru activitatea de exploatare forestieră
cărora li s-au retras certificatele de atestare în condițiile
prevăzute la alin. (1) lit. b)-i).
(5) Perioada de trei ani de la
data retragerii certificatului de atestare/reatestare prevăzută
la alin. (3) și (4) curge
de la data aplicării sancțiunii de către comisie, respectiv de
la data rămânerii definitive a hotărârii instanței de
judecată în cazul contestării sancțiunii în instanță.
(6) Comisia notifică garda
forestieră competentă teritorial cu privire la retragerea
certificatului de atestare/reatestare pentru un operator economic, care ia
măsura ridicării acestuia și predării către comisie.
Capitolul
VIII Dispoziții finale
Articolul 22
(1) Certificatele de
atestare/reatestare eliberate anterior datei intrării în vigoare a
prezentului regulament rămân valabile până la data expirării
sau, după caz, a retragerii acestora în condițiile prezentului
regulament.
(2) Operatorii economici care dețin
certificate de atestare/reatestare prevăzute la alin.
(1) pot solicita reatestarea înainte de expirarea
valabilității acestora, în condițiile prezentului regulament.
Articolul 23
(1) Emitenții autorizațiilor
de exploatare sunt obligați să consemneze, să semneze și
să ștampileze, la data autorizării partizii,
volumul autorizat și volumul autorizat cumulat, în situația
prevăzută în anexa la
Certificatul de atestare/reatestare.
(2) Emitenții autorizațiilor
de exploatare sunt obligați să consemneze, la data reprimirii partizii, volumul exploatat și volumul exploatat
cumulat, în situația prevăzută în anexa la Certificatul de
atestare/reatestare.
Articolul 24
Constatarea neîndeplinirii condițiilor
de atestare/reatestare prevăzute de prezentul regulament și a obligațiilor
ce revin operatorilor economici se face de către: personalul silvic cu
atribuții de control din cadrul autorității publice centrale
care răspunde de silvicultură și din structurile teritoriale de
specialitate ale acesteia, emitenții autorizațiilor de exploatare,
personal silvic desemnat de către ASFOR, care vor comunica această
situație Comisiei.
(1^1) Ocoalele silvice au
obligația de a verifica valabilitatea certificatului de
atestare/reatestare înainte de a emite autorizația de exploatare.
(2) Unitățile și
subunitățile Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva,
structurile de rang superior și ocoalele silvice de regim au obligația
să informeze Comisia cu privire la eventualele încălcări ale
prezentului regulament de către operatori economici atestați pentru
activitatea de exploatare forestieră.(3) Operatorii economici sunt
obligați să solicite emitenților autorizațiilor de
exploatare completarea situației prevăzute în anexa la
Certificatul de atestare/reatestare.
Articolul 25
(1) Structurile teritoriale de
specialitate ale autorității publice centrale care răspunde de
silvicultură verifică prin sondaj existența dotărilor
specifice și a încadrării cu personal de specialitate, care au stat
la baza atestării operatorului economic, și ori de câte ori se impune
verificarea.
(2) Situația dotărilor
specifice și a încadrării cu personal de specialitate care au stat la
baza atestării se transmite structurilor teritoriale de specialitate ale
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură,
prin grija secretariatului Comisiei, în termen de 20 de zile lucrătoare de
la data organizării ședinței de atestare.
(3) În situația în care
dotările specifice și încadrarea cu personal de specialitate nu
concordă cu cele care au stat la baza atestării operatorilor
economici, structurile teritoriale de specialitate ale autorității
publice centrale care răspunde de silvicultură vor comunica
această situație Comisiei, care analizează și ia
măsura retragerii certificatului de atestare/ reatestare.
Articolul 26
Asociațiile profesionale din
domeniul forestier pot desfășura activități de consultanță,
publicitate și promovare a activității de exploatare
forestieră, pentru a crește gradul de conștientizare că
această activitate se desfășoară în mod responsabil, etic și
la cel mai înalt standard, pentru a asigura transparența modului de funcționare
a Comisiei și a ușura accesul operatorilor economici la obținerea
certificatului de atestare.
Articolul 27
Anexele nr. 1-4 fac
parte integrantă din prezentul regulament.
Anexa nr. 1 la
regulament
COMPONENȚA
Comisiei de atestare a operatorilor economici pentru activitatea de exploatare
forestieră
Nr. crt. |
Numele și
prenumele |
Instituția |
1. |
Ion Anghel |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
2. |
Oana Elena Antonescu
Stan |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
3. |
Dan Achim |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
4. |
Dănuț Iacob |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
5. |
Porzsolt Levente |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
6. |
Gheorghiță
Gheorghe |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
7. |
George Constantinescu |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
8. |
Győző István Bárczi |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
9. |
Bogdan Dan Boghian |
Regia Națională
a Pădurilor - Romsilva |
10. |
Ciprian Dumitru
Muscă |
Asociația
Patronală a Forestierilor din România - ASFOR |
11. |
Cristian
Bălănescu |
Asociația
Patronală a Forestierilor din România - ASFOR |
12. |
Tudor Butnariu |
Asociația
Administratorilor de Păduri din România - AAP |
13. |
Dorel Fechete |
Asociația
Administratorilor de Păduri din România - AAP |
Anexa nr. 2 la
regulament
COMPONENȚA
secretariatului Comisiei de atestare a operatorilor economici pentru
activitatea de exploatare forestieră
Nr. crt. |
Numele și
prenumele |
Instituția |
1 |
Monica Popescu |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
2. |
Alexandru Lucian Arăboaei |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
3. |
Marius Cojoacă |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
4. |
Sebi Sebastian
Constantin |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
5. |
Cristian Macău |
Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor |
6. |
Florin Sorinel
Rădulescu |
Regia Națională
a Pădurilor - Romsilva |
7. |
Cristian Bădăluță |
Asociația
Patronală a Forestierilor din România - ASFOR |
8. |
Cosmin Mișu Tașcu
|
Asociația
Patronală a Forestierilor din România - ASFOR |
Anexa nr. 3 la
regulament
I. Comisia de atestare
a operatorilor economici pentru activitatea de exploatare forestieră ce
funcționează în cadrul Asociației Patronale a Forestierilor
din România - ASFOR |
II. CEREREprivind eliberarea certificatului de atestare
pentru activitatea de exploatare forestierăForma
de organizare^1 ............................... |
III. Nr. intrare
.............Data: ......... |
IV. CătreComisia de atestare a operatorilor economici pentru
activitatea de exploatare forestieră1. Subsemnat(ul/a),
............................................. domiciliat(ă) în
......................................, str.
....................................................... nr. ........., bl.
....., sc. ....., et. ....., ap. ....., județul/sectorul
..............................................................., telefon
.................................., fax ............................, act
identitate ......... seria ......... nr. ..............................,
eliberat de .............................. la data ...................., CNP
........................................, reprezentant legal, conform
............................, având funcția de
..................................................2. pentru operatorul
economic
..............................................................................,
având nr. de ordine în Oficiul Național al Registrului Comerțului
....................., nr. de ordine din Registrul asociațiilor și
fundațiilor/Registrul național al administratorilor de păduri și
al ocoalelor silvice .................................., nr. autorizație
pentru desfășurarea de activități economice în mod
independent ........................., cod unic de înregistrare
......................., cu sediul în: localitatea
................................................, str.
.................................................................. nr.
......, bl. ....., sc. ......, et. ......, ap. ......, județul/sectorul
......................................, cod poștal ...................,
telefon ......................................, fax
.........................., e-mail .........................................,
având în obiectul de activitate silvicultură sau exploatare
forestieră, conform^2
....................................................,3. în temeiul
Regulamentului privind organizarea, funcționarea și componența
Comisiei de atestare a operatorilor economici pentru activitatea de
exploatare forestieră, precum și criteriile de atestare pentru
activitatea de exploatare forestieră, solicit:¨ atestare pentru volumul
......................................................¨ reatestare pentru volumul
......................................................¨ revizuire^3 pentru volumul ......................................................¨ emitere duplicat al certificatului de
atestare seria ............... nr. .......................... din
..............................¨ emitere anexă la certificatul de atestare seria ............... nr.
.......................... din .............................. |
V. Situația
privind asigurarea cu personal de specialitate angajat pe durata de valabilitate
a certificatului de atestare pentru activitatea de exploatare forestieră |
||||
Nr. crt. |
Numele și
prenumele |
Funcția |
Pregătirea de
specialitate |
Numărul și
seria diplomei de absolvire/licență/adeverință a personalului
de specialitate |
1 |
||||
2 |
||||
3 |
||||
4 |
||||
... |
VI. Situația
privind asigurarea cu utilaje proprii specifice activității de
exploatare forestieră |
|||
Nr. crt. |
Tipul utilajului |
Anul achiziției |
Puterea CP |
1 |
|||
2 |
|||
3 |
|||
4 |
|||
… |
VII. Calculul
capacității anuale de exploatare forestieră^4 |
||||||
Nr. crt. |
Categorie utilaj |
Buc. |
Capacitate utilaj |
Categorie personal de
specialitate |
Număr |
Capacitate personal |
1 |
||||||
2 |
||||||
3 |
||||||
4 |
||||||
5 |
||||||
... |
||||||
T O T A L C A P A C I
T A T E |
VIII. Documentele ce
se atașează prezentei cereri |
||
Nr. crt. |
Denumirea actului |
X^5 |
1 |
Cerere (în original) |
|
2 |
Act constitutiv/Statut
(copie) |
|
3 |
Rezoluție/Încheiere/Hotărâre
privind înregistrarea operatorului economic (copie) |
|
4 |
Certificatul de
înregistrare/Actul administrativ emis de către Oficiul Național al
Registrului Comerțului/Registrul asociațiilor și fundațiilor/Registrul
național al administratorilor de păduri și al ocoalelor
silvice (copie) |
|
5 |
Certificat constatator
actualizat emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului/Autorizație
funcționare ocoale silvice (copie) |
|
6 |
Documente privind
asigurarea personalului de specialitate (copie) |
|
7 |
Certificat fiscal privind
luarea în evidență a utilajelor emis de către unitatea
administrativ-teritorială (original) |
|
8 |
Documente privind
dotarea cu utilaje specifice (fotografie, acolo unde este cazul) |
|
9 |
Cazierul judiciar al administratorului/administratorilor
(original) |
|
10 |
Cazier tehnic
exploatare (copie) |
|
11 |
Certificat de
atestare/reatestare (original) |
|
12 |
Alte documente,
dacă este cazul |
IX. Declar pe propria
răspundere, cunoscând dispozițiile Codului penal
cu privire la falsul în declarații, că documentele anexate sunt
conforme, iar cele prezentate în copie sunt conforme cu originalul.Comisia
de atestare a operatorilor economici pentru activitatea de exploatare
forestieră, ce funcționează în cadrul Asociației
Patronale a Forestierilor din România - ASFOR, procesează și
prelucrează date și informații, inclusiv de natura datelor cu
caracter personal, cărora le sunt aplicabile prevederile Regulamentului
(UE) nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în
ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și
privind libera circulație a acestor date și de abrogare a
Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor),
datele fiind furnizate în scopul obținerii certificatului de
atestare/reatestare sau a revizuirii acestuia, în condițiile legii.Completarea datelor de către semnatar pe acest
formular constituie consimțământul explicit pentru a prelucra în
continuare aceste date.Data
........................... Semnătura
.............................................L.S. |
^1 Se
completează cu denumirea formei de organizare, conform
reglementărilor legale: societate comercială (S.R.L., S.A., S.N.C.,
S.C.A., O.S.)/companie națională/societate națională/regie
autonomă/ocol silvic/persoană fizică
autorizată/întreprindere individuală/întreprindere
familială/fundație/instituții/autorități înființate
prin hotărâri ale Guvernului, hotărâri ale consiliilor locale etc.^2
Se vor preciza documentele din care rezultă faptul că operatorul
economic are în obiectul de activitate silvicultură (CAEN 0210) sau
exploatare forestieră (CAEN 0220), în funcție de forma juridică
de organizare (de exemplu, actul constitutiv, actul de înființare,
autorizația pentru desfășurarea de activități
economice în mod independent, statutul, regulamentul de organizare și funcționare
etc.).^3 În cazul revizuirii se poate modifica capacitatea de exploatare
solicitată la revizuire în plus sau în minus în funcție de criteriile
de atestare îndeplinite la momentul analizei sau se pot opera înscrisuri cu
privire la persoana juridică.^4 Capacitatea anuală totală
reprezintă volumul cel mai mic rezultat din compararea capacității
anuale totale privind asigurarea cu utilaje și a capacității
anuale totale privind asigurarea cu personal de specialitate.^5 Se bifează
cu X pentru documentele depuse conform solicitărilor din Regulamentul
privind organizarea, funcționarea și componența Comisiei de
atestare a operatorilor economici pentru activitatea de exploatare
forestieră, precum și criteriile de atestare pentru activitatea de
exploatare forestieră.
Anexa
nr. 4 la regulament
COMISIA
DE ATESTARE A OPERATORILOR ECONOMICI PENTRU ACTIVITATEA DE EXPLOATARE
FORESTIERĂ care funcționează în cadrul Asociației
Forestierilor din România - ASFOR
CERTIFICAT DE ATESTARE/REATESTARE
Seria ........../Nr. ........../................ (anul)În urma desfășurării
procedurii de atestare potrivit prevederilor Ordinului
ministrului apelor și pădurilor nr. 1.106/2018 pentru
aprobarea Regulamentului privind
organizarea, funcționarea și componența Comisiei de atestare a
operatorilor economici pentru activitatea de exploatare forestieră, precum
și criteriile de atestare pentru activitatea de exploatare
forestieră, cu modificările și completările ulterioare,Comisia de atestare a operatorilor economici
pentru activitatea de exploatare forestieră emite prezentul
CERTIFICAT DE ATESTARE/REATESTAREOperatorul economic
................................................, cu sediul în
......................................................., înregistrat la
Oficiul(denumirea și forma juridică) (localitatea, județul,
strada numărul etc.)Național al Registrului Comerțului/Registrul
asociațiilor și fundațiilor/Registrul național al
administratorilor de păduri și al ocoalelor silvice la nr.
...........SE ATESTĂ/REATESTĂpentru o
capacitate anuală de exploatare a lemnului în volum brut de .............
m^3 pe picior.Prezentul certificat este însoțit
de o anexă care conține ............. file.Prezentul
certificat este valabil până la data de ...................... .Dosar nr.
............Președintele Comisiei de atestare a operatorilor economici
pentru activitatea de exploatare forestieră,
..........................
L.S./S.S.
VERSOA. Mențiuni cu ocazia revizuirii
capacității de atestare
Nr. crt. |
Data revizuirii |
Capacitatea de
exploatare stabilită la revizuire [m^3 masă lemnoasă/an] |
Semnătura președintelui
și ștampila comisiei |
0 |
1 |
2 |
3 |
1 |
|||
2 |
|||
3 |
B. Mențiuni
cu ocazia modificării datelor de identificare a operatorului economic
Nr. crt. |
Data revizuirii |
Alte mențiuni |
Semnătura președintelui
și ștampila comisiei |
0 |
1 |
2 |
3 |
1 |
|||
2 |
|||
3 |
ANEXĂ la Certificatul de atestare/reatestare
SITUAȚIA*)
volumului de lemn pe picior exploatat*) Însoțește certificatul de
atestare a operatorilor economici și se emite într-un număr de file
aferent volumului atestat.Operatorul economic
..............................Certificat de atestare: seria ........ nr.
.......... din ................
Nr. crt. |
Anul/APV SUMAL 2.0 |
Contractul**) nr.
...... din .......... |
Volumul autorizat (m^3) |
Viza ocolului silvic |
||||||||
Total |
Ras. |
Fag |
Qv. |
Alte specii |
Volum autorizat
cumulat***) |
Volum exploatat
(m^3)****) |
Volum exploatat
cumulat****) |
Emitentul autorizației
de exploatare |
Semnătura și ștampila |
|||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
**) În
coloana 2, la emiterea autorizației de exploatare, se va menționa
tipul contractului și se va nota după cum urmează:– (A) Contract de achiziție
masă lemnoasă pe picior;– (PS) Contract de prestări servicii de exploatare forestieră.***)
Se completează la emiterea autorizației de exploatare și
rezultă prin cumulul volumului autorizat pentru perioada de valabilitate a
certificatului de atestare și nu poate avea un volum mai mare decât
volumul cumulat aferent celor 2 ani de valabilitate a certificatului de
atestare.****) Se completează la data reprimirii parchetului. Volumul din
coloana 10 rezultă prin cumulul volumului exploatat pentru fiecare an de
valabilitate a certificatului de atestare și nu poate avea o valoare mai
mare decât capacitatea anuală pentru care a fost emis certificatul de
atestare.
Ștampila comisiei
.........................