ORDIN nr. 837 din 8 octombrie 2014 pentru
aprobarea Metodologiei
privind organizarea şi funcţionarea SUMAL, obligaţiile
utilizatorilor SUMAL, precum şi structura şi modalitatea de
transmitere a informaţiilor standardizate
Forma sintetică la data 20-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand
tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® şi
tehnologia Acte Sintetice sunt mărci inregistrate ale Wolters Kluwer.
Având în vedere Referatul
de aprobare nr. 32.806 din 25 septembrie 2014 al
Direcţiei politici, strategii şi proiecte în silvicultură,
În temeiul prevederilor
art. 3 alin. (11) din Hotărârea Guvernului nr. 470/2014
pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia
şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de
depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat
lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului
(UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe
piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale art. 6 alin.
(5) din Hotărârea Guvernului nr. 428/2013 privind organizarea
şi funcţionarea Departamentului pentru ape, păduri şi
piscicultură, precum şi pentru modificarea şi completarea
Hotărârii Guvernului nr. 48/2013
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Schimbărilor Climatice şi pentru modificarea unor acte normative în
domeniul mediului şi schimbărilor climatice, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul delegat pentru ape, păduri şi piscicultură
emite următorul ordin:
Se aprobă Metodologia
privind organizarea şi funcţionarea SUMAL, obligaţiile
utilizatorilor SUMAL, precum şi structura şi modalitatea de transmitere
a informaţiilor standardizate, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
La data intrării în vigoare a
prezentului ordin, Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării
rurale nr. 583/2008
pentru aprobarea Metodologiei
privind organizarea şi funcţionarea sistemului informaţional
integrat de urmărire a materialelor lemnoase (SUMAL) şi
obligaţiile operatorilor economici legate de acesta, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 23 septembrie 2008, se
abrogă.
Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul delegat pentru ape, păduri şi
piscicultură, Adriana Doina Pană |
METODOLOGIE
privind organizarea şi funcţionarea SUMAL, obligaţiile
utilizatorilor SUMAL, precum şi structura şi modalitatea de
transmitere a informaţiilor standardizate
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul
761 din data de 21 octombrie 2014
Forma sintetică la data
METODOLOGIE din 8
octombrie 2014 privind organizarea şi funcţionarea SUMAL,
obligaţiile utilizatorilor SUMAL, precum şi structura şi
modalitatea de transmitere a informaţiilor standardizate
Forma sintetică la data 20-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand
tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® şi
tehnologia Acte Sintetice sunt mărci inregistrate ale Wolters Kluwer.
(la data
CAPITOLUL I: Dispoziţii
generale
SUMAL este
un sistem informaţional integrat de urmărirea materialelor lemnoase
realizat de autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură, denumită în continuare APCRS, şi pus la
dispoziţia profesioniştilor prevăzuţi la art. 2 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 470/2014
pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia
şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de
depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat
lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului
(UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe
piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi
completările ulterioare.
Principalele obiective ale SUMAL
sunt:
a)creşterea eficienţei controlului ca parte a politicilor
publice de reducere a infracţionalităţii în domeniul forestier,
pentru prevenirea şi combaterea activităţilor ilegale, prin
controlul provenienţei lemnului şi al asigurării
trasabilităţii acestuia;
b)obţinerea de informaţii
statistice la nivel naţional privind volumul de lemn exploatat şi al
materialelor lemnoase rezultate;
c)practică unitară în
evidenţa gestionară a materialelor lemnoase prin punerea la
dispoziţia profesioniştilor a unei aplicaţii informatice
gratuite.
(1)Categoriile
de utilizatori SUMAL sunt:
a)personalul cu atribuţii de
control din cadrul APCRS şi al structurilor teritoriale de specialitate
ale autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură, denumite în continuare ITRSV;
b)ofiţerii şi
subofiţerii din cadrul Poliţiei Române şi Poliţiei de
Frontieră special abilitaţi;
c)personalul silvic din cadrul
ocoalelor silvice, din cadrul structurilor de rang superior, din cadrul Regiei
Naţionale a Pădurilor - Romsilva şi unităţilor din
subordinea acesteia, precum şi din cadrul Institutului de Cercetări şi
Amenajări Silvice Bucureşti şi al subunităţilor
subordonate acestuia;
d)angajaţi ai operatorilor economici deţinători ai
acordului de distribuire a avizelor de însoţire pentru transportul
materialelor lemnoase, denumit în continuare acord, care a fost emis conform
prevederilor legale;
e)angajaţi ai operatorilor
economici specializaţi în transport cu care operatorii economici
deţinători ai acordului au încheiat contracte pentru transportul
materialelor lemnoase;
f)angajaţi ai
autorităţilor vamale unde se efectuează vămuirea
materialelor lemnoase, special abilitaţi de către Direcţia
Generală a Vămilor.
(2)Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. a),
acolo unde există deja conturi de utilizatori create în SUMAL, se
acordă în continuare drepturile de acces la aplicaţiile de raportare
online/control al raportării pentru toate conturile active.
(3)Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. b), acolo unde nu există
conturi de utilizatori create în SUMAL, ITRSV în raza de competenţă
are obligaţia de a asigura împreună cu administratorul IT introducerea
în SUMAL a persoanelor juridice denumite "inspectorate judeţene de
poliţie/structurile teritoriale ale Inspectoratului General al
Poliţiei de Frontieră" şi, după caz,
"Inspectoratul General al Poliţiei Române/Inspectoratul General al
Poliţiei de Frontieră Române", care vor accesa sistemul SUMAL,
setând funcţia "POLIŢIST", cu verificarea prealabilă a
validităţii adreselor de e-mail ale ofiţerilor şi
subofiţerilor împuterniciţi.
(4)Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. c), ITRSV are obligaţia de a
introduce în SUMAL ocoalele silvice şi, după caz, structurile de rang
superior, precum şi Institutul de Cercetări şi Amenajări
Silvice Bucureşti şi subunităţile acestuia, de pe
teritoriul de competenţă al ITRSV; acestea vor fi setate ca
angajatori, iar în cadrul fiecărei structuri silvice de administrare se
introduc datele persoanelor fizice care vor accesa SUMAL, setându-se
funcţia "SILVICULTOR", cu verificarea prealabilă a
validităţii adreselor de e-mail ale persoanelor fizice respective.
(5)Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. d), acolo unde nu există
conturi de utilizatori create în SUMAL, ITRSV are obligaţia de a introduce
în SUMAL datele persoanelor fizice care vor accesa SUMAL, setând ca angajator
operatorul economic respectiv şi funcţia "OPERATOR AVIZE
ONLINE", cu verificarea prealabilă a validităţii adreselor
de e-mail ale persoanelor fizice respective.
(6)Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. e), acolo unde nu există
conturi de utilizatori create în SUMAL, ITRSV are obligaţia de a introduce
în SUMAL datele persoanelor fizice care vor accesa SUMAL, în cazul în care se
impune generarea codului offline la expedierea din platformele primare, setând
ca angajator operatorul economic respectiv şi rolul
"TRANSPORTATOR", cu verificarea prealabilă a
validităţii adreselor de e-mail ale persoanelor fizice respective.
(7)Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. a), în situaţia în care nu
există conturi de utilizatori create în SUMAL, APCRS are obligaţia de
a introduce în SUMAL datele persoanelor fizice care utilizează componenta
"IWood Tracking".
(8)Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. f), care utilizează
componenta "IWood Tracking", în situaţia în care nu există
conturi de utilizatori create în SUMAL, ITRSV în raza de competenţă,
în baza aprobării APCRS, are obligaţia de a introduce în SUMAL datele
persoanelor fizice care vor accesa sistemul SUMAL, setând ca angajator
instituţia respectivă şi funcţia "INSPECTOR", cu
verificarea prealabilă a validităţii adreselor de e-mail ale
persoanelor fizice respective.
(9)Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. b)-f), acolo unde nu există
conturi de utilizatori create în SUMAL, angajatorul va
transmite către ITRSV în raza de competenţă/APCRS, după
caz, pentru introducerea în sistemul SUMAL, următoarele:
a)lista persoanelor fizice care vor accesa sistemul SUMAL,
semnată şi stampilată de angajator;
b)fotocopie a cărţii de
identitate a fiecărei persoane fizice care va accesa sistemul SUMAL;
c)adresă de e-mail validă
pentru fiecare persoană fizică, pentru a primi numele de utilizator
şi parola transmise de administratorul IT al SUMAL.
(10)În toate situaţiile prevăzute la alin. (2)-(9), APCRS aprobă numărul de
utilizatori SUMAL şi nivelurile de acces pentru aceştia.
a)aplicaţii client utilizate de profesionişti pentru:
1.înregistrarea sau generarea actelor de punere în
valoare, autorizaţiile de exploatare a partizilor, procesele-verbale de
forţă majoră, actele de constatare la expirarea termenelor de
exploatare, actele de reprimire a parchetelor şi procesele - verbale de
confiscare, acestea fiind aplicaţii grupate în softul SUMAL Ocol;
(la data 26-Jun-2015 Art. 4, litera A., punctul 1. din
capitolul I modificat de Art. I, punctul 1. din Ordinul
916/2015 )
2.operarea avizelor de însoţire a
materialelor lemnoase, a recepţiilor în depozitele finale şi a
situaţiilor gestionare obligatorii, acestea fiind aplicaţii grupate
în softul SUMAL Agent;
b)aplicaţii pentru urmărirea
şi controlul în timp real a provenienţei şi a modului de
asigurare a trasabilităţii materialelor lemnoase;
c)unitatea
centrală - hardware şi software - de centralizare, prelucrare şi
analiză a informaţiilor şi control, aflată în custodia
Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, denumită în continuare SUMAL
Central.
(1)Aplicaţia
SUMAL Ocol se distribuie gratuit de către APCRS către ocoalele
silvice, iar softul de urmărire şi control în timp real a
provenienţei şi a modului de asigurare a trasabilităţii
materialelor lemnoase, cu aplicaţiile Agent tip mobile - "Wood
Tracking", folosite de către categoriile de utilizatori SUMAL
prevăzute la art. 3 alin. (1) lit.
c)-e), precum şi aplicaţiile Inspector tip
mobile/desktop "IWood Tracking", folosite de către categoriile
de utilizatori SUMAL prevăzute la art. 3 alin.
(1) lit. a)-c) şi f) se
descarcă gratuit de pe site-ul "www. apepaduri.gov.ro".
(2)Aplicaţia
SUMAL Agent se distribuie gratuit de către ITRSV, la cerere, tuturor
operatorilor economici şi ocoalelor silvice care exploatează,
achiziţionează, transbordează, prelucrează,
depozitează sau comercializează materiale lemnoase.
(1)În scopul eficientizării
funcţionalităţilor sistemului informaţional integrat SUMAL,
autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură
poate testa prin intermediul publicului componentele (aplicaţii, module,
module simplificate) acesteia pentru o perioadă de cel mult 90 de zile.
(2)Modalitatea de testare se va
realiza prin postarea componentelor sistemului informaţional integrat
SUMAL pe site-ul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, precum
şi de pe Google play.
(la data
CAPITOLUL II: Modul de utilizare
a SUMAL
(1)Accesul
la aplicaţia SUMAL Ocol se face cu numele de utilizator şi
parolă, cu drepturi diferenţiate pentru:
b)responsabilul cu fondul forestier;
c)responsabilul cu paza fondului
forestier;
d)responsabilul cu producţia, special împuternicit de şeful
ocolului silvic.
(2)Accesul se comunică de către administratorul
aplicaţiei SUMAL Central, iar persoanele nominalizate pentru acces se
comunică ITRSV, sub semnătura şefului ocolului silvic.
(1)La
iniţierea aplicaţiei, ocoalele silvice autorizate după intrarea
în vigoare a prezentului ordin introduc în SUMAL Ocol următoarele
informaţii:
a)fişele de proprietate pentru
fondul forestier pe care îl administrează sau pentru care asigură
servicii silvice;
b)dispozitivele speciale de marcat
deţinute.
(2)Ocoalele
silvice care utilizează SUMAL Ocol au obligaţia permanentă de a actualiza informaţiile prevăzute la alin. (1) şi să introducă/actualizeze lista persoanele
fizice sau juridice partenere.
(1)Accesul
la aplicaţia SUMAL Agent se face de către o persoană
desemnată prin act administrativ al operatorului economic.
(2)Numele de utilizator şi parola se comunică de către
administratorul aplicaţiei SUMAL Central, iar persoana nominalizată
pentru acces se comunică în scris ITRSV sub semnătura
administratorului operatorului economic.
La iniţierea
aplicaţiei, operatorii economici introduc în SUMAL Agent următoarele
informaţii:
a)gestiunile depozitelor de materiale lemnoase;
b)persoanele fizice şi juridice
partenere;
c)utilajele de prelucrare a materialelor
lemnoase;
d)dispozitivele speciale de marcat cu amprentă
dreptunghiulară înregistrate la birourile notariale.
(1)Accesul la aplicaţia prevăzută la art. 4 lit. b) se face de către persoanele
prevăzute la art. 3 alin. (1), desemnate prin act
administrativ de operatorul economic/instituţia publică
respectivă.
(2)La
iniţierea aplicaţiei prevăzută la art. 4 lit. b),
utilizatorii au obligaţia să realizeze cu
succes o primă autentificare online, prin completarea corectă a
combinaţiei nume de utilizator - parolă de acces; în urma primei
autentificări, aceste date rămân memorate în dispozitivul electronic,
dacă nu se părăseşte aplicaţia prin delogare, iar în
cazul delogării este necesară reluarea autentificării.
Accesul personalului cu
atribuţii de control din cadrul ITRSV la aplicaţiile SUMAL se face cu
numele de utilizator şi parolă, cu drepturi diferenţiate, de către următoarele persoane:
a)conducătorul ITRSV şi/sau împuterniciţii acestuia
nominalizaţi prin act administrativ al APCRS;
b)persoana care are în responsabilitate
SUMAL, nominalizată prin act administrativ al conducătorului ITRSV;
c)persoana care are în responsabilitate
gestionarea acordurilor de utilizare şi distribuire a formularelor cu
regim special, nominalizată prin act administrativ al conducătorului
ITRSV;
d)persoanele care realizează
controlul folosind aplicaţia "IWood Tracking", nominalizate prin
act administrativ al conducătorului ITRSV.
Accesul persoanelor cu
atribuţii de control din cadrul APCRS la aplicaţiile SUMAL se face cu
numele de utilizator şi parolă, fiind nominalizate prin act
administrativ al conducătorului APCRS.
Personalul silvic cu
atribuţii de control din cadrul APCRS/ITRSV, precum şi ofiţerii
şi subofiţerii din cadrul Poliţiei Române şi Poliţiei
de Frontieră special abilitaţi au posibilitatea verificării
actelor de punere în valoare, denumite în continuare APV, a autorizaţiilor
de exploatare, a proceselor-verbale de reprimire şi a proceselor-verbale
de confiscare generate în SUMAL, precum şi a tuturor rapoartelor generate
prin interogarea aplicaţiei SUMAL.
Toate rapoartele de avertizare
rezultate în urma prelucrării datelor introduse în SUMAL se transmit
persoanelor cu atribuţii de control din cadrul APCRS/ITRSV special
abilitate, desemnate prin act administrativ al conducătorului
entităţii respective.
SECŢIUNEA 1: Utilizarea SUMAL
pentru elaborarea APV, autorizarea partizilor şi reprimirea parchetelor,
înregistrarea şi operarea proceselor-verbale de confiscare a materialelor
lemnoase
Aplicaţia SUMAL Ocol se accesează online, cu
numele de utilizator şi parolă şi cu drepturi diferenţiate
conform atribuţiilor specifice, de către: şeful ocolului silvic,
responsabilul cu fondul forestier, responsabilul cu paza fondului forestier
şi responsabilul cu producţia, special împuternicit de şeful ocolului
silvic.
(la data
Aplicaţia SUMAL Ocol este obligatorie pentru:
a)generarea
APV în SUMAL, utilizând metoda ecuaţiei de regresie a volumelor relative,
recomandată pentru tratamentele şi tipul de structură
prevăzute în tabelul 4.1 "Alegerea metodelor dendrometrice pentru
evaluarea volumului de lemn destinat comercializării" din Normele
tehnice pentru evaluarea volumului de lemn destinat comercializării,
aprobate prin Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi
protecţiei mediului nr. 1.651/2000.*);
*)
Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 1.651/2000 nu a fost publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
b)introducerea
APV în SUMAL şi generarea numărului unic al acestuia pentru
tratamentele şi tipul de structură din tabelul 4.1, pentru care la
calculul APV nu se recomandă utilizarea metodei ecuaţiei de regresie
a volumelor relative; calculul APV se face prin celelalte metode dendrometrice
de evaluare a volumului de lemn recomandate de normele tehnice prevăzute
la lit. a);
c)modificarea/anularea/casarea APV;
d)emiterea/prelungirea/suspendarea/modificarea
şi retragerea autorizaţiilor de exploatare;
(la data
d1)operarea proceselor-verbale de
forţă majoră;
(la data
e)operarea actelor de reprimire a
parchetelor;
f)înregistrarea şi operarea
proceselor-verbale de confiscare a materialelor lemnoase.
(1)Pentru
fiecare APV, autorizaţie de exploatare şi act de reprimire,
aplicaţia SUMAL Ocol generează un număr unic de înregistrare la
nivel naţional, iar actul respectiv nu va mai putea fi modificat.
(2)Procesele-verbale de confiscare a materialelor lemnoase se introduc
în SUMAL Ocol de către ocolul silvic care a primit în custodie materialele
lemnoase, actul de înregistrare generat de SUMAL Ocol constituind documentul de
provenienţă pentru materialele lemnoase respective.
Actele emise şi aprobate
în SUMAL Ocol vor fi tipărite, semnate în original şi ataşate la
dosarul APV, conform competenţelor legale.
SECŢIUNEA 2: Utilizarea SUMAL
Agent pentru activitatea de exploatare
Emitenţii avizelor de
însoţire desemnează prin act administrativ angajaţii care vor
opera datele din avizele de însoţire primare pe măsura
exploatării partizii, cu obligaţia operării şi transmiterii
raportării datelor în SUMAL Agent până în data de 15 a fiecărei
luni pentru luna anterioară.
Operarea
datelor din avizele de însoţire se face în aplicaţia SUMAL Agent de
către emitenţii acestora, înscrişi în autorizaţia de
exploatare.
După reprimirea parchetului este permisă eliberarea şi operarea de documente cu partida respectivă înscrisă la rubrica "Provenienţa" numai în limita stocului înregistrat în platforma primară la reprimire.
După reprimirea parchetului sunt permise eliberarea şi
operarea de documente cu partida respectivă înscrisă la rubrica
«Provenienţă» numai în limita stocului înregistrat în platforma
primară la reprimire, dar fără a se depăşi limita
termenului de 60 de zile, termen în care materialul lemnos va fi transportat
obligatoriu într-o gestiune temporară sau într-un depozit final, după
caz.
(la data
SECŢIUNEA 3: Utilizarea SUMAL
Agent în depozitele de materiale lemnoase şi în centrele de sortare
şi prelucrare primară a lemnului
Utilizarea SUMAL Agent este obligatorie în depozitele de materiale lemnoase şi
în centrele de sortare şi prelucrare primară a lemnului, după
caz, pentru:
a)operarea datelor din avizul de
însoţire şi a notelor de intrare-recepţii;
(la data
b)operarea proceselor-verbale de
sortare;
c)operarea proceselor-verbale de
gaterare a materialelor lemnoase;
d)operarea consumurilor interne, dacă operatorul economic
prelucrează în continuare materialele lemnoase în produse semifinite sau
finite;
e)operarea transferurilor între gestiunile
aceluiaşi operator;
g)operarea stocurilor gestionare la
sfârşitul fiecărei luni, pe specii şi sortimente.
(1)După generarea în SUMAL Agent a situaţiilor rezultate în
urma efectuării operaţiunilor prevăzute la art. 22, profesionistul verifică existenţa corelaţiilor
stoc iniţial + total intrări = stoc final + total ieşiri pentru
fiecare specie şi sortiment.
(2)Stocurile finale ale lunii precedente devin
stocuri iniţiale pentru luna în curs, numai în cazul în care stocurile
calculate de către aplicaţia SUMAL sunt declarate în aceasta,
anterior efectuându-se o verificare a stocurilor scriptice şi faptice,
înainte de operaţia de declarare.
(la data
(1)Profesionistul
înregistrează ca gestiune temporară în SUMAL Agent locul unde
realizează depozitarea temporară în spaţiile prevăzute la
art.
17 alin. (1) din Normele
referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea
materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor
lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi
a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe
piaţă lemn şi produse din lemn aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 470/2014, cu modificările
şi completările ulterioare, cu obligaţia întocmirii
situaţiilor gestionare prevăzute la art. 22, după caz,
precum şi a asigurării conexiunii la internet cu determinarea
coordonatelor geografice ale spaţiului de depozitare temporară pe
care le comunică atât structurii teritoriale de specialitate a
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură
din raza de competenţă în care este localizat sediul social al
profesionistului, cât şi structurii teritoriale de specialitate a
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură
în raza căruia este localizată gestiunea temporară
respectivă.
(2)Profesionistul prevăzut
la alin. (1) este obligat ca şi pentru locul
unde realizează depozitarea temporară să deţină
şi să completeze corespunzător registrul de
intrări-ieşiri material lemnos, care poate fi folosit în acelaşi
timp numai pentru un depozit.
(3)Durata pentru care va funcţiona spaţiul
de depozitare temporară va fi stabilită în funcţie de volumul de
masă lemnoasă depozitat şi nu va fi mai mare de 90 de zile, cu
posibilitatea prelungirii în baza aprobării structurii teritoriale de
specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură.
(la data
(4) Profesionistul poate înregistra platforma primară ca gestiune
temporară în SUMAL Agent, pentru actele de punere în valoare reprimite cu
stoc după data de 1 ianuarie 2020, al căror volum de lemn nu a fost
transportat în termen de 60 de zile de la data reprimirii parchetelor, cu
obligația întocmirii situațiilor gestionare prevăzute la art. 22
lit. a), e)-g), cu determinarea coordonatelor geografice ale platformei primare
ca gestiune temporară, pe care le comunică atât structurii
teritoriale de specialitate a autorității publice centrale care
răspunde de silvicultură din raza de competență în care
este localizat sediul social al profesionistului, cât și structurii
teritoriale de specialitate a autorității publice centrale care
răspunde de silvicultură în raza căruia este localizată
gestiunea temporară respectivă.
(5) Profesionistul prevăzut la alin. (4) este
obligat ca, pentru platforma primară pentru care s-a instituit gestiunea
temporară, să dețină și să completeze
corespunzător registrul de intrări-ieșiri material lemnos,
pentru tot volumul din actul de punere în valoare reprimit cu stoc, care nu a
fost transportat în perioada de 60 de zile de la data reprimirii parchetului.
(6) Durata pentru care funcționează platforma primară ca
gestiune temporară va fi stabilită în funcție de volumul de
masă lemnoasă depozitat și va fi de maximum 90 de zile, cu
posibilitatea prelungirii succesive, în baza aprobării structurii
teritoriale de specialitate a autorității publice centrale care
răspunde de silvicultură, cu aceeași perioadă maximă,
dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020.
(7) Pentru materialele lemnoase prevăzute la alin. (4) se
emite/emit aviz/avize primar/primare de însoțire a materialelor lemnoase,
cu bararea rubricii 14, având ca destinatar platforma primară ca gestiune
temporară, pentru care trebuie obținut obligatoriu codul unic online,
generat de SUMAL, anterior transportului din platforma primară ca gestiune
temporară.
(8) Pentru materialele lemnoase prevăzute la alin. (7) transportul se face în baza avizelor de însoțire
secundare a materialelor lemnoase, iar, în situația în care platforma
primară ca gestiune temporară este situată într-o zonă fără
accesibilitate GSM, este obligatorie înscrierea în avizul de însoțire a
codului offline de către emitentul avizului, care semnează de
înscriere alături de conducătorul mijlocului de transport. După începerea transportului sunt aplicabile prevederile art.
3 alin. (6) din
Hotărârea Guvernului nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare la
proveniența, circulația și comercializarea materialelor
lemnoase, la regimul spațiilor de depozitare a materialelor lemnoase și
al instalațiilor de prelucrat lemn rotund, precum și a unor
măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului
European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor
ce revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din
lemn, cu modificările și completările ulterioare.
(la data a6.04.2020 Art. 24 din capitolul II, sectiunea 3
modificat de Art. I, punctul 1. din
Ordinul 981/2020 )
(1)Datele rezultate lunar în urma
efectuării operaţiunilor prevăzute la art. 22-24 se cuprind în rapoarte
pentru care aplicaţia SUMAL va permite
modificări.
(2)Modificările
prevăzute la alin. (1) se fac numai în baza
aprobărilor structurilor superioare din cadrul SUMAL Central, la notificarea
prealabilă a structurii teritoriale de specialitate a
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură
şi după aplicarea măsurilor legale.
(3)Rapoartele precizate la alin. (1) pentru
luna anterioară se tipăresc, se semnează în original şi se
transmit la contabilitatea operatorului economic.
(la data
SECŢIUNEA 4: Utilizarea SUMAL
Agent în activităţi de prelucrare a lemnului altele decât prelucrarea
primară
În cazul activităţilor în care se
recepţionează materiale lemnoase şi se prelucrează integral
ca materie primă, fără a se face expediţie de materiale
lemnoase, profesioniştii vor opera în SUMAL Agent doar recepţiile de
materiale lemnoase şi consumul de materie primă; pentru
deşeurile rezultate în urma prelucrării destinate consumului propriu
se va întocmi bon de consum.
(la data
În cazul activităţilor
în care materialele lemnoase recepţionate se prelucrează parţial
în capacităţile proprii şi se expediază stocul neprelucrat,
se întocmesc situaţiile gestionare prevăzute la art. 22, după caz.
SECŢIUNEA 5: Utilizarea aplicaţiei
Agent tip mobile "Wood Tracking" şi Inspector tip mobile şi
desktop "IWood Tracking"
(1)Pentru logarea utilizatorilor din categoriile prevăzute la art. 3 care nu au conturi create în SUMAL se generează în SUMAL
Central conturile de utilizator - nume de utilizator şi parola de acces -
şi se trimit pe e-mail persoanelor care vor utiliza aplicaţiile
mobile/desktop de raportare/control ale sistemului.
(2)Generarea şi transmiterea conturilor de utilizator
prevăzute la alin. (1) se realizează
automatizat, urmându-se o procedură strictă prin care
informaţiile necesare generării se introduc în baza de date SUMAL de
către personalul din cadrul ITRSV/APCRS, după caz.
(1)Acordarea/Retragerea
drepturilor de acces se face de către administratorul IT al SUMAL în baza
solicitărilor angajatorilor adresate ITRSV/APCRS, după caz.
(2)Retragerea
drepturilor de acces se face, după caz, la desfiinţarea persoanei
juridice, la retragerea acordului de utilizare şi distribuire a
formularelor cu regim special, în baza unui înscris cu privire la
pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti definitive şi
irevocabile de retragere a accesului, rezoluţiei parchetelor judiciare, la
încetarea raporturilor de muncă ale utilizatorului SUMAL, precum şi
în alte situaţii în care persoana cu acces în SUMAL nu mai are un interes
legitim.
(3)Angajatorul
are obligaţia să comunice către
ITRSV/APCRS, după caz, schimbările prevăzute la alin. (2) care determină retragerea drepturilor de acces la toate
aplicaţiile SUMAL, în termen de 5 zile de la data constatării unei
situaţii.
Utilizatorii terminalelor
electronice pe care rulează aplicaţiile Agent tip mobile "Wood
Tracking" şi Inspector tip mobile şi desktop "IWood
Tracking" au nevoie de următoarele dotări minime:
a)terminalul electronic să permită conexiune de date
mobilă, să aibă receptor GPS integrat, iar ca sisteme de operare
să folosească: fie Android - minim versiunea 2.2 sau oricare dintre
versiunile următoare acesteia, fie Windows Phone 8;
b)abonament de date care să dispună
de cel puţin 100 MB trafic lunar.
(1)Utilizatorii
din categoriile de prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c), d) şi e) au următoarele obligaţii:
a)să
instaleze aplicaţia Agent tip mobile "Wood Tracking" şi
să realizeze cu succes o primă autentificare online la aceasta, prin
completarea corectă a combinaţiei nume de utilizator - parolă de
acces; datele de logare ale utilizatorului rămân memorate în situaţia
în care nu se părăseşte aplicaţia prin delogare; în cazul
delogării este necesară reluarea autentificării;
b)să
opereze în "Wood Tracking", online sau offline, informaţiile
standardizate la începerea transportului materialelor lemnoase de la locul de
recoltare/depozitare/achiziţie/ custodie/transbordare/locul liberului de
vamă, în cazul importului, de pe terminalul electronic pe care
rulează aplicaţia, aflat în mod obligatoriu la locul începerii
transportului;
c)să completeze informaţiile
standardizate în câmpurile generate de aplicaţie, care, după
verificarea corectitudinii acestora de către utilizator, se transmit în
SUMAL Central, în vederea obţinerii codului unic sau codului offline, după
caz.
(2)Informaţiile
standardizate care se completează şi se transmit în mod obligatoriu
sunt următoarele:
a)în cazul în care APV reprezintă
documentul ce face dovada provenienţei legale, în câmpurile generate de
aplicaţie se completează numărul unic al APV generat de SUMAL,
seria şi numărul avizului de însoţire primar, punctul de
încărcare, specia, sortimentul, volumul în mc, numărul de
înmatriculare al mijlocului de transport, punctul de descărcare;
aplicaţia face legătura dintre numărul APV şi autorizaţia
de exploatare generate din SUMAL, cu emitentul avizului de însoţire
primar;
b)în
cazul în care registrele de evidenţă a intrărilor-ieşirilor
materialelor lemnoase reprezintă documentul care face dovada
provenienţei legale, în câmpurile generate de aplicaţie se
completează seria registrului unic, numărul paginii şi
poziţiei din registrul unic, seria şi numărul avizului de
însoţire punctul de încărcare, specia, sortimentul, volumul în mc,
numărul de înmatriculare al mijlocului de transport, punctul de
descărcare; poziţia din fiecare pagină din registrul unic de
evidenţă a intrărilor-ieşirilor materialelor lemnoase se
numerotează începând cu cifra 1;
c)în cazul transbordării materialelor lemnoase
dintr-un mijloc de transport în altul, situaţie în care avizul de
însoţire secundar pentru cherestele sau pentru materialele lemnoase,
altele decât cherestele, reprezintă documentul prin care se face dovada
provenienţei legale, eliberat de către ocolul silvic la solicitarea
conducătorului auto sau a proprietarului materialelor lemnoase, în
câmpurile generate de aplicaţie se completează seria şi
numărul avizului de însoţire primar sau secundar în baza căruia
urmează să se elibereze un nou aviz de însoţire, punctul de
încărcare, seria şi numărul noului aviz de însoţire,
specia, sortimentul, volumul în metri cubi sau în unităţi
convenţionale, după caz, numărul de înmatriculare al mijlocului
de transport, punctul de descărcare. În acest caz utilizatorii au şi
obligaţia obţinerii codului unic online care se înscrie atât în noul
aviz, cât şi în avizul de însoţire în baza căruia s-a eliberat
acesta;
(la data
d)în
cazul achiziţionării materialelor lemnoase de la proprietarii de
păduri persoane fizice, situaţie în care avizul de însoţire
reprezintă documentul prin care se face dovada provenienţei legale,
în câmpurile generate de aplicaţie se completează seria şi
numărul avizului de însoţire în baza căruia urmează să
se elibereze unul sau mai multe avize, seria şi numărul noului aviz
de însoţire/noilor avize de însoţire, punctul de încărcare,
specia, sortimentul, volumul în mc, numărul de înmatriculare al mijlocului
de transport, punctul/punctele de descărcare;
e)în cazul în care procesul-verbal de confiscare
reprezintă documentul ce face dovada provenienţei legale, în
câmpurile generate de aplicaţie se completează numărul unic
generat de SUMAL al procesului-verbal de confiscare, seria şi numărul
avizului de însoţire secundar, specia, sortimentul, volumul în mc, punctul
de încărcare, numărul de înmatriculare ai mijlocului de transport,
punctul de descărcare;
(la data 26-Jun-2015 Art. 31, alin. (2), litera E. din
capitolul II, sectiunea 5 modificat de Art. I, punctul 11.
din Ordinul
916/2015 )
f)în cazul materialelor lemnoase
importate din state terţe, provenienţa se identifică prin
declaraţia vamală de import şi/sau, după caz, licenţa
FLEGT; în această situaţie, în câmpurile generate de aplicaţie
se completează elementele declaraţiei vamale de import şi,
după caz, ale licenţei FLEGT: punctul de încărcare, sortimentul,
volumul în mc, numărul de înmatriculare al mijlocului de transport,
punctul de descărcare.
g)situaţia gestionară separat pe
profesionişti a avizelor de intrare şi ieşire;
h)cantităţile de
masă lemnoasă înscrise în SUMAL Central să fie cu două
zecimale.
(la data
(3)Profesioniştii
care achiziţionează/depozitează/
transbordează/prelucrează/comercializează materiale lemnoase sau
efectuează operaţiuni vamale de export al materialelor lemnoase au
obligaţia să verifice validitatea codului
unic online şi să urmeze procedurile legale, după caz.
(1)În
situaţia în care la locul de încărcare nu există semnal GSM,
după ce transportatorul a instalat şi s-a logat pe aplicaţia
"agent Wood Tracking", emitentul avizelor de însoţire a
materialelor lemnoase de la punctul de încărcare se loghează pe
acelaşi terminal electronic al transportatorului; în urma introducerii
informaţiilor standardizate pe aplicaţia transportatorului, se
generează codul offline care se înscrie pe avizul de însoţire. Atât
emitentul avizului, cât şi transportatorul semnează pe avizul de
însoţire, iar transportatorul are obligaţia să
menţină terminalul electronic de pe care a fost generat codul offline
în stare de funcţionare şi, de îndată ce este primit codul
online, să îl înscrie pe avizul de însoţire. După obţinerea
codului offline/online, după caz, aplicaţia nu va
mai permite generarea unui alt cod de către transportator. Dacă
transportatorul nu are aplicaţia "agent Wood
Tracking" şi/sau terminalul electronic adecvat, emitentul avizului de
însoţire nu va înmâna transportatorului avizul de însoţire.
(2)Pentru
continuarea transportului materialelor lemnoase transbordate sau pentru
continuarea transportului în cazul imobilizării mijlocului de transport
din cauze de forţă majoră, dintr-o zonă fără
accesibilitate GSM este obligatorie obţinerea codului unic online, precum
şi a datei, orei, minutului şi secundei şi înscrierea lor în
avizul de însoţire care însoţeşte transportul, pentru
cantităţile care se transbordează sau sunt imobilizate, prin
deplasarea în zonă cu semnal GSM.
(3)În
situaţia în care de la locul de încărcare fără semnal GSM
transportul materialelor lemnoase aparţinând
proprietarilor/cumpărătorilor persoane fizice se face către
domiciliul acestora, cu mijloace de transport pentru care deţinătorul
mijlocului de transport nu deţine aplicaţia "agent Wood
Tracking", emitentul avizului de însoţire introduce informaţiile
standardizate pe aplicaţia sa şi înscrie codul offline pe avizul de
însoţire; exemplarul 1 al avizului însoţeşte transportul cu
codul offline, iar emitentul va opera codul online pe exemplarele 2 şi 3
ale avizului în termen de 12 ore de la ora la care a fost emis codul offline.
SECŢIUNEA 6: Utilizarea SUMAL
Central
Centralizarea,
prelucrarea şi analiza datelor furnizate de către profesioniştii
care recoltează/depozitează/
achiziţionează/custodiază/transbordează/după acordarea
liberului de vamă în cazul importului materiale lemnoase se fac pe
unitatea centrală găzduită de Serviciul de Telecomunicaţii
Speciale.
În scop statistic, SUMAL
Central generează, în principal, următoarele rapoarte:
a)statistica volumului de lemn pus în valoare/autorizat pe proprietar,
administraţie silvică, tip de lucrări şi pe
unităţi amenajistice;
b)statistica materialelor lemnoase
transportate din partizile în exploatare, pe specii şi sortimente;
c)statistica modului de utilizare
industrială a materialelor lemnoase;
d)statistica importului şi exportului de buşteni şi
cherestea.
(1)În
vederea asigurării informaţiilor necesare controlului
provenienţei şi asigurării trasabilităţii materialelor
lemnoase, SUMAL Central generează, în principal, următoarele
rapoarte:
a)calculul rezultatului exploatării;
b)exploatarea partizilor în perioada
autorizată;
c)justificarea tuturor formularelor cu
regim special procurate de către beneficiarii acordului;
d)identificarea documentelor de transport utilizate ilegal;
e)compararea cantităţilor
expediate cu avize de însoţire cu cele efectiv recepţionate;
f)corectitudinea situaţiilor
gestionare raportate de profesionişti - existenţa corelaţiilor
stocuri iniţiale + total intrări = stocuri finale + total
ieşiri.
(2)În momentul depăşirii volumului
prevăzut de actul de punere în valoare, la care se adaugă volumul
prejudiciilor înregistrate, SUMAL Central nu mai generează cod unic online
valid şi emite o alertă pe terminalul electronic al emitentului
avizului de însoţire şi/sau al transportatorului, referitoare la
depăşirea volumului prevăzut de APV la care se adaugă
volumul prejudiciilor înregistrate. Emitentul avizului şi/sau
transportatorul, după caz, are/au obligaţia de a comunica despre
alertă ocolului silvic şi structurii de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde
de silvicultură competente teritorial.
(la data
(3)Titularul
autorizaţiei de exploatare colectează în platforma primară
lemnul aflat în faze tehnologice, după care ocolul silvic retrage
autorizaţia de exploatare şi împreună cu proprietarul masei
lemnoase, după caz, efectuează inventarele stocurilor din platforma
primară, precum şi reprimirea parchetului; pentru stabilirea
provenienţei se întocmeşte un proces-verbal în care se
consemnează masa lemnoasă inventariată în platforma
primară, pentru care procedura de înregistrare în SUMAL este similară
cu cea stabilită pentru înregistrarea proceselor-verbale de confiscare,
iar masa lemnoasă se predă în gestiunea ocolului silvic; pentru
lemnul rămas pe picior se constituie APV nou, care se
evidenţiază în SUMAL; valorificarea masei lemnoase aflate pe picior
şi în platforma primară se face conform prevederilor legale în
vigoare.
SECŢIUNEA 7: Alte funcţii
ale SUMAL Agent
Aplicaţia SUMAL Agent
realizează gestionarea formularelor cu regim special tipărite de
Compania Naţională "Imprimeria Naţională" - S.A.
în baza acordurilor de utilizare şi distribuire generate de aplicaţia
electronică în care şi Compania Naţională "Imprimeria
Naţională" - S.A. are acces.
(1)Profesioniştii
prevăzuţi la art. 2 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 470/2014,
cu modificările şi completările ulterioare, sunt obligaţi
să introducă în aplicaţia SUMAL Agent seriile şi numerele
formularelor cu regim special de transport al materialelor lemnoase aferente
fiecărui carnet achiziţionat de la Compania Naţională
«Imprimeria Naţională» - S.A., conform acordului eliberat de ITRSV;
(la data 26-Jun-2015 Art. 37, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 7 modificat de Art. I, punctul 13. din Ordinul
916/2015 )
(2)Avizele de însoţire a materialelor lemnoase anulate se vor
opera în SUMAL, cu obligaţia existenţei tuturor celor 3 exemplare ale
documentului în blocul de avize.
(3)Pe măsura utilizării formularelor cu
regim special pentru transportul materialelor lemnoase şi a operării documentelor în SUMAL, profesioniştii
vor numerota şi utiliza obligatoriu blocurile de avize în ordinea
crescătoare a seriilor blocurilor respective.
(la data
(4)Aplicaţia
"Wood Tracking" generează codul unic online numai pentru seriile
şi numerele formularelor cu regim special procurate de la
unităţile tipografice abilitate care funcţionează sub
supravegherea Companiei Naţionale "Imprimeria
Naţională"- S.A., alocate profesionistului îndreptăţit
să folosească documentele cu regim special, care se
înregistrează în SUMAL Agent.
(5)În
cazul avizelor de însoţire primare, aplicaţia "Wood
Tracking" generează codul unic online numai în perioada
autorizată pentru exploatare şi în termen de maximum 60 de zile de la
data reprimirii partizilor în situaţia reprimirilor cu stoc; în cazul
reprimirilor cu stoc se vor genera coduri unice online numai în limita
volumului înscris în procesul-verbal de reprimire, pe specii.
(6)În
cazul transbordării, care implică încărcarea/ descărcarea
în/din mijloace de transport cu capacităţi diferite de cea a
mijloacelor de transport în/din care se transbordează, precum şi al
achiziţiei de la mai mulţi proprietari şi transportului cu
acelaşi mijloc de transport pentru mai mulţi beneficiari, se vor
genera coduri unice online numai pentru avizele de însoţire emise pentru
fiecare beneficiar care transportă cu acelaşi mijloc de transport; în
cazul transbordării/achiziţiei unui volum mai mare care urmează
să fie distribuit în alte mijloace de transport cu capacităţi
mai mici, sistemul SUMAL permite generarea codurilor unice online pentru noile
avize numai în limita volumului înregistrat în avizul de provenienţă,
pe specii.
(1)Stabilirea volumului materialelor lemnoase se
realizează, după caz:
a)pentru lemnul rotund cu coajă,
cu diametrul la capătul subţire mai mare sau egal cu 20 cm se
determină volumul în mc pe specii pentru lemnul brut, cu două zecimale,
în baza măsurării la fiecare piesă a lungimii în metri şi a
diametrului la mijloc în centimetri;
b)pentru lemnul rotund cojit, cu
diametrul la capătul subţire mai mare sau egal cu 20 cm se
determină volumul în mc pe specii pentru lemnul net, cu două
zecimale, în baza măsurării la fiecare piesă a lungimii în metri
şi a diametrului la mijloc în centimetri;
c)pentru Semnul rotund, cu diametrul
la capătul subţire mai mic de 20 cm, dacă nu se aplică
metodele prevăzute la lit. a) sau b), acesta se
aşază în figuri geometrice, iar volumul se determină în mc prin
utilizarea factorilor de cubaj stabiliţi pe grupe de specii;
d)pentru lemnul fasonat în
steri: lemn de foc, grămezi de crăci şi fascine, se
determină volumele exprimate în unităţi convenţionale
şi echivalentul în mc, cu două zecimale;
e)celelalte materiale lemnoase şi
produse din lemn se măsoară după metodele specifice, volumul
exprimat în unităţi convenţionale se echivalează în mc.
(2)La calculul volumului lemnului rotund inventariat
în condiţiile alin. (1) lit. a) şi b) se admit următoarele toleranţe:
a)± 2% din volumul total în cazul
inventarierii unui număr de piese mai mare de 100 bucăţi;
b)± 3% din volumul total în cazul
inventarierii unui număr de piese cuprins între 50 şi 100
bucăţi;
c)± 4% din volumul total în cazul
inventarierii unui număr de piese mai mic de 50 bucăţi.
(3)La calculul volumului lemnului aşezat în
figuri geometrice, toleranţa de măsurare admisă este de ± 2% din volumul total.
(4)La evaluarea volumului de lemn pe picior destinat
valorificării se admit toleranţele aferente fiecărei metode
dendrometrice prevăzute de reglementările în vigoare.
(la data
CAPITOLUL III: Dispoziţii
finale
(1)Dreptul de proprietate intelectuală asupra SUMAL aparţine
APCRS.
(2)Profesioniştii
care utilizează softuri proprii de gestiune pot exporta date din softurile
proprii în sistemul SUMAL, cu obligaţia de a furniza datele minime solicitate
în sistemul SUMAL. Transferul de date se va face în
formatul solicitat de aplicaţia SUMAL.
(1)Operarea
în SUMAL a datelor primare obligatorii pentru fiecare profesionist şi
transmiterea acestora se fac până în data de 15 a fiecărei luni
pentru luna precedentă, inclusiv pentru lunile în
care aceştia nu desfăşoară activitate.
(2)Transmiterea datelor prevăzute la alin. (1) către ITRSV se face de către
profesionişti astfel:
a)direct, prin intermediul
internetului;
(3)După transmiterea datelor lunare, ITRSV confirmă în scris
profesioniştilor despre preluarea datelor, în maximum 5 zile
lucrătoare. Confirmările
de primire se îndosariază, se păstrează de către
profesionişti şi constituie dovada îndeplinirii obligaţiilor
legale de raportare în SUMAL.
(4)În
termen de 5 zile de la data confirmării, ITRSV are obligaţia
efectuării în SUMAL Central a exportului datelor
preluate de la profesionişti.
(5)Compartimentul
SUMAL şi direcţia de specialitate cu atribuţii de control din
cadrul APCRS elaborează şi asigură procedurile interne pentru:
avizarea solicitărilor privind operarea datelor la acordarea/retragerea
drepturilor de acces în SUMAL, transferul fişelor de proprietate şi a
APV, casarea/ modificarea/anularea APV, revenirea la stadiul datelor culese din
teren la generarea APV, modificări ale autorizaţiilor de exploatare,
recuperarea bazelor de date SUMAL Agent, remedieri ale funcţionării
SUMAL şi altele asemenea; ITRSV are obligaţia să asigure o
evidenţă cu istoricul acestor solicitări, să monitorizare
îndeplinirea schimbărilor avizate şi să raporteze la
direcţia de specialitate cu atribuţii de control din cadrul APCRS
despre rezultatul verificărilor efectuate şi despre măsurile
luate în cazul constatării de solicitări nejustificate.
(1)Persoanele fizice
îndreptăţite prevăzute de Legea nr. 144/2000 privind acordarea de
facilităţi persoanelor care au domiciliul în localităţile
rurale aflate în zonele montane, republicată, şi de Legea nr. 33/1996
privind repunerea în unele drepturi economice a locuitorilor Munţilor
Apuseni, cu modificările şi completările ulterioare, pot
transporta masa lemnoasă de la locul de recoltare, în baza unui aviz de
însoţire primar emis de către ocolul silvic care asigură
administrarea sau serviciile silvice pentru suprafaţa de fond forestier de
pe care s-a recoltat masa lemnoasă.
(2)Materialele lemnoase
prevăzute de Legea nr. 144/2000, republicată,
şi de Legea nr. 33/1996,
cu modificările şi completările ulterioare, rezultate în urma
prelucrării - scândură, grinzi, bârne, araci de vie - vor fi
transportate la domiciliul sau la o altă adresă specificată de
proprietarul materialului lemnos cu un aviz de însoţire emis de
profesionistul care a asigurat prelucrarea materialului lemnos. Ulterior,
aceste materiale lemnoase pot fi transportate, la solicitarea scrisă a
proprietarului materialelor lemnoase, cu precizarea destinaţiei, în
vederea valorificării în târguri, pieţe, oboare, precum şi în
alte locuri destinate activităţilor comerciale, în baza unui aviz de
însoţire secundar pentru cherestele, emis în condiţiile
Hotărârii Guvernului nr. 470/2014,
cu modificările şi completările ulterioare, de către ocolul
silvic din zonă, în baza avizului de însoţire a materialelor lemnoase
obţinut de proprietar de la profesionistul care a asigurat prelucrarea
lor, după verificarea veridicităţii provenienţei
materialului lemnos.
(la data
(3)Materialele lemnoase aflate în proprietatea
persoanelor fizice, instituţiilor publice şi instituţiilor de
cult, care fac dovada deţinerii acestora cu aviz de însoţire, pot fi
transportate de la locul de depozitare la locul în care se realizează
prelucrarea sau la o altă destinaţie, la solicitarea scrisă a
acestora, cu precizarea destinaţiei, în baza unui aviz de însoţire
secundar pentru materiale lemnoase, altele decât cherestelele, sau în baza unui
aviz de însoţire secundar pentru cherestele, emis în condiţiile
Hotărârii Guvernului nr. 470/2014, cu modificările
şi completările ulterioare, de către ocolul silvic în a
cărui rază teritorială se află depozitate materialele
lemnoase.
(la data
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 761 din data de 21
octombrie 2014
Forma sintetică la data