ORDIN nr. 819 din 14 mai 2015
pentru aprobarea Metodologiei de exercitare a atribuţiilor
de control prevăzute la art. 2 din Hotărārea Guvernului nr. 668/2011 privind desemnarea autorităţii
competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor
care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn
Forma
sintetică la data 22-mai-2019. Acest act a fost creat utilizānd tehnologia
SintAct®-Acte Sintetice. SintAct®
şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
īnregistrate ale Wolters Kluwer.
Avānd īn vedere
Referatul de aprobare al Direcţiei politici şi strategii īn silvicultură nr. 163.173 din 5
mai 2015,
Īn temeiul
prevederilor art. 2 şi 3 din Hotărārea Guvernului nr. 668/2011 privind desemnarea autorităţii
competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi
produse din lemn, precum şi ale art. 13 alin. (4) din Hotărārea
Guvernului nr. 38/2015 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor
şi Pădurilor,
ministrul mediului, apelor şi pădurilor emite următorul ordin:
Se aprobă Metodologia de
exercitare a atribuţiilor de control
prevăzute la art. 2 din Hotărārea Guvernului nr. 668/2011 privind
desemnarea autorităţii competente pentru
aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, prevăzută īn anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Prezentul ordin se publică īn Monitorul Oficial
al Romāniei, Partea I.
Publicat īn Monitorul Oficial cu numărul 376 din
data de 29 mai 2015
Forma
sintetică la data 22-mai-2019. Acest act a fost creat utilizānd tehnologia
SintAct®-Acte Sintetice. SintAct®
şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
īnregistrate ale Wolters Kluwer.
METODOLOGIE din 14 mai 2015
de exercitare a atribuţiilor de control
prevăzute la art. 2 din Hotărārea Guvernului nr. 668/2011 privind desemnarea autorităţii
competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor
care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn
Forma
sintetică la data 22-mai-2019. Acest act a fost creat utilizānd tehnologia
SintAct®-Acte Sintetice. SintAct®
şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci īnregistrate
ale Wolters Kluwer.
(la data 29-mai-2015 actul a fost aprobat de Ordinul 819/2015
)
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Exercitarea atribuţiilor
de control de către autoritatea competentă pentru aplicarea
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din
20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, denumită īn
continuare autoritate competentă, se face prin:
a)Direcţia cu atribuţii de
control īn silvicultură din structura Ministerului Mediului. Apelor
şi Pădurilor, denumită īn continuare DACS;
b)comisariatele de regim silvic şi cinegetic din
subordinea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, denumite īn
continuare CRSC;
c)Garda Naţională de
Mediu, denumită īn continuare GNM.
Autoritatea competentă īşi
exercită atribuţiile de control al
operatorilor şi comercianţilor
aşa cum sunt definiţi
la art. 2 lit. c) şi d) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din
20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, denumit īn continuare
Regulamentul (UE) nr. 995/2010, precum şi asupra organizaţiilor de monitorizare prevăzute la art.
8 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010 şi la art. 2 din Regulamentul delegat (UE) nr. 363/2012 al Comisiei din 23 februarie 2012 privind normele de
procedură pentru recunoaşterea şi retragerea recunoaşterii
organizaţiilor de monitorizare, prevăzute
de Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului de
stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor
care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, denumit īn continuare Regulament
delegat, cu respectarea prezentei metodologii.
(1)Controalele efectuate de către DACS şi CRSC
se referă la lemnul şi produsele din lemn corespunzătoare
următoarelor coduri de clasificare prevăzute īn anexa la Regulamentul
(UE) nr. 995/2010: 4401, 4403, 4406 şi 4407.
(2)Controalele efectuate de către GNM se referă
la lemnul şi produsele din lemn corespunzătoare următoarelor
coduri de clasificare prevăzute īn anexa la Regulamentul (UE) nr. 995/2010:4408-4412, 4413 00 00, 4414 00, 4415, 4416 00 00,
4418, 9403 30, 9403 40, 9403 50 00, 9403 60, 9403 90 30 şi 9406 00 20,
precum şi pentru celuloză şi hārtie prevăzute la cap. 47
şi 48 din Nomenclatura combinată prevăzută īn anexa nr. I
la Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura
tarifară şi statistică şi Tariful Vamal Comun, cu excepţia celor pe bază de bambus şi a
produselor reciclate, respectiv deşeuri şi resturi.
(3)Īn cazul operatorilor care pun pentru prima dată
pe piaţă lemn şi
produse din lemn din ambele categorii de coduri menţionate
la alin. (1) şi (2), controalele efectuate se desfăşoară
cu respectarea competentei stabilite conform prevederilor alin. (1) şi (2).
(4)Constatările efectuate de oricare din entităţile prevăzute la art. 1 pentru alte
sortimente de lemn şi produse din lemn decāt cele din competenţa
stabilită conform prevederilor alin. (1) şi (2), īn sensul prezentei
metodologii, sunt lovite de nulitate.
(5)Īn vederea exercitării atribuţiilor
de control prevăzute la art. 2, DACS, CRSC şi GNM iau măsurile
necesare, potrivit domeniului de competenţă
prevăzut la alin. (1) şi (2), pentru identificarea tuturor
operatorilor şi comercianţilor
care īşi desfăşoară
activitatea pe teritoriul Romāniei, precum şi a organizaţiilor de monitorizare care īşi desfăşoară
activitatea sub jurisdicţia autorităţii
competente şi pentru actualizarea īn permanenţă a acestor informaţii.
Īn exercitarea controalelor, autoritatea
competentă are obligaţia să respecte şi prevederile:
a)art. 10-13 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010;
b)prevederile art. 6 şi 7 din Regulamentul de punere
īn aplicare (UE) nr. 607/2012 al Comisiei din 6 iulie 2012 privind normele
detaliate referitoare la sistemul due diligence şi la frecvenţa şi natura
controalelor privind organizaţiile de
monitorizare prevăzute īn Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului de
stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor
care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, denumit īn continuare Regulament
de punere īn aplicare;
c)prevederile art. 9 alin. (2) şi art. 10 alin. (1)
lit. a) din Regulamentul delegat, inclusiv cu luarea īn considerare a
prevederilor art. 5-8 din acesta.
CAPITOLUL II: Controalele la operatori
(1)La operatori, autoritatea competentă
verifică respectarea de către aceştia
a obligaţiilor prevăzute de art. 4 şi
6 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, precum şi respectarea
obligaţiilor care le revin potrivit
Regulamentului de punere īn aplicare, inclusiv cu luarea īn considerare a
normelor enunţate īn art. 5-8 din Regulamentul
delegat, cu privire atāt la lemnul şi produsele din lemn care provin de pe
teritoriul naţional, cāt şi
la cele care sunt importate.
(2)Īn cazul importurilor, autoritatea competentă
verifică şi respectarea statutului lemnului şi al produselor din
lemn reglementate de FLEGT şi CITES, conform prevederilor art. 3 din
Regulamentul (UE) nr. 995/2010.
(1)Controalele la operatori se desfăşoară
īn conformitate cu un plan de control, care se elaborează de către
fiecare din entităţile prevăzute la
art. 1 īn baza evaluărilor de risc proprii şi care este revizuit
periodic potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010.
(2)Pentru a se asigura eficacitatea controalelor
planificate, acestea se efectuează cu notificarea operatorului cu minimum
48 de ore īnainte de data controlului.
(3)Īn situaţia īn care
există informaţii relevante, inclusiv pe
baza unor suspiciuni motivate, sesizări sau reclamaţii
ale unor părţi terţe
ce indică abateri de la respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010, controalele se vor efectua inopinat.
(4)Desfăşurarea activităţii de
control la operatori se realizează conform Listei de verificări
pentru controlul operatorilor, al cărei model este prevăzut īn anexa
nr. 1.
(5)Īn controalele efectuate asupra operatorilor,
autoritatea competentă verifică existenţa/conformitatea
sistemului due diligence
implementat de aceştia, corespunzător cu
prevederile art. 4, respectiv art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, după cum urmează:
a)măsurile şi procedurile care permit accesul
la informaţiile referitoare la aprovizionarea
operatorului cu lemnul sau produsele din lemn introduse pe piaţă;
b)procedurile de evaluare a riscului de introducere pe piaţă a lemnului recoltat īn mod ilegal/a
produselor din lemn derivate din acesta;
c)măsurile şi procedurile de atenuare a
riscului īn cazul īn care acesta se evaluează ca nefiind neglijabil, care
pot include solicitarea unor informaţii ori
documente suplimentare şi/sau solicitarea de verificare de către părţi terţe.
(6)Obiectivele controalelor efectuate asupra operatorilor
sunt:
a)respectarea interdicţiei
de a introduce pe piaţă lemn recoltat ilegal
sau produse din lemn derivate din acesta, conform prevederilor art. 4 alin. (1)
din Regulamentul (UE) nr. 995/2010;
b)deţinerea de către operatori a unui sistem due diligence īn
conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010 şi utilizarea acestuia;
c)conformitatea sistemului due
diligence utilizat de operatori, indiferent
dacă este un sistem propriu sau unul instituit de o organizaţie
de monitorizare, cu elementele specifice prevăzute la art. 6 din
Regulamentul (UE) nr. 995/2010;
d)aplicarea sistemului due
diligence de către operatori īn conformitate
cu prevederile specifice din Regulamentul (UE) nr. 995/2010 şi din Regulamentul de punere īn aplicare;
e)evaluarea şi revizuirea īn mod periodic şi
ori de cāte ori se impune a sistemului due diligence, īn conformitate cu prevederile art. 4 alin.
(3) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010.
(7)Controalele efectuate īn baza planului de control
prevăzut la alin. (1) se realizează prin sondaj, regula de eşantionare fiind de minimum 5% din cantităţile corespunzătoare fiecărui
sortiment din lemn sau produs din lemn introdus pe piaţă
de operator.
(8)Operatorii sunt obligaţi
să permită accesul autorităţii
competente la informaţiile prevăzute la
art. 6 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, să permită examinarea documentaţiilor
şi a registrelor aferente, efectuarea de
verificări pe teren şi să acorde interviuri īn acest sens prin
persoane competente, cu păstrarea elementelor de confidenţialitate.
Entităţile de control prevăzute la art. 1 īntocmesc şi
păstrează registre de evidenţă a
controalelor, īn conformitate cu prevederile art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, al căror model este prevăzut īn anexa nr.
2.
(1)Planul de control menţionat
la art. 6 alin. (1) se elaborează cu luarea īn considerare a
următoarelor aspecte:
a)alertele semnalizate de sistemul Wood Tracking şi SUMAL;
b)ponderea lemnului şi a produselor din lemn
introduse pe piaţa internă a Uniunii Europene
care provin din ţări sau regiuni subnaţionale considerate cu risc privind
recoltările ilegale de lemn;
c)complexitatea lanţului
de aprovizionare cu lemn şi produse din lemn;
d)volumul de lemn recoltat şi
introdus pe piaţa internă a Uniunii
Europene de către operatori;
e)informaţii relevante, inclusiv sesizări sau reclamaţii motivate ale unor părţi
terţe, privind respectarea de către
operator a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010.
(2)Operatorii care menţin şi evaluează sistemul due
diligence instituit de o organizaţie
de monitorizare vor fi controlaţi privind
respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 cu ocazia controalelor tematice sau a controlului
exercitat pentru organizaţia de monitorizare şi atunci cānd există informaţii
relevante ce indică abateri de la prevederile Regulamentului (UE) nr. 995/2010.
(3)Pentru fundamentarea planului de control pentru
operatorii care plasează pe piaţă lemn
care provine de pe teritoriul naţional,
autoritatea competentă identifică zonele de risc privind prevalenţa tăierilor ilegale īn Romānia, iar hărţile privind zonele de risc se postează
pe site-ul acesteia.
(4)Dezvoltarea şi
actualizarea hărţilor privind zonele de
risc din perspectiva autorităţii competente
se realizează cel puţin o dată pe an,
cu consultarea factorilor interesaţi relevanţi din sectorul forestier.
(5)Motivarea deciziei de control va fi īnregistrată
īn Registrul de evidenţă a controalelor,
conform anexei nr. 2.
CAPITOLUL III: Controalele la comercianţi
(1)Autoritatea competentă verifică la comercianţi respectarea obligaţiilor
īn materie de trasabilitate prevăzute de art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, pe īntreg parcursul lanţului
de aprovizionare.
(2)Obiectivele controlului efectuat de autoritatea
competentă responsabilă pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 includ şi verificarea
păstrării evidenţelor timp de cel puţin 5 ani de către comercianţi,
care să le permită identificarea, pentru īntreg lanţul
de aprovizionare, a operatorilor şi/sau comercianţilor care au furnizat lemnul sau produsele
din lemn şi, după caz, comercianţii
cărora le-au furnizat lemn sau produse din lemn.
(3)Exercitarea controalelor pentru comercianţi
se va realiza conform Listei de verificări pentru controlul comercianţilor, prevăzuta īn anexa nr. 3.
(4)Controalele asupra comercianţilor
cu privire la obligaţiile ce le revin conform
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 se vor efectua cu ocazia controalelor tematice sau
ori de cāte ori există informaţii
relevante, inclusiv sesizări sau reclamaţii
motivate ale unor părţi terţe,
privind nerespectarea de către comercianţi
a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010.
CAPITOLUL IV: Controalele la organizaţiile de monitorizare
La organizaţiile de
monitorizare, autoritatea competentă verifică:
a)īndeplinirea funcţiilor
prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010;
b)respectarea cerinţelor
de recunoaştere prevăzute la art. 8 alin.
(2) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, cu luarea īn considerare a prevederilor art. 6 din
Regulamentul de punere īn aplicare, respectiv a prevederilor art. 5-8 din
Regulamentul delegat;
c)existenţa şi respectarea
procedurilor pentru evitarea conflictelor de interese la nivel organizaţional şi
individual;
d)conformitatea sistemului due
diligence instituit la operatori cu īndeplinirea
elementelor prevăzute la art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010.
Īn situaţia īn care se
constată că o organizaţie de
monitorizare care a īncheiat un contract de instituire şi revizuire a
sistemului due diligence
cu un operator nu a prevăzut riscul săvārşirii
faptei care a condus la introducerea pe piaţă
a lemnului şi produselor din lemn fără
justificarea provenienţei legale, măsura de
sancţionare pentru neconformitatea sistemului due diligence, prin
lipsa evaluării riscului, se aplică acestei organizaţii
de monitorizare ca măsură complementară, iar organizaţia
de monitorizare īn cauză va fi obligată să revizuiască īn
mod corespunzător sistemul due diligence instituit la operator.
(1)Exercitarea controalelor asupra organizaţiilor
de monitorizare se realizează conform Listei de verificări pentru
controlul organizaţiilor de monitorizare,
prevăzută īn anexa nr. 4.
(2)Controalele prevăzute la alin. (1) se
efectuează inopinat. Prin excepţie, pentru
a se asigura eficacitatea controalelor, acestea se pot efectua cu notificarea
prealabilă a organizaţiei de monitorizare.
(1)Īn urma verificării organizaţiei
de monitorizare, autoritatea competentă īntocmeşte,
prin entităţile de control prevăzute
la art. 1, rapoarte de control conform prevederilor art. 7 din Regulamentul de
punere īn aplicare.
(2)Īn cazul īn care autoritatea competentă stabileşte că o organizaţie
de monitorizare nu mai īndeplineşte funcţiile prevăzute sau nu mai respectă cerinţele prevăzute īn regulament,
informează Comisia Europeană īn termen de 48 de ore.
Īn funcţie de
gravitatea deficienţelor şi neregulilor
identificate, autoritatea competentă, prin entităţile
prevăzute la art. 1 şi potrivit competenţelor stabilite la art. 3, procedează la
luarea următoarele măsuri:
a)notificarea operatorilor privind măsurile de remediere/revizuire
pe care aceştia trebuie să le ia īn
termenul de 45 de zile īn vederea instituirii sistemului due
diligence conform prevederilor Regulamentului
(UE) nr. 995/2010, ale Regulamentului de punere īn aplicare şi ale
prezentei metodologii;
b)sancţionarea operatorilor care nu au implementat/nu au utilizat/au
utilizat neconform/nu au revizuit sistemul due
diligence propriu, potrivit prevederilor actelor
normative īn materie;
c)sancţionarea organizaţiilor de
monitorizare care au instituit un sistem due
diligence neconform/nu au revizuit sistemul due diligence
instituit;
d)măsura complementară de confiscare a
lemnului şi a produselor din lemn, după caz;
e)interzicerea comercializării lemnului şi a
produselor din lemn, prin suspendarea/retragerea acordurilor de utilizare a
documentelor cu regim special, atestatelor de exploatare,
suspendarea/retragerea autorizaţiilor de
exploatare, suspendarea/anularea actelor de reglementare īn domeniul protecţiei mediului şi
altele asemenea.
Operatorii, comercianţii
şi organizaţiile
de monitorizare asupra cărora se efectuează controalele au obligaţia să respecte legislaţia
aplicabilă şi să acorde toată asistenţa
necesară pentru a facilita efectuarea verificărilor.
CAPITOLUL VI: Obligaţiile autorităţii
competente
(1)Autoritatea competentă va dezvolta şi va menţine
actualizat īn timp real un sistem de evidenţă
a operatorilor care nu utilizează un sistem due diligence şi cărora li
s-a aplicat măsura de interzicere a exploatării masei lemnoase pe
picior conform prevederilor art. 4 alin. (3) din Hotărārea Guvernului nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia
şi comercializarea materialelor lemnoase, la
regimul spaţiilor de depozitare a materialelor
lemnoase şi al instalaţiilor
de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din
20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce
revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, cu modificările
şi completările ulterioare, care se postează pe site-ul autorităţii publice centrale care răspunde
de silvicultură.
(2)La sistemul de evidenţă
prevăzut la alin. (1) vor avea acces şi emitenţii autorizaţiilor
de exploatare, care au obligaţia să
suspende/retragă autorizaţiile de
exploatare emise şi să nu mai emită noi autorizaţii
de exploatare pentru operatorii īnscrişi īn
sistemul de evidenţă. Prevederea nu este
aplicabilă operatorilor economici care realizează prestaţii
pentru lucrări de exploatare forestieră.
(3)Măsura de interzicere a exploatării masei
lemnoase pe picior prevăzută la alin. (1) se propune prin raportul de
control care se aprobă de către conducătorul autorităţii
publice centrale care răspunde de silvicultură.
(1)Obligaţiile de control din prezenta metodologie se includ īn activităţile prevăzute īn regulamentele de
organizare şi funcţionare
corespunzătoare entităţilor de control
prevăzute la art. 1, precum şi īn fişele posturilor specifice personalului cu atribuţii de control din cadrul acestor structuri.
(2)Autoritatea competentă va asigura instruirea
personalului cu atribuţii de control privind
modul de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010, cu adaptarea permanentă la cerinţele
şi recomandările transmise de Comisia
Europeană.
(3)Autoritatea competentă poate transmite Comisiei
Europene observaţii şi
propuneri de completare privind modul de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010, reieşite din practica
de control şi nereglementate.
(1)Registrele de evidenţă
a controalelor prevăzute la art. 7 se păstrează pe o
perioadă de minimum 5 ani şi cuprind īn mod obligatoriu informaţii referitoare la:
c)notificări privind măsuri de remediere,
emise īn temeiul art. 10 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, dacă este cazul.
(2)După īncheierea controlului, informaţiile
privind constatările consemnate īn Registrul de evidenţă
a controalelor se transmit, la cerere, operatorilor şi,
după caz, organizaţiilor de monitorizare īn
cazul unui sistem due diligence
instituit de acestea.
(3)Informaţiile privind constatările consemnate īn Registrul de evidenţă a controalelor se transmit, după
īncheierea controlului, īn baza unei cereri scrise, către alţi factori interesaţi,
īn termen de 30 zile de la depunere la sediul CRSC sau GNM responsabil cu
efectuarea controlului.
(1)Entităţile de control prevăzute la art. 1 asigură
colectarea, prelucrarea, validarea şi
păstrarea tuturor informaţiilor şi datelor necesare īn vederea elaborării
raportului naţional bienal privind aplicarea
Regulamentului (UE) nr. 995/2010, denumit īn continuare raportul naţional,
potrivit formatului standardizat pus la dispoziţie
de Comisia Europeană.
(2)Entităţile de control prevăzute la art. 1 asigură
centralizarea tuturor informaţiilor şi datelor prevăzute la alin. (1), elaborarea
raportului naţional şi
transmiterea acestuia la Comisia Europeană, īn termenul prevăzut la
art. 20 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, prin intermediul unei persoane care se
desemnează īn acest scop.
CAPITOLUL VII: Obligaţiile DACS
La aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 se stabilesc următoarele obligaţii
ale DACS:
a)dezvoltă proceduri de control pentru listele de
verificări prevăzute īn anexele nr. 1-3;
b)efectuează activităţile
de control al operatorilor şi comercianţilor, pentru lemnul şi
produsele din lemn, corespunzător atribuţiilor
de control ale DACS;
c)efectuează activităţile
de control al organizaţiilor de monitorizare conform
prevederilor capitolului IV;
d)coordonează actualizarea de către CRSC a
platformei informative prevăzute la art. 23 alin. (2);
e)actualizează şi transmite la CRSC informaţiile despre organizaţiile
de monitorizare, precum şi pe cele privind modificările ulterioare,
comunicate de Comisia Europeană prin intermediul persoanei nominalizate la
art. 19 alin. (2), potrivit prevederilor art. 9 din Regulamentul delegat;
f)pun la dispoziţie informaţiile privind constatările consemnate īn
registrele de evidenţă a controalelor
īntocmite de DACS, īn condiţiile prevăzute
la art. 18 alin. (2) şi (3).
CAPITOLUL VIII: Obligaţiile CRSC
La aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 se stabilesc următoarele obligaţii
ale CRSC, conform competenţelor prevăzute
la art. 3 alin. (1) şi (3) şi
condiţiei prevăzute la art. 3 alin. (4);
a)actualizează şi menţin evidenţele
operatorilor pentru lemn şi produsele din lemn corespunzător atribuţiilor de control ale CRSC;
b)dezvoltă şi actualizează planul de
control al operatorilor pentru lemnul şi produsele din lemn
corespunzător atribuţiilor de control ale
CRSC;
c)efectuează activităţile
de control al operatorilor şi comercianţilor, pentru lemnul şi
produsele din lemn, corespunzător atribuţiilor
de control ale CRSC;
d)informează şi transmit rapoarte către
DACS referitoare la neconformităţile
identificate īn controalele efectuate conform prezentei metodologii;
e)pun la dispoziţie informaţiile privind constatările consemnate īn
registrele de evidenţă a controalelor
īntocmite de CRCS, īn condiţiile prevăzute
la art. 18 alin. (2) şi (3).
La aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 se stabilesc următoarele obligaţii
ale GNM, conform competenţelor prevăzute la
art. 3 alin. (2) şi (3) şi
condiţiei prevăzute la art. 3 alin. (4):
a)actualizează şi menţin evidenţele
operatorilor pentru lemn şi produsele din lemn corespunzător atribuţiilor de control ale GNM;
b)dezvoltă şi actualizează planul de
control al operatorilor pentru lemnul şi produsele din lemn
corespunzător atribuţiilor de control ale
GNM;
c)efectuează activităţile
de control al organizaţiilor de monitorizare
conform prevederilor cap. IV;
d)efectuează activităţile
de control al operatorilor şi comercianţilor, pentru lemnul şi
produsele din lemn, corespunzător atribuţiilor
de control ale GNM;
e)coordonează actualizarea de către
comisariatele judeţene ale GNM a platformei
informative prevăzute la art. 23 alin. (1);
f)informează şi transmit rapoarte către
autoritatea competentă referitoare la neconformităţile
identificate īn controalele efectuate conform prezentei metodologii;
g)pun la dispoziţie informaţiile privind constatările consemnate īn
registrele de evidenţă a controalelor
īntocmite de GNM, īn condiţiile prevăzute
la art. 18 alin. (2) şi (3);
h)actualizează şi transmit la autoritatea
competentă informaţiile despre organizaţiile de monitorizare, precum şi pe cele
privind modificările ulterioare, comunicate de Comisie prin intermediul
persoanei nominalizate la art. 19 alin. (2), potrivit prevederilor art. 9 din
Regulamentul delegat.
CAPITOLUL X: Īndrumare şi facilitare
(1)Pentru a facilita respectarea dispoziţiilor
art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, autoritatea competentă dezvoltă o
platformă informativă pentru operatori.
(2)Platforma informativă prevăzută la
alin. (1) conţine cel puţin
următoarele:
a)Ghid de bune practici pentru operatori īn vederea
implementării corespunzătoare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010;
b)hărţile zonelor de risc privind prevalenţa
tăierilor ilegale, care se actualizează anual;
c)punctul de vedere al autorităţii
competente la īntrebările/problemele frecvente identificate īn urma procesului
de īndrumare şi control.
Platforma informativă prevăzută la art.
23 alin. (1) este menţinută, īntreţinută şi
actualizată prin grija autorităţii
competente şi se postează pe site-ul
Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor.
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta
metodologie.
ANEXA nr. 1: Lista de verificări pentru controlul operatorilor
Produs |
Data
C. |
Termen
observaţii |
|||
Tematica
de control |
Indicatori
relevanţi |
Lista
de verificări* |
(cod) |
(zz.ll.aa) |
(zz.ll.aa) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Operatorii implementează şi
utilizează un sistem due diligence conform prevederilor EUTR. Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn; Regulamentul de
punere īn aplicare (UE) nr. 607/2012 al Comisiei din 6 iulie 2012 privind
normele detaliate referitoare la sistemul due
diligence şi la frecvenţa şi natura
controalelor privind organizaţiile de
monitorizare prevăzute īn Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului de stabilire a obligaţiilor care
revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn; Regulamentul delegat
(UE) nr. 363/2012 al Comisiei din 23 februarie 2012
privind normele de procedură pentru recunoaşterea
şi retragerea recunoaşterii
organizaţiilor de monitorizare, prevăzute
de Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului de stabilire a obligaţiilor care
revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn; Hotărārea
Guvernului nr. 668/2011 privind desemnarea autorităţii
competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn; Hotărārea
Guvernului nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare
la provenienţa, circulaţia
şi comercializarea materialelor lemnoase, la
regimul spaţiilor de depozitare a materialelor
lemnoase şi al instalaţiilor
de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
ce revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, cu modificările
şi completările ulterioare; Hotărārea Guvernului nr. 1.005/2012 privind organizarea şi
funcţionarea Gărzii Naţionale
de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare |
|||||
Aspecte generale A. Deţine
DDS. |
A.1. Operatorul funcţionează
legal pe piaţă. |
A.1.1. Persoane juridice Deţinerea documentelor specifice, după caz: - acord de distribuire şi utilizare
a documentelor cu regim special; - certificat de atestare pentru
lucrări de exploatare forestieră sau contract cu un operator
economic care deţine certificat de atestare
pentru lucrări de exploatare forestieră; - este utilizator de SUMAL AGENT şi Wood Tracking; - autorizaţie
de exploatare; - acte de reglementare īn domeniul protecţiei mediului; - contract privind achiziţionarea
de masă lemnoasă; - declaraţia
vamală de import, licenţa FLEGT sau,
după caz, certificatul CITES; - alte documente relevante prezentate. |
|
|
|
A.1.2. Persoane fizice proprietare de
pădure/vegetaţie de pe terenuri din afara
fondului forestier naţional Deţinerea documentelor specifice, după caz: - documente care atestă
proprietatea; - contract de administrare/asigurare
servicii silvice; - autorizaţie
de exploatare; - contract cu un operator economic atestat
pentru lucrări de exploatare forestieră, după caz; nu se
aplică persoanelor fizice care exploatează de pe proprietate
pānă la 20 mc/an. |
|||||
A.2. Operatorul a comunicat la autorităţile competente natura DDS adoptat,
respectiv DDS propriu sau instituit de o organizaţie
de monitorizare. |
Sistemul de evidenţă
al autorităţii competente; evidenţa comunicării transmiterii documentelor
către autoritatea competentă |
||||
A.3. DDS cuprinde lemnul şi
produsele din lemn pe care operatorul le plasează efectiv pe piaţă. |
Verificarea lanţului
de aprovizionare; examinarea procedurilor documentate; verificarea
registrelor operatorilor şi evidenţelor din SUMAL; controale prin sondaj,
inclusiv verificări pe teren |
||||
Elementele sistemului B. Sistemul cuprinde măsuri şi
proceduri care permit sistematic accesul la informaţii
referitoare la aprovizionarea operatorului cu lemn sau produsele din lemn,
care sunt introduse pe piaţă. NOTĂ: Controalele vor viza fiecare
tip specific de lemn sau produse din lemn introduse pe piaţă. |
B.1. Legislaţia
aplicabilă este identificată pentru ţara
de recoltare. |
Examinarea documentaţiei
DDS şi a procedurilor documentate |
|
|
|
B.2. Documentaţia
cuprinde cele mai bune informaţii care
demonstrează faptul că lemnul şi produsele din lemn īn
cauză sunt obţinute conform legislaţiei aplicabile īn ţara
de recoltare. |
Examinarea documentaţiei
prevăzute la A.1.1 sau A.1.2 |
|
|
|
|
B.3. Documentaţia
DDS permite identificarea şi distribuţia lemnului şi
produselor din lemn conform codurilor prevăzute īn anexa la EUTR. |
B.3.1 Se verifică, după caz: - denumirea comercială şi
tipul de produs corespunzătoare materialelor lemnoase gestionate de
SUMAL; - probe de furnizare de operatori. NOTĂ: Denumirea ştiinţifică
a speciilor se furnizează atunci cānd există ambiguitate īn privinţa utilizării denumirii comune. B.3.2. Documentaţia
cuprinde informaţii privind cantitatea -
exprimată īn volum, masă sau număr de unităţi. B.3.3. Documentaţia
cuprinde informaţii privind denumirea şi
adresa furnizorului operatorului, precum şi numele şi adresa
comerciantului căruia i-au fost furnizate lemnul şi produsele din
lemn. |
|
|
|
|
B.4. Informaţiile
referitoare la aprovizionarea operatorului se păstrează cel puţin 5 ani. |
Examinarea documentaţiilor
arhivate |
|
|
|
|
Elementele sistemului C. Sistemul cuprinde proceduri privind
evaluarea riscului care permit operatorului/organizaţiei
de monitorizare să analizeze şi să evalueze riscul de a fi
introdus pe piaţă lemn recoltat īn mod
ilegal sau produse din lemn derivate din acesta. |
C.1. Procedurile de evaluare a riscului
de introducere pe piaţă a lemnului
recoltat īn mod ilegal/a produselor din lemn derivate din acesta |
- respectarea procedurilor legale
referitoare la deţinerea, emiterea şi gestionarea documentelor prevăzute la A.1.1; - corectitudinea operărilor īn
SUMAL AGENT şi Wood Tracking; - modul de generare a codurilor de la
locul de recoltare, referinţe geografice cu
privire la locul de recoltare/punere īn liberă circulaţie,
verificări īncrucişate prin sondaj; - validarea codurilor unice la recepţia materialelor lemnoase; - existenţa
şi respectarea procedurilor care previn
punerea pe piaţă a lemnului şi produselor din lemn recoltat īn perioadele de restricţie sau interzicere a recoltării; - existenţa
şi respectarea procedurilor pentru prevenirea
recoltării ilegale a anumitor specii de arbori; - existenţa
şi respectarea procedurilor pentru prevenirea
practicilor ilegale; - evaluări şi
hărţi cu indicarea zonelor de risc
privind prevalenţa recoltării ilegale,
respectiv limitele zonei de recoltare; - existenţa
unor sisteme de certificare; - existenţa
unor sisteme verificate de terţe părţi; - luarea īn considerare a sancţiunilor impuse de Consiliul de Securitate al
ONU sau de Consiliul Uniunii Europene. |
|
|
|
Elementele sistemului D. Sistemul conduce la adoptarea unor
măsuri adecvate şi proporţionale
pentru reducerea eficientă a riscurilor identificate privind
introducerea pe piaţă a lemnului sau a
produselor din lemn provenite din recoltări ilegale. |
D.1. Măsurile şi procedurile
de atenuare a riscurilor sunt corelate cu factorii de risc identificaţi. Acestea sunt adecvate, proporţionale şi sunt
actualizate permanent īn baza unor proceduri de monitorizare a eficienţei acestora. |
Examinarea procedurilor interne
documentate; verificarea registrelor de monitorizare ale organizaţiilor
de monitorizare |
|
|
|
D.2. Aplicarea măsurilor şi
procedurilor de atenuare a riscurilor este justificată şi nu
permite introducerea pe piaţă a lemnului
recoltat ilegal. |
Examinarea procedurilor; verificarea registrelor;
controale prin sondaj, inclusiv verificări pe teren |
|
|
|
|
Menţinerea şi evaluarea
sistemului E. Operatorii menţin
şi evaluează periodic DDS pe care īl
utilizează. |
E.1. Sunt stabilite persoanele
responsabile pentru implementarea sistemului. Sunt prevăzute instruiri
ale personalului adecvate rolului şi responsabilităţilor stabilite de sistem. |
Proceduri interne, fişa
postului, dovezi ale instruirilor |
|
|
|
E.2. Personalul este calificat conform legislaţiei specifice aplicabile. |
Diplome, atestări, autorizări şi Revisal |
|
|
|
|
E.3. Sistemul prevede politici şi
proceduri care permit evaluarea cel puţin
anuală şi, respectiv, īmbunătăţirea
propriului DDS. |
Examinarea documentaţiei:
politici şi proceduri interne documentate
verificarea registrelor reglementate, inclusiv rapoarte SUMAL Agent; evidenţa auditurilor interne efectuate |
|
|
|
|
E.4. DDS revizuit de organizaţia
de monitorizare a fost implementat īn conformitate cu cel stabilit de
aceasta/revizuit conform sarcinilor stabilite īn urma controlului realizat de
către DACS/GNM/CRSC. |
Examinarea documentaţiei: politici şi proceduri interne
documentate; verificarea registrelor; evidenţa auditurilor interne efectuate |
|
|
|
|
E.5. DDS propriu a fost revizuit prin
audit intern īn conformitate cu sarcinile stabilite īn controlul
DACS/GNM/CRSC. |
Examinarea documentaţiei: verificarea registrelor; evidenţa auditurilor interne efectuate |
|
|
|
|
* Īn coloana 3 "Lista de verificări"
sunt indicate posibile activităţi, modalităţi şi
surse de informare pentru verificarea indicatorilor. |
Precizări: Lista de verificări: se vor nota
procedurile şi modalităţile
specifice aplicate pentru verificarea conformităţii
indicatorilor. Termen observaţii:
dacă există obiecţii din partea
operatorilor şi dacă sunt necesare precizări ulterioare se va
stabili un termen-limită pentru transmiterea argumentelor justificative
(suplimentare). DDS-sistem "due
diligence". EUTR - Regulamentul (UE) nr. 995/2010. |
ANEXA nr. 2: Registrul de evidenţă a controalelor
Exercitarea atribuţiilor de autoritate de control referitor la obligaţiile ce revin operatorilor care introduc
pentru prima dată pe piaţă lemn şi produse din lemn |
DACS/GNM/CRSC (judeţul)/GM (judeţul)
... |
|
Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn; Regulamentul delegat
(UE) nr. 363/2012 al Comisiei din 23 februarie 2012
privind normele de procedură pentru recunoaşterea
şi retragerea recunoaşterii
organizaţiilor de monitorizare, prevăzute
de Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului de stabilire a obligaţiilor care
revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn; Regulamentul de
punere īn aplicare (UE) nr. 607/2012 al Comisiei din 6 iulie 2012 privind
normele detaliate referitoare la sistemul due
diligence şi la frecvenţa şi natura
controalelor privind organizaţiile de
monitorizare prevăzute īn Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului de stabilire a obligaţiilor care
revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn; Regulamentul (CE)
nr. 338/1997 al Consiliului din 9 decembrie 1996 privind protecţia
speciilor faunei şi florei sălbatice prin
controlul comerţului cu acestea;
Hotărārea Guvernului nr. 668/2012 privind desemnarea autorităţii
competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, Hotărārea
Guvernului nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare
la provenienţa, circulaţia
şi comercializarea materialelor lemnoase, la
regimul spaţiilor de depozitare a materialelor
lemnoase şi al instalaţiilor
de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, cu modificările
şi completările ulterioare; Metodologia de exercitare a atribuţiilor de control prevăzute la art. 2 din
Hotărārea Guvernului nr. 668/2011 privind desemnarea autorităţii
competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, aprobată prin
Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 819/2014 |
||
Informaţii
generale privind operatorul |
||||||||||
Denumire "operator" |
|
|||||||||
Adresa: |
Str. ....... |
|||||||||
Responsabil DDS: |
numele/funcţia |
|||||||||
Decizia de control |
Aspecte
luate īn considerare |
Factori
relevanţi |
||||||||
|
|
|||||||||
1. Alertele semnalizate de sistemul Wood
Tracking/SUMAL |
|
|||||||||
2. Operatorii nu au īndeplinit obligaţiile prevăzute īn art. 6 alin. (4) din
metodologie. |
|
|||||||||
3. Ponderea lemnului introdus pe piaţa internă a Uniunii Europene care provine
din ţări sau regiuni subnaţionale
considerate cu risc privind recoltările ilegale |
|
|||||||||
4. Complexitatea lanţului
de aprovizionare cu lemn şi produse din lemn |
|
|||||||||
5. Informaţii
relevante, inclusiv sesizări sau reclamaţii
motivate ale unor părţi terţe, privind respectarea de către operator a
prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 |
|
|||||||||
6. Volumul de lemn recoltat şi introdus pe piaţa
internă a Uniunii Europene de către operatori |
|
|||||||||
7. Controlul organizaţiilor
de monitorizare - operator desemnat prin eşantionare |
|
|||||||||
Data
C. |
Termen
observaţii |
Produs |
Rezultatele
controalelor |
Măsuri
de remediere |
Sancţiuni |
|||||
Tematica
de control |
Indicatori
relevanţi |
Lista
de verificări |
(zz.ll.aa) |
(zz.ll.aa) |
(cod) |
(neconformităţi) |
(se
vor transmite Op) |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
Conform
legislaţiei īn vigoare |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Concluzii finale |
Exemplu: DACS/CRSC/GNM..., īn urma
controalelor efectuate īn perioada .... şi evaluarea clarificărilor
transmise ulterior īn data de .... consideră că, īn prezent,
operatorul SC ... NU īndeplineşte cerinţele cuprinse īn Regulamentul (UE) nr. 995/2010. Pentru a īndeplini obligaţiile
impuse de regulament este necesar să se ia măsuri īn conformitate
cu punctele de vedere exprimate mai sus. |
Natura controalelor: se vor nota numai
indicatorii relevanţi (codurile) pentru neconformităţile identificate (rezultatele
controalelor). Lista de verificări: se vor nota
procedurile şi modalităţile
specifice aplicate pentru verificarea conformităţii
indicatorilor. Data C: data realizării controlului
la sediul operatorului/teren. Termen observaţii:
dacă există obiecţii din partea
operatorilor şi dacă sunt necesare precizări ulterioare se va
stabili un termen-limită pentru transmiterea argumentelor justificative
(suplimentare). Produs: se va nota tipul de lemn sau
produse din lemn pentru care s-au identificat neconformităţi
īn implementarea sistemului. Notarea se face conform codurilor
prevăzute īn anexa la Regulamentul (UE) nr. 995/2010. Rezultatele controalelor: se vor nota
numai neconformităţile identificate -
natura verificărilor prin care se constată neconformitatea
indicatorilor relevanţi. Măsuri de remediere: se vor nota
măsurile de remediere impuse pentru soluţionarea
neconformităţilor. Op - operator. Sancţiuni: se vor nota sancţiunile
acordate conform legislaţiei īn vigoare. NU
este obligatoriu ca aceste informaţii să
fie făcute publice. |
Data: |
zz.ll.aa (data īntocmire/finalizare raport) |
||
Responsabil control: |
numele/funcţia |
Semnătura: |
................ |
ANEXA nr. 3: Lista de verificări pentru controlul comercianţilor
Produs |
Data
C. |
Termen
observaţii |
Rezultatele
controalelor |
Măsuri
de remediere |
|||
Tematica
de control |
Indicatori
relevanţi |
Lista
de verificări* |
(cod) |
(zz.ll.aa) |
(zz.ll.aa) |
(neconformităţi) |
(se
vor transmite Op) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Comercianţii implementează īn mod corespunzător
prevederile EUTR. Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn; Hotărārea
Guvernului nr. 668/2011 privind desemnarea autorităţii
competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn; Hotărārea
Guvernului nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare
la provenienţa, circulaţia
şi comercializarea materialelor lemnoase, la
regimul spaţiilor de depozitare a materialelor
şi al instalaţiilor
de prelucrare lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
ce revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, cu modificările
şi completările ulterioare; Hotărārea Guvernului nr. 1.005/2012 privind organizarea şi
funcţionarea Gărzii Naţionale
de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare |
|||||||
Comercianţii implementează īn mod corespunzător
prevederile EUTR. |
1. Comerciantul a identificat pe īntreg lanţul de aprovizionare operatorii şi, după caz, comercianţii
care i-au furnizat lemnul sau produsele din lemn, provenite de pe piaţa internă a Uniunii Europene sau din
import, astfel īncāt să faciliteze trasabilitatea. |
Examinarea documentaţiei; verificarea registrelor comercianţilor |
|
|
|
|
|
2. Comerciantul a identificat, după
caz, comercianţii cărora le-a furnizat
lemn sau produse din lemn. NOTĂ: Comerciantul care
furnizează lemn sau produse din lemn către consumatorii finali care
nu valorifică produsele īn scop comercial (īn mod direct) nu are obligaţia identificării acestor consumatori (de
exemplu, retaileri). |
Examinarea documentaţiei; verificarea registrelor comercianţilor |
|
|
|
|
|
|
3. Comercianţii
păstrează informaţiile menţionate la pct. 1 şi 2 timp de cel puţin 5 ani şi le
furnizează, la cerere, autorităţii
competente. |
Verificarea registrelor comercianţilor |
|
|
|
|
|
|
* Īn coloana 3 "Lista de verificări"
sunt indicate posibile activităţi, modalităţi şi
surse de informare pentru verificarea indicatorilor. Cerinţele din "Lista de verificări" sunt
minimale. |
Precizări: Lista de verificări: se vor nota
procedurile şi modalităţile
specifice aplicate pentru verificarea conformităţii
indicatorilor. Produs: se va nota tipul de lemn sau
produse din lemn pentru care s-au identificat neconformităţi
īn implementarea cerinţelor Regulamentului
(UE) nr. 995/2010. Notarea se face conform codurilor
prevăzute īn anexa la Regulamentul (UE) nr. 995/2010. Data C.: se va nota data realizării
controlului la sediul comerciantului īn teren. Termen observaţii:
dacă există obiecţii din partea comercianţilor şi
dacă sunt necesare precizări ulterioare se va stabili un termen -
limită pentru transmiterea argumentelor justificative (suplimentare). Rezultatele controalelor: se vor nota
doar neconformităţile identificate -
natura verificărilor prin care se constată neconformitatea
indicatorilor relevanţi. Măsuri de remediere: se vor nota
măsurile de remediere impuse pentru soluţionarea
neconformităţilor. Op - operator. EUTR - Regulamentul (UE) nr. 995/2010. |
ANEXA nr. 4: Lista de verificări pentru controlul organizaţiilor
de monitorizare
Data |
Termen
observaţii |
Rezultatele
controalelor |
|||
Tematica
de control |
Indicatori
relevanţi |
Lista
de verificări* |
(zz.ll.aa) |
(zz.ll.aa) |
(neconformităţi) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
A. Respectarea cerinţelor
de recunoaştere Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, art. 8; Regulamentul
delegat (UE) nr. 363/2012 al Comisiei din 23 februarie 2012
privind normele de procedură pentru recunoaşterea
şi retragerea recunoaşterii
organizaţiilor de monitorizare, prevăzute
de Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului de stabilire a obligaţiilor care
revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, art. 5-8;
Regulamentul de punere īn aplicare (UE) nr. 607/2012 al Comisiei din 6 iulie 2012 privind
normele detaliate referitoare la sistemul due
diligence şi la frecvenţa şi natura
controalelor privind organizaţiile de
monitorizare prevăzute īn Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului de stabilire a obligaţiilor care
revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, art. 6 şi 7;
Hotărārea Guvernului nr. 668/2011 privind desemnarea autorităţii
competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
care revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn; Hotărārea
Guvernului nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare
la provenienţa, circulaţia
şi comercializarea materialelor lemnoase, la
regimul spaţiilor de depozitare a materialelor
lemnoase şi al instalaţiilor
de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor
ce revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, cu modificările
şi completările ulterioare |
|||||
A.1. Are personalitate juridică
şi este constituită īn mod legal īn cadrul Uniunii Europene (UE). |
A.1.1. Dovada īnregistrării organizaţiei de monitorizare ca personalitate
juridică, obiectul de activitate |
Examinarea documentaţiei:
actele constitutive; certificat de īnregistrare; certificat de recunoaştere (CE) |
|
|
|
A.1.2. Sediul social, administraţia centrală, locul principal de desfăşurare a activităţii
sau, după caz, agenţiile, sucursalele sau
filialele īnfiinţate sunt constituite īn
cadrul UE. |
Examinarea documentaţiei:
actele constitutive; certificat de īnregistrare; certificat de recunoaştere (CE) |
|
|
|
|
A.1.3. Recunoaşterea
CE ca organizaţie de monitorizare pentru
Romānia ca stat membru |
Certificat de recunoaştere
(CE); notificări (CE); website (CE) |
|
|
|
|
A.2. Are expertiza necesară şi
capacitatea de a exercita funcţiile asumate. |
A.2.1. Personalul are formare
profesională oficială īn unul sau mai multe dintre următoarele
domenii: disciplinele legate de silvicultură, mediu, drept, managementul
afacerilor, gestionarea riscului, comerţ,
audit, control financiar sau gestionarea lanţului
de aprovizionare. |
Examinarea documentaţiei:
titluri oficiale de calificare; experienţa
profesională CV şi/sau alte documente
justificative |
|
|
|
A.2.2. Īn poziţiile
tehnice de conducere sunt persoane cu cel puţin
5 ani de experienţă profesională
īntr-o funcţie similară funcţiilor unei organizaţii
de monitorizare. |
Examinarea documentaţiei:
titluri oficiale de calificare; experienţa
profesională (CV şi/sau alte documente
justificative) |
|
|
|
|
A.2.3. Structură
organizatorică care să asigure exercitarea adecvată a funcţiilor unei organizaţii
de monitorizare |
Examinarea documentaţiei:
organigrama organizaţiei şi
fluxul decizional; interviuri cu personalul OM sau Op |
|
|
|
|
A.2.4. Organizaţia
deţine şi
implementează proceduri pentru monitorizarea performanţei
şi a competenţei
tehnice ale personalului său. |
Examinarea documentaţiei
şi a procedurilor privind sarcinile şi responsabilităţile
personalului; verificarea documentaţiei
şi a registrelor OM care să ateste monitorizarea performanţelor şi
măsuri de conformare |
|
|
|
|
A.3. Nu există niciun fel de
conflicte de interese īn exercitarea funcţiilor
sale. |
A.3.1. Organizaţia
deţine politici şi
proceduri scrise privind evaluarea riscurilor referitor la conflictele de
interese care ar putea rezulta din exercitarea funcţiilor
de organizaţie de monitorizare, inclusiv orice
conflicte care decurg din relaţiile sale cu
organismele asociate sau cu subcontractanţi. |
Examinarea documentaţiei
şi a registrelor OM; evidenţe
care să documenteze riscurile de conflict de interese |
|
|
|
A.3.2. Politicile şi procedurile
sunt implementate corespunzător pentru a evita conflictele de interese
la nivel organizaţional şi
individual. |
Examinarea documentaţiei
şi a registrelor: reguli şi proceduri
interne documentate, audituri efectuate de către terţi;
interviuri cu personalul OM, operatori sau alte persoane relevante |
|
|
|
|
B. Aplicarea DDS |
|||||
B.1. Menţine
şi evaluează periodic un sistem due diligence. |
B.1.1. DDS este pus la dispoziţie operatorilor şi
autorităţii competente īn forma
actualizată. |
Examinarea documentaţiei
şi a registrelor OM, respectiv a operatorilor |
|
|
|
B.1.2. Sistemul due
diligence este specific pentru fiecare tip
specific de lemn sau de produse din lemn, conform cerinţelor
art. 6 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010. NOTĂ: Controalele se vor realiza
prin sondaj pentru operatori. Se vor analiza indicatorii relevanţi
(1-7) conform anexei nr. 2 la metodologie "Registrul de evidenţă a controalelor". Eşantion: maximum 5%. |
Examinarea documentaţiei
şi a registrelor OM; verificări prin
sondaj pentru operatori conform anexei nr. 2 la metodologie; controale la faţa locului; interviuri cu conducerea şi
personalul OM |
|
|
|
|
B.1.3. Legislaţia
aplicabilă este identificată şi
actualizată pentru ţara de recoltare şi acoperă toate aspectele prevăzute īn
art. 2 lit. h) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010. Sistemul permite identificarea
mijloacelor adecvate prin care se indică conformitatea cu legislaţia aplicabilă. |
Examinarea documentaţiei
şi a registrelor OM |
|
|
|
|
B.1.4. Procedurile de evaluare a
riscurilor iau īn considerare cele mai bune informaţii
relevante şi disponibile referitoare la
criteriile de risc - garantarea respectării legislaţiei
aplicabile īn certificarea pădurilor sau alte sisteme de verificare; prevalenţa recoltării ilegale a anumitor specii
de arbori; prevalenţa recoltării sau a
practicilor ilegale; sancţiunile impuse de
Consiliul de Securitate al ONU sau de Consiliul Uniunii Europene. |
Examinarea documentaţiei;
verificarea registrelor OM |
|
|
|
|
B.1.5. Organizaţia
deţine şi
implementează politici şi proceduri care permit evaluarea şi īmbunătăţirea
propriului DDS; acestea iau īn considerare sesizările şi reclamaţiile părţilor terţe şi urmează o abordare transparentă. |
Examinarea documentaţiei;
verificarea registrelor OM; proceduri interne documentate |
|
|
|
|
B.2. Verifică utilizarea
corespunzătoare a sistemului său due
diligence de către aceşti
operatori. |
B.2.1. Proceduri de verificare adecvate
referitor la utilizarea corespunzătoare de către operatori a DDS. |
Examinarea documentaţiei
şi a registrelor OM |
|
|
|
B.2.2. Procesul de verificare a
utilizării DDS este corespunzător procedurilor asumate. |
Verificarea registrelor OM şi al
Op; interviuri cu personalul OM sau Op; verificări īn teren şi/sau
examinarea unor probe de furnizare ale operatorilor |
|
|
|
|
B.2.3. Frecvenţa
verificărilor este de cel mult 12 luni conform procedurilor documentate
şi ori de cāte ori se constată că se impune. |
Verificarea registrelor OM şi a Op |
|
|
|
|
B.2.4. Sistemul instituit la operatorul
....... cuprinde o evaluare a riscurilor completă/conformă
specificului regiunii subnaţionale |
Examinarea documentaţiei
şi a registrelor OM |
|
|
|
|
B.3. Adoptă măsuri adecvate īn
cazul unei utilizări necorespunzătoare a sistemului său due diligence de
către un operator. |
B.3.1. Proceduri documentate privind acţiunile corective īn cazul unei utilizări
necorespunzătoare de către operatori a DDS. |
Examinarea documentaţiei
şi a registrelor OM |
|
|
|
B.3.2. Respectarea acţiunilor
corective de către operatori este verificată corespunzător
conform procedurilor asumate. |
Verificarea registrelor OM şi al
Op; interviuri cu personalul OM sau Op; verificări īn teren şi/sau
examinarea unor probe de furnizare ale operatorilor |
|
|
|
|
B.3.3. Sistemul due
diligence instituit la operatorul ....... a
fost revizuit de organizaţie īn conformitate
cu sarcinile stabilite īn controlul DACS/GNM/CRSC (judeţul)/GM
(judeţul) ..... din ...... |
Examinarea documentaţiei
şi a registrelor OM |
|
|
|
|
* Īn coloana 3 "Lista de verificări"
sunt indicate posibile activităţi, modalităţi şi
surse de informare pentru verificarea indicatorilor. Cerinţele din "Lista de verificări" sunt
minimale. |
Precizări: Lista de verificări: se vor nota
numai procedurile şi modalităţile
specifice aplicate pentru verificarea conformităţii
indicatorilor. Data: se va nota data realizării
controlului la sediul organizaţiei de
monitorizare īn teren. Termen observaţii:
dacă există obiecţii din partea OM
şi dacă sunt necesare precizări ulterioare se va stabili un
termen-limită pentru transmiterea argumentelor justificative
(suplimentare). Rezultatele controalelor se vor note
doar neconformităţile identificate -
natura verificărilor prin care se constată neconformitatea
indicatorilor relevanţi. OM-organizaţie
de monitorizare. Op - operator. DDS-sistem "due
diligence". |
Publicat īn Monitorul Oficial cu numărul 376 din
data de 29 mai 2015
Forma
sintetică la data 22-mai-2019. Acest act a fost creat utilizānd tehnologia
SintAct®-Acte Sintetice. SintAct®
şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
īnregistrate ale Wolters Kluwer.