ORDIN
nr. 767 din 23 iulie 2018 privind aprobarea Procedurii
de aprobare, modificare şi casare a actelor de punere în valoare pentru
masa lemnoasă provenită din fondul forestier naţional şi
din vegetaţia forestieră situată pe terenuri din afara fondului
forestier naţional şi a Procedurii
privind punerea în valoare şi recoltarea de masă lemnoasă din
fondul forestier pentru care legea nu obligă la întocmirea amenajamentului
silvic şi din vegetaţia forestieră din afara fondului forestier
naţional
Având în vedere Referatul
de aprobare nr. 143.581 din 26.06.2018 al Direcţiei politici şi
strategii în silvicultură,
În temeiul prevederilor
art. 115 din Legea nr. 46/2008
- Codul
silvic, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale art. 13 alin. (5) din
Hotărârea Guvernului nr. 20/2017
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apelor şi
Pădurilor, cu modificările ulterioare,
ministrul apelor
şi pădurilor emite următorul ordin:
Se aprobă Procedura
de aprobare, modificare şi casare a actelor de punere în valoare pentru
masa lemnoasă provenită din fondul forestier naţional şi
din vegetaţia forestieră situată pe terenuri din afara fondului
forestier naţional, prevăzută în anexa nr. 1.
Se aprobă Procedura
privind punerea în valoare şi recoltarea de masă lemnoasă din
fondul forestier pentru care legea nu obligă la întocmirea amenajamentului
silvic şi din vegetaţia forestieră din afara fondului forestier
naţional, prevăzută în anexa nr. 2.
Aprobarea,
modificarea şi casarea actelor de punere în valoare pentru masa
lemnoasă provenită din fondul forestier naţional şi din
vegetaţia forestieră situată pe terenuri din afara fondului
forestier naţional se operează în SUMAL.
La data intrării
în vigoare a prezentului ordin se abrogă:
a)Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.507/2016
privind Procedura de aprobare, modificare, anulare şi casare a actelor de
punere în valoare pentru masa lemnoasă provenită din fondul forestier
naţional şi din vegetaţia forestieră situată pe
terenuri din afara fondului forestier naţional, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 657 din 26 august 2016;
b)art. 351 din Instrucţiunile
privind termenele, modalităţile şi perioadele de colectare,
scoatere şi transport al materialului lemnos, aprobate prin
Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 1.540/2011,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 20 iunie 2011,
cu modificările şi completările ulterioare;
c)art. II şi anexa la Ordinul ministrului apelor şi
pădurilor nr. 1.094/2017
pentru modificarea Metodologiei
de aprobare a depăşirii posibilităţii anuale cu volumul
masei lemnoase din arborete afectate de factori biotici şi/sau abiotici,
aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor
nr. 884/2016,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 680 din 21 august
2017.
Anexele nr. 1 şi
2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PROCEDURĂ
de aprobare, modificare şi casare a actelor de punere în valoare pentru
masa lemnoasă provenită din fondul forestier naţional şi
din vegetaţia forestieră situată pe terenuri din afara fondului
forestier naţional
PROCEDURĂ
privind punerea în valoare şi recoltarea de masă lemnoasă din
fondul forestier pentru care legea nu obligă la întocmirea amenajamentului
silvic şi din vegetaţia forestieră din afara fondului forestier
naţional
Publicat în Monitorul
Oficial cu numărul 730 din data de 23 august 2018
PROCEDURĂ
din 23 iulie 2018 de aprobare, modificare şi casare a actelor de punere în
valoare pentru masa lemnoasă provenită din fondul forestier
naţional şi din vegetaţia forestieră situată pe
terenuri din afara fondului forestier naţional
CAPITOLUL
I: Aprobarea actelor de punere în valoare
(1)Aprobarea actelor de punere în valoare se face după verificarea
lucrărilor de evaluare a masei lemnoase.
(2)În teren verificarea lucrărilor de evaluare a masei lemnoase se
face prin sondaj, iar la birou se face pentru toate actele de punere în
valoare.
(3)Verificarea în teren a lucrărilor de evaluare a masei lemnoase se
efectuează de către personalul silvic desemnat, în prezenţa
conducătorului echipei de teren care a efectuat lucrările de evaluare
şi a pădurarului titular al cantonului silvic, şi se
consemnează într-un proces-verbal de verificare, al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta procedură; în cazuri obiective
temeinic justificate, în care conducătorul echipei de teren care a
efectuat lucrările de evaluare nu este disponibil, la verificare va
participa o altă persoană desemnată de şeful de ocol silvic.
(4)Personalul
silvic desemnat să efectueze verificarea lucrărilor de evaluare a
masei lemnoase în teren are obligaţia să verifice cel puţin:
a)amplasarea în teren şi delimitarea parchetului;
b)alegerea arborilor de extras;
c)măsurarea/determinarea prin sondaj a elementelor dendrometrice.
(5)Personalul
silvic desemnat să efectueze verificarea lucrărilor de evaluare a
masei lemnoase la birou are obligaţia să verifice:
a)încadrarea în prevederile amenajamentului silvic;
b)corelaţia între carnetul de inventariere şi actul de punere
în valoare în stadiul "CULES", în privinţa unităţilor
amenajistice în care s-a efectuat lucrarea;
c)corelaţia între datele primare şi actul de punere în valoare
în stadiul "CULES", în privinţa numărului de arbori;
d)corelaţia între înălţimile medii pe specii determinate
în teren şi cele utilizate la calculul actului de punere în valoare;
e)informaţiile necesare completării tuturor rubricilor din
actul de punere în valoare.
(6)În
funcţie de constatări, personalul silvic desemnat să verifice
lucrările de evaluare propune, după caz:
a)aprobarea actului de punere în valoare;
b)refacerea parţială a lucrărilor de evaluare;
(1)Competenţa de aprobare a actelor de punere în valoare revine
şefului ocolului silvic/şeful bazei experimentale, pentru toate
categoriile de produse şi toate tipurile de tăieri.
(2)Actele de punere în valoare se aprobă în scris, pe exemplarul
original al acestuia în stadiul "APROBAT", listat din SUMAL.
În cazul fondului
forestier proprietate publică a statului, aprobarea actelor de punere în
valoare pentru produse principale din tăieri care promovează
regenerarea naturală a arboretelor şi pentru produse accidentale
suprapuse peste marcări iniţiale se face potrivit competenţelor
aprobate de Consiliul de administraţie al Regiei Naţionale a
Pădurilor - Romsilva, de Consiliul de administraţie al Regiei
Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat",
respectiv de către Comitetul de direcţie al Institutului
Naţional de Cercetare-Dezvoltare "Marin Drăcea", după
caz.
(1)Începând cu data intrării în vigoare a prezentei proceduri, actele
de punere în valoare aprobate se înregistrează în Registrul actelor de
punere în valoare al ocolului silvic respectiv, al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta procedură.
(2)Actele de punere în valoare aprobate până la intrarea în vigoare a
acestei proceduri rămân evidenţiate în registrele în care au fost
înregistrate.
(1)Pentru
actele de punere în valoare de produse accidentale, cu excepţia celor aferente
instalaţiilor de scos apropiat, constituite în arborete afectate de
factori biotici şi abiotici, inclusiv cele suprapuse peste marcări
iniţiale, anterior aprobării potrivit competenţelor
prevăzute la art. 2 şi 3, se instituie următoarea
procedură:
a)ocolul silvic transmite structurii teritoriale de specialitate a
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură,
printr-o notificare, actul de punere în valoare elaborat în stadiul
"VERIFICAT" din SUMAL, după verificarea lucrărilor de
evaluare;
b)structura teritorială de specialitate a autorităţii
publice centrale care răspunde de silvicultură verifică prin
sondaj actele de punere în valoare, cel puţin cu privire la natura
produsului şi la amplasament, în termen de cel mult 15 zile calendaristice
de la înregistrarea notificării prevăzute la lit. a);
c)pentru actele de punere în valoare verificate potrivit prevederilor de
la lit. b), conducătorul structurii teritoriale a autorităţii
publice centrale care răspunde de silvicultură comunică ocolului
silvic, în cadrul termenului de 15 zile calendaristice de la înregistrarea
notificării, avizul favorabil pentru aprobarea actului sau dispoziţia
privind refacerea parţială/anularea integrală a lucrărilor,
cu adoptarea măsurilor care se impun.
(2)După cel mult 20 zile calendaristice de la data înregistrării
notificării, actele de punere în valoare prevăzute la alin. (1),
pentru care s-a primit aviz favorabil sau pentru care nu s-a primit nicio
comunicare de la structura teritorială de specialitate a
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură,
pot fi aprobate conform competenţelor stabilite prin prezenta
procedură, cu excepţia actelor de punere în valoare întocmite
necorespunzător, pentru care structura teritorială a
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură
a comunicat dispoziţia de refacere parţială/anulare a
lucrărilor efectuate.
CAPITOLUL
II: Modificarea actelor de punere în valoare aprobate
(1)Modificarea unui act de punere în valoare este acţiunea de
corectare a acestuia, care se realizează în cazuri justificate, în
conformitate cu prevederile Normelor tehnice privind evaluarea volumului de
lemn destinat comercializării, aprobate prin Ordinul ministrului apelor,
pădurilor şi protecţiei mediului nr. 1.651/2000, şi/sau cu
prevederile Instrucţiunilor
privind termenele, modalităţile şi perioadele de colectare,
scoatere şi transport al materialului lemnos, aprobate prin
Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 1.540/2011,
cu modificările şi completările ulterioare, în vigoare.
(2)Modificarea
unui act de punere în valoare se efectuează în următoarele
situaţii:
a)corectarea actului de punere în valoare pentru produsele accidentale
rezultate din doborâturi şi/sau rupturi de vânt şi zăpadă
în masă, pe baza estimărilor mai exacte, atunci când volumul
iniţial a fost estimat în baza volumului mediu la hectar;
b)corectarea actului de punere în valoare prin adăugarea
creşterilor anuale, dacă este cazul;
c)corectarea actului de punere în valoare prin adăugarea volumului
prejudiciilor de exploatare;
d)corectarea unor erori materiale identificate după aprobare.
(3)Aprobarea actelor de punere în valoare modificate revine persoanei cu
competenţă în aprobarea actelor de punere în valoare potrivit
prevederilor art. 2 şi 3 din prezenta procedură.
(4)În vederea modificării unui act de punere în valoare înregistrat
în SUMAL, administratorul aplicaţiei este obligat ca, în termen de cel
mult 48 de ore de la data solicitării ocolului silvic, transmisă prin
email, să pună la dispoziţia acestuia actul de punere în valoare
în stadiul "CULES".
(5)Ocolul silvic solicitant are obligaţia să realizeze
modificarea actului de punere în valoare în cel mult 5 zile lucrătoare de
la data punerii la dispoziţia ocolului silvic a actului de punere în
valoare în stadiul "CULES".
CAPITOLUL
III: Casarea actelor de punere în valoare aprobate
Casarea actului
de punere în valoare este acţiunea de anulare a actului aprobat, în
următoarele situaţii:
a)amânarea justificată de la tăiere, care are drept
consecinţă calusarea sau degradarea amprentelor dispozitivelor
speciale de marcat devenite ilizibile;
b)apariţia unei situaţii necunoscute la momentul aprobării
actului de punere în valoare: schimbarea regimului de proprietate,
hotărâri definitive ale instanţelor de judecată, instituirea de
restricţii sau a unor zone de protecţie/arii protejate, schimbarea
soluţiilor tehnice şi altele asemenea;
c)constatarea, cu ocazia verificărilor efectuate ulterior
aprobării actului, a faptului că lucrările de evaluare şi
actul de punere în valoare au fost realizate cu încălcarea prevederilor
legale.
(1)Aprobarea casării actelor de punere în valoare revine persoanei cu
competenţă în aprobarea actelor de punere în valoare.
(2)Actul de punere în valoare se casează prin inscripţionarea,
sub semnătură, de către persoana cu competenţă în
aprobarea actelor de punere în valoare, a cuvântului "CASAT" pe prima
pagină a exemplarului original al acestuia. În Registrul actelor de punere
în valoare se face menţiunea "CASAT", poziţia
respectivă din registru nemaiputând fi utilizată pentru înregistrarea
altui act de punere în valoare.
(3)În termen de 30 de zile calendaristice de la data aprobării
casării actului de punere în valoare se realizează verificarea în
teren a suprafeţei arboretului parcurs cu lucrări de evaluare şi
se execută demarcarea arborilor cu amprentele dispozitivelor de marcat
rămase vizibile; verificarea şi demarcarea se finalizează
printr-un proces verbal de verificare şi demarcare. În cazul actelor de
punere în valoare întocmite fără marcarea arborilor de extras, se vor
demarca arborii de delimitare a parchetelor, după caz.
(4)La dosarul actului de punere în valoare care se casează se depune
obligatoriu procesul-verbal de verificare şi demarcare aprobat de
şeful de ocol.
CAPITOLUL
IV: Dispoziţii finale
(1)Demarcarea arborilor este operaţiunea care poate fi dispusă
cu ocazia verificării lucrărilor de evaluare a masei lemnoase, atât
anterior, cât şi după aprobarea unui act de punere în valoare, în
cazul în care arborii respectivi nu trebuiau să facă obiectul
marcării şi inventarierii, cât şi în cazul casării actelor
de punere în valoare.
(2)Demarcarea arborilor se realizează prin cioplirea amprentelor
dispozitivelor speciale de marcat aplicate iniţial şi care se
menţin vizibile şi aplicarea de vopsea neagră atât pe zona
amprentelor respective, cât şi a cioplajului cu numărul de
inventariere. Cu ocazia demarcării, personalul silvic desemnat care
conduce lucrarea, în prezenţa personalului care a efectuat lucrările
iniţiale de marcare şi a pădurarului titular al cantonului silvic,
încheie un proces-verbal de demarcare, care se aprobă de şeful de
ocol şi se ataşează la dosarul lucrării de evaluare/actului
de punere în valoare.
(3)În toate situaţiile în care anularea unor lucrări de evaluare
a masei lemnoase sau casarea unor acte de punere în valoare este cauzată de
vinovăţia personalului silvic, şeful ocolului silvic este
obligat să dispună şi să urmărească stabilirea în
condiţiile legii a răspunderii individuale a personalului respectiv,
inclusiv din punct de vedere material.
Anexele nr. 1
şi 2 fac parte integrantă din prezenta procedură.
OCOLUL SILVIC ......................
Nr.
........./...................
Încheiat astăzi
..........................
Subsemnatul,
....................., având funcţia de ..........., în calitate de
persoană desemnată cu verificarea lucrărilor de punere în
valoare, în prezenţa:
1...............................,
în calitate de conducător al lucrărilor de teren la evaluarea masei
lemnoase/.................;
2...............................,
în calitate de persoană care a efectuat lucrările de birou şi de
elaborare/introducere în SUMAL a actului de punere în valoare în stadiul
"CULES"; şi
3...............................,
în calitate de titular al cantonului silvic ................, am procedat la
verificarea lucrărilor de evaluare a masei lemnoase din U.P.
............... u.a. ..............., natura produselor ...................,
felul tăierii .................... .
A)Verificarea
lucrărilor de teren
1.Amplasarea
şi delimitarea în teren a lucrărilor:
1.1.Sunt
executate lucrările de evaluare în U.P. şi u.a.-urile prevăzute
de amenajament şi înscrise în delegaţia de marcare:
DA
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU,
cu următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
1.2.Sunt
delimitate lucrările în teren:
DA,
prin delimitare cu .......................................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU,
cu următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
2.Alegerea
arborilor de extras
Sunt
aleşi arbori de extras în concordanţă cu scopul lucrărilor,
natura tăierii şi cu categoria de produse pentru care s-a emis
delegaţia de marcare:
DA
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU, cu
următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
3.Măsurarea/determinarea
elementelor dendrometrice
Abaterea
la măsurarea diametrelor de bază se încadrează în nivelul admis
de normele tehnice:
DA
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU,
cu următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
Diferenţa
între înălţimea medie stabilită la evaluare şi cea
rezultată din verificări, pe specii, se încadrează în nivelul
admis de normele tehnice:
DA
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU,
cu următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
3.3.Estimarea
clasei de calitate
Abaterea
la estimarea clasei de calitate se încadrează în nivelul admis de normele
tehnice:
DA
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU,
cu următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
4.Aplicarea
amprentei dispozitivului special de marcat*
Amprenta
dispozitivului special de marcat este aplicată conform Regulamentului
privind forma şi modul de utilizare a dispozitivelor speciale de marcat,
precum şi modul de marcare a arborilor sau a unor loturi de arbori:
DA
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU, cu
următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
5.Numerotarea
arborilor marcaţi (verificarea se face prin sondaj)*
5.1.Numerele
de inventar sunt înscrise pe arbori cu ........................... şi sunt
lizibile:
DA
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU,
cu următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
5.2.Se
constată necorelări în relaţia nr. arbore-specie-diametru, între
datele din carnetul de inventariere şi cele de la verificare:
DA,
cu următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
Concluzii
....................................................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................................................................
B)Verificarea
lucrărilor de birou
1.Încadrarea
în prevederile amenajamentului silvic
Natura
tăierii şi volumul de extras (intensitatea tăierii) se
încadrează în prevederile amenajamentului silvic:
DA
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU, cu
următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
- a)
corelaţia între carnetul de inventariere şi actul de punere în
valoare, în privinţa numărului de arbori pe specii;
- b)
corelaţia între elementele dendrometrice medii pe specii consemnate în
fişele de calcul ale acestora şi cele utilizate la calculul actului
de punere în valoare;
- c)
informaţiile necesare completării tuturor rubricilor din actul de
punere în valoare.
2.Există
corelaţie între carnetul de inventariere şi actul de punere în
valoare în stadiul "CULES", în privinţa unităţilor
amenajistice în care s-a efectuat lucrarea:
DA
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU, cu
următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
3.Există
corelaţie între datele primare (carnetul de inventariere şi
fişele de despuiere, pe specii, categorii de diametre şi clase de
calitate) şi actul de punere în valoare în stadiul "CULES", în
privinţa numărului de arbori:
DA
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU, cu
următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
4.Există
corelaţie între înălţimile medii pe specii determinate în teren
(consemnate în fişele de calcul) şi cele utilizate la calculul
actului de punere în valoare:
DA
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU, cu
următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
5.Au
fost introduse în aplicaţia de calcul actul de punere în valoare,
celelalte informaţii referitoare la evaluare (nr. dispozitiv special de
marcat cu amprentă circulară şi/sau pătrată,
informaţii NTSM etc.):
DA
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
NU, cu
următoarea argumentaţie .......................................
(semnătura persoanei desemnate cu verificarea lucrărilor)
Concluzii
....................................................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................................................................
(3)În
urma verificării lucrărilor de evaluare a masei lemnoase
1.Aprobarea actului de punere în valoare (semnătura persoanei
desemnate cu verificarea lucrărilor)
2.Refacerea parţială a lucrărilor constând în
............................................ (semnătura persoanei
desemnate cu verificarea lucrărilor)
3.Anularea lucrărilor de inventariere (semnătura persoanei
desemnate cu verificarea lucrărilor)
b)Participanţi
la verificarea lucrărilor de evaluare:
1........................................ nume, prenume, funcţia
şi semnătura
2........................................ nume, prenume, funcţia
şi semnătura
3........................................
titular canton (nume, prenume şi semnătura)
*
Completarea este facultativă.
OCOLUL SILVIC ...............................
Registrul actelor de
punere în valoare
U.P. (nr.) |
u.a. |
Felul tăierii* |
Natura produsului |
Volum brut (mc) |
Anul de producţie |
Anul exploatării (mc) |
Titular autorizaţie de exploatare |
Autorizaţie exploatare SUMAL |
PV reprimire parchet SUMAL |
Observaţii** |
||||||
Nr. crt. |
Data înregistrării |
Nr. SUMAL |
nr. |
Sup. (ha) |
nr. |
data |
nr. |
data |
||||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.Vegetaţie
din afara fondului forestier
UAT |
Nr. contract prestări servicii |
Volum brut (mc) |
Anul exploatării (mc) |
Titular autorizaţie de exploatare |
Autorizaţie exploatare SUMAL |
PV reprimire parchet SUMAL |
Observaţii** |
|||||
Nr. crt. |
Data înregistrării |
Nr. SUMAL |
nr. |
data |
nr. |
data |
||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Tipul
tăierii se va consemna prin acronimele:
- Principale: G,
Cv, P, Pm, Sm, S, B, R, C, Cz, Cs, Cg şi felul tăierii sau cuponul în
rând, cu cifre romane (I, II, III ... X);
- Lucrări
speciale de conservare: Lc;
- Secundare:
secundare curăţiri - SC, secundare rărituri - SR;
- Accidentale:
Acc I sau Acc II;
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul
730 din data de 23 august 2018
PROCEDURĂ
din 23 iulie 2018 privind punerea în valoare şi recoltarea de masă
lemnoasă din fondul forestier pentru care legea nu obligă la
întocmirea amenajamentului silvic şi din vegetaţia forestieră
din afara fondului forestier naţional
Prezenta procedură se aplică pentru:
a)proprietăţile de fond forestier cu suprafaţa de maximum
10 ha, pentru care legea nu obligă la întocmirea amenajamentului silvic
şi pentru care proprietarul/succesorul în drepturi/orice persoană
care are calitatea de a beneficia de uzufruct, dovedită cu documente
potrivit Legii nr. 287/2009
privind Codul
civil, republicată, cu modificările ulterioare,
denumiţi în continuare proprietari, poate recolta un volum de masă
lemnoasă de maximum 5 mc/an/ha, în funcţie de caracteristicile
structurale ale arboretelor, dar nu mai mult de 20 mc/an/proprietate;
b)vegetaţia forestieră din afara fondului forestier, din care
proprietarii/deţinătorii legali, denumiţi în continuare
proprietari, recoltează un volum de maximum 20 mc/an.
Pentru punerea în valoare şi recoltarea
de masă lemnoasă în condiţiile prevăzute de prezenta
procedură sunt obligatorii următoarele condiţii prealabile:
a)existenţa unui contract de administrare/servicii silvice în
vigoare, încheiat cu un ocol silvic pe o perioadă de minimum 10 ani,
şi existenţa limitelor proprietăţii, conform actelor de
proprietate, în cazul proprietăţilor de fond forestier de maximum 10
ha;
b)existenţa unui contract de prestaţii silvice încheiat cu
ocolul silvic nominalizat, aplicabil pe toată perioada necesară
pentru punerea în valoare, recoltarea şi transportul masei lemnoase,
precum şi evidenţierea de către proprietar în teren a limitelor
proprietăţii, conform actelor de proprietate, în cazul
vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional.
(1)Proprietarii/împuterniciţii legali ai acestora, care îndeplinesc
condiţiile prealabile prevăzute la art. 2, depun cereri la ocolul
silvic, pentru punerea în valoare a masei lemnoase în proprietăţile
lor, conform prevederilor legale. Persoanele care au calitatea de
împuterniciţi legali ai proprietarilor fac dovada calităţii lor
cu un înscris olograf eliberat şi semnat de proprietar.
(2)Cererile prevăzute la alin. (1), al căror model este
prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta procedură, pot fi comunicate ocolului
silvic prin orice modalitate, poştă, fax, e-mail. În cazul în care,
din motive obiective, nu se utilizează acest model, cererile trebuie
să conţină cel puţin următoarele: datele de
identificare şi de contact ale solicitantului, calitatea acestuia -
proprietar, împuternicit legal, numărul de înregistrare la ocolul silvic a
contractului de administrare/servicii silvice şi asumarea de către
solicitant a obligaţiei de a fi prezent în teren la inventarierea şi
marcarea arborilor.
(1)Ocolul silvic analizează cererile primite şi stabileşte
programul de punere în valoare şi persoanele responsabile.
(2)Şeful ocolului silvic emite delegaţiile de marcare şi
consemnează la rubrica privind felul tăierii şi natura
produsului: "tăieri în fond forestier neamenajat, cu suprafaţa
de maximum 10 ha/tăieri în vegetaţia forestieră din afara
fondului forestier", iar la rubrica privind locaţia: "cantonul
silvic nr. ............".
(3)în raportul de activitate privind folosirea dispozitivului special de
marcat se consemnează arborii inventariaţi şi marcaţi
pentru recoltare, pe fiecare proprietate în parte.
Inventarierea şi marcarea arborilor de
extras se fac pe fiecare proprietate în parte, în prezenţa obligatorie a
proprietarului/împuternicitului legal al acestuia, ocazie cu care se
întocmeşte şi se semnează procesul-verbal al cărui model
este prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta procedură. Procesele-verbale
se păstrează la dosarul partizii şi constituie documentele de
bază pentru calculul volumului arborilor inventariaţi şi
marcaţi, precum şi pentru emiterea documentelor de însoţire a
materialelor lemnoase recoltate.
Volumul arborilor inventariaţi şi
marcaţi se calculează pentru fiecare proprietate în parte, utilizând
tabelele de cubaj pe specii prevăzute în anexa nr. 13 la Ordinul
ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.323/2015
privind aprobarea metodelor dendrometrice pentru evaluarea volumului de lemn
destinat valorificării şi valorile necesare calculului volumului de
lemn destinat valorificării. Dacă numărul arborilor care
constituie actul de punere în valoare pentru fiecare proprietar este mai mic de
25, pentru calculul volumului se măsoară diametrul şi
înălţimea tuturor arborilor.
(1)Actele de punere în valoare se pot întocmi pentru un proprietar sau
pentru mai mulţi proprietari, prin cumularea volumelor calculate potrivit
prevederilor art. 6, şi se introduc în SUMAL. În actul de punere în
valoare a masei lemnoase, la rubrica "denumire apv" se va consemna:
"tăieri în f.f. neamenajat de maximum 10 ha/tăieri în
vegetaţia din afara f. f.", "cantonul silvic
..................", iar la natura tăierii: "tăieri de
conservare sau tăieri de produse accidentale, după caz/tăieri în
vegetaţia din afara f. f.".
(2)Pentru actele de punere în valoare constituite conform prezentei
proceduri nu este obligatorie amplasarea panoului cu elementele de identificare
a parchetului prevăzut în anexa nr. 9 la Instrucţiunile privind
termenele, modalităţile şi perioadele de colectare, scoatere
şi transport al materialului lemnos, aprobate prin Ordinul ministrului
mediului şi pădurilor nr. 1.540/2011,
cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Actele
de punere în valoare constituite conform prevederilor art. 7 alin. (1) se
generează în SUMAL după parcurgerea următoarelor etape:
a)crearea de parteneri persoane fizice, denumiţi generic
"grupul de proprietari de fond forestier de maximum 10 ha din cantonul
silvic nr. .........."/"grupul de proprietari de vegetaţie
forestieră din afara fondului forestier, cantonul silvic ...............",
prin introducerea listei tuturor proprietarilor de pe raza cantonului,
denumită în continuare listă;
b)înscrierea în listă a grupului de proprietari de fond forestier de
maximum 10 ha din cantonul silvic nr. ............ cu următoarele date: numărul
unităţii amenajistice din procesul-verbal de punere în posesie sau
din ultimul amenajament silvic întocmit pentru proprietate, după caz,
şi numărul de ordine, numele şi prenumele, suprafaţa
proprietăţii forestiere şi volumul de masă lemnoasă
pus în valoare;
c)înscrierea în listă a grupului de proprietari de vegetaţie
forestieră din afara fondului forestier, cantonul silvic ................,
cu următoarele date: date de identificare cadastrală şi
numărul de ordine, numele şi prenumele, suprafaţa şi volumul
de masă lemnoasă pus în valoare.
(2)În
SUMAL, în câmpul "CNP" se vor introduce:
a)codul format din cifra 1, pentru situaţia în care
administrarea/serviciile silvice este/sunt asigurată/asigurate de ocoale
silvice de stat sau codul format din cifra 2, pentru situaţia în care
administrarea/serviciile silvice este asigurată/sunt asigurate de
către ocoalele silvice de regim;
b)codul format din 2 cifre pentru indicativul judeţului;
c)codul format din 2 cifre pentru indicativul ocolului silvic în cadrul
fiecărui judeţ;
d)data introducerii partenerului, formată din 8 cifre: ziua, luna,
anul.
(3)Se creează fişa de proprietate pentru "grupul de
proprietari de fond forestier de maximum 10 ha din cantonul silvic nr.
..........," unde la "numărul UP" se trece numărul
unităţii de producţie din ultimul amenajament întocmit, iar la
"denumirea UP" se trece denumirea cantonului silvic. La rubrica
"ua" se trece numărul unităţii amenajistice din
procesul-verbal de punere în posesie sau din ultimul amenajament silvic
întocmit pentru proprietate, după caz, şi numărul de ordine al
proprietarului din lista prevăzută la lit. a).
(4)Se creează fişa de proprietate pentru "grupul de
proprietari de vegetaţie forestieră din afara fondului forestier,
cantonul silvic .............", unde la "numărul UP" se
trece cifra "0", iar la "denumirea UP" se trece denumirea
cantonului silvic. La rubrica "ua" se înscriu datele de identificare
cadastrală şi numărul de ordine din listă.
(5)În cazul întocmirii unui act de punere în valoare pentru mai mulţi
proprietari conform prevederilor art. 7 alin. (1), în listă se
evidenţiază volumele de masă lemnoasă, individualizate
pentru fiecare proprietar în parte, potrivit alin. (3) şi (4).
În termen de cel mult
15 zile lucrătoare de la aprobarea actelor de punere în valoare în SUMAL,
şeful ocolului silvic emite autorizaţiile de exploatare pentru
partizile respective. Înregistrarea în SUMAL a autorizaţiilor de
exploatare se face de persoanele desemnate de şeful ocolului silvic. În
aceste autorizaţii, la rubrica privind titularul autorizaţiei se va
consemna "grupul de proprietari din cantonul silvic nr.
............"/"grupul de proprietari de vegetaţie
forestieră din afara fondului forestier, cantonul silvic
..............". Durata maximă de exploatare a masei lemnoase dintr-o
partidă va fi de 180 de zile. În cazul proprietăţilor de fond
forestier cu suprafaţa de maximum 10 ha, acest termen nu va
depăşi data de 31 decembrie a anului în care se emite
autorizaţia de exploatare.
(1)Controalele privind respectarea regulilor silvice de exploatare în
fondul forestier pentru care legea nu obligă la întocmirea amenajamentului
silvic se efectuează cu ocazia controalelor de fond/parţiale în
cantoanele silvice respective.
(2)Vegetaţia forestieră de pe terenurile din afara fondului
forestier se supune doar normelor tehnice silvice privind evaluarea masei
lemnoase şi reglementărilor privind circulaţia materialului
lemnos, controalele de exploatare nefiind obligatorii.
Avizele de
însoţire a materialelor lemnoase se emit din raza cantonului silvic de
către pădurarul titular al cantonului silvic, cu respectarea
prevederilor actelor de punere în valoare şi a proceselor-verbale
încheiate cu fiecare proprietar/împuternicit legal al acestuia, conform
prevederilor art. 5 din prezenta procedură.
Ocoalele silvice pot
stabili programe săptămânale, respectiv "zile de
pădure", pe unităţi administrativ-teritoriale, în care se
efectuează lucrările de punere în valoare şi în care se
eliberează documentele de însoţire a materialelor lemnoase. Aceste
programe se comunică unităţilor administrativ-teritoriale
şi se afişează la sediile primăriilor şi ale ocoalelor
silvice, pentru a fi aduse la cunoştinţa proprietarilor.
(1)Pentru proprietăţile de fond forestier în suprafaţă
de maximum 10 ha şi pentru vegetaţia forestieră din afara
fondului forestier, în cazul în care volumele de masă lemnoasă care
urmează a fi recoltate sunt mai mari de 20 mc/an, se întocmesc acte de
punere în valoare distincte, pentru fiecare proprietar, conform
reglementărilor legale.
(2)Refuzul nejustificat al ocolului silvic de a realiza marcări în
proprietăţile de fond forestier în suprafaţă de maximum 10
ha şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier se
consideră neasigurarea necesarului de lemn pentru populaţie.
Anexele nr. 1
şi 2 fac parte din prezenta procedură.
Comuna/Oraşul
........................*) Certificăm că solicitantul
deţine în proprietate/coproprietate terenul în suprafaţă de
................ ha. Tarlaua ....................... Parcela cadastrală
......................... Categoria de folosinţă
................. (funcţia, numele şi prenumele,
semnătura şi ştampila) |
Ocolul Silvic ............................. Nr. ........../......................... |
NOTĂ
Domnule şef de ocol,
Subsemnatul(a) .........................,
domiciliat(ă) în localitatea ..................., str. ..................
nr. ......, bl. ......., sc. ......., ap. ......., judeţul .............,
telefon ..........., posesor/posesoare al/a B.I./C.I. seria ........ nr.
.............., CNP ........., în calitate de ................ al/a terenului
fond forestier/terenului cu vegetaţie forestieră din afara fondului
forestier în suprafaţă de ............. ha, situat în unitatea
administrativ-teritorială ..................., pentru care este încheiat
Contractul de administrare/prestaţie silvică nr. ........... din
................ cu Ocolul Silvic ...................., vă rog să
dispuneţi inventarierea şi marcarea arborilor pe care am dreptul
să îi recoltez de pe acest teren, conform prevederilor legale.
Declar pe propria
răspundere că pe terenul sus-menţionat sunt singurul
proprietar/coproprietar împreună cu următoarele persoane
.................. . Mă oblig ca, personal sau prin împuternicitul legal
pe care îl voi desemna în scris, să particip la inventariere şi
marcare, să indic pe propria răspundere limitele terenului
proprietatea/coproprietate mea şi să iau în primire arborii
marcaţi.
Semnătura ...................... |
*) Certificarea autorităţii
locale competente este necesară numai pentru vegetaţia
forestieră din afara fondului forestier.
Ocolul Silvic ...........................
Nr. ........../..................
Încheiat astăzi
........................
Subsemnaţii:
inginer/tehnician ........................ şi pădurar
...................., delegaţi ai Ocolului Silvic ................, în
baza Delegaţiei de marcare nr. ........ din ............., şi
domnul/doamna ...................., CNP .........., în calitate de
proprietar/coproprietar/împuternicit legal al proprietarului terenului fond
forestier/terenului cu vegetaţie forestieră din afara fondului forestier
în suprafaţă de ............. ha situat în unitatea
administrativ-teritorială ...................., pentru care este încheiat
Contractul de administrare/servicii silvice nr. ........... din .............
cu Ocolul Silvic ................, am procedat la inventarierea şi
marcarea unui număr de ............... arbori destinaţi
exploatării, conform fişei de inventariere anexate şi care face
parte integrantă din prezentul proces-verbal.
Arborii au fost
marcaţi cu dispozitivul special de marcat cu amprenta circulară având
indicativul ..........., aplicându-se vopsea de culoare ...............,
şi au fost luaţi în primire de subsemnatul,
............................., în vederea exploatării conform prevederilor
legale.
Subsemnatul,
......................, declar pe propria răspundere că am condus
personalul silvic delegat pentru punere în valoare de masă lemnoasă
pe proprietatea/coproprietatea mea şi am indicat limitele
proprietăţii/coproprietăţii, am participat la inventarierea
şi marcarea arborilor, am luat în primire arborii marcaţi în vederea
recoltării şi mă oblig să respect următoarele:
- să efectuez
lucrările de exploatare numai după emiterea autorizaţiei de
exploatare de către ocolul silvic;
- să nu
transport materialul lemnos de la locul de recoltare decât pe baza documentelor
de însoţire pe care le voi solicita şi vor fi eliberate de
pădurarul titular al cantonului silvic;
- să respect
regulile silvice de exploatare a masei lemnoase, care mi-au fost aduse la
cunoştinţă şi care mi-au fost înmânate sub
semnătură cu ocazia încheierii prezentului proces-verbal;
- să nu produc
prejudicii altor deţinători de terenuri cu ocazia lucrărilor de
exploatare, răspunzând de acest aspect în condiţiile legislaţiei
în vigoare.
Începând cu data
încheierii prezentului proces-verbal, răspunderea exclusivă privind
respectarea reglementărilor legale privind securitatea şi
sănătatea muncii, precum şi a celor privind prevenirea şi
stingerea incendiilor, în lucrările de exploatări forestiere, aparţin
.................., în calitate de proprietar/coproprietar.
Drept care am
încheiat prezentul proces-verbal în două exemplare, dintre care unul la
delegaţii Ocolului Silvic ................., iar celălalt la
..............., în calitate de proprietar/împuternicit legal al
proprietarului.
Delegaţii ocolului silvic Inginer/Tehnician ...................... Pădurar ....................... |
Am primit. Proprietar/Coproprietar/Împuternicitul legal
al proprietarului ......................... |
(- ANEXĂ la
procesul-verbal înregistrat la Ocolul Silvic ................ cu nr.
......../...............)
Delegaţii ocolului silvic Inginer/Tehnician ......................... Pădurar ........................ |
Proprietar/Împuternicit legal al
proprietarului, .......................... |
FIŞĂ DE
INVENTAR a arborilor inventariaţi şi marcaţi conform
procesului-verbal înregistrat la Ocolul Silvic .............. cu nr.
......./...............
|
Specia |
Diametrul - cm - |
înălţime - m - |
Clasa de calitate |
Nr. crt. |
Specia |
Diametrul - cm - |
înălţime - m - |
Clasa de calitate |
|
|
1 |
|
|
|
|
31 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
32 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
33 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
34 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
35 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
36 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
37 |
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
38 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
39 |
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
40 |
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
41 |
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
42 |
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
43 |
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
44 |
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
45 |
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
46 |
|
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
47 |
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
48 |
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
49 |
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
50 |
|
|
|
|
|
21 |
|
|
|
|
51 |
|
|
|
|
|
22 |
|
|
|
|
52 |
|
|
|
|
|
23 |
|
|
|
|
53 |
|
|
|
|
|
24 |
|
|
|
|
54 |
|
|
|
|
|
25 |
|
|
|
|
55 |
|
|
|
|
|
26 |
|
|
|
|
56 |
|
|
|
|
|
27 |
|
|
|
|
57 |
|
|
|
|
|
28 |
|
|
|
|
58 |
|
|
|
|
|
29 |
|
|
|
|
59 |
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
60 |
|
|
|
|
Delegaţii ocolului silvic Inginer/Tehnician ...................... Pădurar ....................... |
Am primit. Proprietar/Împuternicit legal al
proprietarului ......................... |
|
||||||||
Situaţia arborilor
inventariaţi şi marcaţi conform procesului-verbal poate fi
prezentată potrivit anexei la procesul-verbal sau în format electronic.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul
730 din data de 23 august 2018