ORDIN nr. 118 din 27 ianuarie 2021
pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea și funcționarea aplicațiilor SUMAL 2.0, obligațiile utilizatorilor SUMAL 2.0, structura și modalitatea de transmitere a informațiilor standardizate și costurile serviciilor de emitere a avizelor de însoțire pentru situațiile prevăzute la art. 11 din Normele referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat lemn rotund, precum și cele privind proveniența și circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului și unele măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 497/2020
EMITENT
MINISTERUL MEDIULUI, APELOR ȘI PĂDURILOR
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 97 din 29 ianuarie 2021
Având în vedere Referatul de aprobare nr. DPSS 174.097 din 27.01.2021 al Direcției politici și strategii în silvicultură,
luând în considerare prevederile art. 5 alin. (10) din Normele referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat lemn rotund, precum și cele privind proveniența și circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului și unele măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 497/2020, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 57 alin. (1), (4) și (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 13 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor,
ministrul mediului, apelor și pădurilor emite următorul ordin:
Articolul 1
Se aprobă Metodologia privind organizarea și funcționarea aplicațiilor SUMAL 2.0, obligațiile utilizatorilor SUMAL 2.0, structura și modalitatea de transmitere a informațiilor standardizate și costurile serviciilor de emitere a avizelor de însoțire pentru situațiile prevăzute la art. 11 din Normele referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat lemn rotund, precum și cele privind proveniența și circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului și unele măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 497/2020, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 2
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă:
a) Ordinul ministrului delegat pentru ape, păduri și piscicultură nr. 837/2014 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea și funcționarea SUMAL, obligațiile utilizatorilor SUMAL, precum și structura și modalitatea de transmitere a informațiilor standardizate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 21 octombrie 2014, cu modificările și completările ulterioare;
b) Ordinul ministrului delegat pentru ape, păduri și piscicultură nr. 836/2014 pentru aprobarea condițiilor și a procedurii de emitere, suspendare sau retragere a acordului de distribuire și utilizare a formularelor documentelor cu regim special, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 747 din 14 octombrie 2014, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 31 ianuarie 2021.
p. Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Gelu Puiu,
secretar de stat
București, 27 ianuarie 2021.
Nr. 118.
ANEXĂ
METODOLOGIE din 27 ianuarie 2021
privind organizarea și
funcționarea aplicațiilor SUMAL 2.0, obligațiile utilizatorilor
SUMAL 2.0, structura și modalitatea de transmitere a informațiilor
standardizate și costurile serviciilor de emitere a avizelor de
însoțire pentru situațiile prevăzute la art. 11 din
Normele referitoare la proveniența, circulația
și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de
depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat
lemn rotund, precum și cele privind proveniența și
circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al
proprietarului și unele măsuri de aplicare a prevederilor
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin
operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn,
aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 497/2020
EMITENT |
· MINISTERUL MEDIULUI, APELOR ȘI
PĂDURILOR |
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 97 din 29 ianuarie 2021
Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 118
din 27 ianuarie 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr.
97 din 29 ianuarie 2021.
Capitolul I Dispoziții
generale
Articolul 1
(1) SUMAL 2.0 este
un sistem informațional integrat de urmărire a materialelor lemnoase
realizat de autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură și pus la dispoziția profesioniștilor
prevăzuți la art. 4 din Hotărârea
Guvernului nr. 497/2020 pentru aprobarea Normelor referitoare
la proveniența, circulația și comercializarea materialelor
lemnoase, la regimul spațiilor de depozitare a materialelor lemnoase
și al instalațiilor de prelucrat lemn rotund, precum și a celor
privind proveniența și circulația materialelor lemnoase destinate
consumului propriu al proprietarului și a unor măsuri de aplicare a
prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și
al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care
revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din
lemn, cu modificările ulterioare.
(2) Dreptul de
proprietate intelectuală asupra sistemului SUMAL 2.0 aparține
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură.
(3) Sistemul SUMAL
2.0 este dezvoltat de către Serviciul de Telecomunicații Speciale, în
baza cerințelor comunicate de către Ministerul Mediului, Apelor
și Pădurilor.
(4) Sistemul SUMAL
2.0 este administrat, din punct de vedere tehnic, de către Serviciul de
Telecomunicații Speciale, pentru o perioadă stabilită de comun
acord, prin protocol între părțile menționate la alin. (1).
(5) La
sfârșitul perioadei menționate la alin. (4), administrarea sistemului SUMAL 2.0
va trece în responsabilitatea Ministerului Mediului, Apelor și
Pădurilor.
Articolul 2
Principalele obiective
ale SUMAL 2.0 sunt:
a) controlul provenienței
materialelor lemnoase și asigurarea trasabilității acestora;
b) creșterea eficienței
controlului ca parte a politicilor publice de reducere a
infracționalității în domeniul forestier;
c) obținerea de informații
statistice la nivel național privind volumul de lemn exploatat și al
materialelor lemnoase rezultate;
d) practica unitară în
evidența gestionară a materialelor lemnoase prin punerea la
dispoziția profesioniștilor a unei aplicații informatice
gratuite.
Articolul 3
(1) Categoriile de utilizatori
SUMAL 2.0 sunt următoarele:
a) personalul din cadrul
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură
responsabil cu funcționarea și administrarea sistemului SUMAL 2.0 -
Serviciul SUMAL;
b) personalul din cadrul
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură
responsabil cu gestionarea informațiilor înregistrate în sistemul SUMAL
2.0 de către unitățile specializate atestate pentru lucrări
de amenajare a pădurilor;
c) personalul cu atribuții de
control în domeniul silvic din cadrul autorității publice centrale care
răspunde de silvicultură;
d) personalul cu atribuții de
control în domeniul silvic din cadrul structurilor teritoriale de specialitate
ale autorității publice centrale care răspunde de
silvicultură, denumite în continuare gărzi forestiere;
e) ofițerii, agenții și
subofițerii special abilitați din cadrul Poliției Române,
Jandarmeriei Române și Poliției de Frontieră;
f) angajați ai structurilor de stat
cu atribuții în domeniul securității naționale, în baza
unei solicitări;
g) angajați ai unităților
specializate atestate pentru lucrări de amenajare a pădurilor;
h) personalul silvic din cadrul Regiei
Naționale a Pădurilor - Romsilva și al unităților
teritoriale - direcțiile silvice, aflate în structura acestora, precum
și din cadrul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în
Silvicultură „Marin Drăcea“;
i) personalul silvic angajat în cadrul
ocoalelor silvice de stat și de regim și în cadrul bazelor
experimentale;
j) angajați ai operatorilor
economici care depozitează, prelucrează, sortează,
comercializează și expediază materiale lemnoase, cu
excepția consumului propriu;
k) angajați ai operatorilor
economici specializați în transportul de materiale lemnoase, care
dobândesc calitatea de transportatori profesioniști; persoane fizice care
dobândesc calitatea de transportatori profesioniști;
l) angajați ai administrației
piețelor, târgurilor, oboarelor, a burselor de mărfuri și altele
asemenea autorizate, numai pentru materialele lemnoase comercializate în
incinta acestora și pentru cele rămase necomercializate în incintă
și care urmează a fi transportate spre o altă destinație;
m) angajați ai operatorilor
economici care utilizează materialele lemnoase pentru construcții în
volum mai mare de 20 mc/an;
n) angajați ai
autorităților vamale unde se efectuează vămuirea materialelor
lemnoase, special abilitați de către Direcția Generală a
Vămilor.
(2) Utilizatorii
prevăzuți la alin.
(1) lit. a) administrează
SUMAL 2.0 cu drepturi depline.
(3) Pentru
categoriile de utilizatorii prevăzuți la alin. (1) lit. b), personalul din cadrul Serviciului
SUMAL are obligația de a introduce în sistem datele persoanelor care vor
accesa sistemul SUMAL 2.0, fiindu-le atribuit rolul „ADMIN-AMENAJARE“.
(4) Pentru
categoriile de utilizatori prevăzuți la alin. (1) lit. c), personalul din cadrul Serviciului
SUMAL are obligația de a introduce în sistem datele persoanelor care vor
utiliza aplicația SUMAL 2.0 Control, fiindu-le atribuit rolul de
„CONTROL-SILVIC“.
(5) Pentru
categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. d), personalul din cadrul Serviciului
SUMAL are obligația de a introduce în sistem gărzile forestiere
și de a crea pentru fiecare inspector-șef cont de utilizator cu drept
de acces la sistemul SUMAL 2.0, fiindu-i atribuit rolul de „ADMIN“.
(6) Pentru
categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. e), personalul din cadrul Serviciului
SUMAL are obligația de a introduce în sistem instituțiile denumite
„Inspectoratul General al Poliției Române cu structurile teritoriale ale
acestuia“, „Inspectoratul General al Jandarmeriei Române cu structurile
teritoriale ale acestuia“, „Inspectoratul General al Poliției de
Frontieră Române cu structurile teritoriale ale acestuia“, precum și
obligația de a introduce în sistem datele persoanelor cu atribuții de
control în domeniul silvic, angajate în cadrul entităților și de
a crea conturile de utilizator ale acestora cu drept de acces diferențiat
la sistemul SUMAL 2.0, fiindu-le atribuit rolul de „CONTROL“.
(7) Pentru
categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. g), personalul prevăzut la alin. (1) lit. b) are obligația de a
introduce în sistem persoanele juridice atestate pentru lucrări de
amenajare a pădurilor și de a crea pentru persoanele fizice angajate
în cadrul unităților conturile de utilizatori cu drepturi de acces
diferențiat la aplicația SUMAL 2.0 Amenajare, cărora li se vor
atribui, după caz, rolurile de „ADMIN-FIRMĂ“ și/sau
„ȘEFPROIECT“.
(8) Pentru
categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. h), personalul din cadrul Serviciului
SUMAL are obligația de a introduce în sistem datele persoanelor juridice,
precum și datele persoanelor nominalizate să utilizeze aplicația
SUMAL 2.0 Ocol silvic și de a crea conturi de utilizatori cu drepturi de
acces diferențiat la SUMAL 2.0, fiindu-le atribuit rolul de „UTILIZATOR“.
(9) Pentru categoriile
de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. i), administratorul de date
din cadrul gărzii forestiere are obligația de a introduce în sistem
datele aferente ocoalelor silvice și bazelor experimentale ce au sediul în
raza de competență, precum și datele persoanelor fizice
conducători ai acestor structuri silvice și de a crea conturi de
utilizatori pentru acestea cu drepturi de acces diferențiat la SUMAL 2.0,
fiindu-le atribuit rolul de „ȘEF-OCOL“.
(10) Pentru
categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. j), l) și m), administratorul de date din cadrul
gărzii forestiere în raza de competență are obligația de a
introduce în sistem datele persoanelor juridice - operatori economici, precum
și datele persoanelor fizice angajate în cadrul acestora care au calitate
de administrator și de a crea pentru acestea conturi de utilizatori cu
drepturi de acces la aplicația SUMAL 2.0 Agent-Registrul electronic,
fiindu-le atribuit rolul de „ADMIN“.
(11) Pentru
categoriile de utilizatori, persoane juridice, prevăzute la alin. (1) lit. k), administratorul de date din cadrul
gărzii forestiere în raza de competență are obligația de a
introduce în sistem datele de identificare ale persoanelor juridice - operatori
economici, precum și datele persoanelor fizice angajate în cadrul acestora
care au calitate de administrator și de a crea pentru acestea conturi de
utilizatori cu drepturi de acces la aplicația SUMAL 2.0 Agent-Registrul
electronic, fiindu-le atribuit rolul de „ADMIN-TRANSPORTATOR“. Persoanelor
fizice angajate în cadrul persoanei juridice, administratorul le atribuie rolul
de „UTILIZATOR TRANSPORTATOR“. Pentru categoriile de utilizatori, persoane
fizice, prevăzute la alin. (1) lit. k), administratorul de date
din cadrul gărzii forestiere în raza de competență are
obligația de a introduce în sistem datele de identificare ale persoanei
fizice și numărul mijlocului de transport aflat în proprietatea lor
și de a crea pentru acestea conturi de utilizatori cu drepturi de acces la
aplicația SUMAL 2.0 Agent-Registrul electronic, fiindu-le atribuit rolul
de „UTILIZATOR TRANSPORTATOR“.
(12) Pentru
categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. n), personalul din cadrul Serviciului
SUMAL are obligația de a introduce în sistem datele persoanelor juridice
abilitate, precum și datele persoanelor fizice angajate în cadrul
instituțiilor care vor utiliza aplicația SUMAL 2.0 Control și de
a crea conturi de utilizatori cu drept de acces la aplicație, fiindu-le
atribuit rolul de „CONTROL“.
(13) Pentru
respectarea prevederilor alin. (5)-(12), persoanele juridice
abilitate să utilizeze SUMAL 2.0 au obligația de a transmite în
format scris sau electronic către autoritatea publică centrală
care răspunde de silvicultură/garda forestieră în raza de
competență teritorial, după caz, următoarele:
a) solicitarea scrisă care cuprinde
informații referitoare la obiectul/obiectele de activitate. Solicitarea
poartă numele, prenumele și semnătura persoanei care
reprezintă oficial persoana juridică;
b) copia documentului de înființare
a persoanei juridice, conformă cu originalul;
c) atestatul de exploatare, în cazul
profesioniștilor care au ca obiect de activitate exploatarea
forestieră și au calitatea de emitenți ai avizelor de
însoțire pentru materialele lemnoase, completat la zi;
d) copii ale certificatului constatator
emis de oficiul registrului comerțului în care sunt înscrise
sediul/sediile social/sediul filialei/sucursalei/punctelor de lucru, precum
și obiectul/obiectele de activitate sau ale autorizației de
funcționare a depozitului/ atelierului de debitat; certificatul
constatator să fie actualizat la zi și valabil la data transmiterii;
e) numărul de telefon, numărul
de fax, adresa de e-mail a instituției/companiei;
f) fotocopie a cărții de
identitate a conducătorului persoanei juridice/administratorului
operatorului economic, după caz; în cazul în care administratorul
operatorului economic nu are cetățenie română și nu este
rezident, se va transmite copia după împuternicirea notarială pentru
persoana de cetățenie română;
g) adresa de e-mail validă a
conducătorului persoanei juridice/administratorului operatorului
economic/reprezentantului legal al administratorului, în vederea transmiterii
numelui de utilizator și a parolei de către SUMAL 2.0.
Articolul 4
(1) SUMAL 2.0
cuprinde 3 componente: platformă web-client, aplicații de tip mobile
și unitate centrală hardware și software.
(2) Platforma
web-client SUMAL 2.0 este utilizată pentru:
a) înregistrarea
utilizatorilor/grupurilor de utilizatori, acordarea drepturilor de acces
diferențiat și a rolurilor pentru utilizatori/grupurile de
utilizatori, precum și pentru modificarea datelor introduse eronat în
SUMAL 2.0 - acțiuni efectuate prin intermediul aplicației SUMAL 2.0 Superadmin;
b) înregistrarea informațiilor din
amenajamentele silvice și evidența acestora, precum și crearea
bazei de date specifice - acțiuni efectuate prin intermediul
aplicației SUMAL 2.0 Amenajare;
c) înregistrarea utilizatorilor/grupurilor
de utilizatori, acordarea drepturilor de acces diferențiat și a
rolurilor pentru utilizatori/grupurile de utilizatori, precum și pentru
modificarea datelor introduse eronat în SUMAL 2.0 - acțiuni realizate prin
aplicația SUMAL 2.0 Gardă Forestieră;
d) emiterea delegațiilor de
marcare, aprobarea/respingerea sau desemnarea spre verificare a inventarelor de
marcare, generarea carnetelor de inventariere și a fișelor de
evidență a înălțimilor măsurate - informații
înregistrare în aplicația mobilă - android SUMAL 2.0 Marcare,
înregistrarea proprietarilor, crearea fișelor de proprietate,
înregistrarea dispozitivelor speciale de marcat cu amprentă
circulară, înregistrarea și generarea actelor de punere în valoare,
emiterea, generarea, suspendarea, prelungirea și retragerea
autorizațiilor de exploatare, aprobarea/respingerea și generarea
proceselor-verbale de predare a parchetelor, precum și aprobarea/
respingerea proceselor-verbale de reprimire a parchetelor - acțiuni
efectuate prin intermediul aplicației SUMAL 2.0 Ocol silvic;
e) înregistrarea intrărilor
activităților specifice depozitelor sau instalațiilor de prelucrat
și ieșirilor, pentru materialele lemnoase intrate în
depozite/depozite temporare, înregistrarea proceselor-verbale pentru
operațiunile efectuate în depozite/depozite temporare, înregistrarea
proceselor-verbale de inventariere a volumului care depășește
volumul din actele de punere în valoare (APV) pentru a efectua operațiunea
de corecție a volumului, vizualizarea și generarea avizelor emise
pentru însoțirea materialelor lemnoase, înregistrarea mijloacelor de
transport și vizualizarea traseului parcurs de mijlocul de transport de la
locul de încărcare al materialelor lemnoase până la locul de
descărcare - acțiuni efectuate prin intermediul aplicației SUMAL
2.0 Agent - Registrul electronic;
f) furnizarea pentru populație a
informațiilor și datelor din SUMAL 2.0 care au caracter public
referitoare la exploatările forestiere și transporturile de materiale
lemnoase, informațiile din avizul de însoțire al materialelor
lemnoase - acțiuni efectuate prin intermediul aplicației SUMAL 2.0
Inspectorul Pădurii;
g) înregistrarea proceselor-verbale de
constatare a contravențiilor silvice, proceselor-verbale de confiscare
fizică/valorică a materialelor lemnoase, modul de soluționare a
proceselor-verbale, precum și generarea de rapoarte referitoare la
contravențiile silvice înregistrate în sistem - acțiuni efectuate
prin intermediul aplicației SUMAL 2.0 Contravenții - SNEICS.
(3) Aplicațiile
mobile - android utilizate sunt:
a) aplicația SUMAL 2.0 Marcare,
componentă a aplicației SUMAL 2.0 Ocol, este utilizată pentru
culegerea datelor din teren cu ocazia efectuării lucrărilor de
evaluare a volumului de lemn destinat comercializării, pentru verificarea
inventarelor rezultate în urma punerilor în valoare, pentru predare în teren a
parchetelor de exploatare, precum și pentru reprimirea acestora;
b) aplicația SUMAL 2.0 Avize va fi
utilizată pentru înregistrarea și confirmarea provenienței
materialelor lemnoase transportate, înregistrarea traseului parcurs de mijlocul
de transport de la locul începerii transportului materialelor lemnoase
până la locul de descărcare prin intermediul GPS, înregistrarea
fotografiilor mijlocului de transport încărcat cu materiale lemnoase, a
kilometrajului indicat la bordul mijlocului de transport auto la momentul
preluării avizului, precum și operarea și generarea avizelor de
însoțire a materialelor lemnoase;
c) aplicația SUMAL 2.0 Control este
utilizată pentru urmărirea și controlul în timp real ale
provenienței și ale modului de asigurare a trasabilității
materialelor lemnoase.
(4) Unitatea
centrală - hardware și software - de centralizare, prelucrare și
analiză a informațiilor și control, denumită SUMAL 2.0, se
află în custodia Serviciului de Telecomunicații Speciale.
Articolul 5
(1) Aplicațiile
SUMAL 2.0 sunt puse la dispoziție de către autoritatea publică centrală
care răspunde de silvicultură în mod gratuit utilizatorilor
prevăzuți la art.
3 alin. (1).
(2) Utilizatorii
prevăzuți la art.
3 alin. (1) lit. g)-m) sunt denumiți
în continuare „profesioniști“.
(3) Generarea
și transmiterea contului de utilizator - nume utilizator și
parolă - pentru accesul utilizatorilor la SUMAL 2.0 se fac în mod automat
de către sistem pe adresa de e-mail validă a fiecărui utilizator
înregistrată la crearea contului.
(4) Aplicațiile
mobile vor fi descărcate de pe platformele de distribuție a
aplicațiilor care sunt operate de proprietarul sistemului de operare mobil
- Google play sau APP Store(iOS).
Capitolul II Modul de utilizare
a SUMAL 2.0
Articolul 6
(1) Accesul la
aplicația SUMAL 2.0 Amenajare se face în baza contului de utilizator, cu
nume de utilizator și parolă.
(2) După
intrarea în vigoare a prezentei metodologii, în baza credențialelor
de acces, șeful de proiect al unității specializate atestate
pentru lucrări de amenajare a pădurilor are obligația de a
utiliza aplicația SUMAL 2.0 Amenajare, pentru a transmite către
autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură
informațiile referitoare la elaborarea amenajamentelor silvice.
(3) Amenajamentele
silvice elaborate și aprobate anterior intrării în vigoare a
prezentei metodologii se vor înregistra în baza de date a sistemului SUMAL 2.0
de către personalul prevăzut la art. 3 alin. (1), în baza informațiilor
transmise de către ocolul silvic.
Articolul 7
(1) Accesul la
aplicația SUMAL 2.0 Ocol silvic se face în baza contului de utilizator cu
drepturi diferențiate pentru:
a) șeful ocolului silvic;
b) responsabilul cu fondul forestier;
c) responsabilul cu paza fondului
forestier;
d) responsabilul cu producția;
e) responsabilul cultură și
refacere;
f) șeful de district.
(2) După
primirea pe adresa de e-mail a credențialelor de
acces și autentificare cu succes la SUMAL 2.0, șeful de
ocol/șeful bazei experimentale, în secțiunea „Angajați“, va
înregistra și va crea utilizatorii din cadrul ocolului silvic/bazei
experimentale cu drept de acces la Aplicația SUMAL 2.0 Ocol silvic și
la aplicațiile mobile-android SUMAL 2.0 - Marcare și SUMAL 2.0 -
Control, cu rol diferențiat în funcție de atribuțiile
prevăzute în fișa postului.(
3) La inițierea
SUMAL 2.0, utilizatorii din cadrul ocoalelor silvice/bazelor experimentale
autorizate introduc obligatoriu în aplicația SUMAL 2.0 Ocol silvic, în
funcție de competență, următoarele informații:
a) datele persoanelor fizice/juridice,
proprietari ai suprafețelor de fond forestier național pe care îl
administrează sau pentru care asigură serviciile silvice pe bază
de contract;
b) fișele de proprietate pentru
suprafețele de fond forestier național pe care îl administrează
sau pentru care asigură servicii silvice pe bază de contract;
c) indicativele și amprentele
dispozitivelor speciale de marcat deținute;
d) actele de punere în valoare aflate în
stadiul „AUTORIZAT“ sau „REPRIMIT CU STOC“ până la data de 30 ianuarie
2021 inclusiv, generate în aplicația SUMAL; informațiile vor fi
înregistrate în secțiunea „APV istoric“, stocul constatat la data
respectivă va fi menționat în baza unui proces-verbal întocmit între
ocolul silvic emitent al autorizației de exploatare, titularul
autorizației de exploatare și cumpărătorul masei lemnoase,
după caz.
(4) Ocoalele
silvice/Bazele experimentale care utilizează aplicația SUMAL 2.0 Ocol
silvic au obligația permanentă de a actualiza informațiile
prevăzute la alin.
(3).
Articolul 8
(1) Accesul la
aplicația SUMAL 2.0 Agent - Registrul electronic și aplicația de
mobile android SUMAL 2.0 - Avize se face în baza contului de utilizator.
(2) După
primirea pe adresa de e-mail a credențialelor de
acces și autentificare cu succes la aplicația SUMAL 2.0 Agent -
Registrul electronic, administratorul operatorului economic introduce
obligatoriu în sistem următoarele informații:
a) datele persoanelor fizice angajate în
cadrul companiei, desemnate prin act administrativ, utilizatori cu drepturi de
acces la aplicația SUMAL 2.0 Agent - Registrul electronic și la
aplicația mobile-android SUMAL 2.0 Avize, cu rol diferențiat în
funcție de atribuțiile prevăzute în fișa postului; numele
de utilizator și parola vor fi generate automat de sistem pe adresa de
e-mail validă înregistrată, pentru fiecare utilizator în parte;
b) datele referitoare la amplasamentul
depozitelor - punctelor de lucru/depozitelor temporare;
c) datele referitoare la stocul
materialelor lemnoase aflate în gestiunea depozitului la data intrării în
vigoare a prezentei metodologii preluate din SUMAL, acesta fiind declarat ca
stoc inițial; profesionistul are obligația de a transmite în format
electronic către structura teritorială de specialitate a
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură
competentă teritorial, în termen de maximum 30 de zile de la data
intrării în vigoare a sistemului SUMAL 2.0, situația stocurilor
materialelor lemnoase din depozit, preluate din SUMAL la data de 30.01.2021;
d) numărul/numerele de
înmatriculare și tipul mijlocului/ mijloacelor de transport din dotarea
companiei, utilizat/utilizate la transportul materialelor lemnoase.
Articolul 9
(1) Accesul
persoanelor angajate în cadrul gărzilor forestiere la SUMAL 2.0 se face în
baza contului de utilizator, cu drepturi și roluri diferențiate,
după caz.
(2) La
inițierea SUMAL 2.0, după intrarea în vigoare a prezentei
metodologii, inspectorul-șef va desemna prin act administrativ și va
înregistra în aplicația SUMAL 2.0 Gardă Forestieră
persoana/persoanele care va/vor fi responsabilă/ responsabile cu
înregistrarea și administrarea datelor în SUMAL 2.0 pentru raza de
competență teritorial, fiindu-i/le atribuit rolul de
„ADMINISTRATOR-DATE“.
(3) Administratorul
de date va introduce în sistem la secțiunea „Angajați“ persoanele din
cadrul gărzii forestiere desemnate prin act administrativ de către
inspectorul-șef cu acces diferențiat la aplicația SUMAL 2.0
Gardă Forestieră, aplicația SUMAL 2.0 Ocol silvic și aplicația
SUMAL Agent - Registrul electronic, fiindu-le atribuit rolul de „UTILIZATOR“,
iar pentru personalul cu atribuții de control în domeniul silvic se va
atribui în sistem rolul de „CONTROL-SILVIC“ pentru acces la aplicația
mobilă SUMAL 2.0 - Control.
Articolul 10
Accesul persoanelor cu
atribuții de control din cadrul autorității publice centrale
care răspunde de silvicultură la aplicația SUMAL 2.0 - Control,
nominalizate prin actul administrativ al conducătorului ierarhic, se face
în baza contului de utilizator generat de sistem.
Articolul 11
Personalul silvic cu
atribuții de control din cadrul autorității publice centrale
care răspunde de silvicultură și al gărzilor forestiere are
posibilitatea verificării actelor de punere în valoare, a
delegațiilor de marcare, a inventarelor de marcare, a autorizațiilor
de exploatare, a proceselor-verbale de reprimire, a informațiilor din
avizul de însoțire al materialelor lemnoase, a traseului parcurs de
mijlocul de transport încărcat cu materiale lemnoase, a fotografiilor
realizate pentru mijlocul de transport cu care au fost transportate materiale
lemnoase, a intrărilor, recepțiilor, activităților
specifice depozitelor sau instalațiilor de prelucrat și
ieșirilor materialelor lemnoase din depozite/depozite temporare, precum
și a tuturor rapoartelor generate prin interogarea SUMAL 2.0.
Articolul 12
Ofițerii,
agenții și subofițerii din cadrul Poliției Române,
Jandarmeriei Române și Poliției de Frontieră special
abilitați au posibilitatea verificării informațiilor din avizul
de însoțire al materialelor lemnoase, a traseului parcurs de mijlocul de
transport încărcat cu materiale lemnoase, a fotografiilor realizate pentru
mijlocul de transport cu care au fost transportate materiale lemnoase, a
intrărilor, recepțiilor, activităților specifice
depozitelor sau instalațiilor de prelucrat și ieșirilor
materialelor lemnoase din depozite/depozite temporare, potrivit Legii nr.
171/2010 privind stabilirea si sancționarea
contravențiilor silvice, cu modificările și completările
ulterioare.
Secţiunea 1 Utilizarea aplicației
SUMAL 2.0 Amenajare
Articolul 13
Aplicația SUMAL 2.0
Amenajare se accesează online în baza contului de utilizator și cu drepturi
diferențiate conform atribuțiilor specifice.
Articolul 14
Aplicația SUMAL 2.0
Amenajare se utilizează în mod obligatoriu pentru:
a) introducerea proceselor-verbale ale
conferințelor I și a II-a pentru amenajarea pădurilor, a
procesului-verbal de recepție, a avizului comisiei tehnice pentru
silvicultură și a ordinului de aprobare, pentru suprafețele de
fond forestier pentru care legea obligă la elaborarea amenajamentelor
silvice;
b) introducerea bazei de date finale
pentru suprafețele de fond forestier pentru care se vor elabora
amenajamente silvice și a hărților aferente, în format GIS;
c) introducerea bazei de date finale
pentru suprafețele de fond forestier pentru care au fost elaborate
amenajamente silvice anterior intrării în vigoare a prezentelor norme.
Secţiunea a 2-a Utilizarea
aplicației SUMAL 2.0 Ocol silvic
Articolul 15
Aplicația SUMAL 2.0
Ocol silvic se accesează online, în baza contului de utilizator cu
drepturi diferențiate, de către: șeful ocolului silvic,
responsabilul cu fondul forestier, responsabilul cu paza fondului forestier
și responsabilul cu producția, responsabilul cultură și
refacere și șeful de district.
Articolul 16
(1) Aplicația
SUMAL 2.0 - Ocol silvic se utilizează în mod obligatoriu pentru:
a) înregistrarea datelor persoanelor
fizice angajate în cadrul ocolului silvic/bazei experimentale și desemnate
prin act administrativ de către șeful de ocol/șeful bazei
experimentale cu drepturi de acces la aplicația SUMAL 2.0 Ocol silvic
și la aplicația mobilă SUMAL 2.0 Marcare, cu rol
diferențiat în funcție de atribuțiile prevăzute în
fișa postului;
b) înregistrarea datelor persoanelor
fizice/juridice, proprietari ai suprafețelor de fond forestier
național pe care îl administrează sau pentru care asigură
serviciile silvice pe bază de contract;
c) crearea fișelor de proprietate
pentru suprafețele de fond forestier național, administrate sau
pentru care se asigură serviciile silvice pe bază de contract;
d) înregistrarea datelor referitoare la
terenurile din afara fondului forestier național, acoperite cu
vegetație forestieră, pentru care sunt încheiate contracte de
servicii silvice;
e) declararea dispozitivelor speciale de
marcat din dotarea ocolului silvic/bazei experimentale;
f) emiterea delegațiilor de marcare;
g) generarea carnetelor de inventariere
și a fișelor de evidență a înălțimilor
măsurate;
h) calculul și generarea APV,
utilizând metodele dendrometrice pentru evaluarea volumului de lemn destinat
valorificării, aprobate prin Ordinul ministrului mediului, apelor și
pădurilor nr. 1.323/2015 privind aprobarea metodelor dendrometrice pentru
evaluarea volumului de lemn destinat valorificării și valorile
necesare calculului volumului de lemn destinat valorificării și
prezentate în anexa care face parte integrantă
din prezenta metodologie;
i) verificarea, aprobarea, autorizarea,
predarea, reprimirea și casarea APV;
j) emiterea/prelungirea/suspendarea/modificarea
și retragerea autorizațiilor de exploatare;
k) generarea autorizației de
exploatare;
l) înregistrarea perioadei de
începere/încetare a forței majore, a calamității naturale sau a
situației de urgență constatate cu documente;
m) desemnarea persoanelor pentru
verificarea inventarelor de marcare;
n) aprobarea și generarea
proceselor-verbale de predare a parchetelor;
o) aprobarea și generarea
proceselor-verbale de reprimire a parchetelor de exploatare cu
evidențierea stocurilor, după caz.(2) Actele de punere în
valoare calculate în SUMAL si neautorizate la data intrării în vigoare a
prezentei metodologii se vor transfera în aplicația SUMAL 2.0 Ocol silvic
prin preluare manuală, ulterior aprobării acestora în sistemul SUMAL.
Articolul 17
Pentru fiecare
delegație de marcare, APV, autorizație de exploatare și
proces-verbal de reprimire, aplicația SUMAL 2.0 Ocol silvic generează
un număr unic de înregistrare la nivel național.
Articolul 18
Actele emise și
aprobate în aplicația SUMAL 2.0 Ocol silvic vor fi tipărite, semnate
în original și atașate la dosarul APV, conform reglementărilor
în vigoare.
Articolul 19
(1) Aplicația
mobilă-android SUMAL 2.0 Marcare, componentă a aplicației SUMAL
2.0 Ocol silvic, se va accesa în baza contului de utilizator, cu drepturi
diferențiate conform atribuțiilor specifice, și este obligatorie
pentru:
a) culegerea datelor din teren cu ocazia
efectuării lucrărilor de evaluare a volumului de lemn destinat
comercializării;
b) verificarea inventarelor rezultate în
urma efectuării punerii în valoare;
c) înregistrarea poziției
geografice pentru platformele primare aferente partizilor autorizate cu ocazia
predării parchetelor de exploatare;
d) reprimirea parchetelor de exploatare.
(2) Aplicația
se va descărca din magazinul Google-Play și se va instala pe
terminalul electronic al utilizatorului, care, în vederea utilizării
corecte, va dispune obligatoriu de conexiune la date mobile, de receptor GPS
integrat și sistem de operare Android - minimum versiunea 8 sau oricare
dintre versiunile următoare.
Articolul 20
(1) În momentul
depășirii volumului prevăzut în APV, aplicația mobilă
SUMAL 2.0 - Avize nu mai generează aviz de însoțire al materialelor
lemnoase, emitentul avizelor de însoțire având obligația de a
înștiința ocolul silvic emitent al autorizației de exploatare
și garda forestieră competentă teritorial.
(2) După
înștiințarea instituțiilor prevăzute la alin. (1), titularul autorizației de
exploatare va colecta în platforma primară lemnul aflat în diferite faze
tehnologice pe suprafața parchetului.
(3) Reprezentantul
ocolului silvic împreună cu delegatul titularului autorizației de
exploatare și în prezența unui reprezentant al gărzii
forestiere, în calitate de asistent, vor proceda la inventarierea materialelor
lemnoase al căror volum depășește volumul din APV, cu luarea
în calcul a toleranțelor admise de metoda dendrometrică
utilizată la calcularea APVului, iar la final se
va întocmi un proces-verbal de inventariere, conform modelului prezentat
în anexa nr. 4 la
Normele referitoare la proveniența, circulația
și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de
depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat
lemn rotund, precum cele privind proveniența și circulația
materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului și
unele măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al
Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligațiilor ce revin operatorilor care introduc pe
piață lemn și produse din lemn, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 497/2020, cu modificările ulterioare.
(4) După
finalizarea procesului prevăzut la alin. (3), reprezentantul
gărzii forestiere în prezența delegatului titularului
autorizației de exploatare și în prezența reprezentantului
ocolului silvic emitent al autorizației de exploatare va efectua controlul
respectării regulilor silvice de exploatare a masei lemnoase, iar
dacă în urma controlului pe suprafața parchetului vor fi
identificați arbori marcați rămași pe picior, agentul
constatator va dispune ocolului silvic operațiunea de demarcare a
acestora; o copie a procesului-verbal de demarcare, aprobat de șeful de
ocol, va fi transmisă prin poșta electronică către garda
forestieră.
(5) Materialele
lemnoase inventariate și pentru care a fost întocmit procesul-verbal de
inventariere prevăzut la alin. (3) vor fi preluate în
gestiune de către ocolul silvic care asigură administrarea/prestarea
de servicii silvice.
(6) Procesul-verbal
de inventariere a volumului de lemn care depășește volumul
actului de punere în valoare se va aviza de către inspectorul-șef al
gărzii forestiere competente teritorial și reprezintă documentul
prin care se face dovada provenienței legale a materialelor lemnoase al
căror volum depășește volumul din APV; acest proces-verbal
se înscrie în SUMAL 2.0 în momentul înregistrării operațiunii de
depășire a volumului din APV.
(7) După
valorificarea materialelor lemnoase conform prevederilor legale în vigoare,
procesul-verbal prevăzut la alin. (6) se va înregistra în
aplicația SUMAL 2.0 Agent - Registrul electronic de către emitentul
avizelor de însoțire.
Articolul 21
(1) După
reprimirea parchetului de exploatare, realizată de către emitentul
autorizației de exploatare, până cel târziu la data expirării
termenului prevăzut în autorizație și cu respectarea
prevederilor din Instrucțiunile privind termenele, modalitățile
și perioadele de colectare, scoatere și transport al materialului
lemnos, în vigoare, APV-ul atestă
proveniența legală pentru materialele lemnoase înregistrate ca stoc
în platforma primară la data reprimirii și se pot emite avize de
însoțire pentru transportul acestora pentru o perioadă de până
la 120 de zile.
(2) În caz de
forță majoră, situație de urgență, precum și
în situația producerii de calamități naturale constatate cu
documente - procese-verbale de începere/încetare a factorului limitativ, care
nu permit transportul materialelor lemnoase aflate în platforma primară
după data reprimirii, valabilitatea de 120 de zile a APV-ului ca document
care atestă proveniența se prelungește cu perioada
echivalentă acțiunii factorului limitativ.
(3) După
expirarea perioadei prevăzute la alin. (1) și/sau alin. (2), după caz, termen în care
materialele lemnoase se vor transporta obligatoriu într-o gestiune temporară
sau într-un depozit final, APV-ul nu mai
reprezintă document de proveniență legală pentru aceste
materiale lemnoase.
(4) Pentru actele de
punere în valoare prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. d), data reprimirii va fi de maximum 120 de zile de la data înscrierii
și activării în SUMAL 2.0 sau, în situația în care perioada
până la data reprimirii din autorizația de exploatare este mai mare
de 120 de zile, în SUMAL 2.0 se înscrie această dată. În caz de
forță majoră, situație de urgență, precum și
în situația producerii de calamități naturale constatate cu
documente, procese-verbale de începere/încetare a factorului limitativ, care nu
permit transportul materialelor lemnoase aflate în platforma primară
după data reprimirii, termenul de reprimire se va prelungi de către
garda forestieră în baza documentelor justificative, cu perioada
echivalentă acțiunii factorului limitativ.
(5) Pentru actele de
punere în valoare prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. d) sunt obligatorii exploatarea și transportul masei lemnoase până
la data de 31 decembrie 2021. După această dată, masa lemnoasă
nu mai poate fi exploatată și transportată, cu excepția
situațiilor de forță majoră, situațiilor de
urgență, precum și în situația producerii de
calamități naturale constatate cu documente.
Secţiunea a 3-a Utilizarea SUMAL 2.0
Agent - Registrul electronic și a aplicației mobile-android SUMAL 2.0
Avize
Articolul 22
Aplicația SUMAL 2.0
Agent - Registrul electronic se accesează online de către
profesioniști, în baza contului de utilizator cu drepturi
diferențiate conform atribuțiilor specifice.
Articolul 23
(1) Utilizarea
aplicației SUMAL 2.0 Agent - Registrul electronic este obligatorie în
depozitele - punctele de lucru/depozitele temporare, centrele de sortare
și prelucrare a materialelor lemnoase, centrele care comercializează
materiale lemnoase, instalațiile de transformare lemn rotund, în
piețele, târgurile, oboarele și bursele de mărfuri în care se
comercializează materiale lemnoase, pentru operatorii economici care
utilizează materialele lemnoase pentru construcții în volum mai mare
de 20 mc/an, precum și pentru operatorii economici care utilizează o
cantitate mai mare de 20/an mc sau echivalentul a 20/an mc în cazul
rumegușului și tocăturii, cu excepția consumului propriu.
(2) Aplicația
Agent - Registrul electronic se utilizează în mod obligatoriu pentru:
a) înregistrarea datelor persoanelor
fizice angajate în cadrul profesionistului, desemnate prin act administrativ cu
drepturi de acces la aplicația SUMAL 2.0 Agent - Registrul electronic
și aplicația mobilă SUMAL 2.0 - Avize, cu rol diferențiat
în funcție de atribuțiile prevăzute în fișa postului;
b) înregistrarea datelor referitoare la
spațiile de depozitare ale materialelor lemnoase, cu determinarea
obligatorie a coordonatelor geografice ale acestora;
c) înregistrarea
numărului/numerelor de înmatriculare și tipului
mijlocului/mijloacelor de transport din dotarea companiei, utilizat/utilizate
la transportul materialelor lemnoase;
d) înregistrarea volumelor materialelor
lemnoase supuse sortării, precum și a volumelor și sortimentelor
rezultate;
e) înregistrarea volumelor materialelor
lemnoase supuse procesului de debitare, precum și a volumelor și
sortimentelor rezultate;
f) înregistrarea volumelor materialelor
lemnoase supuse procesului de tocare;
g) înregistrarea volumelor materialelor
lemnoase supuse procesului de mangalizare;
h) înregistrarea volumelor materialelor
lemnoase supuse procesului de procesare;
j) înregistrarea volumelor materialelor
lemnoase supuse consumului intern;
i) înregistrarea volumelor materialelor
lemnoase supuse comercializării cu amănuntul;
k) înregistrarea ieșirilor de
materiale lemnoase din depozite;
l) înregistrarea proceselor-verbale de
sortare, debitare, procesare, tocare, mangalizare și comercializare cu
amănuntul, la sfârșitul fiecărei luni sau în termen de maximum
24 de ore de la data și ora solicitării agentului constatator cu
atribuții de control.
(2) După
înregistrarea și declararea în aplicația SUMAL 2.0 Agent - Registrul
electronic de către profesioniști a depozitelor (punctelor de
lucru)/depozitelor temporare de materiale lemnoase și asigurarea
conexiunii la internet a acestora se va notifica garda forestieră cu
privire la activarea în sistem a respectivelor spații de depozitare; în
cazul în care adresa depozitelor/depozitelor temporare diferă de adresa
sediului social a operatorului economic, pentru activarea în sistem, profesionistul
va notifica garda forestieră competentă teritorial pe raza
căreia își desfășoară activitatea. Notificarea va fi
însoțită în mod obligatoriu și de documentele prevăzute
la art. 3 alin. (13) lit. d).
(3) Depozitul
temporar reprezintă locul unde profesionistul realizează depozitarea
temporară a materialelor lemnoase, iar durata de funcționarea a
acestuia va fi stabilită în funcție de volumul de masă lemnoasă
și nu va fi mai mare de 90 de zile, cu posibilitatea prelungirii în baza
aprobării gărzii forestiere competente teritorial.
Profesioniștii au obligația de a împrejmui spațiul destinat
depozitării temporare, de a prezenta documentele care fac dovada
deținerii în folosință a terenului împrejmuit pe durata depozitării
materialelor lemnoase, de a asigura conexiune la internet și de a utiliza
aplicația SUMAL 2.0 Agent - Registrul electronic.
Articolul 24
În cazul
activităților în care se achiziționează materiale lemnoase
și se prelucrează integral ca materie primă - produs finit -,
fără a se face expediție de materiale lemnoase,
profesioniștii vor opera în aplicația SUMAL 2.0 Agent - Registrul
electronic doar cantitățile și sortimentele de materiale lemnoase
supuse procesării, precum și cantitățile și
sortimentele de materiale lemnoase supuse consumului propriu; pentru
materialele lemnoase rezultate în urma procesării destinate consumului
propriu se va întocmi bon de consum.
Articolul 25
(1) Aplicația
mobilă-android SUMAL 2.0 Avize se accesează de către
angajații profesioniștilor în baza contului de utilizator, nume de
utilizator și parolă, generat de sistem pe adresa de e-mail
validă a fiecărui utilizator și cu drepturi diferențiate
conform atribuțiilor specifice și este obligatorie pentru:
a) înregistrarea și confirmarea
provenienței materialelor de lemn transportate;
b) înregistrarea datelor de identificare
ale mijlocului de transport;
c) înregistrarea datelor de identificare
ale emitentului avizului de însoțire al materialelor transportate;
d) înregistrarea datelor de identificare
ale persoanei care transportă materialele lemnoase;
e) înregistrarea datelor de identificare
ale destinatarului materialelor lemnoase, precum și a adresei acestuia;
f) înregistrarea prin intermediul GPS a
traseului parcurs de mijlocul de transport de la locul începerii transportului
materialelor lemnoase până la locul de descărcare;
g) înregistrarea cu GPS a locului de
încărcare a materialelor lemnoase;
h) generarea avizului de însoțire
pentru materialele lemnoase supuse transportării;
i) predarea/preluarea avizului de
însoțire generat pentru materialele lemnoase supuse transportării;
j) confirmarea descărcării
materialelor lemnoase, după caz;
k) realizarea fotografiilor mijlocului
de transport conform prevederilor din art. 10 alin.
(3) și art. 13 alin.
(3) din Normele referitoare la proveniența,
circulația și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul
spațiilor de depozitare a materialelor lemnoase și al
instalațiilor de prelucrat lemn rotund, precum și cele privind
proveniența și circulația materialelor lemnoase destinate
consumului propriu al proprietarului și unele măsuri de aplicare a
prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și
al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care
revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din
lemn, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 497/2020, cu modificările ulterioare.
(2) Aplicația
se va descărca din magazinul Google-Play și se va instala pe
terminalul electronic al utilizatorului, care va dispune obligatoriu de
conexiune la date mobile, de receptor GPS integrat și sistem de operare
Android - minimum versiunea 8 sau oricare dintre versiunile următoare.
(3) Utilizatorii din
categoriile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. i)-m) au următoarele obligații:
a) să instaleze aplicația
mobilă SUMAL 2.0 Avize pe terminalul electronic utilizat și să
realizeze cu succes autentificarea online a acesteia, prin completarea
corectă a combinației nume de utilizator - parolă de acces;
b) să realizeze autentificarea
corectă în aplicația mobile SUMAL 2.0 Avize și să efectueze
cu succes operația de sincronizare cu serverul sistemului SUMAL 2.0,
obligatoriu în zonă cu acoperire GSM sau internet Wi-Fi;
c) să opereze pe terminalul
electronic pe care rulează aplicația mobilă SUMAL 2.0 Avize,
online sau offline, informațiile standardizate la începerea transportului
materialelor lemnoase de la locul de
recoltare/depozitare/achiziție/custodie/transbordare/ locul liberului de
vamă, în cazul importului, în vederea obținerii codului unic.
(4) Informațiile
standardizate care se înregistrează obligatoriu în aplicația SUMAL
2.0 Avize sunt următoarele:
a) în cazul transportului rutier al
materialelor lemnoase de la locul recoltării/depozit/depozit temporar,
după realizarea cu succes a sincronizării aplicației mobile
SUMAL 2.0 Avize cu serverul SUMAL 2.0, emitentul completează obligatoriu
câmpurile generate de aplicație - elementele privind identificarea
emitentului, numărul unic al APV/indicativul depozitului, tipul mijlocului
de transport, datele de identificare ale mijlocului de transport, kilometrajul
indicat la bordul mijlocului de transport, datele de identificare ale
destinatarului și punctul de descărcare al materialelor lemnoase,
grupa de specii, specia, sortimentul - subsortimentul,
după caz, și metoda de cubaj folosită pentru cubarea
materialelor lemnoase, precum și distanța de parcurs până la
destinație;
b) în cazul transportului rutier al
materialelor lemnoase transbordate, situație în care avizul de
însoțire inițial al materialelor lemnoase reprezintă documentul
prin care se face dovada provenienței legale, în baza solicitării
transportatorului/ proprietarului/deținătorului materialelor
lemnoase, după caz, precum și în perioada de valabilitate a avizului
inițial, după realizarea cu succes a sincronizării
aplicației mobile SUMAL 2.0 Avize cu serverul SUMAL 2.0, emitentul
avizului inițial/ocolul silvic cu sediul social cel mai apropiat,
după caz, va emite un nou aviz de însoțire al materialelor lemnoase,
iar în câmpurile generate de aplicație utilizatorul va completa
obligatoriu elementele privind identificarea emitentului, numărul avizului
de însoțire inițial, tipul mijlocului de transport, datele de
identificare ale mijlocului de transport, kilometrajul indicat la bordul
mijlocului de transport, datele de identificare ale destinatarului și
punctul de descărcare al materialelor lemnoase, grupa de specii, specia,
sortimentul - subsortimentul, după caz, și
metoda de cubaj folosită pentru cubarea materialelor lemnoase
transbordate, precum și distanța de parcurs până la
destinație. Pentru emiterea unui nou aviz de însoțire și
continuarea transportului materialelor lemnoase transbordate dintr-o zonă
fără accesibilitate GSM, situație în care avizul de
însoțire inițial nu a trecut în starea online, transportatorul
profesionist/emitentul avizului, după caz, are obligația să
obțină starea online a acestuia;
c) în cazul transportului materialelor
lemnoase care fac obiectul achiziției de la proprietari de păduri
persoane fizice, situație în care borderoul de achiziție întocmit în
baza avizului/avizelor de însoțire inițial/inițiale al/ale
materialelor lemnoase reprezintă documentul prin care se face dovada
provenienței legale, ocolul silvic al autorizației de
exploatare/ocolul silvic nominalizat, după caz, va emite avizul de
însoțire al materialelor lemnoase, iar în câmpurile generate de
aplicație utilizatorul va completa obligatoriu elementele privind
identificarea emitentului, numărul și data întocmirii borderoului de
achiziție, tipul mijlocului de transport, datele de identificare ale
mijlocului de transport, kilometrajul indicat la bordul mijlocului de
transport, datele de identificare ale destinatarului și punctul de
descărcare al materialelor lemnoase, grupa de specii, specia, sortimentul
- subsortimentul, după caz, și metoda de
cubaj folosită pentru cubarea materialelor lemnoase transbordate, precum
și distanța de parcurs până la destinație;
d) în cazul transportului materialelor
lemnoase reținute în vederea confiscării/confiscate, situație în
care procesul-verbal de reținere în vederea stabilirii
provenienței/confiscare și de dare în custodie a bunurilor
reținute/confiscate, respectiv hotărârea judecătorească
definitivă, reprezintă documentul prin care se face dovada
provenienței legale, ocolul silvic care a realizat
reținerea/confiscarea materialelor lemnoase este direct responsabil cu
preluarea în custodie a acestora și va emite avizul de însoțire
pentru transportul materialelor lemnoase, iar în câmpurile generate de
aplicație utilizatorul va completa obligatoriu elementele privind
identificarea emitentului, numărul și data întocmirii
procesului-verbal pentru materialele reținute în vederea
confiscării/confiscate, tipul mijlocului de transport, datele de
identificare ale mijlocului de transport, fotografia procesului-verbal de
confiscare/reținere în vederea stabilirii provenienței, kilometrajul
indicat la bordul mijlocului de transport, datele de identificare ale
destinatarului și punctul de descărcare al materialelor lemnoase,
grupa de specii, specia, sortimentul - subsortimentul,
după caz, și metoda de cubaj folosită pentru cubarea
materialelor lemnoase transbordate, precum și distanța de parcurs
până la destinație. În cazul materialelor lemnoase reținute în
vederea confiscării/confiscate de un alt agent constatator decât ocolul
silvic, ocolul silvic nominalizat prin decizia structurii teritoriale a
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură
este direct responsabil cu preluarea în custodie a materialelor lemnoase
reținute în vederea confiscării/ confiscate și va emite avizul
de însoțire pentru transportul materialelor lemnoase;
e) în cazul transportului materialelor
lemnoase provenite din statele membre UE, situație în care documentele
intracomunitare/factura/scrisoarea de trăsură - CMR/CIM
reprezintă documentul prin care se face dovada provenienței,
operatorul economic proprietar al materialelor lemnoase, în baza documentelor
de proveniență, va înregistra în aplicația SUMAL 2.0 Agent -
Registrul electronic materialele lemnoase ca aviz materiale lemnoase
intracomunitare;
f) în cazul transportului rutier,
către statele membre UE, al materialelor lemnoase provenite de pe
teritoriul național, realizat de un transportator persoană juridică
din alt stat membru UE decât România, operatorul economic proprietar al
materialelor lemnoase, după realizarea cu succes a sincronizării
aplicației SUMAL 2.0 Avize cu serverul SUMAL 2.0, completează
obligatoriu câmpurile generate de aplicație. Durata transportului care se
înscrie în aplicație este durata necesară părăsirii
teritoriului național, fără a depăși 48 de ore.
Transportatorul primește o copie în format .pdf
a avizului de însoțire, care însoțește mijlocul de transport
până la părăsirea teritoriului național;
g) în cazul transportului rutier al
materialelor lemnoase importate din state terțe, situație în care
declarația vamală de import și/sau, după caz, licența
FLEGT reprezintă documentul prin care se face dovada provenienței,
operatorul economic proprietar al materialelor lemnoase, după realizarea
cu succes a sincronizării Aplicației SUMAL 2.0 Avize cu serverul
SUMAL 2.0, completează obligatoriu în câmpurile generate de
aplicație: elementele privind identificarea emitentului, tipul și
datele de identificare ale mijlocului de transport, kilometrajul indicat la
bordul mijlocului de transport, datele de identificare ale destinatarului
și punctul de descărcare al materialelor lemnoase, volumul, grupa de
specii, specia, sortimentul - subsortimentul, după
caz, precum și distanța de parcurs până la destinație;
h) în cazul transportului materialelor
lemnoase/produselor din lemn al căror volum depășește
volumul din avizul de însoțire, cu luarea în calcul a toleranțelor
admise, situație în care procesul-verbal de predare-primire încheiat între
deținătorul materialelor lemnoase/produselor din lemn și ocolul
silvic care primește materialele lemnoase/produsele din lemn
reprezintă documentul prin care se face dovada provenienței, ocolul
silvic de stat, după realizarea cu succes a sincronizării
aplicației mobile SUMAL 2.0 Avize cu serverul sistemului SUMAL 2.0, va
emite avizul de însoțire pentru transportul materialelor lemnoase, iar în
câmpurile generate de aplicație utilizatorul va completa obligatoriu
elementele privind identificarea emitentului, numărul și data
întocmirii procesului-verbal, tipul mijlocului de transport, datele de
identificare ale mijlocului de transport, kilometrajul indicat la bordul
mijlocului de transport, datele de identificare ale destinatarului și
punctul de descărcare al materialelor lemnoase, grupa de specii, specia,
sortimentul - subsortimentul, după caz, și
metoda de cubaj folosită pentru cubarea materialelor lemnoase
transbordate, precum și distanța de parcurs până la
destinație;
i) în cazul transportului materialelor
lemnoase al căror volum depășește volumul din APV, cu
luarea în calcul a toleranțelor admise de metoda dendrometrică de
calcul al APV, situație în care procesul-verbal de inventariere a
volumului de lemn care depășește volumul actului de punere în
valoare, încheiat între titularul autorizației de exploatare și
ocolul silvic care preia în gestiune materialele lemnoase, reprezintă
documentul prin care se face dovada provenienței, profesionistul care
îndeplinește condiția de emitent, după realizarea cu succes a
sincronizării aplicației mobile SUMAL 2.0 Avize cu serverul
sistemului SUMAL 2.0, va emite avizul de însoțire pentru transportul
materialelor lemnoase, iar în câmpurile generate de aplicație utilizatorul
va completa obligatoriu numărul și data întocmirii procesului-verbal,
tipul mijlocului de transport, datele de identificare ale mijlocului de
transport, kilometrajul indicat la bordul mijlocului de transport, datele de
identificare ale destinatarului și punctul de descărcare a
materialelor lemnoase, grupa de specii, specia, sortimentul - subsortimentul, după caz, și metoda de cubaj
folosită pentru cubarea materialelor lemnoase, precum și
distanța de parcurs până la destinație.
(5) În cazul
transportului naval, după realizarea cu succes a sincronizării
aplicației mobile SUMAL 2.0 Avize cu serverul sistemului SUMAL 2.0,
emitentul înscrie în avizul/avizele de însoțire elementele de identificare
ale emitentului, punctul de încărcare, documentul de
proveniență, numărul de înmatriculare al mijlocului de transport
naval, specificația materialelor lemnoase încărcate, destinatarul,
punctul de descărcare și data până la care este valabil avizul
de însoțire.
(6) În cazul
transportului feroviar, după realizarea cu succes a sincronizării aplicației
mobile SUMAL 2.0 Avize cu serverul sistemului SUMAL 2.0, emitentul înscrie în
avizul de însoțire elementele de identificare ale emitentului, punctul de
încărcare, documentul de proveniență, numărul de înmatriculare
al vagonului, specificația materialelor lemnoase încărcate,
destinatarul, punctul de descărcare și data până la care este
valabil avizul de însoțire.
(7) În cazul
instalațiilor de transport tehnologic, în care materialele lemnoase nu
circulă cu mijloacele de transport rutiere, feroviare sau vamale,
după realizarea cu succes a sincronizării aplicației mobile
SUMAL 2.0 Avize cu serverul SUMAL 2.0, emitentul completează în avizul de
însoțire câmpurile generate de aplicație, ori de câte ori este nevoie,
dar cel puțin o dată pe lună și îl transmite în SUMAL 2.0.
(8) Transporturile
de materiale lemnoase prevăzute la alin. (5)-(7) nu sunt
însoțite de dispozitivele electronice de pe care a fost emis avizul de
însoțire.
(9) În situația
în care transportul rutier având ca punct de plecare și de destinație
locații de pe teritoriul național se realizează de un
transportator persoană juridică din alt stat membru UE decât România,
persoana juridică poate transporta materiale lemnoase numai dacă
dobândește calitatea de transportator profesionist.
(10) În vederea
dobândirii calității de transportator profesionist persoanele
juridice depun la garda forestieră competentă teritorial
următoarele:
a) cerere prin care solicită
dobândirea calității de transportator profesionist;
b) certificatul constatator de la Oficiul
Național al Registrului Comerțului în care să fie înscris ca
obiect de activitate codul CAEN - 4941 Transporturi rutiere de mărfuri;
c) adresă de e-mail pentru
corespondență.
(11) În vederea
dobândirii calității de transportator profesionist persoanele fizice
depun la garda forestieră competentă teritorial următoarele:
a) cerere prin care solicită
dobândirea calității de transportator profesionist
;b) copie de pe cartea de
identitate;
c) documente prin care certifică
faptul că mijlocul de transport este în proprietatea acestuia;
d) adresă de e-mail pentru
corespondență.
Articolul 26
Aplicația
mobilă SUMAL 2.0 Avize va calcula și va genera automat volumul în
metri cubi cu două zecimale pentru fiecare specie și sortiment
înregistrate, în funcție de cerințele impuse la art. 15 din
Normele referitoare la proveniența, circulația
și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de
depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat
lemn rotund, precum și cele privind proveniența și circulația
materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului și
unele măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe
piață lemn și produse din lemn, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 497/2020, cu modificările ulterioare.
Articolul 27
(1) După
introducerea informațiilor standardizate prevăzute la art. 25 alin. (4)-(7) în aplicația mobilă
SUMAL 2.0 Avize și generarea avizului de însoțire cu stare
online/offline prin apăsarea butonului „Finalizează aviz“, în cazul
în care profesionistul constată înregistrare eronată în aviz a
anumitor informații, acestea pot fi corectate până la predarea
avizului, dacă transportatorul este profesionist și în maximum 15
minute de la momentul emiterii.
(2) La momentul
începerii transportului materialelor lemnoase, emitentul avizului de
însoțire are următoarele obligații:
a) în situația efectuării
transportului rutier de către un transportator profesionist, după
generarea avizului de însoțire, în aplicația mobilă SUMAL 2.0
Avize va accesa lista cu avizele emise, de unde va alege avizul emis pe care îl
va trimite în format electronic prin intermediul conexiunii „Bluetooth“ pe
terminalul electronic al transportatorului profesionist pe care rulează
aplicația mobilă SUMAL 2.0 Avize prin apăsarea butonului
„Predă aviz“;
b) în situația efectuării
transportului rutier de către o persoană fizică sau
juridică de la locul de recoltare, care nu îndeplinește condiția
de transportator profesionist, după completarea informațiilor standardizate
în aplicația mobilă SUMAL 2.0 Avize și generarea avizului de
însoțire, va completa informațiile generate pe avizul de
însoțire în format letric conform modelului
prevăzut în anexa nr. 2 la
Normele referitoare la proveniența, circulația
și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de
depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat
lemn rotund, precum și cele privind proveniența și circulația
materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului și
unele măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe
piață lemn și produse din lemn, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 497/2020, cu modificările ulterioare, aviz care
va însoți obligatoriu mijlocul de transport până la destinație,
după caz;
c) în situația efectuării
transportului unei cantități de materiale lemnoase al cărei
volum este cuprins între 0,1-3 mc, de către o persoană fizică
sau juridică din altă locație decât locul de recoltare, care nu
îndeplinește condiția de transportator profesionist, după
completarea informațiilor standardizate în aplicația mobilă
SUMAL 2.0 Avize și generarea avizului de însoțire, va lista pe suport
fizic de hârtie avizul de însoțire generat de sistem în format „pdf“, aviz care va însoți în mod obligatoriu mijlocul
de transport până la destinație;
d) în situația în care
transportatorul materialelor lemnoase este o persoană
fizică/juridică, după caz, care nu are calitatea de
transportator profesionist, iar avizul de însoțire a fost emis la locul de
recoltare cu stare offline, în termen de maximum 24 de ore de la data și
ora plecării transportului trebuie să ajungă în zonă cu
accesibilitate GSM pentru a transmite în stare online informațiile
generate pe terminalul electronic pentru fiecare aviz emis;
e) în situația în care emitentul
este și transportator al materialelor lemnoase, după înregistrarea
informațiilor și finalizarea avizului va accesa lista cu avizele
emise pe terminalul electronic în secțiunea „Avize proprii“, va selecta
avizul generat, iar prin apăsarea butonului „Transportă“ avizul este
pregătit pentru transport. Prin accesarea secțiunii „Transport“ se va
adăuga avizul la transport, se vor efectua cele patru fotografii, iar în
momentul în care transportul este pregătit pentru plecare se va apăsa
butonul „Start transport“. La destinație, dacă beneficiarul
materialelor lemnoase nu este utilizator al sistemului SUMAL 2.0, are
obligația de a închide avizul prin apăsarea butonului „Acceptă“,
iar dacă beneficiarul este utilizator al sistemului SUMAL 2.0, va
transmite avizul în format electronic prin intermediul conexiunii „Bluetooth“
pe terminalul electronic al destinatarului.
(3) La momentul
începerii transportului rutier al materialelor lemnoase, transportatorul
profesionist are următoarele obligații:
a) să utilizeze aplicația
mobilă SUMAL 2.0 Avize pentru primirea de la emitent a avizului de
însoțire în format electronic prin intermediul conexiunii „Bluetooth“ pe
dispozitivul mobil aflat în dotarea acestuia prin apăsarea butonului
„Preluare aviz pentru transport“;
b) să realizeze patru fotografii
ale mijlocului de transport încărcat - față, spate, lateral
și kilometrajul indicat la bordul mijlocului de transport în momentul
preluării avizului. Realizarea fotografiilor este obligatorie pentru
fiecare aviz încărcat pe mijlocul de transport. În situația în care
transportul se realizează cu atelaje, naval sau feroviar, nu există
obligația realizării fotografiilor;
c) să mențină
deschisă aplicația mobilă SUMAL 2.0 Avize pe dispozitivul mobil
pe care a fost preluat avizul de însoțire în format electronic de la
emitent, de la locul începerii transportului materialelor lemnoase și
până la locul de descărcare a acestora, și să
mențină obligatoriu conexiunea de date mobile activă și la
receptorul GPS pornit pe toată perioada transportului; în timpul
transportului materialelor lemnoase dispozitivul mobil însoțește în
mod obligatoriu mijlocul de transport și se interzice închiderea sau
dezinstalarea aplicației mobile SUMAL 2.0 Avize;
d) să oprească mijlocul de
transport și să anunțe ocolul silvic/postul de poliție cu
sediul cel mai apropiat, care va consemna solicitarea în registrul de
intrări-ieșiri, în situația în care dispozitivul mobil care
însoțește mijlocul de transport rutier devine nefuncțional.
Transportul poate continua numai după încărcarea avizului cu stare
online pe un nou dispozitiv mobil, în cadrul termenului de valabilitate al
avizului de însoțire inițial; dacă nefuncționalitatea
dispozitivului mobil este constatată în zonă fără
accesibilitate GSM, iar starea avizului de însoțire este offline, în cazul
în care transportatorul nu este emitentul avizului, acesta va solicita
emitentului schimbarea stării avizului de însoțire din offline în
online și poate continua transportul doar după încărcarea
avizului de însoțire pe noul dispozitiv mobil, în cadrul termenului de
valabilitate al avizului de însoțire inițial;
e) la finalizarea transportului, să
transmită avizul de însoțire în format electronic prin intermediul
conexiunii „Bluetooth“ apăsând butonul „Predă aviz“, pe dispozitivul
mobil aflat în dotarea profesionistului utilizator al sistemului SUMAL 2.0
Agent - Registru electronic, destinatar final al materialelor lemnoase;
f) să închidă transportul, în
situația în care destinatarul materialelor lemnoase nu este utilizator al
SUMAL 2.0.(4) La momentul finalizării transportului, în cazul în care
destinatarul materialelor lemnoase este utilizator al aplicației SUMAL 2.0
Agent - Registru electronic, gestionarul depozitului are următoarele obligații:
a) să utilizeze aplicația
mobilă SUMAL 2.0 Avize pentru primirea de la transportatorul profesionist
a avizului de însoțire în format electronic prin intermediul conexiunii
„Bluetooth“, pe dispozitivul mobil aflat în dotarea acestuia, prin
apăsarea butonului „Preluare aviz de la transport“;
b) să verifice informațiile
standardizate din avizul de însoțire și să accepte sau să
refuze materialele lemnoase aferente avizului de însoțire; acceptarea
avizului de însoțire de la transportator se va realiza cu încadrarea în
toleranțele de volum prevăzute la art. 15 alin.
(6) din Normele referitoare la proveniența,
circulația și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul
spațiilor de depozitare a materialelor lemnoase și al
instalațiilor de prelucrat lemn rotund, precum și cele privind
proveniența și circulația materialelor lemnoase destinate
consumului propriu al proprietarului și unele măsuri de aplicare a
prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și
al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care
revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din
lemn, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 497/2020, cu modificările ulterioare, și
presupune notă de intrare-recepție și intrarea volumului
materialelor lemnoase în evidența depozitului. În situația în care
refuză materialele lemnoase și nu acceptă primirea avizului de
la transportator, emitentul avizului de însoțire va notifica structura
teritorială de specialitate a autorității publice centrale care
răspunde de silvicultură competentă teritorial și va
solicita ocolului silvic cu sediul social cel mai apropiat emiterea contracost
a unui aviz de însoțire.
Articolul 28
(1) Datele rezultate
lunar în urma efectuării operațiunilor prevăzute la art. 23 alin. (1) se cuprind în rapoarte pentru
care SUMAL 2.0 va permite generarea acestora.
(2) Modificările
prevăzute la alin.
(1) se fac numai de
către administratorul SUMAL 2.0 din cadrul autorității publice
centrale care răspunde de silvicultură, la notificarea prealabilă
a gărzii forestiere și după aplicarea măsurilor legale.
(3) Rapoartele
precizate la alin. (1) pentru luna anterioară se
tipăresc, se semnează în original și se transmit la
contabilitatea operatorului economic.
Secţiunea a 4-a Utilizarea
aplicației SUMAL 2.0 Control
Articolul 29
(1) Aplicația
mobilă SUMAL 2.0 Control se accesează de către categoriile de
utilizatori prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c)-e) și lit.
h)-i) cu atribuții
de control în domeniul silvic, precum și de către categoriile de
utilizatori prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. f) și n) în baza contului de utilizator și este utilizată
potrivit competențelor stabilite prin Legea nr. 171/2010 privind stabilirea
și sancționarea contravențiilor silvice, cu modificările
și completările ulterioare, pentru:
a) verificarea APV;
b) verificarea informațiilor din
avizele de însoțire ale materialelor lemnoase;
c) verificarea transporturilor de
materiale lemnoase/produse din lemn;
d) verificarea datelor de interes public
referitoare la proveniența materialelor lemnoase/produselor din lemn recoltate/
transportate;
e) verificarea intrărilor,
recepțiilor, activităților specifice depozitelor sau
instalațiilor de prelucrat, precum și a ieșirilor materialelor
lemnoase din depozitele/depozitele temporare;
f) verificarea introducerii datelor din
declarația vamală de import, DVI, referitoare la specie, volum
și destinatarul materialelor lemnoase/produselor din lemn provenite din
import;
g) verificarea datelor din documentele
intracomunitare referitoare la specie, volum și destinatarul materialelor
lemnoase/produselor din lemn provenite din spațiul intracomunitar;
h) verificarea datelor din
declarația vamală de export, referitoare la specie, volum și
destinatarul și țara de destinație a materialelor
lemnoase/produselor din lemn provenite din import.
(2) Aplicația
se va descărca din magazinul Google-Play și se va instala pe terminalul
electronic al utilizatorului, care va dispune obligatoriu de conexiune la date
mobile, de receptor GPS integrat și sistem de operare Android - minimum
versiunea 8 sau oricare dintre versiunile următoare.
Secţiunea a 5-a Utilizarea
aplicației SUMAL 2.0 Superadmin
Articolul 30
Aplicația SUMAL 2.0 Superadmin se accesează online în baza contului de
utilizator generat de sistem, de către personalul prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. a), și este obligatorie pentru:
a) înregistrarea persoanelor juridice
abilitate să utilizeze sistemul SUMAL 2.0;
b) înregistrarea persoanelor fizice cu
drept de acces la aplicațiile sistemului SUMAL 2.0;
c) crearea conturilor de utilizatori,
acordarea drepturilor de acces diferențiat și a rolurilor pentru
utilizatorii sistemului SUMAL 2.0;
d) modificarea datelor introduse eronat
de către utilizatori în aplicațiile sistemului SUMAL 2.0;
e) administrarea nomenclatoarelor
utilizate în aplicația Agent, modulul Ocol și modulul Gardă
Forestieră;
f) verificarea acțiunilor efectuate
de utilizatorii sistemului SUMAL 2.0.
Capitolul III Dispoziții
tranzitorii și finale
Articolul 31
(1) Acordarea/Retragerea
drepturilor de acces la SUMAL 2.0 se face potrivit competențelor
prevăzute de prezenta metodologie.
(2) Retragerea
drepturilor de acces se face, după caz, la desființarea persoanei
juridice, în baza unui înscris cu privire la pronunțarea unei
hotărâri judecătorești definitive de retragere a accesului,
rezoluției parchetelor judiciare, la încetarea raporturilor de muncă
ale utilizatorului SUMAL 2.0, precum și în alte situații în care
persoana cu acces în SUMAL 2.0 nu mai are un interes legitim.
Articolul 32
(1) Stabilirea
volumului materialelor lemnoase se realizează conform prevederilor art. 15 din
Normele referitoare la proveniența, circulația
și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de
depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat
lemn rotund, precum și cele privind proveniența și circulația
materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului și
unele măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe
piață lemn și produse din lemn, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 497/2020, cu modificările ulterioare.
(2) Profesioniștii
care achiziționează/depozitează/
transbordează/prelucrează/comercializează materiale lemnoase sau
efectuează operațiuni vamale de export al materialelor lemnoase au
obligația să verifice validitatea codului unic generat de sistemul
SUMAL 2.0 și să urmeze procedurile legale, după caz.
Articolul 33
(1) Pentru actele de
punere în valoare autorizate în SUMAL, nereprimite, și care se vor
înregistra în SUMAL 2.0 la secțiunea „APV ISTORIC“, în situația în
care emitentul avizelor de însoțire înscris în autorizația
generată de SUMAL este cumpărătorul masei lemnoase, acesta
își păstrează calitatea de emitent de avize până la
transportul volumului de masă lemnoasă aferent actului de punere în
valoare. În situația în care emitentul nu deține certificat de atestare
pentru lucrări de exploatare forestieră, ocolul silvic emitent al
autorizației de exploatare solicită structurii teritoriale de
specialitate a autorității publice centrale care răspunde de
silvicultură activarea în SUMAL 2.0 a cumpărătorului masei lemnoase
ca partener exploatare.
(2) După
transportul volumului de masă lemnoasă aferent actului de punere în
valoare, ocolul silvic emitent al autorizației de exploatare are
obligația de a notifica structura teritorială de specialitate a
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură,
care ia măsura retragerii dreptului de emitere de avize al
profesionistului.
Articolul 34
Centralizarea,
prelucrarea și analiza datelor furnizate de către profesioniștii
care recoltează/depozitează/ achiziționează/custodiază/transbordează după acordarea
liberului de vamă în cazul importului de materiale lemnoase se fac pe
unitatea centrală găzduită de Serviciul de Telecomunicații
Speciale.
Articolul 35
În scop statistic,
sistemul SUMAL 2.0 generează, în principal, următoarele rapoarte:
a) statistica suprafețelor de fond
forestier pentru care sunt întocmite amenajamente silvice;
b) statistica volumului de lemn pus în
valoare/autorizat pe proprietar, administrație silvică, tip de
lucrări și pe unități amenajistice;
c) statistica materialelor lemnoase
transportate din partizile în exploatare, pe specii
și sortimente;
d) statistica modului de utilizare
industrială a materialelor lemnoase;
e) statistica importului și
exportului de materiale lemnoase.
Articolul 36
În vederea
asigurării informațiilor necesare controlului provenienței
și asigurării trasabilității materialelor lemnoase,
sistemul SUMAL 2.0 generează, în principal, următoarele rapoarte:
a) calculul rezultatului
exploatării;
b) exploatarea partizilor în perioada
autorizată;
c) identificarea documentelor de transport
utilizate ilegal;
d) compararea cantităților
expediate cu avize de însoțire cu cele efectiv recepționate;
e) corectitudinea situațiilor
gestionare raportate de profesioniști.
Articolul 37
SUMAL 2.0 permite
interconectarea cu alte programe terțe utilizate de profesioniști în
vederea schimbului automat de date.
Articolul 38S
erviciul SUMAL și direcția de
specialitate cu atribuții de control din cadrul autorității
publice centrale care răspunde de silvicultură elaborează
și asigură procedurile interne pentru: transferul fișelor de
proprietate, modificarea datelor introduse de către utilizatori în mod
eronat în aplicațiile SUMAL 2.0, întoarcerea la stadiul datelor culese din
teren la generarea APV, remedieri ale funcționării SUMAL 2.0 și
altele asemenea; structura teritorială a autorității publice
centrale care răspunde de silvicultură are obligația să
asigure o evidență cu istoricul acestor solicitări, să
monitorizeze îndeplinirea schimbărilor avizate și să raporteze
la direcția de specialitate cu atribuții de control din cadrul
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură
despre rezultatul verificărilor efectuate și despre măsurile
luate în cazul constatării de solicitări nejustificate.
Articolul 39
Avizul letric prevăzut în anexa nr. 2 la
Normele referitoare la proveniența, circulația
și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de
depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat
lemn rotund, precum și cele privind proveniența și
circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al
proprietarului și unele măsuri de aplicare a prevederilor
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului
din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor
care introduc pe piață lemn și produse din lemn, aprobate
prin Hotărârea
Guvernului nr. 497/2020, cu modificările ulterioare, se poate
completa de către emitent numai dacă este înseriat și
ștampilat de ocolul silvic la care este angajat emitentul avizului de
însoțire.
Articolul 40
Transportul/Expedierea/Primirea/Depozitarea/
Deținerea de materiale lemnoase finite ambalate, la care volumul/ambalaj
este sub 0,1 mc, se realizează fără utilizarea SUMAL 2.0.
Articolul 41
Persoanele fizice și
juridice care utilizează materialele lemnoase pentru consumul propriu la
locul de destinație înscris în avizul de însoțire, inclusiv cele care
utilizează materialele lemnoase pentru consumul propriu în domeniul
construcțiilor, nu au obligația utilizării SUMAL 2.0. În
situația în care volumul materialelor lemnoase depășește
volumul necesar consumului propriu, volumul suplimentar poate fi transportat în
baza unui aviz de însoțire emis de ocolul silvic pe raza căruia se
găsesc materialele lemnoase.
Articolul 42
În perioada în care
șeful ocolului silvic lipsește motivat, atribuțiile privind
accesul și drepturile de utilizare ale SUMAL 2.0 sunt preluate de o
persoană din cadrul ocolului silvic, nominalizată prin act
administrativ emis de acesta.
Articolul 43
(1) Persoanele
fizice îndreptățite prevăzute de Legea nr.
144/2000 privind acordarea de facilități persoanelor
care au domiciliul în localitățile rurale aflate în zonele montane,
republicată, și de Legea nr.
33/1996 privind repunerea în unele drepturi economice a
locuitorilor Munților Apuseni, republicată, pot transporta masa
lemnoasă de la locul de recoltare în baza unui aviz de însoțire emis
de către ocolul silvic care asigură administrarea sau serviciile
silvice pentru suprafața de fond forestier de pe care s-a recoltat masa
lemnoasă.
(2) Materialele
lemnoase cu grad mic de prelucrare prevăzute de Legea nr.
144/2000, republicată, și de Legea nr.
33/1996, republicată - scândură, grinzi, bârne, araci de
vie -, vor fi transportate la domiciliul sau la o altă adresă
specificat(ă) de proprietarul materialului lemnos cu un aviz de
însoțire emis de profesionistul care a asigurat prelucrarea materialului
lemnos. Ulterior, aceste materiale lemnoase pot fi transportate, la solicitarea
scrisă a proprietarului materialelor lemnoase, cu precizarea
destinației, în vederea valorificării în târguri, piețe, oboare,
precum și în alte locuri destinate activităților comerciale, în
baza unui aviz de însoțire emis în condițiile Hotărârii
Guvernului nr. 497/2020, cu modificările ulterioare, de
către ocolul silvic cu sediul social cel mai apropiat, în baza avizului de
însoțire a materialelor lemnoase obținut de proprietar de la
profesionistul care a asigurat prelucrarea lor, după verificarea
veridicității provenienței materialului lemnos.
(3) Produsele de
lemn cu grad superior de prelucrare prevăzute de Legea nr.
144/2000, republicată, și de Legea nr.
33/1996, republicată - donițe, ciubere, cozi de unelte,
butoaie, șindrilă, furci din lemn și altele asemenea -, vor fi
însoțite de actul de proveniență al materialelor lemnoase din
care au fost confecționate, pe care vor fi înscrise data plecării,
semnătura și ștampila șefului de ocol silvic cu sediul
social cel mai apropiat și de autorizația de meseriaș.
(4) Materialele
lemnoase aflate în proprietatea persoanelor fizice, instituțiilor publice
și instituțiilor de cult, care fac dovada deținerii acestora cu
aviz de însoțire, pot fi transportate de la locul de depozitare la locul
în care se realizează prelucrarea sau la o altă destinație, la
solicitarea scrisă a acestora, cu precizarea destinației, în baza
unui aviz de însoțire emis de către ocolul silvic cu sediul social cel
mai apropiat, în condițiile Hotărârii Guvernului
nr. 479/2020, cu modificările și completările
ulterioare.
(5) Pentru
transportul materialelor lemnoase prevăzute la alin. (2) și (4) se va emite și genera aviz de însoțire în aplicația
SUMAL 2.0 Avize, iar tipul de transport va fi încadrat la categoria „Alte
situații“.
Articolul 44
(1) Datele cu
caracter personal prelucrate în sistemul SUMAL 2.0 se realizează cu
respectarea dispozițiilor Regulamentului
(UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului
din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce
privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE,
ale Legii nr.
190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului
(UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului
din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce
privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE
(Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările
ulterioare, precum și a altor prevederi legale naționale incidente în
domeniul prelucrării datelor cu caracter personal.
(2) În
condițiile prevăzute la alin. (1), Ministerul Mediului,
Apelor și Pădurilor, în calitate de operator de date cu caracter
personal, împuternicește Serviciul de Telecomunicații Speciale
să efectueze operațiuni privind prelucrarea datelor cu caracter personal
prelucrate prin intermediul sistemului prevăzut la art. 1, în scopul administrării din
punct de vedere tehnic a SUMAL 2.0.
(3) Datele cu
caracter personal prelucrate de SUMAL 2.0 nu sunt supuse publicității
și nu pot fi utilizate în alte scopuri decât pentru cele pentru care au
fost colectate.
Articolul 45
Sistemul
informațional integrat de urmărire a materialelor lemnoase - SUMAL va
fi funcțional până la data de 31 decembrie 2021 pentru vizualizarea
și descărcarea informațiilor înregistrate în acesta.
Articolul 46
Alegerea metodei
dendrometrice în funcție de lucrarea silviculturală
se realizează potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta
metodologie.
Articolul 47
(1) Costurile
serviciilor de emitere a avizelor de însoțire pentru situațiile prevăzute
la art. 11 din
Normele referitoare la proveniența, circulația
și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de
depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat
lemn rotund, precum și cele privind proveniența și
circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al
proprietarului și unele măsuri de aplicare a prevederilor
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al
Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin
operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn,
aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 497/2020, cu modificările ulterioare, se
suportă de către operatorul economic proprietar al materialelor lemnoase.
(2) Costurile
serviciilor de emitere a avizelor de însoțire se determină prin
cumularea valorilor de la lit. a) și b), astfel:
a) contravaloarea a 7,5 l
combustibil/100 km, fără TVA, pentru distanța dus-întors de la
sediul ocolului silvic la locul transbordării/imobilizării mijlocului
de transport;
b) cost emitere/aviz: 30 lei.
ANEXĂ la metodologie
Alegerea metodei dendrometrice în funcție de lucrarea silviculturală
Nr. crt. |
Lucrarea silviculturală |
Cod |
Metoda
dendrometrică |
TĂIERI DE
REGENERARE |
|||
1 |
T. succesive
(însămânțare) |
S1 |
Metoda ecuației
de regresie a volumelor |
2 |
T. succesive
(dezvoltare) |
S2 |
|
3 |
T. succesive
(însămânțare, dezvoltare) |
S3 |
|
4 |
T. succesive margine
masiv |
S4 |
|
5 |
T. succesive
(definitivă) împăduriri |
S5 |
|
6 |
T. succesive
(însămânțare, definitivă) împăduriri |
S6 |
|
7 |
T. succesive
(dezvoltare, definitivă) împăduriri |
S7 |
|
8 |
T. succesive,
împăduriri sub masiv |
S8 |
|
9 |
T. succesive (definitivă) |
S9 |
|
10 |
T. progresive
(însămânțare) |
P1 |
Metoda ecuației
de regresie a volumelor |
11 |
T. progresive
(punere în lumină) |
P2 |
|
12 |
T. progresive
(însămânțare, punere în lumină) |
P3 |
|
13 |
T. progresive
margine de masiv |
P4 |
|
14 |
T. progresive
(racordare), împăduriri |
P5 |
|
15 |
T. progresive
însămânțare (punere în lumină, racordare), împăduriri |
P6 |
|
16 |
T. progresive
(punere în lumină, racordare), împăduriri |
P7 |
|
17 |
T. progresive,
împăduriri sub masiv |
P8 |
|
18 |
T. progresive
(racordare) |
P9 |
|
19 |
T. rase, împăduriri |
R1 |
Metoda ecuației
de regresie a volumelor, metoda ecuației de regresie a
înălțimilor relative și metoda ecuației de regresie a
volumelor relative - în arborete pure și echiene
Metoda ecuației de regresie a volumelor și metoda ecuației de
regresie a înălțimilor relative - în arborete echiene
amestecate Metoda ecuației de regresie a volumelor și metoda
ecuației de regresie a înălțimilor relative - în arborete
relativ echiene pure Metoda ecuației de
regresie a volumelor și metoda ecuației de regresie a
înălțimilor relative - în arborete relativ echiene
amestecate |
20 |
T. rase benzi
alăturate |
R2 |
|
21 |
T. rase benzi
alterne |
R3 |
|
22 |
T. rase benzi
alterne, împăduriri |
R5 |
|
23 |
T. rase (neurmate de
împăduriri) |
R9 |
|
24 |
T.
grădinărite |
GD |
Metoda ecuației
de regresie a volumelor |
25 |
T.
grădinărite, împăduriri |
G5 |
|
26 |
T. cvasigrădinărite (jardinatorii) |
JD |
Metoda ecuației
de regresie a volumelor |
27 |
T. cvasigrădinărite (jardinatorii),
împăduriri |
J5 |
|
28 |
T. transformare
grădinărit |
TG |
Metoda ecuației
de regresie a volumelor |
29 |
T. transformare
grădinărit, împăduriri |
T5 |
|
30 |
T. conservare |
TC |
Metoda ecuației
de regresie a volumelor |
31 |
Crâng - tăiere
de jos |
CJ |
Metoda ecuației
de regresie a volumelor, metoda ecuației de regresie a
înălțimilor relative și metoda ecuației de regresie a
volumelor relative - în arborete pure și echiene
Metoda ecuației de regresie a volumelor și metoda ecuației de
regresie a înălțimilor relative - în arborete echiene
amestecate Metoda ecuației de regresie a volumelor și metoda ecuației
de regresie a înălțimilor relative - în arborete relativ echiene pure Metoda ecuației de regresie a volumelor
și metoda ecuației de regresie a înălțimilor relative -
în arborete relativ echiene amestecate |
32 |
Crâng - tăiere căzănire |
CZ |
|
33 |
T. crâng,
împăduriri |
Z5 |
|
34 |
T. crâng
grădinărit |
CG |
|
35 |
Crâng - tăiere
scaun |
CS |
Metoda cu
suprafețe de probă prevăzută la art. 2 din anexa nr. 11
la Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.323/2015
privind aprobarea metodelor dendrometrice pentru evaluarea volumului de lemn
destinat valorificării și valorile necesare calculului volumului de
lemn destinat valorificării |
TĂIERI DE
ÎNGRIJIRE ȘI CONDUCERE |
|||
36 |
Curățiri |
47 |
Metoda cu
suprafețe de probă prevăzută la art. 1 din anexa nr. 11
la Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor 1.323/2015
Metoda ecuației de regresie a înălțimilor relative și
metoda ecuației de regresie a volumelor relative |
Rărituri |
48 |
Metoda ecuației
de regresie a volumelor |
|
TĂIERI DE
IGIENĂ |
|||
37 |
T. igienă |
46 |
Până la 25 de
arbori inclusiv Se determină volumul prin măsurarea diametrului
și înălțimii fiecărui arbore. Peste 25 de arbori Metoda
ecuației de regresie a volumelor |
38 |
T. igienă (T.
succesive dec. II) |
S0 |
|
39 |
T. igienă (T.
progresive dec. II) |
P0 |
|
40 |
T. igienă (T.
rase, benzi alăturate sau alterne în dec. II) |
R0 |
|
41 |
T. igienă (T. cvasigrădinărite dec. II) |
J0 |
|
42 |
T. igienă (T.
crâng dec. II) |
Z0 |
|
TĂIERI PRODUSE
ACCIDENTALE |
|||
43 |
Tăieri produse
accidentale I |
AC I |
Până la 25 de
arbori inclusiv Se determină volumul prin măsurarea diametrului
și înălțimii fiecărui arbore. Pe suprafețe
dispersate Metoda ecuației de regresie a volumelor Pe suprafețe compacte
Metoda ecuației de regresie a volumelor, metoda ecuației de
regresie a înălțimilor relative și metoda ecuației de
regresie a volumelor relative |
44 |
Tăieri produse
accidentale II |
AC 2 |
Până la 25 de
arbori inclusiv Se determină volumul prin măsurarea diametrului
și înălțimii fiecărui arbore. Peste 25 de arbori Metoda
ecuației de regresie a volumelor Metode specifice prevăzute de
Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.323/2015 |
ALTE TĂIERI |
|||
45 |
Tăieri de
extragere a produselor extraordinare |
EX |
Metoda ecuației
de regresie a volumelor, metoda ecuației de regresie a
înălțimilor relative și metoda ecuației de regresie a
volumelor relative - în arborete pure și echiene
Metoda ecuației de regresie a volumelor și metoda ecuației de
regresie a înălțimilor relative - în arborete echiene
amestecate Metoda ecuației de regresie a volumelor și metoda ecuației
de regresie a înălțimilor relative - în arborete relativ echiene pure Metoda ecuației de regresie a volumelor
și metoda ecuației de regresie a înălțimilor relative -
în arborete relativ echiene amestecate |
Tăieri în
fondul forestier pentru care legea nu obligă la elaborarea de
amenajamente silvice (suprafața de maximum 10 ha) |
T10 |
Până la 25 de
arbori inclusiv Se determină volumul prin măsurarea diametrului
și înălțimii fiecărui arbore. Peste 25 de arbori Metoda
ecuației de regresie a volumelor, metoda ecuației de regresie a
înălțimilor relative și metoda ecuației de regresie a
volumelor relative |
|
46 |
Tăieri în
vegetația din afara fondului forestier național |
TAF |
Până la 25 de
arbori inclusiv Se determină volumul prin măsurarea diametrului
și înălțimii fiecărui arbore. Peste 25 de arbori Metoda
ecuației de regresie a volumelor, metoda ecuației de regresie a înălțimilor
relative și metoda ecuației de regresie a volumelor relative |
NOTĂ:La metoda ecuației de regresie a volumelor, în situația în care numărul de arbori dintr-o specie este sub 25, se vor măsura toate înălțimile acestor arbori. Aplicația informatică SUMAL 2.0 va calcula automat volumul prin metoda ecuației de regresie a volumelor, acolo unde numărul de arbori pentru o specie este de peste 25, și prin metoda tabelelor de cubaj, acolo unde numărul de arbori este sub 25, și va cumula automat volumele determinate prin cele două metode.-----