ORDONANŢĂ
nr. 27 din 30 ianuarie 2002 privind reglementarea activităţii de
soluţionare a petiţiilor
Forma sintetică
la data 20-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.
(la
data 30-Apr-2002 actul a fost aprobat de Legea
233/2002 )
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constituţia României şi ale art. 1 pct. IV.7 din Legea nr. 751/2001
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
(1)Prezenta ordonanţă are ca obiect reglementarea modului de
exercitare de către cetăţeni a dreptului de a adresa
autorităţilor şi instituţiilor publice petiţii
formulate în nume propriu, precum şi modul de soluţionare a acestora.
(la
data 30-Apr-2002 Art. 1, alin. (1) modificat de Art. 1, punctul 1. din Legea
233/2002 )
(2)Dreptul de petiţionare este
recunoscut şi organizaţiilor legal constituite, acestea putând
formula petiţii în numele colectivelor pe care le reprezintă.
În sensul
prezentei ordonanţe, prin petiţie se înţelege cererea,
reclamaţia, sesizarea sau propunerea formulată în scris ori prin
poştă electronică, pe care un cetăţean sau o
organizaţie legal constituită o poate adresa autorităţilor
şi instituţiilor publice centrale şi locale, serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale,
companiilor şi societăţilor naţionale, societăţilor
comerciale de interes judeţean sau local, precum şi regiilor
autonome, denumite în continuare autorităţi şi instituţii
publice.
(la
data 30-Apr-2002 Art. 2 modificat de Art. 1, punctul 2. din Legea
233/2002 )
Petiţiile adresate autorităţilor
şi instituţiilor publice prevăzute la art. 2 vor fi
soluţionate în termenele şi în condiţiile stabilite prin
prezenta ordonanţă.
Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor
publice prevăzute la art. 2 sunt direct răspunzători de buna
organizare şi desfăşurare a activităţii de primire,
evidenţiere şi rezolvare a petiţiilor ce le sunt adresate,
precum şi de legalitatea soluţiilor şi comunicarea acestora în
termenul legal.
Pentru soluţionarea legală a
petiţiilor ce le sunt adresate conducătorii autorităţilor
şi instituţiilor publice sesizate vor dispune măsuri de
cercetare şi analiză detaliată a tuturor aspectelor sesizate.
(1)Autorităţile şi instituţiile publice
prevăzute la art. 2 sunt obligate să organizeze un compartiment
distinct pentru relaţii cu publicul, care să primească, să
înregistreze, să se îngrijească de rezolvarea petiţiilor şi
să expedieze răspunsurile către petiţionari.
(2)Compartimentul prevăzut la alin. (1) înaintează
petiţiile înregistrate către compartimentele de specialitate, în
funcţie de obiectul acestora, cu precizarea termenului de trimitere a
răspunsului.
(3)Compartimentul prevăzut la alin. (1) este obligat să urmărească
soluţionarea şi redactarea în termen a răspunsului.
(4)Expedierea răspunsului către petiţionar se face numai
de către compartimentul pentru relaţii cu publicul, care se
îngrijeşte şi de clasarea şi arhivarea petiţiilor.
(la
data 30-Apr-2002 Art. 6 modificat de Art. 1, punctul 3. din Legea
233/2002 )
Petiţiile
greşit îndreptate vor fi trimise în termen de 5 zile de la înregistrare de
către compartimentul prevăzut la art. 6 alin. (1)
autorităţilor sau instituţiilor publice care au ca
atribuţii rezolvarea problemelor sesizate, urmând ca petiţionarul
să fie înştiinţat despre aceasta.
(la
data 30-Apr-2002 Art. 6 completat de Art. 1, punctul 4. din Legea
233/2002 )
Petiţiile
anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare a
petiţionarului nu se iau în considerare şi se clasează, potrivit
prezentei ordonanţe.
(la
data 30-Apr-2002 Art. 7 modificat de Art. 1, punctul 5. din Legea
233/2002 )
(1)Autorităţile şi
instituţiile publice sesizate au obligaţia să comunice
petiţionarului, în termen de 30 de zile de la data înregistrării
petiţiei, răspunsul, indiferent dacă soluţia este favorabilă
sau nefavorabilă.
(2)Pentru soluţionarea petiţiilor transmise, potrivit art.
61, de la alte autorităţi sau instituţii publice, termenul de 30
de zile curge de la data înregistrării petiţiei la autoritatea sau
instituţia publică competentă.
(la
data 30-Apr-2002 Art. 8, alin. (2) modificat de Art. 1, punctul 6. din Legea
233/2002 )
În
situaţia în care aspectele sesizate prin petiţie necesită o
informare şi o cercetare mai amănunţită, conducătorul
autorităţii sau instituţiei publice poate prelungi termenul
prevăzut la art. 8 cu cel mult 15 zile, iar în domeniul energiei şi
gazelor naturale, termenul poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile, cu
notificarea prealabilă a petentului
(la
data 21-Jan-2018 Art. 9 modificat de Actul din Legea
31/2018 )
(1)În cazul în care un petiţionar adresează aceleiaşi
autorităţi sau instituţii publice mai multe petiţii,
sesizând aceeaşi problemă, acestea se vor conexa, petentul urmând
să primească un singur răspuns care trebuie să facă
referire la toate petiţiile primite.
(2)Dacă după trimiterea răspunsului se primeşte o
nouă petiţie de la acelaşi petiţionar ori de la o
autoritate sau instituţie publică greşit sesizată, cu
acelaşi conţinut, aceasta se clasează, la numărul
iniţial făcându-se menţiune despre faptul că s-a
răspuns.
(la
data 30-Apr-2002 Art. 10 modificat de Art. 1, punctul 7. din Legea
233/2002 )
În cazul în care prin petiţie
sunt sesizate anumite aspecte din activitatea unei persoane, aceasta nu poate
fi soluţionată de persoana în cauză sau de către un
subordonat al acesteia.
(1)Repartizarea petiţiilor în
vederea soluţionării lor de către personalul de specialitate se
face de către şeful compartimentului căruia i s-a trimis
petiţia de către compartimentul prevăzut la alin. (1) al art. 6.
(2)Funcţionarii publici şi
persoanele încadrate cu contract individual de muncă sunt obligate să
rezolve numai petiţiile care le sunt repartizate potrivit alin. (1),
fiindu-le interzis să le primească direct de la petenţi, să
intervină sau să depună stăruinţă pentru
soluţionarea acestora în afara cadrului legal.
Semnarea
răspunsului se face de către conducătorul autorităţii
sau instituţiei publice ori de persoana împuternicită de acesta,
precum şi de şeful compartimentului care a soluţionat
petiţia. În răspuns se va indica, în mod obligatoriu, temeiul legal
al soluţiei adoptate.
(la
data 20-Aug-2002 Art. 13 rectificat de Actul din Rectificare
din 2002 )
Semestrial autorităţile
şi instituţiile publice vor analiza activitatea proprie de
soluţionare a petiţiilor, pe baza raportului întocmit de
compartimentul prevăzut la alin. (1) al art. 6.
Constituie abatere
disciplinară şi se sancţionează potrivit prevederilor Legii
nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici sau, după caz, potrivit
legislaţiei muncii următoarele fapte:
a)nerespectarea termenelor de
soluţionare a petiţiilor, prevăzute în prezenta
ordonanţă;
b)intervenţiile sau
stăruinţele pentru rezolvarea unor petiţii în afara cadrului
legal;
c)primirea direct de la petiţionar a unei petiţii, în
vederea rezolvării, fără să fie înregistrată şi
fără să fie repartizată de şeful compartimentului de
specialitate.
(la
data 30-Apr-2002 Art. 15, litera C. modificat de Art. 1, punctul 9. din Legea
233/2002 )
Modul de
soluţionare a petiţiilor adresate Parlamentului şi
Preşedintelui României se face potrivit reglementărilor proprii.
(la
data 30-Apr-2002 Art. 15 completat de Art. 1, punctul 10. din Legea
233/2002 )
(la data 30-Apr-2002 Art. 16 abrogat de Art. 1,
punctul 11. din Legea
233/2002 )
Ministrul administraţiei publice,
Ministrul informaţiilor publice,
Publicată în Monitorul Oficial cu numărul
84 din data de 1 februarie 2002
Forma sintetică
la data 20-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.