LEGE nr. 544 din
12 octombrie 2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public
Forma sintetică
la data 20-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.
(la
data 08-Mar-2002 reglementat de Norme
Metodologice din 2002 )
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
(la
data 08-Mar-2002 capitolul I reglementat de capitolul I din Norme
Metodologice din 2002 )
Accesul liber şi
neîngrădit al persoanei la orice informaţii de interes public,
definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile
fundamentale ale relaţiilor dintre persoane şi autorităţile
publice, în conformitate cu Constituţia
României şi cu documentele internaţionale ratificate de
Parlamentul României.
a)prin autoritate sau instituţie publică se înţelege
orice autoritate ori instituţie publică ce utilizează sau
administrează resurse financiare publice, orice regie autonomă,
societate reglementată de Legea societăţilor nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
aflată sub autoritatea sau, după caz, în coordonarea ori în
subordinea unei autorităţi publice centrale sau locale şi la
care statul român sau, după caz, o unitate administrativ-teritorială
este acţionar unic ori majoritar, precum şi orice operator sau
operator regional, astfel cum aceştia sunt definiţi în Legea
serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare. De
asemenea, se supun prevederilor prezentei legi partidele politice,
federaţiile sportive şi organizaţiile neguvernamentale de
utilitate publică, care beneficiază de finanţare din bani
publici;
(la
data 17-Jul-2016 Art. 2, litera A. din capitolul I modificat de Art. 1 din Legea
144/2016 )
b)prin informaţie de interes
public se înţelege orice informaţie care priveşte
activităţile sau rezultă din activităţile unei
autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de
suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei;
c)prin informaţie cu privire la
datele personale se înţelege orice informaţie privind o persoană
fizică identificată sau identificabilă.
(la
data 25-Jan-2016 Art. 2, litera C. din capitolul I a se vedea referinte de
aplicare din Decizia
37/2015 )
prevederi din capitolul I (Norme Metodologice din 2002)
la data 08-Mar-2002 pentru capitolul I
Art. 1
(1) Prezentele norme metodologice stabilesc principiile, procedurile şi
regulile de aplicare a Legii nr. 544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public.
(2) Dispoziţiile prezentelor norme metodologice se aplică tuturor
autorităţilor şi instituţiilor publice, astfel cum sunt
definite prin Legea nr. 544/2001.
Art. 2
Aplicarea Legii nr. 544/2001
se face cu respectarea următoarelor principii:
a) principiul transparenţei - autorităţile şi
instituţiile publice au obligaţia să îşi
desfăşoare activitatea într-o manieră deschisă
faţă de public, în care accesul liber şi neîngrădit la
informaţiile de interes public să constituie regula, iar limitarea
accesului la informaţie să constituie excepţia, în
condiţiile legii;
b) principiul aplicării unitare - autorităţile şi
instituţiile publice asigură respectarea legii în mod unitar, în
conformitate cu prevederile acesteia şi ale prezentelor norme
metodologice.
c) principiul autonomiei - fiecare autoritate sau instituţie publică
va elabora propriul regulament de organizare şi funcţionare a
compartimentelor de informare şi relaţii publice, în conformitate cu
prevederile legii şi ale prezentelor norme metodologice.
CAPITOLUL II: Organizarea şi asigurarea accesului la informaţiile
de interes public
SECŢIUNEA 1: Dispoziţii comune privind accesul la
informaţiile de interes public
Asigurarea de către
autorităţile şi instituţiile publice a accesului la
informaţiile de interes public se face din oficiu sau la cerere, prin
intermediul compartimentului pentru relaţii publice sau al persoanei
desemnate în acest scop.
(la
data 08-Mar-2002 Art. 4 din capitolul II, sectiunea 1 reglementat de capitolul
II din Norme
Metodologice din 2002 )
(1)Pentru asigurarea accesului
oricărei persoane la informaţiile de interes public
autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a
organiza compartimente specializate de informare şi relaţii publice
sau de a desemna persoane cu atribuţii în acest domeniu.
(2)Atribuţiile, organizarea
şi funcţionarea compartimentelor de relaţii publice se
stabilesc, pe baza dispoziţiilor prezentei legi, prin regulamentul de
organizare şi funcţionare a autorităţii sau
instituţiei publice respective.
Art. 3
(1) Pentru organizarea şi asigurarea accesului liber şi
neîngrădit al oricărei persoane la informaţiile de interes
public autorităţile şi instituţiile publice au
obligaţia de a organiza compartimente specializate de informare şi
relaţii publice sau de a desemna persoane cu atribuţii în acest
domeniu.
(2) Compartimentele specializate de informare şi relaţii publice pot
fi organizate, în cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice
centrale ori locale, ca birouri, servicii, direcţii sau direcţii
generale, în subordinea conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice respective, care, în funcţie de situaţie,
poate dispune coordonarea acestora de către o altă persoană din
conducerea autorităţii sau instituţiei publice respective.
(3) Atribuţiile, organizarea şi funcţionarea compartimentelor de
informare şi relaţii publice se stabilesc, în baza legii şi a
dispoziţiilor prezentelor norme metodologice, prin regulamentul de
organizare şi funcţionare a autorităţii sau a
instituţiei publice respective.
(la
data 07-Oct-2013 Art. 5 din capitolul II, sectiunea 1 a se vedea referinte de
aplicare din Art. 1 din Ordinul
964/2013 )
(la
data 08-Mar-2002 Art. 5 din capitolul II, sectiunea 1 reglementat de anexa 6
din Norme
Metodologice din 2002 )
(la
data 08-Mar-2002 Art. 5 din capitolul II, sectiunea 1 reglementat de Art. 9 din
capitolul III din Norme
Metodologice din 2002 )
(la
data 08-Mar-2002 Art. 5 din capitolul II, sectiunea 1 reglementat de Art. 6 din
capitolul II din Norme
Metodologice din 2002 )
(1)Fiecare autoritate sau instituţie publică
are obligaţia să comunice din oficiu următoarele informaţii
de interes public:
a)actele normative care
reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii
sau instituţiei publice;
b)structura organizatorică,
atribuţiile departamentelor, programul de funcţionare, programul de
audienţe al autorităţii sau instituţiei publice;
c)numele şi prenumele
persoanelor din conducerea autorităţii sau a instituţiei publice
şi ale funcţionarului responsabil cu difuzarea informaţiilor
publice;
d)coordonatele de contact ale
autorităţii sau instituţiei publice, respectiv: denumirea,
sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail şi adresa paginii de
Internet;
e)sursele financiare, bugetul
şi bilanţul contabil;
f)programele şi strategiile
proprii;
g)lista cuprinzând documentele de
interes public;
h)lista cuprinzând categoriile de
documente produse şi/sau gestionate, potrivit legii;
i)modalităţile de
contestare a deciziei autorităţii sau a instituţiei publice în
situaţia în care persoana se consideră vătămată în
privinţa dreptului de acces la informaţiile de interes public
solicitate.
(2)Autorităţile şi
instituţiile publice au obligaţia să publice şi să
actualizeze anual un buletin informativ care va cuprinde informaţiile
prevăzute la alin. (1).
(3)Autorităţile publice sunt obligate să dea din oficiu
publicităţii un raport periodic de activitate, cel puţin anual,
care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
(la
data 26-Feb-2002 Art. 5, alin. (3) din capitolul II, sectiunea 1 rectificat de
Actul din Rectificare
din 2002 )
(4)Accesul la informaţiile prevăzute la
alin. (1) se realizează prin:
(la
data 08-Mar-2002 Art. 5, alin. (4) din capitolul II, sectiunea 1 reglementat de
Art. 4 din capitolul II din Norme
Metodologice din 2002 )
a)afişare la sediul
autorităţii sau al instituţiei publice ori prin publicare în
Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de informare în masă, în
publicaţii proprii, precum şi în pagina de Internet proprie;
b)consultarea lor la sediul
autorităţii sau al instituţiei publice, în spaţii special
destinate acestui scop.
Art. 4
(1) Pentru buna desfăşurare a activităţii de informare
şi relaţii publice în cadrul autorităţilor şi
instituţiilor publice, aceasta poate fi organizată cu
următoarele componente:
a) informarea presei;
b) informarea publică directă a persoanelor;
c) informarea internă a personalului;
d) informarea interinstituţională.
(2) Informarea directă a persoanelor şi informarea presei sunt,
potrivit legii, componente obligatorii şi nu exclud celelalte componente
ale activităţii de informare şi relaţii publice.
Art. 5
În cadrul compartimentelor de informare şi relaţii publice ale
instituţiilor şi autorităţilor publice activitatea de
informare publică directă a persoanelor şi cea de informare a
presei se pot organiza distinct.
(5)Autorităţile şi instituţiile publice au
obligaţia să pună la dispoziţia persoanelor interesate
contractele de privatizare încheiate după intrarea în vigoare a prezentei
legi, prin consultarea la sediul acestora. Prevederile de mai sus nu se aplică
în cazul contractelor de privatizare care se încadrează în sfera de
aplicare a dispoziţiilor art. 12
alin. (1).
(la
data 29-Jun-2007 Art. 5 din capitolul II, sectiunea 1 completat de Art. 1 din Legea
188/2007 )
Art. 6
(1) La nivelul Administraţiei Prezidenţiale, aparatului de lucru al
Camerei Deputaţilor şi al Senatului, aparatului de lucru al
Guvernului, al ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, sediilor centrale ale regiilor autonome
şi al altor instituţii publice centrale, precum şi la nivelul
autorităţilor administrative autonome, prefecturilor, consiliilor
judeţene şi consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor
şi sectoarelor municipiului Bucureşti, structurile organizatorice
existente de comunicare vor fi reorganizate în compartimente de informare
şi relaţii publice şi vor include în mod obligatoriu cel
puţin un birou (o structură) de informare publică şi un
birou (o structură) de relaţii cu presa.
(2) La nivelul structurilor descentralizate ale autorităţilor şi
instituţiilor publice centrale se vor organiza birouri de informare
şi relaţii publice, iar atribuţiile pe linia relaţiei cu
presa şi a informării directe a persoanelor vor fi îndeplinite
distinct de persoane special desemnate în acest scop.
(3) La nivelul comunelor atribuţiile pe linia relaţiei cu presa
şi a informării directe a persoanelor pot fi îndeplinite de o
persoană special desemnată în acest scop de consiliul local.
Art. 7
Fiecare autoritate sau instituţie publică va stabili, în funcţie
de specificul propriu al activităţilor, numărul de persoane
necesar pentru îndeplinirea în bune condiţii a atribuţiilor care
revin autorităţii/instituţiei pe linia informării şi
relaţiilor publice.
Art. 8
(1) Pentru accesul publicului la informaţiile de interes public difuzate
din oficiu, la sediul fiecărei instituţii sau autorităţi
publice se vor organiza în cadrul compartimentelor de informare şi
relaţii publice puncte de informare-documentare.
(2) Prezentarea în format electronic a informaţiilor comunicate din oficiu
de către instituţiile şi autorităţile publice
prevăzute la art. 6
alin. (2) şi (3) se va realiza eşalonat, avându-se în vedere
dotarea cu tehnică de calcul.
Art. 9
Autorităţile şi instituţiile publice asigură accesul
la informaţiile de interes public, din oficiu sau la cerere, în
condiţiile legii.
Art. 10
(1) Informaţiile de interes public care se comunică din oficiu,
conform legii, vor fi prezentate într-o formă accesibilă şi
concisă care să faciliteze contactul persoanei interesate cu
autoritatea sau instituţia publică.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia
de a publica şi de a actualiza anual un buletin informativ care va
cuprinde informaţiile prevăzute la art. 5
alin. (1) din Legea nr. 544/2001.
(3) Autorităţile publice sunt obligate să dea din oficiu
publicităţii un raport periodic de activitate, cel puţin anual,
care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. Raportul
de activitate va fi elaborat în conformitate cu prevederile anexei nr. 6 la
prezentele norme metodologice.
Art. 11
(1) Accesul la informaţiile de interes public comunicate din oficiu se
realizează prin:
a) afişare la sediul autorităţii sau instituţiei publice
ori prin publicare în Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de
informare în masă, în publicaţii proprii, precum şi în pagina de
Internet proprie;
b) consultare la sediul autorităţii sau instituţiei publice, în
punctele de informare-documentare, în spaţii special destinate acestui
scop.
(2) Afişarea la sediul autorităţii sau instituţiei publice
este, în cazul tuturor autorităţilor şi instituţiilor
publice, modalitatea minimă obligatorie de difuzare a informaţiilor
de interes public comunicate din oficiu.
Art. 12
În unităţile administrativ-teritoriale în care o minoritate
naţională deţine o pondere de cel puţin 20% din
numărul populaţiei informaţiile ce se comunică din oficiu
se vor difuza şi în limba minorităţii respective.
Un raport de activitate va trebui să prezinte
următoarele elemente standard:
1. misiunea autorităţii sau instituţiei publice, precum şi
obiectivele care trebuia atinse în perioada de raportare;
2. indici de performanţă, cu prezentarea gradului de realizare a
acestora;
3. scurtă prezentare a programelor desfăşurate şi a modului
de raportare a acestora la obiectivele autorităţii sau
instituţiei publice;
4. raportarea cheltuielilor, defalcate pe programe;
5. nerealizări, cu menţionarea cauzelor acestora (acolo unde este
cazul);
6. propuneri pentru remedierea deficienţelor.
(la
data 07-Oct-2013 Art. 6 din capitolul II, sectiunea 1 a se vedea referinte de
aplicare din Art. 2 din Ordinul
964/2013 )
(la
data 08-Mar-2002 Art. 6 din capitolul II, sectiunea 1 reglementat de anexa 1
din Norme
Metodologice din 2002 )
(la
data 08-Mar-2002 Art. 6 din capitolul II, sectiunea 1 reglementat de Art. 14
din capitolul III din Norme
Metodologice din 2002 )
(la
data 08-Mar-2002 Art. 6 din capitolul II, sectiunea 1 reglementat de Art. 13
din capitolul III din Norme
Metodologice din 2002 )
(1)Orice persoană are dreptul
să solicite şi să obţină de la autorităţile
şi instituţiile publice, în condiţiile prezentei legi,
informaţiile de interes public.
(2)Autorităţile şi
instituţiile publice sunt obligate să asigure persoanelor, la cererea
acestora, informaţiile de interes public solicitate în scris sau verbal.
(3)Solicitarea în scris a informaţiilor de
interes public cuprinde următoarele elemente:
a)autoritatea sau instituţia
publică la care se adresează cererea;
b)informaţia solicitată,
astfel încât să permită autorităţii sau instituţiei
publice identificarea informaţiei de interes public;
c)numele, prenumele şi
semnătura solicitantului, precum şi adresa la care se solicită
primirea răspunsului.
Art. 13
Solicitarea informaţiilor de interes public, altele decât cele
prevăzute să fie comunicate din oficiu, va fi adresată
instituţiei sau autorităţii publice, în condiţiile art. 6
din Legea nr. 544/2001.
Art. 14
(1) Pentru a facilita redactarea solicitării şi a reclamaţiei
administrative autorităţile şi instituţiile publice vor
pune gratuit la dispoziţie persoanei interesate formulare-tip.
(2) Modelele formularelor-tip ale cererii de informaţii de interes public
şi ale reclamaţiei administrative sunt prezentate în anexele nr. 1,
2a) şi 2b).
(3) Modelul scrisorii de răspuns la cerere şi cel al scrisorii de
răspuns la reclamaţia administrativă, împreună cu modelul
registrului pentru înregistrarea documentelor prevăzute la alin. (2), sunt
prezentate în anexele nr. 3, 4 şi 5.
Art. 15
(1) Informaţiile de interes public pot fi solicitate şi comunicate
şi în format electronic.
(2) Solicitarea de informaţii de interes public sau reclamaţia
administrativă se poate transmite prin e-mail, conform modelelor
formularelor-tip prezentate în anexele nr. 1, 2a) şi 2b).
(3) Informaţiile de interes public solicitate în scris, în format
electronic, pot fi comunicate prin e-mail sau înregistrate pe dischetă.
- model -
Denumirea autorităţii sau instituţiei publice
.........................................
Sediul/Adresa
................................................................................
Data .................................
Stimate domnule/Stimată doamnă ......................................................,
Prin prezenta formulez o cerere conform Legii nr. 544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public. Doresc să
primesc o copie de pe următoarele documente (petentul este rugat să
enumere cât mai concret documentele sau informaţiile solicitate):
....................................................................................................
Doresc ca informaţiile solicitate să îmi fie furnizate, în format
electronic, la următoarea adresă de e-mail (opţional):
....................................................................................................
Sunt dispus să plătesc taxele aferente serviciilor de copiere a
documentelor solicitate (dacă se solicită copii în format scris).
Vă mulţumesc pentru solicitudine,
.......................................
(semnătura petentului)
Numele şi prenumele petentului ..........................................................
Adresa ......................................................
Profesia (opţional) .......................................
Telefon (opţional) ........................................
Fax (opţional) .............................................
- model -
Denumirea autorităţii sau instituţiei publice
...........................................
Sediul/Adresa
..................................................................................
Data ............................................................
Stimate domnule/Stimată doamnă ......................,
Prin prezenta formulez o reclamaţie administrativă, conform Legii nr.
544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public, întrucât la
cererea nr .............. din data de ..................... am primit un
răspuns negativ, la data de .........................................................
, într-o scrisoare semnată de
......................................................................
(completaţi numele respectivului funcţionar)
Documentele de interes public solicitate erau următoarele:
.....................................................................................................
Documentele solicitate se încadrează în categoria informaţiilor de
interes public, din următoarele considerente:
.....................................................................................................
Prin prezenta solicit revenirea asupra deciziei de a nu primi informaţiile
de interes public solicitate în scris/în format electronic, considerând că
dreptul meu la informaţie, conform legii, a fost lezat.
Vă mulţumesc pentru solicitudine,
.......................................
(semnătura petentului)
Numele şi adresa petentului ............................
Adresa ........................................................
Telefon .......................................................
Fax ............................................................
- model -
Denumirea autorităţii sau instituţiei publice
..........................................
Sediul/Adresa .................................................................................
Data ............................
Stimate domnule/Stimată doamnă
.......................................................,
Prin prezenta formulez o reclamaţie administrativă, conform Legii nr.
544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public, întrucât la
cererea nr ..............din data de .....................nu am primit
informaţiile solicitate în termenul legal, stabilit de lege.
Documentele de interes public solicitate erau următoarele:
....................................................................................................
Documentele solicitate se încadrează în categoria informaţiilor de
interes public, din următoarele considerente:
....................................................................................................
Prin prezenta solicit revenirea asupra deciziei de a nu primi informaţiile
de interes public solicitate în scris/în format electronic, considerând că
dreptul meu la informaţie, conform legii, a fost lezat.
Vă mulţumesc pentru solicitudine,
.......................................
(semnătura petentului)
Numele şi adresa petentului ............................
Adresa ........................................................
Telefon .......................................................
Fax ............................................................
- model -
De la:
Denumirea autorităţii sau instituţiei publice
...........................................
Sediul/Adresa
..................................................................................
Persoana de contact .........................................................................
Data .....................
Către:
Numele şi prenumele petentului
............................................................
Adresa
............................................................................................
Stimate domnule/Stimată doamnă
.........................................................,
În urma cererii dumneavoastră nr ..............din data de
.................... , prin care, conform Legii nr. 544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public, solicitaţi o
copie de pe următoarele documente:
.......................................................................................................
(1) vă trimitem, în anexa la prezenta scrisoare, informaţiile
solicitate;
(2) vă informăm că informaţiile solicitate nu au putut fi
identificate şi expediate în termenul iniţial de 10 zile, urmând
să vă parvină în termen de 30 de zile de la data înregistrării
cererii dumneavoastră;
(3) vă informăm că pentru rezolvarea cererii dumneavoastră
trebuie să vă adresaţi la
................................................................. , întrucât
instituţia noastră nu deţine informaţiile solicitate;
(4) vă informăm că informaţiile solicitate nu se
încadrează în categoria informaţiilor de interes public, fiind
exceptate de la accesul liber al cetăţenilor; (5) vă
informăm că informaţiile solicitate nu există în baza de
date a instituţiei noastre.
Informaţiile solicitate v-au fost furnizate în format electronic, la
următoarea adresă de e-mail (opţional):
.......................................................................................................
Taxele aferente serviciilor de copiere a documentelor solicitate sunt
următoarele (când este cazul):
.......................................................................................................
Al dumneavoastră,
.......................................
(semnătura funcţionarului)
- model -
De la:
Denumirea autorităţii sau instituţiei publice
..............................................
Sediul/Adresa
.....................................................................................
Persoana de contact ............................................................................
Data ...........................
Către:
Numele şi prenumele petentului
...............................................................
Adresa ...............................................................................................
Stimate domnule/Stimată doamnă
............................................................,
În urma reclamaţiei dumneavoastră nr. ...........................din
data de ....................... , conform Legii nr. 544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public, după
răspunsul negativ primit/întârzierea răspunsului la cererea nr.
....................din data de ........................... , prin care,
conform legii sus-menţionate, solicitaţi documentele de mai jos:
..........................................................................................................
vă informăm că decizia de a nu primi (la termen) documentele
solicitate:
(1) se încadrează în prevederile legii, fiind vorba despre informaţii
exceptate de la accesul liber al cetăţenilor;
(2) nu se încadrează în prevederile legii, fiind o eroare a unui
funcţionar.
Vă asigurăm, cu scuzele noastre, că informaţiile de interes
public solicitate vă vor fi transmise în termenul legal de 15 zile.
Funcţionarul vinovat pentru decizia eronată în ceea ce vă
priveşte a fost sancţionat cu .....................................................................
Al dumneavoastră,
...................................
(semnătura conducătorului autorităţii sau instituţiei
publice)
- model -
Nr. şi data cererii |
Numele şi prenumele
solicitantului |
Informaţiile solicitate |
Răspunsul*) |
Nr. şi data răspunsului |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) După caz: Da, acces liber; Termen de 30 de zile;
Trimis la .................(altă instituţie); Nu, informaţie
exceptată; Nu, informaţie inexistentă.
(la
data 07-Oct-2013 Art. 7 din capitolul II, sectiunea 1 a se vedea referinte de
aplicare din Art. 6 din Ordinul
964/2013 )
(1)Autorităţile şi
instituţiile publice au obligaţia să răspundă în scris
la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau,
după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în
funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor
documentare şi de urgenţa solicitării. În cazul în care durata
necesară pentru identificarea şi difuzarea informaţiei
solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul va fi comunicat
solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiţia
înştiinţării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10
zile.
(la
data 08-Mar-2002 Art. 7, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 1 reglementat de
Art. 16 din capitolul III din Norme
Metodologice din 2002 )
Art. 16
Termenele pentru comunicarea în scris a unui răspuns solicitanţilor
de informaţii de interes public sunt cele prevăzute de Legea nr. 544/2001,
şi anume:
a) 10 zile lucrătoare pentru comunicarea informaţiei de interes
public solicitate, dacă aceasta a fost indentificată în acest termen;
b) 10 zile lucrătoare pentru anunţarea solicitantului că
termenul iniţial prevăzut la lit. a) nu a fost suficient pentru
identificarea informaţiei solicitate;
c) 30 de zile lucrătoare pentru comunicarea informaţiei de interes
public identificate peste termenul prevăzut la lit. a);
d) 5 zile lucrătoare pentru transmiterea refuzului de comunicare a
informaţiei solicitate şi a motivării refuzului.
(2)Refuzul comunicării
informaţiilor solicitate se motivează şi se comunică în
termen de 5 zile de la primirea petiţiilor.
(3)Solicitarea şi obţinerea
informaţiilor de interes public se pot realiza, dacă sunt întrunite
condiţiile tehnice necesare, şi în format electronic.
(1)Pentru informaţiile
solicitate verbal funcţionarii din cadrul compartimentelor de informare
şi relaţii publice au obligaţia să precizeze
condiţiile şi formele în care are loc accesul la informaţiile de
interes public şi pot furniza pe loc informaţiile solicitate.
(2)În cazul în care informaţiile
solicitate nu sunt disponibile pe loc, persoana este îndrumată să
solicite în scris informaţia de interes public, urmând ca cererea să
îi fie rezolvată în termenele prevăzute la art. 7.
(3)Informaţiile de interes
public solicitate verbal se comunică în cadrul unui program minim stabilit
de conducerea autorităţii sau instituţiei publice, care va fi
afişat la sediul acesteia şi care se va desfăşura în mod
obligatoriu în timpul funcţionării instituţiei, incluzând
şi o zi pe săptămână, după programul de
funcţionare.
(4)Activităţile de registratură
privind petiţiile nu se pot include în acest program şi se
desfăşoară separat.
(5)Informaţiile de interes
public solicitate verbal de către mijloacele de informare în masă vor
fi comunicate, de regulă, imediat sau în cel mult 24 de ore.
(la
data 08-Mar-2002 Art. 9 din capitolul II, sectiunea 1 reglementat de Art. 18
din capitolul III din Norme
Metodologice din 2002 )
(1)În cazul în care solicitarea de
informaţii implică realizarea de copii de pe documentele
deţinute de autoritatea sau instituţia publică, costul
serviciilor de copiere este suportat de solicitant, în condiţiile legii.
(la
data 18-Oct-2016 Art. 9, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 1 a se vedea
referinte de aplicare din Ordinul
157/2016 )
(2)Dacă în urma
informaţiilor primite petentul solicită informaţii noi privind
documentele aflate în posesia autorităţii sau a instituţiei
publice, această solicitare va fi tratată ca o nouă
petiţie, răspunsul fiind trimis în termenele prevăzute la art. 7
şi 8.
Art. 18
(1) Accesul la informaţiile de interes public este gratuit.
(2) Costul serviciilor de copiere va fi suportat de solicitant, în
condiţiile legii.
(3) Plata serviciilor de copiere se va face la casieria fiecărei
autorităţi sau instituţii publice.
Nu este supusă prevederilor
art. 7-9
activitatea autorităţilor şi instituţiilor publice de
răspunsuri la petiţii şi de audienţe,
desfăşurată potrivit specificului competenţelor acestora,
dacă aceasta priveşte alte aprobări, autorizări, prestări
de servicii şi orice alte solicitări în afara informaţiilor de
interes public.
(1)Persoanele care efectuează
studii şi cercetări în folos propriu sau în interes de serviciu au
acces la fondul documentaristic al autorităţii sau al
instituţiei publice pe baza solicitării personale, în condiţiile
legii.
(2)Copiile de pe documentele
deţinute de autoritatea sau de instituţia publică se
realizează în condiţiile art. 9.
Orice
autoritate contractantă, astfel cum este definită prin lege, are
obligaţia să pună la dispoziţia persoanei fizice sau
juridice interesate, în condiţiile prevăzute la art. 7,
contractele de achiziţii publice.
(la
data 16-Oct-2006 Art. 11 din capitolul II, sectiunea 1 completat de Art. 1, punctul
1. din Legea
380/2006 )
(la
data 07-Oct-2013 Art. 12 din capitolul II, sectiunea 1 a se vedea referinte de
aplicare din Art. 4 din Ordinul
964/2013 )
(1) Se exceptează de la
accesul liber al cetăţenilor, prevăzut la art. 1
şi, respectiv, la art. 111, următoarele informaţii:(la data 16-Oct-2006 Art. 12, alin.
(1) din capitolul II, sectiunea 1 modificat de Art. 1, punctul 2. din Legea
380/2006 )
a)informaţiile din domeniul
apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice,
dacă fac parte din categoriile informaţiilor clasificate, potrivit
legii;
b)informaţiile privind
deliberările autorităţilor, precum şi cele care privesc
interesele economice şi politice ale României, dacă fac parte din
categoria informaţiilor clasificate, potrivit legii;
c)informaţiile privind activităţile comerciale sau
financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere dreptului de
proprietate intelectuală ori industrială, precum şi principiului
concurenţei loiale, potrivit legii;
(la
data 14-Oct-2006 Art. 12, alin. (1), litera C. din capitolul II, sectiunea 1
modificat de Art. 1, punctul 2. din Legea
371/2006 )
d)informaţiile cu privire la datele
personale, potrivit legii;
e)informaţiile privind
procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se
periclitează rezultatul anchetei, se dezvăluie surse
confidenţiale ori se pun în pericol viaţa, integritatea
corporală, sănătatea unei persoane în urma anchetei efectuate
sau în curs de desfăşurare;
f)informaţiile privind
procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere
asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia
dintre părţile implicate în proces;
g)informaţiile a căror
publicare prejudiciază măsurile de protecţie a tinerilor.
(2)Răspunderea pentru aplicarea
măsurilor de protejare a informaţiilor aparţinând categoriilor
prevăzute la alin. (1) revine persoanelor şi autorităţilor
publice care deţin astfel de informaţii, precum şi
instituţiilor publice abilitate prin lege să asigure securitatea
informaţiilor.
Informaţiile care
favorizează sau ascund încălcarea legii de către o autoritate
sau o instituţie publică nu pot fi incluse în categoria informaţiilor
clasificate şi constituie informaţii de interes public.
(1)Informaţiile cu privire la
datele personale ale cetăţeanului pot deveni informaţii de
interes public numai în măsura în care afectează capacitatea de
exercitare a unei funcţii publice.
(2)Informaţiile publice de
interes personal nu pot fi transferate între autorităţile publice
decât în temeiul unei obligaţii legale ori cu acordul prealabil în scris
al persoanei care are acces la acele informaţii potrivit art. 2.
SECŢIUNEA 2: Dispoziţii speciale privind accesul mijloacelor
de informare în masă la informaţiile de interes public
(1)Accesul mijloacelor de informare
în masă la informaţiile de interes public este garantat.
(2)Activitatea de culegere şi de
difuzare a informaţiilor de interes public, desfăşurată de
mijloacele de informare în masă, constituie o concretizare a dreptului
cetăţenilor de a avea acces la orice informaţie de interes
public.
(la
data 08-Mar-2002 Art. 16 din capitolul II, sectiunea 2 reglementat de capitolul
IV din Norme
Metodologice din 2002 )
Pentru asigurarea accesului
mijloacelor de informare în masă la informaţiile de interes public
autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia
să desemneze un purtător de cuvânt, de regulă din cadrul
compartimentelor de informare şi relaţii publice.
Art. 19
Structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă
asigură rezolvarea solicitărilor privind informaţiile de interes
public şi organizarea şi funcţionarea punctului de
informare-documentare.
Art. 20
(1) Structurile sau persoanele responsabile de informarea publică
directă primesc solicitările privind informaţiile de interes
public.
(2) Solicitarea de informaţii de interes public este acţiunea
verbală sau scrisă (pe suport de hârtie sau electronic) prin care o
persoană (fizică sau juridică, română ori
străină) poate cere informaţii considerate ca fiind de interes
public.
(3) În cazul formulării verbale a solicitării informaţia este
furnizată pe loc, dacă este posibil, sau cu îndrumarea solicitantului
să adreseze o cerere în scris.
(4) Cererile formulate în scris, pe suport de hârtie sau pe suport electronic
(e-mail), inclusiv cele prevăzute la alin. (3), se înregistrează la
structurile sau la persoanele responsabile de informarea publică
directă, care eliberează solicitantului o confirmare scrisă
conţinând data şi numărul de înregistrare a cererii.
Art. 21
(1) După primirea şi înregistrarea cererii structurile sau persoanele
responsabile de informarea publică directă realizează o evaluare
primară a solicitării, în urma căreia se stabileşte
dacă informaţia solicitată este o informaţie
comunicată din oficiu, furnizabilă la cerere sau exceptată de la
liberul acces.
(2) În cazul în care informaţia solicitată este deja comunicată
din oficiu în una dintre formele precizate la art. 5
din Legea nr. 544/2001,
se asigură de îndată, dar nu mai târziu de 5 zile, informarea
solicitantului despre acest lucru, precum şi sursa unde informaţia
solicitată poate fi găsită.
Art. 22
(1) În cazul în care informaţia solicitată nu este dintre cele care
se comunică din oficiu, solicitarea se transmite structurilor competente
din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice, pentru a
verifica respectarea prevederilor art. 12
din Legea nr. 544/2001.
(2) În cazul în care informaţia solicitată este identificată ca
fiind exceptată de la accesul liber la informaţie, se asigură,
în termen de 5 zile de la înregistrare, informarea solicitantului despre acest
lucru.
(3) Structurile prevăzute la alin. (1) au obligaţia să
identifice şi să actualizeze informaţiile de interes public care
sunt exceptate de la accesul liber, potrivit legii.
Art. 23
(1) Structurile sau persoanele responsabile de informarea publică
directă primesc de la structurile prevăzute la art. 22
alin. (1) răspunsul la solicitarea primită şi
redactează răspunsul către solicitant împreună cu
informaţia de interes public sau cu motivaţia întârzierii ori a
respingerii solicitării, în condiţiile legii.
(2) Răspunsul se înregistrează şi se transmite persoanei
interesate, pe suportul solicitat, în termenul legal.
Art. 24
În cazul în care solicitarea nu se încadrează în competenţele
instituţiei sau autorităţii publice, în termen de 5 zile de la
primire structurile sau persoanele responsabile de informarea publică
directă transmit solicitarea către instituţiile sau
autorităţile competente şi informează solicitantul despre
aceasta.
Art. 25
Structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă
ţin evidenţa răspunsurilor şi a chitanţelor remise de
solicitanţi privind plata costurilor de copiere a materialelor solicitate.
Art. 26
Structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă
realizează organizarea şi funcţionarea punctului de
informare-documentare, după cum urmează:
a) asigură publicarea buletinului informativ al autorităţii sau
instituţiei publice, care va cuprinde informaţiile de interes public
comunicate din oficiu, prevăzute la art. 5
din Legea nr. 544/2001;
b) asigură publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a II-a, a
raportului de activitate al autorităţii sau instituţiei publice;
c) asigură disponibilitatea în format scris (la afişier, sub
formă de broşuri sau electronic - dischete, CD, pagină de
Internet) a informaţiilor comunicate din oficiu, prevăzute la art. 5
din Legea nr. 544/2001;
d) organizează în cadrul punctului de informare-documentare al
instituţiei accesul publicului la informaţiile furnizate din oficiu.
Art. 27
(1) Fiecare instituţie sau autoritate publică va întocmi anual, prin
structurile de informare şi relaţii publice, un raport privind
accesul la informaţiile de interes public, care va cuprinde:
a) numărul total de solicitări de informaţii de interes public;
b) numărul total de solicitări, departajat pe domenii de interes;
c) numărul de solicitări rezolvate favorabil;
d) numărul de solicitări respinse, defalcat în funcţie de motivaţia
respingerii (informaţii exceptate de la acces, inexistente etc.);
e) numărul de solicitări adresate în scris:
1. pe suport de hârtie;
2. pe suport electronic;
f) numărul de solicitări adresate de persoane fizice;
g) numărul de solicitări adresate de persoane juridice;
h) numărul de reclamaţii administrative:
1. rezolvate favorabil;
2. respinse;
i) numărul de plângeri în instanţă:
1. rezolvate favorabil;
2. respinse;
3. în curs de soluţionare;
j) costurile totale ale compartimentului de informare şi relaţii
publice;
k) sumele totale încasate pentru serviciile de copiere a informaţiilor de
interes public solicitate;
l) numărul estimativ de vizitatori ai punctului de informare-documentare.
(2) Acest raport va fi adresat conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice respective şi va fi făcut public.
(3) Autorităţile şi instituţiile publice centrale vor
asigura colectarea rapoartelor din teritoriu, urmând ca situaţiile
centralizate să fie trimise Ministerului Informaţiilor Publice.
(1)Autorităţile publice au
obligaţia să organizeze periodic, de regulă o dată pe
lună, conferinţe de presă pentru aducerea la
cunoştinţă a informaţiilor de interes public.
(2)În cadrul conferinţelor de
presă autorităţile publice sunt obligate să
răspundă cu privire la orice informaţii de interes public.
(1)Autorităţile publice au
obligaţia să acorde fără discriminare acreditare
ziariştilor şi reprezentanţilor mijloacelor de informare în
masă.
(2)Acreditarea se acordă la
cerere, în termen de două zile de la înregistrarea acesteia.
(3)Autorităţile publice pot
refuza acordarea acreditării sau pot retrage acreditarea unui ziarist
numai pentru fapte care împiedică desfăşurarea normală a
activităţii autorităţii publice şi care nu privesc
opiniile exprimate în presă de respectivul ziarist, în condiţiile
şi în limitele legii.
(4)Refuzul acordării
acreditării şi retragerea acreditării unui ziarist se
comunică în scris şi nu afectează dreptul organismului de
presă de a obţine acreditarea pentru un alt ziarist.
(la
data 08-Mar-2002 Art. 19 din capitolul II, sectiunea 2 reglementat de capitolul
V din Norme
Metodologice din 2002 )
(1)Autorităţile şi
instituţiile publice au obligaţia să informeze în timp util
mijloacele de informare în masă asupra conferinţelor de presă
sau oricăror alte acţiuni publice organizate de acestea.
(2)Autorităţile şi
instituţiile publice nu pot interzice în nici un fel accesul mijloacelor
de informare în masă la acţiunile publice organizate de acestea.
(3)Autorităţile publice
care sunt obligate prin legea proprie de organizare şi funcţionare
să desfăşoare activităţi specifice în prezenţa
publicului sunt obligate să permită accesul presei la acele
activităţi, în difuzarea materialelor obţinute de ziarişti
urmând să se ţină seama doar de deontologia profesională.
Art. 28
Dispoziţiile speciale privind accesul mijloacelor de informare în
masă la informaţiile de interes public, astfel cum sunt
prevăzute în Legea nr. 544/2001,
se referă în mod explicit la obligaţiile autorităţilor
şi instituţiilor publice şi nu reglementează în nici un fel
activitatea mass-media.
Art. 29
Structurile sau persoanele responsabile de relaţia cu presa a
instituţiei sau autorităţii publice respective au
următoarele atribuţii:
a) să furnizeze ziariştilor, prompt şi complet, orice
informaţie de interes public care priveşte activitatea
instituţiei sau autorităţii publice pe care o reprezintă;
b) să acorde fără discriminare, în termen de cel mult două
zile de la înregistrare, acreditarea ziariştilor şi a
reprezentanţilor mijloacelor de informare în masă;
c) să informeze în timp util şi să asigure accesul
ziariştilor la activităţile şi acţiunile de interes
public organizate de instituţia sau autoritatea publică;
d) să asigure, periodic sau de fiecare dată când activitatea
instituţiei ori a autorităţii publice prezintă un interes
public imediat, difuzarea de comunicate, informări de presă,
organizarea de conferinţe de presă, interviuri sau briefinguri;
e) să difuzeze ziariştilor dosare de presă legate de evenimente
sau de activităţi ale instituţiei ori autorităţii
publice;
f) să nu refuze sau să nu retragă acreditarea unui ziarist decât
numai pentru fapte care împiedică desfăşurarea normală a
activităţii instituţiei sau autorităţii publice
respective şi care nu privesc opiniile exprimate în presă de
respectivul ziarist;
g) în cazul retragerii acreditării unui ziarist, să asigure
organismului de presă obţinerea acreditării pentru un alt
ziarist.
Art. 30
(1) Acreditarea se acordă, la cerere, ziariştilor şi
instituţiilor de presă solicitante. Legitimaţiile de acreditare
nu sunt transmisibile şi se referă la prezenţa fizică a
ziaristului în sediul sau la activităţile autorităţii ori
instituţiei publice, la care accesul presei este permis.
(2) Acreditarea ziariştilor nu atrage controlul autorităţilor
sau instituţiilor publice ce au acordat acreditarea asupra materialelor
publicate de ziaristul acreditat.
(3) Participarea ziariştilor la activităţile
autorităţilor sau instituţiilor publice nu va putea fi
limitată ori restricţionată prin reglementări interne ce
exced textului Legii nr. 544/2001.
Mijloacele de informare în
masă nu au obligaţia să publice informaţiile furnizate de
autorităţile sau de instituţiile publice.
(la
data 08-Mar-2002 capitolul III reglementat de capitolul VI din Norme
Metodologice din 2002 )
(1)Refuzul explicit sau tacit al
angajatului desemnat al unei autorităţi ori instituţii publice
pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere şi atrage
răspunderea disciplinară a celui vinovat.
(2)Împotriva refuzului prevăzut
la alin. (1) se poate depune reclamaţie la conducătorul autorităţii
sau al instituţiei publice respective în termen de 30 de zile de la luarea
la cunoştinţă de către persoana lezată.
(3)Dacă după cercetarea
administrativă reclamaţia se dovedeşte întemeiată,
răspunsul se transmite persoanei lezate în termen de 15 zile de la
depunerea reclamaţiei şi va conţine atât informaţiile de
interes public solicitate iniţial, cât şi menţionarea
sancţiunilor disciplinare luate împotriva celui vinovat.
(1)În cazul în care o persoană
se consideră vătămată în drepturile sale, prevăzute în
prezenta lege, aceasta poate face plângere la secţia de contencios administrativ
a tribunalului în a cărei rază teritorială domiciliază sau
în a cărei rază teritorială se află sediul
autorităţii ori al instituţiei publice. Plîngerea se face în
termen de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la art.
7.
(2)Instanţa poate obliga
autoritatea sau instituţia publică să furnizeze
informaţiile de interes public solicitate şi să
plătească daune morale şi/sau patrimoniale.
(3)Hotărârea tribunalului este
supusă recursului.
(4)Decizia Curţii de apel este
definitivă şi irevocabilă.
(5)Atât plângerea, cât şi recursul se judecă în
instanţă, în procedură de urgenţă, şi sunt
scutite de taxă de timbru.
(la
data 15-Feb-2013 Art. 22, alin. (5) din capitolul III modificat de Art. 42 din
titlul IV din Legea
76/2012 )
prevederi din capitolul VI (Norme Metodologice din
2002) la data 08-Mar-2002 pentru capitolul III
Art. 31
Răspunderea disciplinară a funcţionarului desemnat pentru
aplicarea prevederilor Legii nr. 544/2001
se stabileşte conform Statutului funcţionarilor publici, statutelor
speciale sau, după caz, Codului muncii.
Art. 32
În cazul în care o persoană consideră că dreptul privind accesul
la informaţiile de interes public a fost încălcat, aceasta se poate
adresa cu reclamaţie administrativă conducătorului
autorităţii sau instituţiei publice căreia i-a fost
solicitată informaţia.
Art. 33
Persoana care se consideră vătămată în drepturile sale
poate depune reclamaţia administrativă prevăzută la art. 32
în termen de 30 de zile de la luarea la cunoştinţă a refuzului
explicit sau tacit al angajaţilor din cadrul autorităţii sau
instituţiei publice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 544/2001
şi ale prezentelor norme metodologice.
Art.
34
În cazul în care reclamaţia se dovedeşte întemeiată,
răspunsul la aceasta se transmite solicitantului care se consideră
lezat în termen de 15 zile de la depunerea reclamaţiei administrative.
Acest răspuns va conţine informaţiile de interes public
solicitate iniţial şi, de asemenea, va menţiona sancţiunile
disciplinare aplicate în cazul funcţionarului vinovat, în condiţiile
legii.
Art. 35
(1) Pentru analiza reclamaţiilor administrative ale persoanelor, vizând
nerespectarea prevederilor Legii nr. 544/2001
şi ale prezentelor norme metodologice, la nivelul fiecărei
autorităţi sau instituţii publice se constituie o comisie de
analiză privind încălcarea dreptului de acces la informaţiile de
interes public.
(2) Comisia de analiză privind încălcarea dreptului de acces la
informaţiile de interes public va avea următoarele
responsabilităţi:
a) primeşte şi analizează reclamaţiile persoanelor;
b) efectuează cercetarea administrativă;
c) stabileşte dacă reclamaţia persoanei privind încălcarea
dreptului de acces la informaţiile de interes public este întemeiată
sau nu;
d) în cazul în care reclamaţia este întemeiată, propune aplicarea
unei sancţiuni disciplinare pentru personalul responsabil şi
comunicarea informaţiilor de interes public solicitate. În cazul
funcţionarilor publici culpabili comisia de analiză va informa despre
rezultatul cercetării administrative comisia de disciplină a
autorităţii sau instituţiei publice, care va propune aplicarea
unei sancţiuni corespunzătoare, potrivit legii;
e) redactează şi trimite răspunsul solicitantului.
Art. 36
(1) Solicitantul care, după primirea răspunsului la reclamaţia
administrativă, se consideră în continuare lezat în drepturile sale
prevăzute de lege, poate face plângere la secţia de contencios
administrativ a tribunalului, în termen de 30 de zile de la expirarea
termenelor prevăzute la art. 7
din Legea nr. 544/2001.
(2) Scutirea de taxa de timbru pentru plângerea la tribunal şi recursul la
curtea de apel nu include şi scutirea de la plata serviciilor de copiere a
informaţiilor de interes public solicitate.
Art. 37
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme
metodologice autorităţile administraţiei publice centrale
şi locale şi instituţiile publice vor asigura spaţiile
necesare, precum şi modificarea organigramelor, în vederea punerii în
aplicare a prevederilor Legii nr. 544/2001.
Art. 38
În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme
metodologice se vor organiza compartimente de informare şi relaţii
publice şi vor fi elaborate reglementările interne de organizare
şi funcţionare a acestora.
Art. 39
Informatizarea compartimentelor de informare şi relaţii publice va fi
asigurată de instituţiile şi autorităţile publice, pe
baza propunerilor aprobate de Guvern, în condiţiile art. 24
din Legea nr. 544/2001.
CAPITOLUL IV: Dispoziţii tranzitorii şi finale
(1)Prezenta lege va intra în vigoare
la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2)În termen de 60 de zile de la data
publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I,
Guvernul va elabora, la iniţiativa Ministerului Informaţiilor
Publice, normele metodologice de aplicare a acesteia.
(1)În termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi Ministerul Informaţiilor
Publice, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
şi Ministerul Finanţelor Publice vor înainta Guvernului propuneri
privind măsurile necesare pentru ca informaţiile de interes public
să devină disponibile în mod progresiv prin intermediul unor baze de
date informatizate accesibile publicului la nivel naţional.
(2)Măsurile prevăzute la
alin. (1) vor privi inclusiv dotarea autorităţilor şi
instituţiilor publice cu echipamentele de tehnică de calcul adecvate.
Pe data intrării în vigoare a
prezentei legi se abrogă orice prevederi contrare.
Această lege a fost adoptată de Senat în
şedinţa din 13 septembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constituţia
României.
Această lege a fost adoptată de Camera
Deputaţilor în şedinţa din 18 septembrie 2001, cu respectarea
prevederilor art. 74
alin. (2) din Constituţia
României.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
Publicată în Monitorul Oficial cu numărul
663 din data de 23 octombrie 2001
Forma sintetică
la data 20-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.