HOTĂRÂRE nr.
1344 din 31 octombrie 2007 privind normele de organizare şi
funcţionare a comisiilor de disciplină
Forma sintetică
la data 20-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.
N.n.: Conform art. 60, alin. (1), prezenta
hotărâre intră în vigoare la 60 de zile de la data publicării,
cu excepţia art. 3-8, care intră în vigoare la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
În temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 79 alin. (5) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre,
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Prezenta hotărâre
reglementează normele privind modul de constituire, organizare,
funcţionare, componenţa, atribuţiile, modul de sesizare şi
procedura de lucru ale comisiilor de disciplină.
Comisiile de disciplină sunt
structuri deliberative, fără personalitate juridică,
independente în exercitarea atribuţiilor ce le revin, care au
competenţa de a analiza faptele funcţionarilor publici sesizate ca
abateri disciplinare şi de a propune modul de soluţionare, prin
individualizarea sancţiunii disciplinare aplicabile sau clasarea
sesizării, după caz.
CAPITOLUL II: Norme privind constituirea, organizarea şi
funcţionarea comisiilor de disciplină
SECŢIUNEA 1: Norme generale privind constituirea şi componenţa
comisiilor de disciplină
În cadrul fiecărei
autorităţi şi instituţii publice se constituie, prin act
administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei
publice, o comisie de disciplină.
(1)Comisia de disciplină are în
componenţă 3 membri titulari, funcţionari publici definitivi
numiţi în funcţia publică pe perioadă nedeterminată.
Doi membri sunt desemnaţi de conducătorul autorităţii sau
instituţiei publice, iar al treilea membru este desemnat, după caz,
de organizaţia sau organizaţiile sindicale reprezentative ori de
majoritatea funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau
instituţiei publice pentru care este organizată comisia de
disciplină, în cazul în care sindicatul nu este reprezentativ sau
funcţionarii publici nu sunt organizaţi în sindicat. Alegerea
reprezentanţilor funcţionarilor publici se face prin vot secret.
(2)Pentru fiecare membru titular al
comisiei de disciplină se desemnează, în condiţiile
prevăzute la alin. (1), câte un membru supleant. Membrul supleant îşi
desfăşoară activitatea în absenţa membrului titular
corespunzător din comisia de disciplină, în cazul suspendării
mandatului membrului titular corespunzător, respectiv în cazul în care
mandatul acestuia a încetat înainte de termen, în condiţiile prezentei
hotărâri.
(3)Membrii titulari şi membrii
supleanţi ai comisiei de disciplină se numesc pe o perioadă de 3
ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.
(4)Preşedintele comisiei de
disciplină se alege prin votul secret al membrilor titulari, dintre
aceştia. în situaţia în care nu se poate întruni majoritatea, va fi
ales preşedinte membrul care are cea mai mare vechime în specialitate
juridică sau, în cazul în care acesta nu există, membrul care are cea
mai mare vechime în funcţia publică.
(5)Comisia de disciplină are un
secretar titular şi un secretar supleant, numiţi de conducătorul
autorităţii sau instituţiei publice pe o perioadă de 3 ani,
cu posibilitatea reînnoirii mandatului. Secretarul titular al comisiei de
disciplină şi secretarul supleant nu sunt membri ai comisiei de
disciplină.
SECŢIUNEA 2: Norme speciale privind constituirea şi
componenţa comisiilor de disciplină
(1)Prin excepţie de la
prevederile art. 3, comisia de disciplină poate fi constituită pentru
mai multe autorităţi sau instituţii publice, în cazul în care în
cadrul uneia dintre acestea îşi desfăşoară activitatea mai
puţin de 10 funcţionari publici.
(2)Constituirea comisiilor de
disciplină potrivit alin. (1) se face cu respectarea principiului
vecinătăţii teritoriale, pentru autorităţile
administraţiei publice locale, respectiv principiului subordonării
ierarhice, pentru instituţiile publice aflate în subordinea sau sub
autoritatea unei autorităţi ori instituţii publice centrale sau
locale.
(3)În situaţia prevăzută
la alin. (1), comisia de disciplină se constituie prin act administrativ
comun al conducătorilor autorităţilor sau instituţiilor
publice, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 4.
(4)În actul administrativ de
constituire a comisiei de disciplină se stabileşte şi locui de
desfăşurare a activităţii acesteia.
(1)Prin excepţie de la
prevederile art. 3, se constituie la nivel judeţean, respectiv la nivelul
municipiului Bucureşti, câte o comisie de disciplină pentru
analizarea şi propunerea modului de soluţionare a sesizării
privitoare la faptele secretarilor unităţilor administrativ-teritoriale
sesizate ca abateri disciplinare.
(2)Comisia prevăzută la alin. (1) se
constituie prin ordin al prefectului şi are următoarea
componenţă:
a)subprefectul care are
atribuţii în domeniul verificării legalităţii;
b)secretarul judeţului,
respectiv secretarul municipiului Bucureşti;
c)un membru desemnat de majoritatea
secretarilor unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul
respectiv.
(3)Membrii supleanţi pentru comisia
constituită potrivit prevederilor alin. (2) sunt:
a)secretarul unităţii
administrativ-teritoriale reşedinţă de judeţ, respectiv
secretarul unui sector al municipiului Bucureşti;
b)un reprezentant al
instituţiei prefectului din judeţul respectiv;
c)un membru desemnat de majoritatea
secretarilor unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul
respectiv.
(4)Prin excepţie de la
prevederile art. 4 alin. (4), preşedintele comisiei de disciplină se
desemnează prin actul administrativ prevăzut la alin. (2).
(5)Prevederile art. 4 alin. (2), (3)
şi (5) se aplică în mod corespunzător.
(6)Comisia prevăzută la
alin. (1) îşi desfăşoară activitatea la sediul
instituţiei prefectului din judeţ, respectiv din municipiul
Bucureşti.
(1)Prin excepţie de la
prevederile art. 3 şi 6, se constituie la nivel naţional o comisie de
disciplină pentru analizarea şi propunerea modului de
soluţionare a sesizării privitoare la faptele secretarilor
judeţelor şi ale secretarului municipiului Bucureşti.
(2)Comisia prevăzută la alin. (1) se
constituie prin ordin ai preşedintelui Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici şi are următoarea componenţă:
a)un funcţionar public din
cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
b)un funcţionar public din
cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici,
denumită în continuare Agenţia;
c)un secretar al judeţului,
desemnat de majoritatea secretarilor judeţelor şi de secretarul
municipiului Bucureşti.
(3)Comisia de disciplină
prevăzută la alin, (1) are un secretar titular şi un secretar
supleant, numiţi prin actul administrativ prevăzut la aiin. (2), la
propunerea majorităţii funcţionarilor publici pentru care este
constituită comisia de disciplină, pe o perioadă de 3 ani, cu
posibilitatea reînnoirii mandatului. Secretarul titular al comisiei de
disciplină şi secretarul supleant nu sunt membri ai comisiei de
disciplină.
(4)Prevederile art. 4 alin. (2)-(4)
se aplică în mod corespunzător.
(5)Comisia prevăzută la
alin. (1) îşi desfăşoară activitatea la sediul
Agenţiei.
(1)Prin excepţie de la
prevederile art. 3, se constituie la nivel naţional o comisie de
disciplină pentru analizarea şi propunerea modului de
soluţionare a sesizării privitoare la faptele înalţilor
funcţionari publici, denumită în continuare comisia de disciplină
pentru înalţii funcţionari publici,
(2)Comisia de disciplină pentru
înalţii funcţionari publici este compusă din 5 înalţi
funcţionari publici, numiţi prin decizie a primului-ministru, la
propunerea ministrului internelor şi reformei administrative. Cel
puţin unul dintre membrii comisiei are studii superioare juridice.
(3)Prevederile art. 4 alin. (2)-(4)
se aplică în mod corespunzător.
(4)Secretariatul comisiei de disciplină
pentru înalţii funcţionari publici este asigurat de Agenţie.
Secretarul titular şi secretarul supleant se desemnează prin ordin al
preşedintelui Agenţiei.
(5)Comisia de disciplină pentru
înalţii funcţionari publici îşi desfăşoară
activitatea la sediul Agenţiei.
(6)Reprezentarea în instanţă şi apărarea
intereselor comisiei de disciplină pentru înalţii funcţionari
publici se asigură de către Secretariatul General al Guvernului.
(7)Comisia de disciplină pentru înalţii funcţionari
publici şi Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
furnizează Secretariatului General al Guvernului datele şi
informaţiile necesare pentru asigurarea reprezentării în
instanţă a comisiilor.
(8)În cursul reprezentării în instanţă, Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici colaborează cu
Secretariatul General al Guvernului în vederea susţinerii
apărării necesare.
(la
data 12-Aug-2008 Art. 8 din capitolul II, sectiunea 2 completat de Art. II din Hotarirea
787/2008 )
SECŢIUNEA 3: Competenţele comisiilor de disciplină
(1)Comisia de disciplină
competentă să desfăşoare procedura disciplinară este
cea constituită pentru autoritatea sau instituţia publică în cadrul
căreia este numit funcţionarul public a cărui faptă a fost
sesizată ca abatere disciplinară la data săvârşirii faptei
sesizate.
(2)Comisia de disciplină
înaintează raportul de propunere a sancţiunii disciplinare aplicabile
sau, după caz, raportul de clasare a sesizării persoanei care are
competenţa legală de aplicare a sancţiunii disciplinare la momentul
înaintării acestui raport.
(1)Comisia de disciplină competentă să
desfăşoare procedura disciplinară este cea constituită în
cadrul autorităţii sau instituţiei publice ierarhic superioare,
pentru analizarea şi propunerea modului de soluţionare a
sesizării privitoare la faptele următorilor funcţionari publici:
a)conducători ai autorităţilor sau instituţiilor
publice aflate în subordinea ori sub autoritatea acesteia şi adjuncţi
ai acestora, numiţi prin act administrativ al autorităţii sau
instituţiei publice superioare;
b)conducători ai serviciilor publice deconcentrate ale
ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale din unităţile
administrativ-teritoriale şi adjuncţi ai acestora, numiţi prin
act administrativ al autorităţii sau instituţiei publice
superioare;
c)conducători ai serviciilor publice înfiinţate în
subordinea sau sub autoritatea autorităţilor administraţiei
publice locale, numiţi prin act administrativ al autorităţii sau
instituţiei publice superioare.
(2)În situaţia în care numirea în funcţia publică se
face prin act administrativ al conducătorului altei autorităţi
sau instituţii publice decât cea ierarhic superioară, comisia de
disciplină competentă să desfăşoare procedura
disciplinară este cea constituită în cadrul autorităţii sau
instituţiei publice al cărei conducător emite actul
administrativ de numire.
(3)Comisia de disciplină competentă să
desfăşoare procedura disciplinară este cea constituită:
a)potrivit art. 6, pentru analizarea şi propunerea modului de
soluţionare a sesizării privitoare la faptele secretarilor
unităţilor administrativ-teritoriale sesizate ca abateri
disciplinare;
b)potrivit art. 7, pentru analizarea şi propunerea modului de
soluţionare a sesizării privitoare la faptele secretarilor
judeţelor si ale secretarului municipiului Bucureşti;
c)potrivit art. 8, pentru analizarea şi propunerea modului de
soluţionare a sesizării privitoare la faptele înalţilor
funcţionari publici.
(la
data 15-Oct-2008 Art. 10 din capitolul II, sectiunea 3 modificat de Art. I,
punctul 1. din Hotarirea
1268/2008 )
SECŢIUNEA 4: Condiţii de desemnare şi mandatul
membrilor comisiilor de disciplină
(1)Poate fi desemnat membru în comisia de
disciplină funcţionarul
public care îndeplineşte următoarele condiţii:
a)are o bună reputaţie
profesională şi o conduită corespunzătoare în exercitarea
funcţiei publice;
c)este funcţionar public
definitiv, numit pe perioadă nedeterminată;
d)nu se află în cazurile de
incompatibilitate prevăzute la alin. (4).
(2)Cel puţin unul dintre membrii
comisiei de disciplină are studii juridice sau administrative.
(3)Prin excepţie de la
prevederile alin. (2), în situaţia în care nu există cel puţin
un funcţionar public care are studii juridice sau administrative, în
comisia de disciplină poate fi desemnat membru unul dintre
funcţionarii publici încadraţi pe funcţii publice din clasele I
sau, după caz, a ll-a.
(4)Nu poate fi desemnat ca membru în comisia de
disciplină funcţionarul public care se află în următoarele
cazuri de incompatibilitate:
a)este soţ, rudă sau afin,
până la gradul al patrulea inclusiv, cu persoanele care au competenţa
legală de a numi membrii în comisia de disciplină, cu persoanele care
au competenţa legală de a aplica sancţiunea disciplinară
sau cu ceilalţi funcţionari publici desemnaţi membri în comisie;
b)a fost sancţionat
disciplinar, iar sancţiunea disciplinară aplicată nu a fost
radiată, conform legii.
(5)Condiţia prevăzută
la alin. (1) lit. b) nu este obligatorie în cazul membrilor comisiilor de
disciplină constituite potrivit art. 5.
(1)Membrii comisiei de
disciplină îşi exercită mandatul de la data emiterii actului
administrativ de constituire a comisiei de disciplină până la data
expirării duratei acestuia sau înainte de termen, în condiţiile
prezentei hotărâri.
(2)Cu 30 de zile înainte de data
expirării duratei mandatului membrilor comisiei de disciplină,
autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia
iniţierii procedurilor de constituire a comisiei de disciplină al
cărei mandat urmează a intra în vigoare, în condiţiile prezentei
hotărâri.
(1)Mandatul de membru al comisiei de disciplină
se suspendă în cazul în care:
a)soţul, ruda sau afinul
său, până la gradul al patrulea inclusiv, exercită cu caracter
temporar funcţia care implică competenţa legală de a numi
reprezentanţi în comisia de disciplină ori de a aplica
sancţiunea disciplinară, pentru perioada numirii temporare în cadrul
autorităţii sau instituţiei publice în care îşi
desfăşoară activitatea funcţionarul public care are
calitatea de membru în comisia de disciplină, pentru cercetarea
administrativă în cauză;
b)este în concediu de odihnă,
medical sau alt concediu, este delegat ori detaşat în cadrul altei
autorităţi sau instituţii publice ori este suspendat din
funcţia publică, pentru perioada concediului, delegării,
detaşării sau suspendării raportului de serviciu, dar nu mai
mult de 6 luni consecutive;
c)comisia de disciplină a
primit o sesizare din partea sau cu privire la un funcţionar public cu
care membrul comisiei de disciplină este soţ, rudă sau afin,
până la gradul al patrulea inclusiv, pentru cercetarea administrativă
în cauză;
d)s-a pronunţat în orice mod cu
privire la fapta sesizată ca abatere disciplinară anterior propunerii
comisiei de disciplină
pentru soluţionarea cauzei,
pentru cercetarea administrativă în cauză;
e)comisia de disciplină a
primit o sesizare îndreptată împotriva sa, pentru cercetarea
administrativă în cauză;
f)se află în una dintre
situaţiile de conflict de interese prevăzute la art, 14, pentru
cercetarea administrativă în cauză;
g)solicită motivat suspendarea
sa pentru o perioadă de cel mult SO^de zile consecutive, pentru perioada
solicitată.
(2)În caz de suspendare a mandatului
unui membru al comisiei de disciplină, şedinţele se desfăşoară
cu participarea membrului supleant corespunzător.
(3)Membrul comisiei de
disciplină care se află în una dintre situaţiile prevăzute
la alin. (1) lit. a)-f) are obligaţia de a solicita suspendarea mandatului
de îndată ce ia cunoştinţă de existenţa vreuneia
dintre acestei situaţii. Suspendarea mandatului membrului comisiei de
disciplină poate fi solicitată de orice persoană care
sesizează existenţa uneia dintre situaţiile prevăzute la
alin. (1) lit. a)-f).
(4)Cererea de suspendare se face în
scris, cu menţionarea perioadei pentru care se solicită suspendarea,
şi se înaintează comisiei de disciplină, împreună cu
probele doveditoare ale susţinerilor care fac obiectul cererii.
(5)Preşedintele comisiei de disciplină are
obligaţia de a convoca ceilalţi membri ai comisiei de disciplină
pentru întocmirea unui raport. Raportul comisiei de disciplină se
întocmeşte în lipsa membrului care face obiectul cererii de suspendare, cu
menţionarea expresă a perioadei pentru care se suspendă mandatul
membrului comisiei de disciplină, şi se comunică:
a)persoanei prin al cărei act
administrativ s-a constituit comisia de disciplină;
b)membrului comisiei de
disciplină care a făcut obiectul cererii de suspendare;
c)persoanei care a solicitat
suspendarea, dacă este alta decât cea prevăzută la lit. b);
d)membrului supleant, în cazul în
care acesta va face parte din comisia de disciplină pe durata
suspendării titularului.
(6)În situaţia în care mandatul
membrului care are calitatea de preşedinte al comisiei de disciplină
se suspendă, pentru perioada suspendării mandatului titularului,
preşedintele comisiei de disciplină se alege prin vot secret, dintre
membrii acesteia. Prevederile art. 4 alin. (4) se aplică în mod
corespunzător.
(1)Membrii şi secretarul comisiei de
disciplină se află în conflict de interese dacă se află în
una dintre următoarele situaţii:
a)au relaţii cu caracter
patrimonial cu funcţionarul public a cărui faptă sesizată
ca abatere disciplinară este cercetată;
b)interesele patrimoniale personale,
ale soţului, soţiei sau rudelor de gradul I pot influenţa
deciziile pe care trebuie să le ia în exercitarea atribuţiilor
corespunzătoare care îi revin potrivit prezentei hotărâri;
c)se află în raporturi
ierarhice directe cu funcţionarul public a cărui faptă
sesizată ca abatere disciplinară este cercetată;
d)se află în relaţii de
prietenie sau duşmănie cu funcţionarul public a cărui
faptă este sesizată ca abatere disciplinară;
e)ori de câte ori consideră
că integritatea, obiectivitatea şi imparţialitatea procedurii
disciplinare pot fi afectate.
(2)Prevederile art. 13 alin. (2)-(6)
se aplică în mod corespunzător.
(3)La prima şedinţă a
comisiei de disciplină pentru analizarea oricărei sesizări
adresate acesteia, membrii şi secretarul comisiei de disciplină au
obligaţia de a depune o declaraţie pe propria răspundere că
nu se află în niciunul dintre cazurile prevăzute la alin. (1).
(4)În situaţia în care
conflictul de interese intervine pe parcursul procedurii disciplinare, membrii
şi secretarul comisiei au obligaţia de a actualiza declaraţia
prevăzută la alin. (3) şi de a solicita suspendarea mandatului
în condiţiile prevăzute la art. 13 alin. (1)lit. f).
(5)Declaraţiile se
păstrează de către secretarul comisiei, încălcarea
dispoziţiilor alin. (3) şi (4) constituie abatere disciplinară.
(1)Mandatul de membru al comisiei de disciplină
încetează:
a)la data expirării perioadei
pentru care a fost desemnat în comisia de disciplină;
b)la data transferului în cadrul
unei alte autorităţi sau instituţii publice;
c)la data mutării în cadrul
unei structuri fără personalitate juridică a
autorităţii sau instituţiei publice;
d)la data la care a intervenit o
situaţie de incompatibilitate prevăzută la art. 11 alin. (4);
e)atunci când se află în
concediu medical sau alt concediu, este delegat ori detaşat în cadrul
altei autorităţi sau instituţii publice ori este suspendat din
funcţia publică pe o perioadă mai mare de 6 luni consecutive;
f)la data încetării raportului
de serviciu;
g)la data solicitată de
funcţionarul public, prin cerere scrisă motivată, cu privire la
renunţarea la calitatea de membru în comisia de disciplină.
(2)În caz de încetare a mandatului
unui membru al comisiei de disciplină, se numeşte ca membru titular
membrul supleant corespunzător şi se demarează procedura pentru
desemnarea unui alt membru supleant.
(3)Membrul comisiei de
disciplină care se află în una dintre situaţiile prevăzute
la alin. (1) lit. b)-e) are obligaţia de a aduce la cunoştinţa
comisiei de disciplină, prin cerere formulată în scris,
existenţa cauzei de încetare a mandatului.
(4)Încetarea mandatului membrului
comisiei de disciplină poate fi solicitată de orice persoană
care sesizează existenţa situaţiei prevăzute la alin. (1)
lit. d). Cererea de încetare se face în scris şi se înaintează
comisiei de disciplină, împreună cu orice probe doveditoare ale
susţinerilor care fac obiectul cererii.
(5)Preşedintele comisiei de disciplină
convoacă ceilalţi membri ai comisiei de disciplină pentru
întocmirea unui raport. Raportul comisiei de disciplină se întocmeşte
în lipsa membrului care face obiectul cererii de încetare a mandatului de
membru al comisiei de disciplină şi se comunică:
a)persoanei prin al cărei act
administrativ s-a constituit comisia de disciplină;
b)membrului comisiei de
disciplină care a făcut obiectul cererii de încetare;
c)persoanei care a solicitat
încetarea mandatului de membru al comisiei de disciplină, dacă este
alta decât cea prevăzută la lit. b);
d)membrului supleant, în cazul în
care a fost numit în comisia de disciplină ca titular.
(1)Secretarul titular şi supleantul
acestuia au, de regulă, studii superioare juridice sau administrative.
(2)Secretarului titular şi
secretarului supleant li se aplică în mod corespunzător prevederile
art. 11-15.
(1)Pentru activitatea desfăşurată în cadrul comisiei de
disciplină, membrii, secretarul acesteia, precum şi persoanele
desemnate să efectueze cercetarea administrativă în condiţiile
prevăzute la art. 31 au dreptul la o indemnizaţie lunară de 1%,
care se aplică la salariul de bază al fiecăruia şi se
acordă în lunile în care comisia de disciplină îşi
desfăşoară activitatea, respectiv în lunile în care persoanele
din cadrul corpului de control au efectuat cercetarea administrativă.
Sporul lunar se acordă de autoritatea sau instituţia publică în
cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea persoanele
menţionate, pe baza certificării de către preşedintele
comisiei a desfăşurării activităţii comisiei pe luna
respectivă.
(la
data 14-Apr-2009 Art. 17, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 4 modificat de
Art. XVI din Ordonanta
urgenta 35/2009 )
(2)Pentru participarea la lucrările comisiei de disciplină
pentru înalţii funcţionari publici, membrii şi persoanele care
asigură secretariatul tehnic au dreptul la o indemnizaţie
reprezentând 1% din salariul de bază prevăzut de lege pentru
funcţia publică de secretar general din cadrul ministerelor.
(la
data 14-Apr-2009 Art. 17, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 4 modificat de
Art. XVI din Ordonanta
urgenta 35/2009 )
(3)Indemnizaţiile prevăzute
la alin. (2) se plătesc de Agenţie pe baza proceselor-verbale
încheiate ca urmare a activităţii comisiei de disciplină pentru
înalţii funcţionari publici.
(4)Membrii, secretarul comisiilor de
disciplină care îşi desfăşoară activitatea în alte
localităţi decât cea de domiciliu, precum şi persoanele
desemnate să efectueze cercetarea administrativă în condiţiile
prevăzute la art. 31 beneficiază de decontarea cheltuielilor de
transport, cazare şi diurnă în condiţiile stabilite pentru
salariaţii instituţiilor publice.
(5)Decontarea cheltuielilor de transport, cazare şi diurnă,
în condiţiile prevăzute la alin. (4), se asigură de
autorităţile sau instituţiile publice în cadrul cărora sunt
numiţi funcţionari publici membrii, secretarul comisiei de
disciplină, precum şi persoanele desemnate să efectueze
cercetarea administrativă potrivit prevederilor art. 31.
(la
data 15-Oct-2008 Art. 17, alin. (5) din capitolul II, sectiunea 4 modificat de
Art. I, punctul 2. din Hotarirea
1268/2008 )
Orice persoană care
constată desemnarea unui membru al comisiei de disciplină sau al
secretarului acesteia fără respectarea procedurii prevăzute în
prezenta hotărâre se poate adresa instanţei de contencios administrativ
competente, în condiţiile prevăzute de lege.
SECŢIUNEA 5: Activitatea şi atribuţiile comisiei de
disciplină
(1)Activitatea comisiei de disciplină are la
bază următoarele principii:
a)prezumţia de
nevinovăţie, conform căruia funcţionarul public este
considerat nevinovat pentru fapta sesizată ca abatere disciplinară
comisiei de disciplină atât timp cât vinovăţia sa nu a fost
dovedită;
b)garantarea dreptului la
apărare, conform căruia funcţionarul public are dreptul de a fi
audiat, de a prezenta dovezi în apărarea sa şi de a fi asistat sau
reprezentat pe parcursul procedurii de cercetare administrativă;
c)contradictorialitatea, conform
căruia comisia de disciplină are obligaţia de a asigura
persoanelor aflate pe poziţii divergente posibilitatea de a se exprima cu
privire la orice act sau fapt care are legătură cu abaterea disciplinară
pentru care a fost sesizată comisia de disciplină;
d)proporţionalitatea, conform
căruia trebuie respectat un raport corect între gravitatea abaterii
disciplinare, circumstanţele săvârşirii acesteia şi
sancţiunea disciplinară propusă să fie aplicată;
e)legalitatea sancţiunii, conform
căruia comisia de disciplină nu poate propune decât sancţiunile
disciplinare prevăzute de lege;
f)unicitatea sancţiunii,
conform căruia pentru o abatere disciplinară nu se poate aplica decât
o singură sancţiune disciplinară;
g)celeritatea procedurii, conform
căruia comisia de disciplină are obligaţia de a proceda
fără întârziere la soluţionarea cauzei, cu respectarea
drepturilor persoanelor implicate şi a procedurilor prevăzute de lege
şi de prezenta hotărâre;
h)obligativitatea opiniei, conform
căruia fiecare membru al comisiei de disciplină are obligaţia de
a se pronunţa pentru fiecare sesizare aflată pe rolul comisiei de
disciplină.
(2)Comisia de disciplină
îşi desfăşoară activitatea numai în baza unei
sesizări, în limitele şi raportat la obiectul acesteia.
(3)Competenţele comisiei de
disciplină se realizează prin exercitarea de către membrii
comisiilor a atribuţiilor care le revin, cu respectarea principiilor
independenţei, stabilităţii în cadrul comisiei,
integrităţii, obiectivităţii şi
imparţialităţii în analizarea faptelor şi luarea
deciziilor.
(4)Refuzul unui membru al comisiei de
disciplină de a-şi exprima opinia sau abţinerea de la vot pe
parcursul cercetării administrative constituie abatere disciplinară
şi se sancţionează conform legii.
(1)În desfăşurarea activităţii
şi îndeplinirea atribuţiilor, membrii şi secretarul comisiei de
disciplină au următoarele obligaţii:
a)să asigure prin activitatea
desfăşurată respectarea legislaţiei în vigoare, precum
şi aplicarea principiilor prevăzute la art. 19 alin. (1) în derularea
procedurii de cercetare administrativă;
b)să aducă la
cunoştinţa preşedintelui comisiei de disciplină orice
ingerinţă în activitatea lor din partea unor persoane fizice sau
juridice ori a unui grup de interese care ar putea să le afecteze
independenţa sau imparţialitatea ori ar putea crea suspiciuni cu
privire la acestea;
c)să participe la
şedinţele de lucru, stabilite potrivit procedurii de cercetare
administrativă;
d)să respecte
confidenţialitatea deliberărilor şi a datelor cu caracter
personal, în condiţiile legii;
e)să nu îşi exprime public
opinia cu privire la procedurile aflate în derulare;
f)să evite orice contact privat
cu persoana care a formulat sesizarea şi funcţionarul public a
cărui faptă a fost sesizată pe durata procedurii de cercetare
administrativă;
g)să respecte regimul
incompatibilităţilor şi al conflictului de interese şi
să aplice prevederile legale privind modalităţile de evitare a
conflictului de interese.
(2)Membrii comisiei de
disciplină pot absenta de la şedinţele de lucru stabilite
potrivit procedurii de cercetare administrativă din motive obiective,
aduse la cunoştinţa preşedintelui comisiei de disciplină,
în scris, cu cel puţin două zile înaintea şedinţei comisiei
de disciplină, fiind înlocuiţi de membrii supleanţi
corespunzători. în cazul în care în această situaţie se
află preşedintele comisiei de disciplină, acesta va fi înlocuit
de membrul supleant corespunzător. Preşedintele comisiei de
disciplină pentru şedinţa respectivă se alege prin vot
secret, dintre membrii acesteia.
Atribuţiile comisiei de
disciplină sunt:
(1)Comisia de disciplină îndeplineşte
următoarele atribuţii administrative:
a)alege preşedintele comisiei
de disciplină, în condiţiile prezentei hotărâri;
b)primeşte sesizările
şi toate documentele care îi sunt adresate, după ce au fost
înregistrate de secretarul comisiei de disciplină;
c)întocmeşte procese-verbale,
în condiţiile prezentei hotărâri;
d)întocmeşte rapoarte, în
condiţiile prezentei hotărâri;
d1)întocmeşte recomandări cu caracter general, la finalizarea
procedurilor de cercetare administrativă;
(la
data 15-Oct-2008 Art. 22, alin. (1), litera D. din capitolul II, sectiunea 5
completat de Art. I, punctul 3. din Hotarirea
1268/2008 )
e)întocmeşte orice alte
înscrisuri în condiţiile prezentei hotărâri.
(2)Comisia de disciplină se
întruneşte în vederea alegerii preşedintelui în termen de cel mult 5
zile lucrătoare de la data numirii acesteia sau de la data
suspendării ori încetării mandatului preşedintelui. Alegerea are
loc prin vot secret. Este desemnat preşedinte al comisiei de
disciplină membrul care cumulează cele mai multe voturi. Prevederile
art. 4 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.
(3)Comisia de disciplină are
obligaţia de a primi, prin secretarul acesteia, orice document care îi
este destinat. Acesta se înregistrează în registrul de evidenţă
al comisiei de disciplină.
(1)Comisia de disciplină îndeplineşte
următoarele atribuţii funcţionale:
a)efectuează procedura de
cercetare administrativă a faptei sesizate ca abatere disciplinară;
b)propune sancţiunea
disciplinară aplicabilă sau, după caz, propune clasarea
sesizării în condiţiile prezentei hotărâri, cu votul
majorităţii membrilor comisiei;
c)propune menţinerea sau
anularea sancţiunii disciplinare prevăzute la art. 77 alin. (3) lit.
a) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, în cazul în
care aceasta a fost contestată la conducătorul autorităţii
sau instituţiei publice.
(2)Contestaţia cu privire la
sancţiunea disciplinară aplicată potrivit art. 77 alin. (3) lit.
a) din Legea nr. 188/1999,
republicată, se depune în termen de 5 zile lucrătoare de la data
comunicării actului administrativ prin care aceasta a fost aplicată.
(3)În situaţia
prevăzută la alin. (2) conducătorul autorităţii sau
instituţiei publice sesizează comisia de disciplină îi\termen de
5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei. în
acest caz, comisia de disciplină este competentă să verifice
dacă sancţiunea disciplinară a fost aplicată cu respectarea
prevederilor art. 78 alin. (3) din Legea nr. 188/1999,
republicată.
Preşedintele comisiei de
disciplină are următoarele atribuţii principale:
a)stabileşte locul, data
şi ora şedinţelor comisiei de disciplină;
b)conduce şedinţele
comisiei de disciplină;
c)coordonează activitatea
comisiei de disciplină şi a secretarului acesteia;
d)reprezintă comisia de
disciplină în faţa oricăror persoane fizice sau juridice.
Secretarul comisiei de
disciplină are următoarele atribuţii principale:
a)primeşte şi
înregistrează documentele adresate comisiei de disciplină în
registrul de evidenţă al comisiei de disciplină;
b)convoacă membrii comisiei de
disciplină, precum şi orice altă persoană, la solicitarea
preşedintelui acesteia;
c)redactează şi
semnează toate documentele emise de comisia de disciplină,
alături de membrii acesteia, şi ţine evidenţa acestor
documente;
d)primeşte şi transmite
corespondenţa comisiei de disciplină;
e)efectuează alte lucrări
necesare desfăşurării activităţii comisiei de
disciplină, din dispoziţia preşedintelui acesteia.
Comisia de disciplină pentru
înalţii funcţionari publici elaborează Regulamentul de
organizare şi funcţionare al comisiei de disciplină pentru
înalţii funcţionari publici, cu avizul conform al Agenţiei.
Regulamentul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CAPITOLUL III: Procedura disciplinară
SECŢIUNEA 1: Sesizarea comisiei de disciplină
(1)Comisia de disciplină poate
fi sesizată de orice persoană care se consideră
vătămată prin fapta unui funcţionar public.
(2)Sesizarea se depune la
registratura autorităţii sau instituţiei publice în cadrul
căreia funcţionarul public îşi desfăşoară
activitatea, respectiv la registratura autorităţii ori
instituţiei publice la nivelul căreia este constituită comisia
de disciplină competentă potrivit prezentei hotărâri. Sesizarea
se transmite secretarului comisiei de disciplină în termen de maximum 3
zile lucrătoare.
(3)Sesizarea se înregistrează de
secretarul comisiei de disciplină şi se înaintează
preşedintelui comisiei de disciplină în termen de maximum 3 zile
lucrătoare de la data înregistrării.
(4)Preşedintele comisiei de
disciplină va fixa cu celeritate termenul primei şedinţe a
comisiei de disciplină şi va dispune, prin adresă, convocarea
membrilor.
(1)Sesizarea se formulează în scris şi
trebuie să cuprindă următoarele elemente:
a)numele, prenumele, domiciliul sau,
după caz, locul de muncă şi funcţia deţinută de
persoana care a formulat sesizarea ori denumirea şi sediul persoanei
juridice, precum şi numele şi funcţia reprezentantului legal;
b)numele şi prenumele
funcţionarului public a cărui faptă este sesizată ca
abatere disciplinară şi denumirea autorităţii sau a
instituţiei publice în care îşi desfăşoară
activitatea;
c)descrierea faptei care constituie
obiectul sesizării şi data săvârşirii acesteia;
d)prezentarea dovezilor pe care se
sprijină sesizarea;
e)adresa de corespondenţă,
dacă este alta decât cea prevăzută la lit. a);
(2)Sesizarea se depune în termen de
maximum 1 an şi 6 luni de la data săvârşirii faptei sesizate ca
abatere disciplinară şi trebuie însoţită, atunci când este
posibil, de înscrisurile care o susţin.
(3)În situaţia în care persoana
care formulează sesizarea nu cunoaşte informaţiile
prevăzute la alin. (1) lit. b), sesizarea poate să cuprindă alte
elemente de identificare a funcţionarului public ale cărui fapte sunt
sesizate ca abateri disciplinare.
(1)Prima şedinţă a comisiei de
disciplină se desfăşoară pentru:
a)verificarea respectării
termenului de depunere a sesizării;
b)identificarea obiectului
sesizării şi stabilirea competenţei de soluţionare;
c)verificarea elementelor
constitutive ale sesizării.
(2)Sesizarea se clasează, întocmindu-se în acest
sens un raport, dacă:
a)nu a fost depusă în termenul
prevăzut la art. 28 alin. (2);
b)nu conţine elementele
constitutive prevăzute la art. 28 alin. (1) lit. a)-c) şi f)-g) sau
funcţionarul public nu poate fi identificat pe baza elementelor furnizate
în conformitate cu art. 28 alin. (3);
c)priveşte acelaşi
funcţionar public şi aceeaşi faptă săvârşită
în aceleaşi circumstanţe pentru care s-a desfăşurat
procedura de cercetare administrativă şi s-a propus aplicarea unei
sancţiuni disciplinare sau clasarea sesizării.
(3)În situaţia în care obiectul
sesizării nu se circumscrie sferei legale de competenţă a
comisiei de disciplină, aceasta transmite sesizarea comisiei de
disciplină competente şi comunică persoanei care a formulat
sesizarea declinarea competenţei. Comunicarea se face printr-o adresă
semnată de preşedinte şi de ceilalţi membri ai comisiei de
disciplină, precum şi de secretarul acesteia.
(4)Dacă există mai multe
sesizări cu acelaşi obiect, împotriva aceluiaşi funcţionar
public, acestea se conexează.
(5)Comisia de disciplină începe
procedura de cercetare administrativă pentru sesizările care nu au
fost clasate în condiţiile prevăzute la alin. (2). Preşedintele
comisiei de disciplină stabileşte data şi locul
desfăşurării următoarei şedinţe şi dispune
convocarea membrilor, a funcţionarului public a cărui faptă a
fost sesizată, precum şi a persoanei care a formulat sesizarea.
SECŢIUNEA 2: Dispoziţii generale privind procedura
cercetării administrative
(1)Procedura cercetării
administrative este obligatorie pentru aplicarea sancţiunilor disciplinare
prevăzute la art. 77 alin. (3) lit. b)-e) din Legea nr. 188/1999,
republicată, precum şi în cazul în care sancţiunea
disciplinară prevăzută la art. 77 alin. (3) lit. a) din
acelaşi act normativ a fost contestată la conducătorul
autorităţii sau instituţiei publice.
(2)Procedura cercetării administrative
constă în:
a)audierea persoanei care a formulat
sesizarea şi a funcţionarului public a cărui faptă a fost
sesizată ca abatere disciplinară, a altor persoane care pot oferi
informaţii cu privire la soluţionarea cazului sau a persoanelor
desemnate să efectueze cercetarea disciplinară în condiţiile
prevăzute la art. 31;
b)administrarea probelor propuse de
părţi, precum şi, dacă este cazul, a celor solicitate de
comisia de disciplină;
(3)Pe parcursul cercetării
administrative, şedinţele comisiei de disciplină, respectiv
şedinţele persoanelor desemnate să efectueze cercetarea
administrativă în condiţiile prevăzute la art. 31 sunt publice
numai la solicitarea sau cu acordul scris al funcţionarului public a
cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară.
(4)Persoana care a formulat sesizarea
şi funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată
pot participa la cercetarea administrativă personal sau pot fi asistate
ori reprezentate de avocaţi, în condiţiile prevăzute de lege.
(1)Comisia de disciplină poate
desemna 1 ori 2 membri sau, după caz, poate solicita compartimentului de
control din autoritatea ori instituţia publică în cadrul căreia
funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată ca
abatere disciplinară îşi desfăşura activitatea la data
săvârşirii faptei să efectueze cercetări administrative
potrivit art. 30 alin. (2) lit. a) şi b) şi să prezinte un
raport care să cuprindă rezultatele activităţii de
cercetare, precum şi documentele care au stat la baza întocmirii
raportului.
(2)Solicitarea de efectuare a
cercetării administrative se transmite compartimentului de control,
potrivit alin. (1), după aprobarea de către conducătorul
autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia
funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată ca
abatere disciplinară îşi desfăşura activitatea la data
săvârşirii faptei.
(3)În cazul în care compartimentul de
control se află în subordinea sau în coordonarea funcţionarului public
a cărui faptă este sesizată ori nu există un compartiment
cu atribuţii de control, efectuarea cercetării administrative poate
fi delegată compartimentului de control din cadrul autorităţii
sau instituţiei publice ierarhic superioare. Cercetarea abaterilor
disciplinare ale funcţionarilor publici din cadrul aparatului de
specialitate al primarului şi din cadrul aparatului de specialitate al
consiliului judeţean poate fi delegată compartimentului de control
din cadrul instituţiei prefectului.
(4)În situaţiile prevăzute la alin. (1)
şi (3), comisia de disciplină întocmeşte un proces-verbal care
va cuprinde:
a)numărul de înregistrare al
sesizării pentru care se deleagă competenţa cercetării
administrative;
b)persoana care a formulat sesizarea
şi persoana împotriva căreia a fost formulată sesizarea;
c)persoana/persoanele sau
compartimentul către care se face delegarea de competenţă;
d)limitele delegării de
competenţă;
e)termenul stabilit pentru
prezentarea raportului cuprinzând rezultatele activităţii de
cercetare, precum şi a documentelor care au stat la baza întocmirii
raportului;
g)semnătura preşedintelui
şi a celorlalţi membri ai comisiei, precum şi a secretarului.
În situaţia în care comisia
de disciplină nu se poate pronunţa pe baza raportului înaintat de
persoanele desemnate să efectueze cercetarea administrativă, poate
dispune efectuarea sau poate efectua cercetări suplimentare.
Lucrările fiecărei
şedinţe a comisiei de disciplină se consemnează într-un
proces-verbal semnat de preşedintele şi de ceilalţi membri ai
comisiei de disciplină, precum şi de secretarul acesteia.
SECŢIUNEA 3: Convocarea membrilor comisiei de disciplină
şi a persoanelor care urmează a fi audiate
(1)Convocarea membrilor comisiei de
disciplină sau a persoanelor desemnate să efectueze cercetarea
administrativă în condiţiile prevăzute la art. 31 se face prin
adresă, de către secretarul comisiei de disciplină, la solicitarea
preşedintelui acesteia.
(2)Comunicarea adresei se face
personal, cu semnătură de primire, prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire sau prin poşta electronică. Dovezile de
comunicare se depun la dosar.
(1)Convocarea persoanelor care
urmează a fi audiate, pentru prezentarea în faţa comisiei de
disciplină sau în faţa persoanelor desemnate să efectueze
cercetarea administrativă în condiţiile prevăzute la art. 31, se
face de către preşedintele comisiei de disciplină, prin
citaţie.
(2)Citaţia este individuală şi cuprinde
următoarele elemente constitutive, sub sancţiunea
nulităţii:
a)numărul de înregistrare
şi data emiterii;
b)numele, prenumele, domiciliul sau
sediul instituţiei unde îşi desfăşoară activitatea
şi calitatea ori funcţia celui citat;
c)numărul şi data
înregistrării la comisia de disciplină a sesizării aflate pe
rolul comisiei de disciplină;
d)locul, data şi ora
organizării şedinţei;
e)numele, prenumele şi
semnătura preşedintelui comisiei de disciplină.
(1)Comunicarea citaţiei şi
a tuturor actelor de procedură se face de către secretarul comisiei
de disciplină, personal, cu semnătură de primire, sau prin
scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Dovezile de comunicare se
depun la dosar.
(2)Comunicarea citaţiei şi
a tuturor actelor de procedură prin scrisoare recomandată se face la
domiciliul sau reşedinţa celui citat ori la adresa de
corespondenţă. Schimbarea domiciliului uneia dintre părţi
în timpul cercetării administrative trebuie, sub sancţiunea
neluării ei în seamă, să fie adusă la
cunoştinţă comisiei de disciplină.
(3)Dacă persoana citată
refuză să primească citaţia sau să semneze dovada de
primire se încheie un proces-verbal.
(4)Citaţia se consideră
comunicată părţilor şi în cazul în care destinatarul a
refuzat primirea sau nu s-a prezentat la oficiul poştal pentru a o ridica,
deşi există dovada avizării sale.
(5)Citaţia, sub sancţiunea
nulităţii, va fi comunicată celui citat cu cel puţin 5 zile
lucrătoare înaintea termenului stabilit.
(6)Prezenţa persoanei citate în
faţa comisiei de disciplină, personal sau prin mandatar, acoperă
orice vicii de procedură.
(1)Citaţia pentru audierea
funcţionarului public a cărui faptă face obiectul sesizării
se comunică împreună cu un exemplar al sesizării, precum şi
cu copii ale înscrisurilor depuse de către persoana care a formulat
sesizarea, dacă este cazul.
(2)După primirea citaţiei,
a sesizării îndreptate împotriva sa şi a înscrisurilor depuse de
persoana care a formulat sesizarea, funcţionarul public poate să
formuleze o întâmpinare care să cuprindă răspunsul la toate
capetele de fapt şi de drept ale sesizării, precum şi mijloacele
de probă prin care înţelege să se apere.
(3)Se consideră mijloace de
probă, în înţelesul prezentei hotărâri, înscrisurile şi
martorii.
Persoana care a formulat sesizarea
şi funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată
pot cere în scris ca procedura de cercetare administrativă să se
desfăşoare şi în lipsă, pe baza actelor de la dosar, cu
excepţia termenelor stabilite pentru audiere.
(1)Persoana care a formulat sesizarea
se audiază separat de funcţionarul public a cărui faptă a
fost sesizată ca abatere disciplinară. La solicitarea uneia dintre
părţi şi cu acordul celeilalte, audierea se poate realiza în
prezenţa persoanei care a formulat sesizarea şi a funcţionarului
public a cărui faptă a fost sesizată.
(2)Audierea se consemnează
într-un proces verbal distinct, care conţine întrebările formulate de
membrii comisiei de disciplină sau de persoanele desemnate să
efectueze cercetarea administrativă în condiţiile prevăzute la
art. 31 şi răspunsurile persoanei audiate.
(3)Procesele-verbale de audiere se
semnează pe fiecare pagină de toate persoanele prezente la audieri.
Adăugările, ştersăturile sau schimbările aduse se
semnează în acelaşi mod, sub sancţiunea de a nu fi luate în
seamă.
(4)În timpul audierii persoana care a
formulat sesizarea şi funcţionarul public a cărui faptă
este cercetată au obligaţia de a propune mijloacele de probă pe
care le consideră necesare.
(5)Dacă persoanele audiate nu
vor sau nu pot să semneze, se va menţiona acest lucru în
procesul-verbal.
(6)Refuzul persoanelor legal citate
de a se prezenta la audieri se menţionează în procesul-verbal şi
nu împiedică desfăşurarea cercetării administrative.
(7)În procesul-verbal se
stabileşte în mod obligatoriu termenul până la care mijloacele de
probă care nu au fost solicitate în timpul audierii vor mai putea fi
invocate în faţa comisiei de disciplină sau a persoanelor desemnate să
efectueze cercetarea administrativă în condiţiile prevăzute la
art. 31, dar nu mai târziu de termenul limită la care comisia de
disciplină administrează probele.
(8)Termenul prevăzut la alin.
(7) se comunică funcţionarului public a cărui faptă a fost
sesizată, precum şi persoanei care a formulat sesizarea.
SECŢIUNEA 5: Administrarea probelor
Mijloacele de probă care nu
au fost solicitate în condiţiile art. 39 nu vor mai putea fi invocate în
faţa comisiei de disciplină sau a persoanelor desemnate să
efectueze cercetarea administrativă în condiţiile prevăzute la
art. 31.
Administrarea probelor presupune
analizarea probelor propuse în timpul audierii de către persoana care a
formulat sesizarea şi de către funcţionarul public a cărui
faptă este cercetată, precum şi a probelor pe care comisia de
disciplină le consideră necesare.
Audierea martorilor se face cu
respectarea prevederilor art. 39.
Comisia de disciplină are
obligaţia de a asigura accesul neîngrădit al persoanei care a
formulat sesizarea şi al funcţionarului public a cărui
faptă a fost sesizată la documentele utilizate în sau rezultate din
activitatea comisiei de disciplină privind fapta sesizată ca abatere
disciplinară.
(1)În cazul în care sunt indicii
că funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată
ca abatere disciplinară poate influenţa cercetarea
administrativă, comisia de disciplină are obligaţia de a întocmi
un raport de propunere de mutare temporară a acestuia în cadrul altui
compartiment sau altei structuri a instituţiei ori autorităţii
publice şi/sau de interzicere a accesului acestuia la documentele care pot
influenţa cercetarea sau, după caz, de suspendare a raportului de
serviciu al acestuia.
(2)Raportul se înaintează
persoanei competente să aplice sancţiunea disciplinară
funcţionarului public a cărui faptă este cercetată, care
are obligaţia de a înştiinţa comisia de disciplină, în
termen de 10 zile de la data primirii raportului, asupra măsurilor
dispuse.
În cazul în care sunt indicii
că fapta săvârşită de funcţionarul public poate angaja
răspunderea civilă, contravenţională sau penală,
comisia de disciplină are obligaţia de a lua măsurile legale ce
se impun în vederea sesizării organelor abilitate.
SECŢIUNEA 6: Dezbaterea cazului
Dezbaterea cazului se face de
către comisia de disciplină pe baza:
a)proceselor-verbale de
şedinţă;
b)proceselor-verbale de audiere a
persoanei care a formulat sesizarea şi a funcţionarului public a
cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară;
d)raportului persoanelor desemnate
să efectueze cercetarea administrativă în condiţiile
prevăzute la art. 31, dacă s-a dispus efectuarea procedurilor de
cercetare administrativă.
(1)Comisia de disciplină poate să
propună, în urma dezbaterii cazului:
a)aplicarea uneia dintre
sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 77 alin. (3) lit. a)-e)
din Legea nr. 188/1999,
republicată, în cazul în care s-a dovedit săvârşirea unei
abateri disciplinare;
b)clasarea sesizării, atunci
când nu se confirmă săvârşirea unei abateri disciplinare.
(2)La individualizarea sancţiunii disciplinare
aplicabile funcţionarului public comisia de disciplină ţine
seama de:
a)cauzele care au determinat
săvârşirea abaterii disciplinare;
b)împrejurările în care aceasta
a fost săvârşită;
d)gravitatea şi
consecinţele abaterii disciplinare;
e)conduita funcţionarului
public;
f)existenţa unor antecedente
disciplinare ale funcţionarului public, care nu au fost radiate în
condiţiile prevăzute de lege.
(3)În situaţia în care, prin
aceeaşi sesizare, se semnalează mai multe fapte ca abateri
disciplinare săvârşite de acelaşi funcţionar public,
comisia de disciplină propune, în urma cercetării administrative,
aplicarea unei singure sancţiuni disciplinare, cu luarea în considerare a
tuturor abaterilor disciplinare.
(4)În cazul în care comisia de
disciplină propune aplicarea sancţiunilor disciplinare prevăzute
la art. 77 alin. (3) lit. b)-d) din Legea nr. 188/1999,
republicată, aceasta va propune şi durata acestora şi, după
caz, procentul de diminuare a drepturilor salariale, respectiv treapta sau
funcţia pe care urmează a se aplica sancţiunea
retrogradării.
SECŢIUNEA 7: Finalizarea procedurii de cercetare
administrativă
(1)Procedura de cercetare administrativă se
finalizează:
a)la închiderea dezbaterii cazului;
b)în termen de 3 luni de la data
încetării raporturilor de serviciu ale funcţionarului public a
cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară, cu
excepţia situaţiei prevăzute la lit. c), în măsura în care
funcţionarul public a cărui faptă a fost cercetată nu
redobândeşte calitatea de funcţionar public în această
perioadă;
c)la data decesului
funcţionarului public.
(2)În situaţiile prevăzute
la alin. (1) lit. b) şi c) sesizarea se clasează, întocmindu-se în
acest sens un raport care se înaintează persoanei prin al cărei act
administrativ s-a constituit comisia de disciplină şi care se
comunică persoanei care a formulat sesizarea.
(3)Autorităţile şi instituţiile publice în cadrul
cărora sunt numiţi funcţionari publici au obligaţia să
solicite de la ultimul loc de muncă situaţia disciplinară a
funcţionarului public, în termen de 10 zile de la data emiterii actului
administrativ de numire. Obligaţia revine autorităţilor şi
instituţiilor publice numai pentru funcţionarii publici ale
căror raporturi de serviciu au încetat cu mai puţin de 3 luni înainte
de data numirii în funcţia publică.
(la
data 15-Oct-2008 Art. 48 din capitolul III, sectiunea 7 completat de Art. I,
punctul 4. din Hotarirea
1268/2008 )
(1)În termen de 5 zile lucrătoare de la data
finalizării procedurii cercetării administrative potrivit art. 48
alin. (1) lit. a), comisia de disciplină întocmeşte un raport cu
privire la sesizarea în cauză, care trebuie să conţină
următoarele elemente:
a)numărul şi data de
înregistrare ale sesizării;
b)numele complet şi
funcţia deţinută de funcţionarul public a cărui
faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară, precum şi
compartimentul în care acesta îşi desfăşoară activitatea;
c)numele complet şi domiciliul
persoanei care a formulat sesizarea sau, după caz, locul de muncă
şi funcţia deţinută de aceasta;
d)prezentarea pe scurt a faptei
sesizate şi a circumstanţelor în care a fost
săvârşită;
f)propunerea privind sancţiunea
disciplinară aplicabilă sau, după caz, propunerea de clasare a
sesizării;
h)numele complet şi
semnăturile preşedintelui şi ale celorlalţi membri ai
comisiei de disciplină, precum şi ale secretarului acesteia;
(2)Propunerea prevăzută la
alin. (1) lit. f) se formulează pe baza majorităţii de voturi.
Membrul comisiei care are o altă părere va redacta şi va semna
opinia separată, cu prezentarea considerentelor pe care aceasta se
sprijină.
(3)Raportul comisiei de disciplină
se aduce la cunoştinţa persoanei care are competenţa legală
de aplicare a sancţiunii disciplinare, persoanei care a formulat sesizarea
şi funcţionarului public a cărui faptă a fost sesizată.
CAPITOLUL IV: Aplicarea şi contestarea sancţiunii
disciplinare
(1)În termen de 10 zile
calendaristice de la data primirii raportului comisiei de disciplină,
persoana care are competenţa legală de a aplica sancţiunea
disciplinară va emite actul administrativ de sancţionare.
(2)În cazul în care persoana care are
competenţa legală de a aplica sancţiunea disciplinară
aplică o altă sancţiune decât cea propusă de comisia de
disciplină, are obligaţia de a motiva această decizie.
(3)Sub sancţiunea nulităţii absolute,
actul administrativ de sancţionare va cuprinde în mod obligatoriu:
a)descrierea faptei care constituie
abatere disciplinară;
b)temeiul legal în baza căruia
se aplică sancţiunea disciplinară;
c)motivul pentru care a fost
aplicată o altă sancţiune decât cea propusă de comisia de
disciplină, în situaţia prevăzută la alin. (2);
d)termenul în care sancţiunea
disciplinară poate fi contestată;
e)instanţa competentă la
care poate fi contestat actul administrativ prin care s-a dispus
sancţiunea disciplinară.
(4)La actul administrativ de
sancţionare prevăzut la alin. (3) se anexează raportul comisiei
de disciplină, sub sancţiunea nulităţii absolute.
(5)Actul administrativ de sancţionare se
comunică în termen de maximum 5 zile calendaristice de la expirarea
termenului prevăzut la alin. (1):
a)compartimentelor cu atribuţii în domeniul
resurselor umane din cadrul instituţiei sau autorităţii publice
în cadrul căreia
îşi desfăşoară
activitatea funcţionarul public a cărui faptă a fost
sesizată ca abatere disciplinară;
b)comisiei de disciplină care a
elaborat şi transmis raportul;
c)funcţionarului public a
cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară;
d)persoanei care a formulat
sesizarea.
Funcţionarul public
nemulţumit de sancţiunea disciplinară aplicată o poate
contesta, în condiţiile legii, la instanţa de contencios
administrativ competentă.
CAPITOLUL V: Dispoziţii tranzitorii şi finale
(1)În termen de maximum 60 de zile de
la data intrării în vigoare a art. 3-8 din prezenta hotărâre,
autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a
constitui comisiile de disciplină în condiţiile prezentei
hotărâri.
(2)Până la împlinirea termenului
prevăzut la alin. (1), în cadrul autorităţilor şi
instituţiilor publice îşi desfăşoară activitatea
comisiile de disciplină constituite în condiţiile Hotărârii Guvernului
nr. 1.210/2003
privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplină
şi a comisiilor paritare din cadrul autorităţilor şi
instituţiilor publice, cu modificările ulterioare.
(3)Mandatul membrilor comisiilor de
disciplină constituite în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.210/2003,
cu modificările ulterioare, încetează de drept la împlinirea
termenului prevăzut la alin. (1).
(4)Comisiile de disciplină
constituite în condiţiile prezentei hotărâri îşi încep
activitatea la data încetării mandatului membrilor comisiilor de
disciplină constituite în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.210/2003,
cu modificările ulterioare.
(1)Comisiile de disciplină
constituite în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.210/2003,
cu modificările ulterioare, au obligaţia ca, până la începerea
activităţii comisiilor de disciplină constituite în
condiţiile prezentei hotărâri, să soluţioneze
sesizările aflate pe rolul lor. Măsurile dispuse înainte de intrarea
în vigoare a prezentei hotărâri rămân supuse căilor de atac
şi termenelor prevăzute de actul normativ sub care au fost
pronunţate.
(2)Sesizările înregistrate
după publicarea prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României,
Partea I, vor fi soluţionate, până la data începerii
activităţii comisiilor de disciplină constituite potrivit
prevederilor prezentei hotărâri, de comisiile de disciplină
constituite în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.210/2003,
cu modificările ulterioare.
(3)În situaţia în care nu este
posibilă soluţionarea potrivit prevederilor alin. (2),
sesizările respective vor fi predate la data încetării mandatului
membrilor comisiilor de disciplină constituite în condiţiile
Hotărârii Guvernului nr. 1.210/2003,
cu modificările ulterioare, comisiilor de disciplină competente,
constituite în condiţiile prezentei hotărâri.
(4)Persoanele care au avut calitatea
de membru în comisiile de disciplină au obligaţia de a preda
membrilor noilor comisii, constituite potrivit prevederilor prezentei
hotărâri, documentele rezultate din activitatea comisiilor respective, pe
bază de proces-verbal de predare-preluare.
(1)Documentele rezultate din activitatea de cercetare desfăşurată
de comisia de disciplină, cu excepţia raportului privind propunerea
de sancţionare, au caracter confidenţial şi se
păstrează de secretarul acesteia, în situaţia în care
şedinţele comisiei de disciplină nu au avut caracter public.
(2)Rapoartele privind propunerea de sancţionare se publică de
către comisia de disciplină la sediul autorităţii sau
instituţiei publice în cadrul căreia aceasta îşi
desfăşoară activitatea, cu excepţia datelor cu caracter
personal, aşa cum sunt ele definite prin lege.
(la
data 15-Oct-2008 Art. 54 din capitolul V modificat de Art. I, punctul 5. din Hotarirea
1268/2008 )
(1)Preşedintele comisiei de
disciplină întocmeşte rapoarte de activitate semestriale cu privire
la activitatea comisiei de disciplină, pe care le înaintează
conducătorului autorităţii sau instituţiei publice.
(2)Formatul standard, termenele
şi modalitatea de transmitere a datelor se stabilesc prin ordin al
preşedintelui Agenţiei, care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea i.
(1)Conducătorii
autorităţilor şi instituţiilor publice, precum şi
conducătorii compartimentelor în care îşi desfăşoară
activitatea funcţionarul public a cărui faptă a fost
sesizată au obligaţia de a sprijini activitatea comisiei de
disciplină în vederea soluţionării cazului.
(2)Compartimentele de resurse umane
din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice sunt obligate
să transmită preşedintelui comisiei de disciplină toate
documentele solicitate ca fiind necesare în desfăşurarea
activităţilor potrivit atribuţiilor comisiilor de
disciplină.
În scopul realizării rolului
şi atribuţiilor care îi revin, Agenţia coordonează
metodologic, monitorizează, verifică şi controlează
aplicarea şi respectarea prevederilor prezentei hotărâri de
către autorităţile şi instituţiile publice.
În situaţia în care
regulamentul prevăzut la art. 26 nu este elaborat în termen de 60 de zile
de la data constituirii, în conformitate cu dispoziţiile prezentei
hotărâri, a comisiei de disciplină prevăzute la art. 8, acesta
se elaborează de către Agenţie şi se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Orice referire şi orice
trimitere în actele normative existente, la data intrării în vigoare a
prezentului act normativ, la Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2003,
cu modificările ulterioare, se vor considera referire la prezenta
hotărâre.
(1)Prezenta hotărâre intră
în vigoare la 60 de zile de la data publicării, cu excepţia art. 3-8,
care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2)La 60 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei
hotărâri, se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2003
privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplină
şi a comisiilor paritare din cadrul autorităţilor şi
instituţiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 757 din 29 octombrie 2003, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU Contrasemnează: Ministrul internelor şi
reformei administrative, Cristian David Preşedintele Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici, Jozsef Birtalan Ministrul economiei şi
finanţelor, Varujan Vosganian |
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 768
din data de 13 noiembrie 2007
Forma sintetică la
data 20-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.