HOTĂRÂRE nr.
1004 din 21 decembrie 2016 pentru aprobarea Normelor
referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea
materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor
lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi
a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe
piaţă lemn şi produse din lemn
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr.
995/2010
al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe
piaţă lemn şi produse din lemn, precum şi prevederile art.
68-72 din Legea nr. 46/2008
- Codul
silvic, republicată, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată, şi al art. 73 din Legea nr. 46/2008
- Codul
silvic, republicată, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Se aprobă Normele
referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea
materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor
lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi
a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe
piaţă lemn şi produse din lemn, denumite în continuare
norme, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
(1)Reglementările
subsecvente Hotărârii Guvernului nr. 470/2014
pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia
şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de
depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat
lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului
(UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe
piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi
completările ulterioare, care se aplică în continuare, în măsura
în care nu contravin prevederilor prezentei hotărâri, până la data
elaborării reglementărilor de punere în aplicare a prezentei hotărâri,
sunt:
a)Ordinul ministrului delegat pentru
ape, păduri şi piscicultură nr. 836/2014
pentru aprobarea condiţiilor şi a procedurii de emitere, suspendare
sau retragere a acordului de distribuire şi utilizare a formularelor
documentelor cu regim special, cu modificările şi completările
ulterioare;
b)Ordinul ministrului delegat pentru
ape, păduri şi piscicultură nr. 837/2014
pentru aprobarea Metodologiei
privind organizarea şi funcţionarea SUMAL, obligaţiile
utilizatorilor SUMAL, precum şi structura şi modalitatea de
transmitere a informaţiilor standardizate, cu modificările
şi completările ulterioare;
c)Ordinul ministrului mediului,
apelor şi pădurilor nr. 819/2015
pentru aprobarea Metodologiei
de exercitare a atribuţiilor de control prevăzute la art. 2 din
Hotărârea Guvernului nr. 668/2011
privind desemnarea autorităţii competente pentru aplicarea
Regulamentului (UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe
piaţă lemn şi produse din lemn.
(2)Avizele şi autorizaţiile
emise până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri
îşi menţin valabilitatea pentru întreaga perioadă pentru care au
fost emise.
(1)Prezenta hotărâre intră
în vigoare la 120 de zile de la data publicării.
(2)În scopul implementării
SUMAL, autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură poate realiza testarea acestuia pe o perioadă de 100 de
zile, de la data publicării prezentei hotărâri.
(3)În perioada prevăzută la
alin. (2), autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură poate face testări asupra implementării SUMAL, în
baza metodologiei aprobate prin ordin al conducătorului
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.
La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 470/2014
pentru aprobarea Normelor
referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea
materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor
lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi
a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe
piaţă lemn şi produse din lemn, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 426 din 10 iunie 2014, cu
modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU DACIAN JULIEN CIOLOŞ Contrasemnează: Ministrul mediului, apelor
şi pădurilor, Cristiana Paşca Palmer Viceprim-ministru, ministrul
dezvoltării regionale şi administraţiei publice, Vasile Dîncu Viceprim-ministru, ministrul
economiei, comerţului şi relaţiilor cu mediul de afaceri, Costin Grigore Borc Ministrul afacerilor interne, Ioan-Dragoş Tudorache Ministrul finanţelor
publice, Anca Dana Dragu Ministrul afacerilor externe, Lazăr Comănescu Ministrul comunicaţiilor
şi pentru societatea informaţională, Delia Popescu Ministrul transporturilor, Petru Sorin
Buşe |
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 1046
din data de 23 decembrie 2016
NORMĂ din 21 decembrie 2016
referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea
materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor
lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi
a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe
piaţă lemn şi produse din lemn
(1)Prezentele norme cuprind
reglementări referitoare la provenienţa, circulaţia şi
comercializarea materialelor lemnoase, a lemnului şi produselor din lemn,
la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al
instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi unele măsuri
de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe
piaţă lemn şi produse din lemn.
(2)Termenii şi expresiile
utilizate în prezentele norme sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(1)Pentru identificarea provenienţei
şi urmărirea trasabilităţii materialelor lemnoase recoltate
din păduri şi din vegetaţia forestieră de pe terenuri din
afara fondului forestier naţional şi pentru obţinerea de
informaţii statistice se utilizează Sistemul informaţional
integrat de urmărire a materialelor lemnoase, denumit în continuare SUMAL.
(2)Autoritatea publică centrală
care răspunde de silvicultură asigură realizarea, dezvoltarea
şi funcţionarea şi administrarea SUMAL.
(3)Pentru categoriile de utilizatori,
în cazul în care există deja conturi de utilizatori în SUMAL, se
acordă în continuare drepturile de acces.
Aplicaţiile SUMAL disponibile utilizatorilor
definiţi în prezentele norme sunt:
a)Aplicaţia SUMAL Amenajament;
c)Aplicaţia SUMAL Agent -
Registrul electronic;
d)Aplicaţia SUMAL
Wood-Tracking, având ca şi corespondent în limba română denumirea de Aplicaţia
SUMAL pentru urmărirea materialele lemnoase;
f)Aplicaţia SUMAL
IWood-Tracking, având ca şi corespondent în limba română denumirea de
Aplicaţia SUMAL pentru verificarea materialele lemnoase;
g)Aplicaţia SUMAL
Contravenţii;
j)Aplicaţia SUMAL Inspectorul
Pădurii;
k)Interfaţa Grafică SUMAL
- portal web.
(1)Utilizarea SUMAL Amenajament este
obligatorie pentru unităţile specializate atestate pentru
lucrări de amenajare a pădurilor, în vederea prelucrării
informaţiilor necesare elaborării amenajamentelor silvice şi a
creării bazei de date specifice.
(2)Utilizarea SUMAL
Ocol este obligatorie pentru:
a)administratorii de
păduri/ocoalele silvice/structurile de administrare de rang
superior/bazele experimentale;
b)autoritatea publică
centrală care răspunde de silvicultură/structurile teritoriale
de specialitate ale autorităţii publice centrale care răspunde
de silvicultură.
(3)Utilizarea SUMAL
Agent - Registrul electronic este obligatorie pentru:
a)operatorii economici care
depozitează, prelucrează, sortează, comercializează
materiale lemnoase;
b)operatorii economici
deţinători de depozite şi depozite temporare;
c)administraţia pieţelor,
târgurilor, oboarelor, a burselor de mărfuri;
d)operatorii economici care
obţin, deţin, transportă şi comercializează lemn
şi produse din lemn, altele decât materialele lemnoase;
e)ocoalele silvice care
depozitează, prelucrează, sortează, comercializează
materiale lemnoase;
f)ocoalele silvice care deţin
depozite temporare.
(4)Utilizarea SUMAL
Wood-Tracking este obligatorie pentru:
a)operatorii economici, care
cumpără masă lemnoasă pe picior, în vederea expedierii
materialelor lemnoase de la locul de recoltare;
b)operatorii economici care emit
avize de însoţire pentru materialele lemnoase expediate din depozite;
c)operatorii economici care emit
avize de însoţire pentru materialele lemnoase expediate din depozite
temporare;
d)administraţia pieţelor,
târgurilor, oboarelor, a burselor de mărfuri şi altele asemenea
autorizate, numai pentru materialele lemnoase comercializate în incinta
acestora şi pentru cele rămase necomercializate în incintă
şi care urmează a fi transportate spre o altă destinaţie;
e)administratorii de fond
forestier/ocoalele silvice/structurile de rang superior;
f)transportatorii de materiale
lemnoase;
g)importatorii/exportatorii de
materiale lemnoasă.
(5)Utilizarea SUMAL
Acord este obligatorie pentru:
a)structurile teritoriale ale
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură;
b)Compania Naţională
"Imprimeria Naţională" - S.A. şi distribuitorii
autorizaţi ai acesteia.
(6)Utilizarea SUMAL
IWood-Tracking este obligatorie pentru:
a)unităţile centrale
şi teritoriale ale entităţilor cu atribuţii de control în
domeniul silvic în funcţie de competenţele stabilite în Legea nr. 171/2010
privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu
modificările şi completările ulterioare; populaţia are
drept de vizualizare a unor informaţii folosind versiunea Inspectorul
Pădurii;
(7)Utilizarea SUMAL
Contravenţii este obligatorie pentru:
a)unităţile centrale
şi teritoriale ale entităţilor cu atribuţii de control în
domeniul silvic în funcţie de competenţele stabilite de lege;
b)organizatorii licitaţiilor/negocierilor
de masă lemnoasă.
(8)Utilizarea SUMAL Admin este
obligatorie pentru autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură şi structurile teritoriale din subordinea acesteia,
pentru crearea grupurilor de utilizatori, acordarea drepturilor de acces
diferenţiat şi a rolurilor pentru utilizatori, precum şi pentru
modificarea datelor introduse eronat în aplicaţiile SUMAL.
(9)Aplicaţia SUMAL Inspectorul
Pădurii este destinată populaţiei.
(10)Aplicaţiile SUMAL se pun la
dispoziţie în mod gratuit utilizatorilor prevăzuţi la alin.
(1)-(9) de către autoritatea publică centrală care răspunde
de silvicultură.
(11)Interfaţa Grafică SUMAL
- portal web - este folosită de toţi utilizatorii SUMAL; pentru a
vizualiza date spaţiale. Interfaţa Grafică SUMAL - portal web -
va furniza şi populaţiei acele informaţii care nu au caracter
confidenţial printr-o interfaţă numită
inspectorulpadurii.ro.
(12)Utilizatorii prevăzuţi
la alin. (1), alin. (2) lit. a), alin. (3) şi alin. (4) sunt denumiţi
în continuare profesionişti.
(13)SUMAL Rapoarte este utilizată
pentru centralizarea şi analiza datelor existente în baza de date.
(1)Aplicaţia
SUMAL Amenajament prevăzută la art. 3 lit. a) este utilizată
pentru:
a)culegerea şi prelucrarea
informatică a informaţiilor necesare elaborării amenajamentelor
silvice;
b)introducerea proceselor-verbale
ale conferinţelor I şi II pentru amenajarea pădurilor, a
procesului-verbal de recepţie, a avizului Comisiei tehnice pentru
silvicultură şi a ordinului de aprobare;
c)introducerea bazei de date finale
pentru suprafeţele amenajate şi a hărţilor aferente în
format GIS.
(2)Aplicaţia
SUMAL Ocol prevăzută la art. 3 lit. b) este utilizată pentru:
a)introducerea fişelor de
proprietate pentru suprafeţele din fond forestier naţional,
administrate sau pentru care se asigură serviciile silvice pe bază de
contract;
b)introducerea datelor referitoare
la terenurile din afara fondului forestier naţional, acoperite cu
vegetaţie forestieră;
c)introducerea şi actualizarea
listelor cu partenerii persoane fizice şi juridice;
d)declararea dispozitivelor de
marcat aflate în dotare;
e)emiterea delegaţiilor de
marcare;
f)generarea carnetelor de
inventariere şi a fişelor de evidenţă a
înălţimilor măsurate;
g)generarea rapoartelor de utilizare
a dispozitivelor de marcat;
h)calculul şi generarea actelor
de punere în valoare (APV);
k)modificarea/anularea/casarea APV;
l)emiterea/prelungirea/suspendarea/modificarea
şi retragerea autorizaţiilor de exploatare;
m)generarea autorizaţiei de
exploatare;
n)generarea formularului
procesului-verbal de predare spre exploatare;
o)înregistrarea proceselor-verbale
de controlul al exploatării cu evidenţierea prejudiciilor constatate;
p)înregistrarea proceselor-verbale
de constatare a situaţiilor de forţă majoră;
q)înregistrarea actelor de
constatare încheiate la expirarea termenelor din autorizaţia de
exploatare;
r)generarea proceselor-verbale de
reprimire parţiale/finale cu evidenţierea stocurilor;
s)înregistrarea proceselor-verbale
de confiscare a materialelor lemnoase;
t)personalizarea aplicaţiei
SUMAL;
u)generarea de rapoarte la nivel de
ocol silvic/administrator de păduri sau structurile de rang superior.
(3)Aplicaţia
SUMAL Agent - Registrul electronic prevăzută la art. 3 lit. c) este
utilizată pentru: înregistrarea intrărilor, recepţia
cantitativă şi dimensională a materialelor lemnoase, intrate în depozite/depozite
temporare;
a)generarea proceselor-verbale de
sortare a materialelor lemnoase depozitate prin înregistrarea
cantităţilor şi sortimentelor supuse sortării şi a
cantităţilor şi sortimentelor rezultate;
b)generarea proceselor-verbale de
debitare a materialelor lemnoase prin înregistrarea cantităţilor
şi sortimentelor supuse debitării şi a cantităţilor
şi sortimentelor rezultate;
c)generarea proceselor-verbale de
transformare a materialelor lemnoase prin înregistrarea cantităţilor
şi sortimentelor supuse transformării şi a
cantităţilor şi sortimentelor rezultate;
d)generarea proceselor-verbale de
consum prin înregistrarea cantităţilor şi sortimentelor supuse
consumului intern;
e)înregistrarea ieşirilor de
materiale lemnoase din depozite;
f)înregistrarea ieşirilor de
lemn şi produse din lemn, care nu fac parte din categoria materialelor
lemnoase, rezultate în urma procesării, conform art. 14 alin (1);
g)generarea de rapoarte de
producţie.
(4)Aplicaţia
SUMAL Wood-Tracking prevăzută la art. 3 lit. d) este utilizată
pentru:
a)înregistrarea şi confirmarea
provenienţei materialelor lemnoase transportate;
b)înregistrarea avizului de
însoţire;
c)înregistrarea destinatarului;
d)înregistrarea locului de
descărcare;
e)înregistrarea datelor de
identificare ale mijlocului de transport;
f)înregistrarea volumelor
transportate pe specii şi sortimente în cazul cubajului tehnic;
g)completarea specificaţiei în
cazul stabilirii volumului prin inventarierea piesă cu piesă;
h)generarea codului unic online sau
a codului offline după caz;
i)înregistrarea momentului începerii
transportului, a timpului în care se efectuează transportul şi a
momentului finalizării transportului;
j)înregistrarea traseului parcurs de
mijlocul de transport de la locul începerii transportului materialelor lemnoase
până la locul de descărcare;
k)confirmarea descărcării
materialului lemnos;
l)generarea avizului de
însoţire a materialelor lemnoase în format PDF.
(5)Aplicaţia
SUMAL Acord prevăzută la art. 3 lit. e) este utilizată pentru:
a)emiterea/suspendarea/acordurilor
de distribuire şi utilizare a documentelor cu regim special;
b)generarea seriei şi
numărului pentru registrele electronice;
c)înregistrarea documentelor cu
regim special eliberate profesioniştilor.
(6)Aplicaţia
SUMAL IWood-Tracking prevăzută la art. 3 lit. f) este utilizată
pentru:
a)verificarea datelor culese din
teren la întocmirea amenajamentelor;
c)verificarea parchetelor de
exploatare;
d)verificarea transporturilor de
materiale lemnoase;
e)verificarea datelor de interes
public referitoare la provenienţa materialelor lemnoase
recoltate/transportate;
f)introducerea datelor disponibile
din DVI, respectiv: nume destinatar, număr EORI, numărul
declaraţiei vamale - MRN -, elementele referitoare la materialele
lemnoase, respectiv specia şi volumul.
(7)Aplicaţia
SUMAL Contravenţii - prevăzută la art. 3 lit. g) este
utilizată pentru:
a)înregistrarea proceselor-verbale
de constatare a contravenţiilor silvice, respectiv a actelor de constatare
a faptelor care constituie infracţiuni silvice;
b)modul de soluţionare a
proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor silvice, respectiv a
actelor de constatare a faptelor care constituie infracţiuni silvice;
c)generarea de rapoarte referitoare
la contravenţiile silvice/infracţiunile silvice înregistrate în
sistem;
d)generarea de rapoarte referitoare
la punctele de penalizare.
(8)Aplicaţia
SUMAL Rapoarte prevăzută la art. 3 lit. h) este utilizată
pentru:
a)generarea de rapoarte privind
aplicarea amenajamentelor;
b)generarea de rapoarte privind
exploatarea masei lemnoase;
c)generarea de rapoarte privind
transportul materialelor lemnoase;
d)generarea de rapoarte privind
materialele lemnoase şi produsele rezultate din prelucrarea acestora;
e)generarea de rapoarte privind
importurile şi exporturile de materiale lemnoase.
(9)Aplicaţia SUMAL Admin
prevăzută la art. 3 lit. i) este utilizată pentru crearea grupurilor
de utilizatori, acordarea drepturilor de acces diferenţiat şi a
rolurilor pentru utilizatori, precum şi pentru modificarea datelor
introduse eronat în sistemul SUMAL.
(10)Aplicaţia SUMAL Inspectorul
Pădurii prevăzută la art. 3 lit. j) este utilizată pentru
verificarea datelor fără caracter confidenţial, de către
populaţie, referitoare la exploatările forestiere şi
transporturile de materiale lemnoase.
(11)Interfaţa Grafică SUMAL
- portal web - la art. 3 lit. k) este folosită pentru vizualizarea datelor
spaţiale, inclusiv, dar fără a se limita la amenajamente
silvice, puncte de încărcare materiale lemnoase, APV-uri, puncte de
descărcare materiale lemnoase, procesări satelitare şi pentru a
genera alerte, în cazul în care detectează exploatări forestiere
neînregistrate în sistem. Interfaţa Grafică SUMAL are o
componentă numită inspectorulpadurii.ro, care furnizează
populaţiei informaţii care nu au caracter confidenţial.
(12)Metodologia privind organizarea
şi funcţionarea aplicaţiilor SUMAL, obligaţiile
utilizatorilor SUMAL, precum şi structura şi modalitatea de
transmitere a informaţiilor standardizate se aprobă prin ordin al
conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde
de silvicultură.
(13)Aplicaţia SUMAL permite
interconectarea cu alte programe terţe utilizate de profesionişti în
vederea realizării schimbului de date automat.
Prevederile sistemului "due diligence" nu
se aplică arborilor şi arbuştilor ornamentali, pomilor de
Crăciun, răchitei şi puieţilor forestieri.
(1)Provenienţa
materialelor lemnoase, aşa cum este definită la pct. 38 din anexa la
Legea nr. 46/2008
- Codul
silvic, republicată, cu modificările ulterioare, se
atestă prin următoarele tipuri de documente, după caz:
a)pentru parchetele autorizate
şi predate spre exploatare, constituite în fondul forestier naţional
sau în vegetaţia forestieră de pe terenuri din afara acestuia:
"APV";
b)pentru depozite/depozite
temporare, centre de sortare şi prelucrare a materialelor lemnoase: Sumal
Agent - Registrul electronic identificat prin indicativul depozitului generat
de SUMAL;
c)pentru pieţe, târguri,
oboare, autorizate pentru comercializarea materialelor lemnoase: Sumal Agent -
Registrul electronic identificat prin indicativul depozitului generat de SUMAL;
d)pentru statele membre UE:
documente intracomunitare, respectiv documentele specifice ţării de
unde au fost obţinute materialele lemnoase;
e)pentru state non-UE: avizul de
însoţire emis de către deţinătorul materialelor lemnoase,
în baza declaraţiei vamale de import, denumită în continuare DVI,
şi, după caz, a licenţei FLEGT, cu condiţia ca emiterea
şi tipărirea să se facă de la locul acordării
liberului de vamă;
f)pentru materiale lemnoase care se
transbordează şi pentru cele care se achiziţionează: avizul
de însoţire;
g)pentru materialele lemnoase
confiscate: procesul-verbal de confiscare/hotărârea
judecătorească definitivă, înregistrate în SUMAL.
(2)APV-ul
atestă provenienţa materialelor lemnoase obţinute în timpul
exploatării parchetelor din:
a)masa lemnoasă pe picior
inventariată şi/sau marcată, autorizată şi
predată spre exploatare cu autorizaţie de exploatare cu număr
unic generat de SUMAL;
b)masa lemnoasă rezultată
din arborii prejudiciaţi în urma executării lucrărilor de
exploatare care se execută pentru masa lemnoasă prevăzută
la lit. i) al căror volum se adaugă la volumul iniţial al APV.
(3)APV atestă provenienţa
şi în cazul materialelor lemnoase rămase în platforma primară la
reprimirea parchetului de exploatare,în situaţia în care în actul de
reprimire este menţionat acest lucru. În acest caz APV-ul îşi
menţine calitatea de document care atestă provenienţa
legală pentru o perioadă de până la 60 de zile după data
reprimirii. În situaţia producerii de calamităţi naturale,
constatate cu documente - procese-verbale de începere/încetare a factorului
limitativ, care nu permit transportul materialelor lemnoase aflate în platforma
primară după data reprimirii, valabilitatea de 60 de zile a APV-ului
ca document care atestă provenienţa legală se prelungeşte
cu perioada echivalentă acţiunii factorului limitativ.
(4)Ocoalele silvice sunt obligate
să îşi amenajeze spaţii de depozitare pentru preluarea în
custodie a materialelor lemnoase confiscate sau reţinute în vederea
confiscării.
(1)În timpul
transportului materialelor lemnoase, documentul care dovedeşte
provenienţa acestora şi care trebuie să însoţească
transportul este avizul de însoţire, pentru care emitenţii au
obligativitatea transmiterii informaţiilor standardizate în SUMAL, şi
anume:
(2)Avizul de însoţire primar
este documentul de însoţire a materialelor lemnoase expediate de la locul
de recoltare. Modelul acestuia este prevăzut în anexa nr. 2.
(3)Avizul de
însoţire secundar este documentul de însoţire pentru materiale
lemnoase expediate din alte locaţii decât locul de recoltare, fiind
diferenţiate după cum urmează:
a)pentru materiale lemnoase altele
decât cherestelele; modelul acestuia este prevăzut în anexa nr. 3;
b)pentru cherestele; modelul
acestuia este prevăzut în anexa nr. 4.
(4)Avizele de însoţire a
materialelor lemnoase se emit în 3 exemplare: exemplarul 1 însoţeşte
materialele lemnoase în timpul transportului şi rămâne la beneficiar,
exemplarul 2 rămâne la contabilitatea în care este deschisă gestiunea,
care poate fi proprie sau diferită de cea a emitentului, după caz,
iar exemplarul 3 rămâne la emitent; în cazul exportului la biroul vamal se
depune o copie a avizului de însoţire a materialelor lemnoase.
(5)Nu se emit avize
de însoţire şi nu există obligaţia transmiterii
informaţiilor standardizate în SUMAL pentru:
a)materialele lemnoase
comercializate al căror volum/mijloc de transport este de până la 0,1
mc;
b)materialele lemnoase importate,
care până la locul de destinaţie circulă sub supraveghere
vamală, până la punerea în liberă circulaţie, pentru care
documentul echivalent avizului de însoţire este declaraţia
vamală de tranzit;
c)materialele lemnoase care fac
obiectul regimului de export şi circulă de la biroul vamal de export
sub supraveghere vamală până la biroul vamal de ieşire de pe
teritoriul vamal al UE, iar declaraţia vamală de export este
echivalentul avizului de însoţire; pentru materialele lemnoase care
circulă până la locul efectuării formalităţilor vamale
de export rămân obligatorii emiterea avizelor de însoţire şi
raportarea acestora în SUMAL;
d)materialele lemnoase provenite din
statele membre ale Uniunii Europene însoţite de documente intracomunitare;
e)materialele lemnoase aflate în
timpul transportului, pentru care s-a luat măsura confiscării;
acestea sunt transportate sub autoritatea agentului constatator, de la locul
luării măsurii până la spaţiul de depozitare indicat de
acesta, în vederea inventarierii materialelor lemnoase confiscate.
(1)Emitenţii avizelor de
însoţire prevăzute la art. 8 alin. (2) sunt ocoalele silvice şi
operatorii economici care exploatează în condiţiile legii masă
lemnoasă cumpărată pe bază de contract de
vânzare-cumpărare, inclusiv din vegetaţia forestieră de pe
terenuri din afara fondului forestier naţional, după caz.
(2)Ocoalele silvice
emit avize de însoţire prevăzute la alin. (1) pentru:
a)materialele lemnoase rezultate în
condiţiile legii, din exploatarea în regie proprie de către acestea
sau prin prestatori de servicii de exploatare şi care se expediază de
la locul recoltării situat în fondul forestier pe care îl
administrează;
b)materialele lemnoase rezultate din
exploatarea în condiţiile legii, care se expediază de la locul de
recoltare situat în fondul forestier proprietate privată a persoanelor
fizice, juridice sau proprietate publică a unităţilor
administrativ-teritoriale, pe care îl administrează sau pentru care
asigură servicii silvice pe bază de contracte;
c)materialele lemnoase rezultate din
exploatarea în condiţiile legii, a masei lemnoase provenite din
vegetaţie forestieră situată pe terenuri din afara fondului
forestier naţional, care se expediază de la locul de recoltare,
situat în teritoriul de competenţă.
(3)Emitenţii
avizelor de însoţire prevăzute la art. 8 alin. (3) sunt, după
caz:
b)administraţiile
pieţelor, târgurilor, oboarelor, a burselor de mărfuri, numai pentru
materialele lemnoase comercializate în incinta acestora şi pentru cele
rămase necomercializate în incintă şi care urmează a fi
transportate spre o altă destinaţie;
c)operatorii economici care
depozitează/prelucrează/sortează şi/sau
comercializează, în condiţiile legii, materiale lemnoase pe care le
expediază din depozite;
d)operatorii economici, pentru
materialele lemnoase importate, de la locul acordării liberului de
vamă;
e)operatorii economici proprietari
ai materialelor lemnoase transbordate, dacă nu au solicitat unui ocol
silvic să emită aviz de însoţire secundar pentru materialele
lemnoase respective, cu încadrarea în perioada de valabilitate a avizului de
însoţire iniţial al materialelor lemnoase transbordate.
(4)Ocoalele silvice
emit avize de însoţire prevăzute la alin. (3) pentru:
a)materialele lemnoase care
urmează a fi transportate, de la locul de depozitare, la solicitarea
scrisă a persoanelor fizice, instituţiilor publice,
instituţiilor de cult, dacă fac dovada deţinerii cu documente
legale a acestora, cu precizarea punctului de descărcare;
b)materialele lemnoase confiscate
care se expediază de la spaţiul de depozitare;
c)materialele lemnoase transbordate,
la solicitarea conducătorului auto sau a proprietarului materialelor
lemnoase;
d)materialele lemnoase
refuzate/nerecepţionate de către destinatarul acestora, la
solicitarea conducătorului mijlocului de transport sau a proprietarului
acestora.
(5)Emitenţii prevăzuţi
la alin. (1) şi (3) răspund, potrivit legii, de întocmirea
corespunzătoare a avizelor de însoţire şi de exactitatea datelor
înscrise.
(1)La momentul începerii
transportului materialelor lemnoase, emitentul avizului de însoţire este
obligat să introducă în aplicaţia SUMAL informaţiile
standardizate prevăzute de aceasta, iar după obţinerea codului
online sau offline, după caz, este obligatorie înscrierea acestuia pe avizul
de însoţire.
(2)Emitentul avizului de
însoţire este obligat să încarce, după caz, online sau offline,
informaţiile standardizate în aplicaţia SUMAL la momentul începerii
transportului materialelor lemnoase de la locul de recoltare, folosind
dispozitivul aflat în dotarea transportatorului, dacă volumul materialelor
lemnoase care se transportă este de cel puţin 1 mc.
(3)După recepţionarea
informaţiilor standardizate prevăzute la alin. (1) şi (2),
transmise în format corect şi complet, SUMAL generează un cod offline
sau online, după caz, precum şi data, ora şi minutul, pentru
care există obligaţia înscrierii în avizul de însoţire.
(4)După obţinerea
informaţiilor prevăzute la alin. (1) şi înscrierea lor în avizul
de însoţire, emitentul avizului semnează avizul de însoţire
pentru înscriere împreună cu conducătorul mijlocului de transport.
(5)Emitentul
avizului de însoţire nu este obligat să introducă în sistem
informaţiile standardizate la momentul începerii transportului de la locul
de recoltare, dacă materialele lemnoase care se transportă
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)volumul pentru care se
întocmeşte avizul este de până la 3 mc;
b)sunt transportate cu atelaje de la
locul de recoltare;
c)destinatarul acestora este o
persoană fizică/juridică care nu are calitatea de profesionist;
d)locul de descărcare este
domiciliul/sediul destinatarului.
(6)În cazul prevăzut la alin (5),
la momentul emiterii avizelor de însoţire primare, emitentul acestora nu
are obligaţia înscrierii codului unic, a datei, orei şi minutului,
existând doar obligaţia înscrierii datei şi orei plecării
transportului, precum şi a datei, orei şi minutului până la care
este valabil avizul.
(7)În cazul prevăzut la alin.
(5) emitentul acestor avize de însoţire a materialelor lemnoase are
obligaţia ca, în termen de maximum 7 zile de la data şi ora
plecării transportului, să obţină codul unic de pe
dispozitivul din dotarea sa, pentru fiecare aviz emis şi să îl
înscrie pe exemplarul 2 şi 3 al avizelor de însoţire.
(8)În cazul transportului
materialelor lemnoase cu un volum cuprins între 0,1 mc şi 1 mc,
informaţiile standardizate se transmit în SUMAL de pe dispozitivul aflat
în dotarea emitentului, acesta având obligaţia de a înscrie în avizul de
însoţire codul offline/online, precum şi data, ora şi minutul,
generate de aplicaţie/SUMAL, fără a exista obligaţia ca
dispozitivul emitentului să însoţească transportul.
(9)Materialele lemnoase expediate cu
încălcarea dispoziţiilor alin. (2)-(8) nu au provenienţă
legală, dacă pentru avizele de însoţire emise nu au fost
obţinute codurile offline/online în condiţiile reglementate.
(10)În cazul în care
transportul a început în baza unui cod offline, la momentul intrării
mijlocului de transport care transportă materialele lemnoase într-o
zonă accesibilă GSM, SUMAL generează codul online, precum
şi data, ora şi minutul obţinerii, pe care conducătorul
mijlocului de transport are obligaţia să le înscrie în avizul de însoţire.
(11)În cazul în care
SUMAL nu generează codul online din cauza introducerii eronate a
informaţiilor standardizate referitoare la nr. APV sau nr. aviz de
însoţire, conducătorul mijlocului de transport are obligaţia de
a opri transportul, iar emitentul are obligaţia de a corecta datele
introduse în vederea obţinerii codului online şi a continuării
transportului, în baza procedurilor stabilite prin ordinul conducătorului
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură
prevăzut la art. 5 alin. (2).
(12)În cazul în care
SUMAL nu generează codul unic din cauza informaţiilor standardizate
referitoare la specie şi volum, conducătorul mijlocului de transport
are obligaţia de a opri transportul şi de a anunţa telefonic
structura teritorială de specialitate a autorităţii publice
centrale care răspunde de silvicultură despre situaţia creată,
iar structura teritorială de specialitate realizează control şi,
după caz, aplică măsurile legale.
(13)La finalizarea
transportului, destinatarul utilizator de SUMAL Agent - Registru electronic are
obligaţia, în perioada de valabilitate a avizului, de a verifica
veridicitatea codului unic, data, ora şi minutul, prin interogarea
aplicaţiei SUMAL la locul de descărcare, precum şi
corectitudinea datelor înscrise în avizul de însoţire, înainte de
descărcarea efectivă a transportului. Interogarea are rolul de luare
în evidenţă a cantităţilor avizate. Operatorul economic
destinatar al materialelor lemnoase are obligaţia ca în termen de 48 de
ore să valideze în aplicaţie volumul recepţionat.
(14)Dacă se
constată diferenţe faţă de toleranţele admise între
volumul avizat şi volumul recepţionat, destinatarul materialelor
lemnoase are obligaţia notificării structurii teritoriale a
autorităţii publice care răspunde de silvicultură despre
acest lucru, în termen de maximum 24 de ore de la constatare.
(15)Pentru
situaţiile prevăzute la alin. (14), procedurile cu privire la
stabilirea obligaţiilor şi responsabilităţilor
destinatarului şi expeditorului materialelor lemnoase se stabilesc prin
ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care
răspunde de silvicultură.
(16)În cazul în care
destinatarul nu este utilizator SUMAL transportatorul are obligaţia de a
confirma finalizarea transportului materialului lemnos în aplicaţie, la
locul de descărcare, după cum urmează:
a)online, dacă locul de
descărcare este situat într-o zonă cu accesibilitate GSM;
b)offline, dacă locul de
descărcare este situat într-o zonă fără accesibilitate GSM;
în acest caz conducătorul mijlocului de transport are obligaţia de a
păstra aplicaţia activată şi după finalizarea
transportului până la intrarea într-o zonă cu semnal GSM.
(17)Pentru
continuarea transportului materialelor lemnoase care au fost expediate de la
locul recoltării, transbordate sau pentru continuarea transportului în
cazul imobilizării mijlocului de transport pentru cauze de forţă
majoră, dintr-o zonă fără accesibilitate GSM, sunt
obligatorii obţinerea codului unic, precum şi a datei, orei şi
minutului de pe dispozitivul transportatorului şi înscrierea lor în avizul
de însoţire care însoţeşte transportul, pentru
cantităţile care se transbordează sau sunt imobilizate, prin deplasarea
în zonă cu semnal GSM.
(18)Este obligatorie
înscrierea de către transportatori sau profesionişti, după caz,
în avizele de însoţire a codului online, precum şi a datei, orei
şi minutului într-un termen de maximum 12 ore de la ora la care a fost
emis codul offline.
(19)În situaţia
în care transportul se realizează de la locul de achiziţie/depozitare/custodie/acordare
a liberului de vamă, emitentul avizului de însoţire secundar are
obligaţia utilizării aplicaţiei în vederea transmiterii online
în SUMAL a informaţiilor standardizate şi înscrierii în avizul de
însoţire a codului unic, precum şi a datei, orei şi minutului,
generate de SUMAL, de pe dispozitivul aflat în dotarea sa.
(20)Pentru
continuarea transportului materialelor lemnoase transbordate care au fost
expediate de la locul de achiziţie/depozitare/custodie/acordării
liberului de vamă sau pentru continuarea transportului în cazul
imobilizării mijlocului de transport, sunt obligatorii obţinerea
codului unic de pe dispozitivul aflat în dotarea emitentului, precum şi a
datei, orei şi minutului şi înscrierea lor în avizul de însoţire
secundar care însoţeşte transportul, pentru cantităţile
care se transbordează sau sunt imobilizate.
(21)În cazul
primirii, provenienţa materialelor lemnoase este asigurată dacă
sunt însoţite de avizul de însoţire primar/secundar valabil, pentru
care au fost introduse informaţiile standardizate, şi este generat de
SUMAL codul online sau de documentele comunitare pentru materialele lemnoase
provenite din statele membre ale Comunităţii Europene.
(22)În cazul
depozitării/deţinerii/prelucrării, materialele lemnoase sunt
considerate că au provenienţa dacă au fost primite cu documente
care dovedesc provenienţa în condiţiile prezentelor norme.
(23)Dispozitivul
însoţeşte în mod obligatoriu mijlocul de transport, conducătorul
mijlocului de transport având obligaţia de a asigura conexiunea de date
mobile activă şi receptorul GPS pornit pe toată perioada
transportului până la destinaţie. Pe toată perioada
transportului se interzice închiderea sau dezinstalarea aplicaţiei SUMAL,
respectiv realizarea de transporturi multiple cu acelaşi cod unic.
(24)În situaţia
în care dispozitivul care însoţeşte mijlocul de transport devine
nefuncţional, conducătorul mijlocului de transport are obligaţia
de a opri transportul şi de a contacta deţinătorul mijlocului de
transport care asigură înlocuirea dispozitivului nefuncţional cu un
dispozitiv funcţional, care să însoţească transportul
până la destinaţie.
(1)Materialele
lemnoase nu au provenienţă în următoarele cazuri:
a)dacă la
expedierea/transportul/primirea acestora nu sunt însoţite de aviz de
însoţire valabil, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art.
8 alin. (5);
b)dacă la
expedierea/transportul/primirea acestora sunt însoţite de aviz de
însoţire valabil, dar fără să fi fost generat, după
caz, codul offline şi/sau online prin aplicaţia SUMAL, conform
prevederilor prezentelor norme, cu excepţia situaţiilor
prevăzute la art. 10 alin. (5);
c)dacă la
expedierea/transportul/primirea acestora sunt însoţite de aviz de
însoţire în care informaţiile înscrise referitoare la specie,
sortiment, număr piese, volum, cu luarea în considerare a
toleranţelor admise, aşa cum sunt prevăzute la art. 14 alin. (5)
şi (6), nu corespund cu cele ale materialelor lemnoase pentru care a fost
emis avizul;
e)dacă sunt provenite din
statele membre ale UE şi profesionistul nu a realizat înregistrarea în
INTRASTAT în termenul prevăzut de reglementările în vigoare; în acest
caz, materialele lemnoase pot fi puse în circulaţie şi înainte de
înregistrarea în INTRASTAT, dar sunt fără provenienţă dacă
înregistrarea nu este făcută în termenul legal.
(2)Pentru a stabili provenienţa
materialelor lemnoase pentru care agentul constatator nu poate identifica
proprietarul, acesta are obligaţia să parcurgă procedurile
legale în vederea stabilirii proprietarului de drept al acestora; pentru
materialele lemnoase care nu sunt revendicate de către proprietar în
termenul prevăzut de lege sunt aplicabile prevederile art. 36 alin. (1)
din Legea nr. 171/2010
privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3)Pentru însoţirea
transportului materialelor lemnoase prevăzute la alin. (2) până la
locul de predare în custodie în vederea valorificării, ocoalele silvice
care asigură preluarea în custodie a materialelor lemnoase abandonate emit
avize de însoţire a materialelor lemnoase, conform prevederilor
prezentelor norme.
(1)Nu sunt materiale
lemnoase, aşa cum sunt definite în anexa la Legea nr. 46/2008
- Codul
silvic, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, următoarele:
a)produsele din lemn sub formă
de aşchii sau particule, rumeguş, deşeuri şi resturi de
lemn, chiar aglomerate, brichete, pelete sau forme similare aferente codului 4401;
b)produsele din lemn lipit prin
îmbinare cap la cap cu o grosime de peste 6 mm sau lemn derulat aferente
codului 4407.
(2)Produsele din lemn prevăzute
la alin. (1) trebuie să fie însoţite pe perioada transportului de
avize de însoţire a mărfii, pe care se înscrie codul unic generat de
aplicaţia SUMAL Agent - Registrul electronic.
(1)Termenul de
valabilitate al avizelor de însoţire, în aplicarea reglementărilor în
vigoare, se stabileşte la începutul transportului cu mijloace de transport
auto, proporţional cu distanţa ce urmează a fi parcursă,
având în vedere timpul care se acordă pentru fiecare categorie de distanţe:
a)până la 8 ore de la data, ora
şi minutul plecării, pentru materialele lemnoase transportate pe o
distanţă de până la 50 km inclusiv;
b)de la 8 ore până la 12 ore de
la data, ora şi minutul plecării, pentru materialele lemnoase
transportate pe o distanţă de la 50,1 km până la 100 km inclusiv;
c)de la 13 ore până la 18 ore
de la data, ora şi minutul plecării, pentru materialele lemnoase
transportate pe o distanţă de la 100,1 km până la 200 km
inclusiv;
d)de la 19 până la 36 de ore de
la data, ora şi minutul plecării, pentru materialele lemnoase
transportate pe o distanţă de la 200,1 km până la 500 km
inclusiv;
e)de la 37 de ore până la 48 de
ore de la data, ora şi minutul plecării, pentru materialele lemnoase
transportate pe o distanţă de peste 500 km până la 1.000 km.
(2)Data, ora şi minutul
plecării transportului sunt considerate data, ora şi minutul
generării codului offline sau online, pentru care emitentul avizului are
obligaţia înscrierii în avizul de însoţire, iar pentru cazurile în
care nu există obligaţia generării codului online/offline, data,
ora şi minutul plecării transportului sunt data, ora şi minutul
eliberării documentului de transport.
(3)Se exceptează de la
prevederile alin. (1) avizele de însoţire la care termenele de
valabilitate sunt termenele legale de executare a contractului de transport
feroviar/naval, conform prevederilor legale; termenele de valabilitate
prevăzute la alin. (1) pot fi prelungite cu perioada de întrerupere a
transportului aferentă efectuării formalităţilor vamale,
reprezentantul biroului vamal având obligaţia ca la sosirea transportului
să verifice valabilitatea codului online înscris în avizul de
însoţire a materialelor lemnoase şi să consemneze pe acesta, prin
certificare cu nume, semnătură şi ştampilă, atât data
şi ora verificării valabilităţii codului unic online, cât
şi data şi ora acordării liberului de vamă.
(4)Avizele de însoţire se emit
pentru fiecare mijloc de transport în parte şi se transmit în SUMAL de
către emitent; în situaţia transbordării, care implică
încărcarea/descărcarea în/din mijloace de transport cu capacităţi
diferite decât cea a mijloacelor de transport în/din care se
transbordează, achiziţiei de la mai mulţi proprietari şi
transportului cu acelaşi mijloc de transport pentru mai mulţi
beneficiari, se vor emite avize de însoţire pentru fiecare beneficiar care
transportă cu acelaşi mijloc de transport, conform procedurilor care
se vor stabili prin ordin al ministrului de resort.
(5)Materialele lemnoase importate,
care sunt transportate succesiv cu mai multe mijloace de transport, trebuie
să fie însoţite de câte un aviz de însoţire pentru fiecare
mijloc de transport, emis în condiţiile prezentelor norme.
(6)Transportatorul are obligaţia
să se încadreze, în timpul transportului, în timpii aferenţi
distanţei parcurse de la începutul acestuia, cu încadrarea în fiecare
categorie de distanţă, conform alin. (1), cu luarea în considerare a
timpilor de oprire reglementaţi.
(1)Stabilirea
volumului materialelor lemnoase şi produselor din lemn se realizează,
după caz:
a)pentru lemnul rotund cu
coajă, cu diametrul la capătul subţire mai mare sau egal cu 20
cm, se determină volumul în mc pe specii pentru lemnul brut, cu două
zecimale, în baza măsurării la fiecare piesă a lungimii în metri
şi a diametrului la mijloc în centimetri;
b)pentru lemnul rotund cojit, cu
diametrul la capătul subţire mai mare sau egal cu 20 cm se
determină volumul în mc pe specii pentru lemnul net, cu două
zecimale, în baza măsurării la fiecare piesă a lungimii în metri
şi a diametrului la mijloc în centimetri;
c)pentru lemnul rotund, cu diametrul
la capătul subţire mai mic de 20 cm, dacă nu se aplică
metodele prevăzute la lit. a) sau lit. b), acesta se aşază în
figuri geometrice, iar volumul se determină în mc prin utilizarea
factorilor de cubaj stabiliţi pe grupe de specii;
d)pentru lemnul fasonat în steri:
lemn de foc, grămezi de crăci şi fascine, se determină
volumele exprimate în unităţi convenţionale şi echivalentul
în mc, cu două zecimale;
e)pentru cherestele volumul se
exprimă în mc şi se determină cu respectarea metodelor specifice
pentru cherestelele vrac şi pachetizat;
f)celelalte materiale lemnoase
şi produse din lemn se măsoară după metodele specifice, iar
volumul exprimat în unităţi convenţionale se echivalează în
mc.
(2)În cazul măsurării
lemnului rotund conform alin. (1) lit. a) şi b), emitentul avizului de
însoţire are obligaţia de a înscrie în aplicaţie sortimentul,
specia, diametrul la mijloc şi lungimea pieselor. Aplicaţia va genera
automat volumul şi numărul de piese pentru fiecare specie şi
sortiment. Emitentul va înscrie datele generate de aplicaţie în avizul de
însoţire.
(3)În cazul inventarierii lemnului
rotund, al cărui diametru la capătul subţire este mai mic de 20
cm, emitentul avizului de însoţire nu are obligaţia înscrierii în
aplicaţie a diametrului la mijloc şi a lungimii pentru fiecare
piesă. În acest caz emitentul are obligaţia înscrierii în
aplicaţie a sortimentului, a speciei şi a volumului aferent,
obţinut prin cubaj tehnic. Această metodă de cubaj este
permisă în cazul în care toate piesele aşezate în figuri geometrice,
supuse aceluiaşi transport, au diametrul la capătul subţire mai
mic de 20 cm.
(4)În cazul inventarierii lemnului rotund,
supus aceluiaşi transport, al cărui diametru la capătul
subţire se încadrează în ambele categorii, emitentul avizului de
însoţire are obligaţia de a înscrie în aplicaţie sortimentul,
specia, diametrul la mijloc şi lungimea tuturor pieselor, chiar dacă
sunt şi piese cu diametrul la capătul subţire mai mic de 20 cm.
(5)La calculul
volumului lemnului rotund inventariat în condiţiile alin. (1) lit. a)
şi b) se admit următoarele toleranţe:
a)+/-2% din volumul total în cazul
inventarierii unui număr de piese mai mare de 100 de bucăţi;
b)+/-3% din volumul total în cazul
inventarierii unui număr de piese cuprins între 50 şi 100 de
bucăţi;
c)+/-4% din volumul total în cazul
inventarierii unui număr de piese mai mic de 50 de bucăţi.
(6)La calculul volumului lemnului
aşezat în figuri geometrice în condiţiile alin. (3) se vor utiliza
factori de transformare pentru care se va preciza în avizul de însoţire
metoda prin care a fost determinată valoarea acestora. În aceste
situaţii toleranţa de măsurare admisă este de +/-2% din
volumul total.
(7)La evaluarea volumului de lemn pe
picior destinat valorificării se admit toleranţele aferente
fiecărei metode dendrometrice, prevăzute de reglementările în
vigoare.
(8)În vederea stabilirii
contragerilor, evaluarea volumului cherestelelor se face conform standardelor
în vigoare la data măsurării, aplicabile acestora, cu luarea în
considerare a umidităţii măsurate la momentul expedierii.
(1)Avizele de însoţire pentru
transportul materialelor lemnoase sunt documente cu regim special.
(2)Emitenţii
sunt obligaţi să emită avize de însoţire de la locul de
încărcare folosind una dintre următoarele opţiuni:
a)formulare tipărite, care se
prezintă în blocuri cu câte 150 de file, formate din 50 de seturi a câte 3
file fiecare, autocopiative, cu elementele de securizare aplicate pe exemplarul
1, care se tipăresc de către Compania Naţională
"Imprimeria Naţională" - S.A.;
b)formulare care se editează,
se generează obligatoriu online în format PDF de aplicaţia SUMAL
după introducerea informaţiilor standardizate şi se
printează în trei exemplare.
(3)Caracteristicile elementelor de
securizare prevăzute la alin. (2) lit. a) se stabilesc de autoritatea
publică centrală care răspunde de silvicultură, pe
bază de protocol cu Compania Naţională "Imprimeria Naţională"
- S.A.
(4)Avizele de însoţire a
materialelor lemnoase se tipăresc cu culoare neagră pe fond verde pe
primul exemplar, cu culoare neagră pe fond alb pe al doilea exemplar
şi cu culoare neagră pe fond roz pe al treilea exemplar.
(5)Formularele avizelor de
însoţire prevăzute la alin. (2) lit. a) se distribuie de către
Compania Naţională "Imprimeria Naţională" - S.A.,
în baza acordului de distribuire şi utilizare a documentelor cu regim
special, denumit în continuare acord, emis de structurile teritoriale ale
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură,
denumite în continuare emitenţi, prin aplicaţia SUMAL Acord.
(6)După tipărirea
formularului avizului de însoţire prevăzut la alin. (2) lit. b) în
trei exemplare, emitentul avizului de însoţire completează olograf
rubricile prevăzute în aviz pentru care nu există obligativitatea
transmiterii informaţiilor standardizate în sistem.
(7)Avizele prevăzute la alin.
(2) lit. b) se emit, de către persoane împuternicite prin act
administrativ de către profesionişti, în baza credenţialelor
atribuite cu rol de emitenţi, cu respectarea prezentelor norme.
(1)Acordul prevăzut la art. 15
alin. (5) se eliberează profesioniştilor îndreptăţiţi
care au sediul social/sediul filialei/sucursalei/punctului de lucru în
teritoriul de competenţă al emitentului, în baza unei solicitări
scrise.
(2)În cazul administratorilor
fondului forestier proprietate publică a statului, acordul se emite ocoalelor
silvice din structura Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva,
ocolului înfiinţat de Regia Autonomă "Administraţia
Patrimoniului Protocolului de Stat" şi bazelor experimentale din
cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură
"Marin Drăcea".
(3)Acordul este valabil dacă se
menţin condiţiile îndeplinite la data emiterii şi dacă nu
intervine suspendarea sau retragerea acestuia.
(4)Pe perioada de valabilitate a
acordului, profesioniştii îndreptăţiţi procură
documentele cu regim special de la distribuitorii autorizaţi ai Companiei
Naţionale "Imprimeria Naţională" - S.A., ori de câte
ori consideră necesar, în baza aceluiaşi acord.
(5)Utilizarea avizelor de
însoţire a materialelor lemnoase se face numai de către categoriile
de emitenţi prevăzuţi la art. 9, în baza Acordului şi numai
în perioada în care acesta nu este suspendat sau anulat.
(6)Formularele documentelor de
însoţire a materialelor lemnoase nu sunt transmisibile.
(7)Seria şi numărul unic al
Sumal Agent - Registrul electronic sunt atribuite de Aplicaţia Acord, în
momentul eliberării acordului. În momentul deschiderii de noi utilizatori
conform art. 4 alin. (3) sau al închiderii lor, pentru care sunt atribuite
serie şi număr pentru Sumal Agent - Registrul electronic
profesionistul solicită emitentului revizuirea acordului existent.
Emitentul, după caz, atribuie serii şi numere pentru noii utilizatori
sau anulează seriile şi numerele pentru utilizatorii declaraţi
închişi.
(8)Acordul încetează de drept în
cazul vânzării/fuziunii/dizolvării/lichidării utilizatorului,
respectiv al închiderii filialei, sucursalei sau punctului de lucru; emitentul
acordului ia măsura de blocare a accesului la aplicaţia SUMAL.
(9)Profesionistul are obligaţia
să comunice de îndată structurilor teritoriale ale
autorităţii publice care răspunde de silvicultură
schimbările survenite ca urmare a încetării contractului de
muncă al persoanei desemnate să emită avize de însoţire, în
vederea retragerii drepturilor de acces la toate aplicaţiile SUMAL.
Profesionistul este direct răspunzător de ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului alineat, precum şi de efectele neîndeplinirii
acestor obligaţii.
(10)Condiţiile
şi procedura de emitere, suspendare şi retragere a acordului de
distribuire şi utilizare a documentelor cu regim special se aprobă
prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care
răspunde de silvicultură în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei hotărâri.
Avizele de însoţire a
materialelor lemnoase sunt completate corespunzător dacă în rubricile
prevăzute de formular sunt înscrise următoarele:
a)rubrica nr. 1
"Expeditor": datele de identificare ale
proprietarului/deţinătorului legal al materialelor lemnoase;
b)rubrica nr. 2 "Punct de
încărcare": denumirea punctului de încărcare unde au fost
obţinute legal materialele lemnoase, pentru care SUMAL generează
coordonate GPS obligatoriu de la punctul de încărcare;
c)rubrica nr. 3
"Document de provenienţă":
(i)numărul unic APV generat
de SUMAL înscris în avizul de însoţire primar, dacă punctul de
încărcare este situat la locul de recoltare a masei lemnoase;
(ii)indicativul cu care a fost
înregistrat depozitul în SUMAL, înscris în avizul de însoţire secundar
dacă punctul de încărcare al materialelor lemnoase este situat
într-un depozit;
(iii)declaraţia vamală
de import sub forma "DVI nr. ...../data .........." înscrisă în
avizul de însoţire secundar dacă punctul de încărcare al
materialelor lemnoase provenite din import din state terţe este situat în
locul acordării liberului de vamă;
(iv)seria şi numărul
avizului de însoţire iniţial înscris în avizul de însoţire
secundar dacă materialele lemnoase sunt transbordate;
(v)seria şi numărul
avizului de însoţire care face dovada deţinerii materialelor lemnoase
înscris în avizul de însoţire secundar, în cazul expedierii acestora din
locuri în care sunt deţinute de persoane fizice/juridice;
(vi)numărul APV/seria şi
numărul avizului de însoţire primar care face dovada deţinerii
materialelor lemnoase la locul recoltării/depozitării înscris în
avizul de însoţire primar/secundar în cazul achiziţiei de la
persoanele fizice proprietare de păduri;
d)rubrica nr. 4 "Cod unic"
codul unic generat de SUMAL obţinut după introducerea şi
transmiterea informaţiilor standardizate;
e)rubrica nr. 5 "Data, ora
şi minutul generării codului unic de către SUMAL": data,
ora şi minutul la care a fost obţinut codul unic;
f)rubrica nr. 6
"Destinatar": datele de identificare ale persoanei juridice sau fizice
destinatare;
g)rubrica nr. 7 "Punct de
descărcare": denumirea profesionistului şi numărul unic al
SUMAL Agent - Registrul electronic sau denumirea şi adresa indicată
de persoanele fizice/juridice destinatare, în cazul în care acestea nu au
calitatea de profesionist;
h)rubrica nr. 8 "Transport întrerupt
din cauza": în cazul întreruperii transportului din motive obiective,
fără a fi necesară transbordarea. Conducătorul
auto/Proprietarul materialelor lemnoase se adresează în scris unui ocol
silvic sau unităţii de poliţie competente teritorial, anunţând
despre momentul iniţial al întreruperii, anunţ care se face în
interiorul termenului de valabilitate al avizului de însoţire. Ulterior,
reprezentantul împuternicit al ocolului silvic, în baza actului de constatare a
întreruperii transportului, operează în SUMAL perioada de prelungire a
valabilităţii şi o consemnează în rubrica
corespunzătoare a avizului de însoţire a transportului, prelungind
valabilitatea avizului de însoţire a materialelor lemnoase, certificând cu
nume, semnătură şi sigiliu;
i)rubrica nr. 9
"Specificaţia":
(i)specia sau grupa de specii,
sortimentul, volumul, număr de piese pentru lemnul rotund cu diametrul la
capătul subţire mai mare sau egal cu 20 cm exprimat în mc, în numere
cu două zecimale;
(ii)specia sau grupa de specii,
sortimentul, volumul pentru lemnul rotund cu diametrul la capătul
subţire mai mic de 20 cm, exprimat în mc, în numere cu două zecimale;
(iii)în cazul pomilor de
Crăciun, numărul de bucăţi şi volumul
convenţional al acestora, care este de 0,01 mc/bucată; la
constituirea APV-lui pentru pomii de Crăciun se va utiliza volumul
convenţional;
(iv)specia sau grupa de specii,
sortimentul, volumul, numărul de piese pentru lemnul rotund transportat în
condiţiile art. 14 alin. (4), exprimat în mc, în numere cu două
zecimale;
(v)pentru lemnul fasonat în steri,
lemnul de foc, crăci şi fascine se completează numai în rubrica
nr. 3 în care se înscriu cantităţile exprimate în unităţi
convenţionale şi echivalentul în mc, în numere cu două zecimale;
(vi)în situaţia în care
lemnul este cu coajă, volumul se evaluează pentru lemnul brut,
inclusiv coaja, prin măsurători, conform metodei de evaluare, şi
se înscrie în avizul de însoţire, iar în situaţia în care lemnul este
cojit, volumul se evaluează pentru lemnul net, fără coajă,
prin măsurători, conform metodei de evaluare, şi se înscrie în
avizul de însoţire;
(vii)în cazul avizelor de
însoţire secundare, pentru cherestelele transportate în vrac, se
completează cu denumirea sortimentului, pe specii sau grupe de specii,
numărul de bucăţi corespunzător fiecărui sortiment
şi volumul acestora exprimat în mc, în numere cu două zecimale;
(viii)în cazul avizelor de
însoţire secundare, pentru cherestelele transportate pachetizat, se
completează cu denumirea sortimentului, pe specii sau grupe de specii, cu
numărul de pachete şi volumul acestora, exprimat în mc, în numere cu
două zecimale;
(ix)pentru cherestele, în avizul
de însoţire, la rubrica "TOTAL" se înscrie obligatoriu volumul
determinat în baza dimensiunilor efective; operatorii economici şi
comercianţii pot înscrie şi volumul conform specificaţiilor din
contract sau specificaţiilor din standarde la rubrica "Alte
specificaţii";
(x)în situaţia în care
spaţiul destinat specificaţiei de la rubrica nr. 9 este insuficient,
respectiv numărul pieselor/bucăţilor/coletelor care trebuie
înscrise în avizul de însoţire depăşeşte numărul
rândurilor din aviz, emitentul întocmeşte o specificaţie-anexă
similară rubricii nr. 9, pe care se înscrie în mod obligatoriu
menţiunea "Specificaţie-anexă la avizul de însoţire,
seria ...... şi nr. .........", înscriindu-se seria avizului de
însoţire pe care îl completează anexa respectivă. Totodată,
pe avizul de însoţire se înscrie în mod obligatoriu menţiunea
"Continuare specificaţie în anexă", iar în rubrica nr. 9 se
cuprinde în mod obligatoriu întreaga cantitate încărcată pe mijlocul
de transport, incluzându-se şi cantitatea din specificaţia
anexată;
(xi)la importul materialelor
lemnoase din specii exotice se trece distinct specia/denumirea
ştiinţifică a speciei;
j)rubrica nr. 10 "Data şi
ora plecării transportului" se completează de către
emitentul avizului în urma generării de aplicaţie; în cazul emiterii
avizului dintr-o zonă fără acoperire GSM, emitentul avizului
înscrie în aviz data, ora şi minutul generării codului offline; în
situaţia în care nu există obligaţia obţinerii codului
online/offline, emitentul avizului de însoţire va consemna data, ora
şi minutul eliberării documentului de transport;
k)codul unic, codul offline,
după caz, data, ora şi minutul prevăzute se consemnează în
mod obligatoriu în avizele de însoţire;
l)rubrica nr. 11 "Perioada de
valabilitate" se completează cu data, ora şi minutul până
la care este valabil avizul, în funcţie de distanţa identificată
între punctul de încărcare şi punctul de descărcare operat de
emitent, în limita maximă a perioadei de valabilitate a avizului,
prevăzută la art. 13 alin. (1);
m)rubrica nr. 12 "Emitent"
se completează cu denumirea persoanei juridice din care face parte
persoana împuternicită să emită avize de însoţire, precum
şi cu numele, prenumele şi semnătura acesteia;
n)rubricile nr. 13 şi 14 din
aviz se completează cu datele de identificare ale persoanelor
prevăzute în formular, care semnează în rubrica destinată.
(1)Personalul autorizat al
operatorului de transport feroviar, al administratorului şi/sau al
gestionarului infrastructurii, precum şi operatorii portuari cărora
li se prezintă materiale lemnoase pentru expediere şi efectuează
operaţiunile de încărcare/descărcare în/din vagoane sau în/din
nave, după caz, nu pot primi materialele lemnoase prezentate spre
expediere, dacă acestea nu sunt însoţite de avizul de însoţire
prevăzut la art. 8 alin. (2) şi (3) din prezentele norme sau dacă
acesta nu este completat conform prevederilor prezentelor norme; în acest caz,
persoanele menţionate sunt obligate să sesizeze imediat structura
teritorială de specialitate a autorităţii publice centrale care
răspunde de silvicultură competentă, în legătură cu
cele constatate.
(2)În cazul
exportului materialelor lemnoase, provenienţa acestora este dovedită
numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)avizul de însoţire a
materialelor lemnoase este emis de către operatorul economic care
realizează exportul, iar pe lângă celelalte informaţii
prevăzute de prezentele norme, în avizul de însoţire a materialelor
lemnoase este înscris codul unic valid, emis în condiţiile prezentelor
norme. În declaraţia vamală de export se vor înscrie
expeditorul/exportatorul şi destinatarul materialelor lemnoase, aşa
cum sunt înscrise în avizul de însoţire;
b)destinatarul materialelor lemnoase
este un beneficiar extern din state non-UE şi corespunde cu operatorul
economic înscris în declaraţia vamală de export la rubrica
destinatar;
c)în situaţia în care se
constată că materialele lemnoase supuse operaţiunii vamale se
regăsesc în una dintre situaţiile prevăzute la art. 11 lit.
a)-c) sau avizul de însoţire nu este emis conform prevederilor prezentelor
norme, autoritatea vamală este obligată să anunţe de
îndată, în scris, structura competentă teritorial a
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură,
în vederea luării măsurilor legale care se impun. Dacă structura
competentă teritorial a autorităţii publice centrale care
răspunde de silvicultură care a efectuat verificarea constată
că materialele lemnoase îndeplinesc condiţiile legale, comunică
în scris autorităţii vamale că operaţiunea de vămuire
poate continua.
(3)Potrivit legii, în situaţia
în care la un birou vamal de export se prezintă, în vederea întocmirii
declaraţiei vamale de export sau perfecţionare pasivă, materiale
lemnoase fără avizele de însoţire a materialelor lemnoase,
autorităţile vamale solicită în cel mai scurt timp personalului
silvic competent să analizeze situaţia. Dacă personalul silvic
constată şi certifică în scris în cel mai scurt timp că aceste
produse din lemn nu se încadrează în categoria materialelor lemnoase
aşa cum sunt definite în Legea nr. 46/2008
- Codul
silvic, republicată, cu modificările ulterioare,
operaţiunea vamală poate continua.
(1)Spaţiul de
depozitare a materialelor lemnoase împrejmuit pe teren, pe care se
depozitează/prelucrează/sortează/comercializează
materialele lemnoase, pentru care au fost obţinute coordonatele geografice
şi declarate structurii teritoriale din subordinea autorităţii
publice centrale care răspunde de silvicultură poate fi:
a)depozit, înfiinţat pe o perioadă
nedeterminată; depozitele au regimul punctelor de lucru şi se
înfiinţează, se organizează şi funcţionează la
fel ca acestea, platformele ori rampele neavând regimul depozitelor;
b)depozit temporar, înfiinţat
pe o perioadă determinată; procedura de înfiinţare şi
funcţionare a acestora se reglementează prin ordinul prevăzut la
art. 16 alin. (10).
(2)Centrele de sortare şi
prelucrare a materialelor lemnoase, centrele comerciale care
comercializează materiale lemnoase, precum şi instalaţiile de
transformat lemn rotund au acelaşi regim în ceea ce priveşte
provenienţa, depozitarea şi comercializarea materialelor lemnoase cu
cel al depozitelor de materiale lemnoase.
(3)Pieţele, târgurile, oboarele,
bursele de mărfuri în care se comercializează materiale lemnoase
vândute de persoanele fizice au acelaşi regim în ceea ce priveşte
provenienţa, depozitarea şi comercializarea materialelor lemnoase cu
cel al depozitelor de materiale lemnoase.
(4)Comercializarea materialelor
lemnoase în pieţe, târguri, oboare, burse de mărfuri este
permisă numai dacă acestea sunt autorizate în vederea
depozitării şi comercializării materialelor lemnoase de
către autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură, prin structurile teritoriale ale acesteia, în
condiţiile legii.
Deţinătorii depozitelor
prevăzute la art. 19 alin. (1)-(3) din prezentele norme au
următoarele obligaţii:
a)să utilizeze aplicaţia
SUMAL Agent - Registrul electronic pentru fiecare depozit/depozit temporar,
identificat prin număr unic, în care să opereze transformările -
sortări, declasări, consumuri, gaterări -, ori de câte ori este
necesar, dar cel puţin o dată pe lună; în cazul în care
înregistrarea se face o singură dată pe lună, termenul de
operare este data de 15 a lunii următoare lunii în care se face
transformarea;
b)să îşi
însuşească prin semnătură a conducătorului sau a
persoanei împuternicite situaţia lunară tipărită a
depozitului/depozitului temporar, aşa cum se generează în aplicaţia
SUMAL Agent - Registrul electronic;
c)să împrejmuiască
incintele punctelor de lucru, ale depozitelor de materiale lemnoase şi ale
celorlalte perimetre pe care le deţin şi pe care le folosesc în
procesul tehnologic;
d)să permită controlul
activităţilor reglementate în prezentele norme şi să
prezinte autorităţilor de control documentele solicitate;
e)să utilizeze aplicaţiile
SUMAL prin asigurarea unei conexiuni permanente la internet;
f)să opereze
transformările - sortări, declasări, consumuri, gaterări -
în aplicaţia SUMAL Agent - Registrul electronic şi să îşi
însuşească prin semnătură a conducătorului sau a
persoanei împuternicite situaţia la zi a depozitului/depozitului temporar,
în maximum 24 de ore la solicitarea scrisă a personalului care are calitatea
de agent constatator.
(1)Se interzice primirea,
depozitarea, prelucrarea, sortarea, expedierea sau comercializarea materialelor
lemnoase de către deţinătorii depozitelor, ai altor spaţii
destinate depozitării temporare şi/sau a instalaţiilor de
prelucrare a materialelor lemnoase fără provenienţă,
aşa cum sunt definite la art. 11.
(2)În cazul în care avizul de
însoţire nu este completat cu un cod unic valid, emis în condiţiile
art. 10 din norme, operatorul economic destinatar al materialelor lemnoase este
obligat să comunice codul invalid de îndată, în scris, împreună
cu datele de identificare ale mijlocului de transport, către structura
competentă teritorial a autorităţii publice centrale care
răspunde de silvicultură, în vederea verificării, în maximum 48
de ore de la comunicare, şi luării măsurilor legale care se
impun. Dacă structura competentă teritorial a autorităţii
publice centrale care răspunde de silvicultură care a efectuat
verificarea constată că materialele lemnoase îndeplinesc
condiţiile legale, comunică în scris operatorului economic că
poate primi materialele lemnoase respective.
(3)Deţinătorii
prevăzuţi la alin. (1) care primesc, depozitează,
prelucrează, sortează, expediază sau comercializează
materiale lemnoase au obligaţia de a verifica datele de identificare ale
furnizorilor de materiale lemnoase în baza contractelor încheiate între
părţi, ale conducătorului auto şi numărul de
înmatriculare al mijloacelor de transport, înscrise pe avizul de însoţire.
(4)Datele prevăzute la alin. (3)
se păstrează pe o perioadă de 5 ani.
(1)Punctele de lucru ale operatorilor
economici în care se realizează primirea, depozitarea, prelucrarea,
sortarea sau comercializarea materialelor lemnoase au regimul depozitelor de
materiale lemnoase.
(2)Operatorii portuari sau feroviari
cu care exportatorii au încheiat contracte de prestări de servicii privind
depozitarea în custodie, manipularea şi expedierea materialelor lemnoase
au obligaţia de a pune la dispoziţia autorităţilor de
control documentele specifice cu caracter tehnico-operativ care să
permită calcularea stocurilor scriptice de materiale lemnoase pentru
fiecare exportator în parte, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(1)Achiziţia de materiale
lemnoase de către operatori economici de la persoane fizice proprietari de
pădure sau de vegetaţie forestieră de pe terenuri din afara
fondului forestier naţional se face pe baza borderoului de achiziţie
material lemnos, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5.
(2)În funcţie
de localizarea materialelor lemnoase care se achiziţionează,
achiziţia de materiale lemnoase în condiţiile alin. (1) se face
după cum urmează:
a)în situaţia în care
achiziţia se face de la locul de recoltare, avizul de însoţire primar
se emite de ocolul silvic emitent al autorizaţiei de exploatare, în baza
actului de punere în valoare;
b)în situaţia în care
achiziţia se face din alt loc decât cel prevăzut la lit. a), avizul
de însoţire secundar se emite de către ocolul silvic competent
teritorial, în baza avizului de însoţire care atestă provenienţa
materialelor lemnoase.
Pierderea, furtul sau distrugerea
avizelor de însoţire a materialelor lemnoase se declară, în termen de
24 de ore de la constatare, la unitatea de poliţie cea mai apropiată
sau/şi la structura teritorială de specialitate a
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură
şi se comunică unităţii de unde au fost procurate.
Operatorii economici care au
calitatea de emitenţi şi în cadrul cărora funcţionează
personal împuternicit să elibereze documentele de provenienţă
şi pe cele de însoţire prevăzute la art. 11 alin. (2) şi
(3) din prezentele norme procură formularele, contra cost, în
condiţiile stabilite de Compania Naţională "Imprimeria
Naţională" - S.A., potrivit reglementărilor în vigoare,
dacă optează pentru utilizarea avizelor de însoţire
prevăzute la art. 15 alin. (2) lit. a).
Informaţiile introduse
şi generate în aplicaţiile SUMAL se utilizează de către
autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură,
respectiv de către structurile teritoriale de specialitate în scop de
analiză în vederea fundamentării politicilor din silvicultură,
pentru control şi raportare.
Anexele nr. 1-5 fac parte
integrantă din prezentele norme.
ANEXA nr. 1: Termeni şi expresii utilizate
I.Pentru aplicarea
prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos semnifică
după cum urmează:
a)achizitor de materiale lemnoase - operatorul economic
care cumpără, în baza unui borderou de achiziţie, materiale
lemnoase care sunt deţinute cu titlu legal de persoane fizice şi care
provin din:
(i)păduri proprietate a
persoanelor fizice;
(ii)păduri proprietate a
formelor asociative prevăzute la art. 92 şi 95 din Legea nr. 46/2008
- Codul
silvic, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
(iii)vegetaţie
forestieră de pe terenuri din afara fondului forestier;
b)APV - act de punere în valoare;
c)atelaj - ansamblu format din
animalele de tracţiune, harnaşamentul acestor animale, împreună
cu vehiculul pe care îl trag;
d)cherestele - piese de lemn
obţinute prin tăierea longitudinală ori aşchierea
buştenilor sau lemnului brut şi, eventual, o retezare şi/sau
prelucrări ulterioare pentru o anumită exactitate. În categoria
cherestelelor sunt cuprinse şi: scânduri, dulapi, bulzi, şipci,
rigle, frize, grinzi şi lăturoaie; lăturoaiele sunt cherestele
netivite rezultate din flancurile buşteanului, cu faţa
interioară complet ferăstruită, iar cealaltă faţă
ferăstruită pe cel mult jumătate din lungime, cu lungimea de
minimum 1 m, iar grosimea de maximum 6,0 cm;
e)circulaţia materialelor
lemnoase - acţiunea de transport al materialelor lemnoase pe orice cale
posibilă, cu sau fără transmiterea proprietăţii asupra
materialelor lemnoase, de la locul unde au fost recoltate, obţinute,
depozitate, deţinute sau prelucrate, folosindu-se în acest scop orice
mijloc de transport;
f)controlul provenienţei
materialelor lemnoase, al circulaţiei materialelor lemnoase, al
depozitelor de materiale lemnoase, al instalaţiilor de prelucrare a
lemnului rotund - acţiunile întreprinse de structurile de control, conform
competenţelor prevăzute la art. 24 alin. (1) din Legea nr. 171/2010
privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu
modificările şi completările ulterioare, pentru stabilirea
provenienţei materialelor lemnoase recoltate, a celor comercializate, a
celor transportate pe orice fel de căi de transport şi/sau care sunt
supuse proceselor de prelucrare ori depozitare;
g)cubaj tehnic - metoda de stabilire
a volumului real al materialelor lemnoase aşezate în figuri geometrice,
prin utilizarea unor indici de transformare a volumului aparent al figurilor;
h)credenţiale -
informaţiile necesare pentru asigurarea accesului utilizatorilor la
aplicaţiile SUMAL, informaţii care vor fi de tip user şi
parolă;
i)custodia - deţinerea şi
păstrarea neschimbată a materialelor lemnoase de către
operatorul economic/deţinătorul/transportatorul în posesia
căruia au fost identificate materialele lemnoase pentru care agentul
constatator a dispus, în baza unui proces-verbal, reţinerea şi
predarea în custodie; custodia este obligatorie pentru deţinătorul
fizic al materialelor lemnoase şi se poate dispune în legătură cu
materialele lemnoase cu privire la care normele legale prevăd
reţinerea în vederea stabilirii provenienţei ori cu privire la care
există suspiciunea că provin din săvârşirea de
contravenţii ori infracţiuni;
j)deţinător de materiale
lemnoase - orice persoană fizică sau juridică ce deţine
materiale lemnoase;
k)dimensiune efectivă -
dimensiunea unei piese de cherestea în momentul măsurării;
l)dispozitiv - terminal electronic
ale cărui caracteristici permit conexiunea la internet, utilizarea
aplicaţiilor SUMAL şi localizarea GPS;
m)DVI - declaraţie vamală
de import;
n)Inspectorul Pădurii -
aplicaţie mobilă şi web care permite accesul populaţiei la
informaţii publice din SUMAL;
o)intermedierea în comerţul cu
materiale lemnoase - activitate comercială prin care intermediarul
mijloceşte încheierea unor afaceri între comercianţi în baza
contractului specific de intermediere şi în schimbul unei
remuneraţii. Intermedierea exclude deţinerea de materiale lemnoase
şi vânzarea în nume propriu a materialelor lemnoase de către
intermediar;
p)lemn ecarisat - lemn obţinut
prin cioplirea sau ferăstruirea pe cel puţin o faţă a
lemnului rotund;
q)lemn prelucrat sau semifabricat -
sortiment obţinut prin operaţii de retezare şi/sau spintecare a
lemnului rotund, a buştenilor, a lemnului ecarisat, a lemnului cioplit ori
a cherestelei;
r)licenţă FLEGT -
licenţe emise potrivit art. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.024/2008
al Comisiei din 17 octombrie 2008 de stabilire a măsurilor detaliate de
aplicare a Regulamentului (CE) nr. 2.173/2005
al Consiliului privind instituirea unui regim de licenţe FLEGT pentru
importurile de lemn în Comunitatea Europeană - denumit în continuare
licenţa FLEGT, sau, după caz, duplicatul sau substitutul
licenţei FLEGT, emis şi validat de autoritatea de acordare a
licenţelor, pe cheltuiala importatorului;
s)operator - orice persoană
fizică sau juridică ori entitate cu/fără personalitate
juridică ce desfăşoară, cu sau fără respectarea
condiţiilor prevăzute de lege, operaţiuni de orice tip cu
masă lemnoasă sau materiale lemnoase;
ş)reţinerea -
măsura de oprire, în faza comercială sau de producţie în care au
fost identificate, a materialelor lemnoase cu privire la care normele legale
prevăd reţinerea în vederea stabilirii provenienţei, fiind
obligatorie pentru operatorul economic/deţinătorul/transportatorul
materialelor lemnoase; reţinerea se aplică de agentul constatator
şi în cazul materialelor lemnoase abandonate, cu respectarea prevederilor
legale în vigoare;
t)mijloc de transport - autovehicul
rutier sau orice parte a autovehiculului rutier distinct
înmatriculată/neînmatriculată, vagonul de cale ferată,
şlepul, nava, containerul pentru transportul terestru sau naval,
atelajele, în care se încarcă şi cu care se transportă materiale
lemnoase, respectiv lemn şi produse din lemn;
ţ)transbordare -
operaţiunea de trecere a materialelor lemnoase care se transportă cu
un mijloc de transport în alt mijloc de transport;
u)transportator - orice
persoană fizică sau juridică, deţinător legal al unui
mijloc de transport, care efectuează transport de materiale lemnoase,
respectiv lemn şi produse din lemn.
II.Termenii şi expresiile
privitoare la lemn şi produse din lemn care nu se regăsesc la alin.
(1) sunt cele prevăzute în Regulament şi se definesc în conformitate
cu standardele aplicabile materialelor lemnoase.
AVIZ DE ÎNSOŢIRE PRIMAR Data
emiterii ........./......../................ Seria
........ Nr. ...................... |
REGIM
SPECIAL* - Exemplarul 1; (2); (3) |
1.
Expeditor ................................................... Nr.
Reg. Com., CUI/CNP .............................. Sediul/Domiciliul
(Loc. str. nr. jud.)
........................................................................ |
6.
Destinatar .................................................. Nr.
Reg. Com., CUI/CNP .............................. Sediul/Domiciliul
(Loc. str. nr. jud.)
........................................................................ |
2.
Punct de încărcare ..................................... (denumire,
locaţie/Ocol silvic) ..................... |
7.
Punct de descărcare: .................................. (denumire
deţinător, adresa, Nr. Registru electronic). |
3. Doc.
provenienţă ....................................... (APV
nr.) |
8.
Transport întrerupt din cauza .................... |
4. Cod
unic .................................................... |
Perioada
întreruperii ...................................... |
5.
Data, ora şi minutul generării codului unic de către SUMAL
........................................... |
Viza
.................. efectuată de OS/Post poliţie
............................ |
9.
SPECIFICAŢIA |
|||||||
Nr. crt. |
Nr. buc. |
Sortiment/Specia |
Volum (mc) |
Nr. crt. |
Nr. buc. |
Sortiment/Specia |
Volum (mc) |
(0) |
(1) |
(2) |
(3) |
(0) |
(1) |
(2) |
(3) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL |
|
||||||
10.
Data şi ora plecării transportului: ............. Cod
offline: ..................................................... Semnături
1) ......................./2) ....................... |
11.
Perioada de valabilitate: Data,
ora şi minutul până la care este valabil avizul |
||||||
12.
Emitent: .................................................. Numele
şi prenumele persoanei împuternicite: .................................................. Semnătura
................................ |
13.
Date privind expediţia: Mijlocul
de transport ......................... nr. .............. Conducătorul
mijlocului de transport: Numele
şi prenumele .......... CNP
..................................... Semnătura
........................... Date
identificare permis vamal .................................. |
14.
Numele şi prenumele persoanei împuternicite să efectueze
recepţia/destinatar persoana fizică: ............................................. Semnătura:
......................... |
* Avizele de însoţire emise în format pdf prin
aplicaţia SUMAL nu au elemente de securizare.
AVIZ DE ÎNSOŢIRE SECUNDAR (Materiale
lemnoase altele decât cherestele) Data
emiterii ........./......../................ Seria
........ Nr. ...................... |
REGIM
SPECIAL* - Exemplarul 1; (2); (3) |
1.
Expeditor ................................................... Nr.
Reg. Com./CUI ........................................ Sediul/Domiciliul
(Loc. str. nr. jud.) ........................................................................ |
6.
Destinatar .................................................. Nr.
Reg. Com., CUI/CNP .............................. Sediul/Domiciliul
(Loc., str., nr., jud.)
........................................................................ |
2.
Punct de încărcare ..................................... (denumire,
locaţie) |
7.
Punct de descărcare: .................................. (denumire
deţinător, adresa, Nr. Registru electronic) |
3. Doc.
provenienţă ....................................... (Nr.
Registrul electronic de evidenţă material lemnos; Nr. Aviz de
însoţire; Document intracomunitar; DVI; Licenţa FLEGT) |
8.
Transport întrerupt din cauza .................... |
4. Cod
unic .................................................... |
Perioada
întreruperii ...................................... |
5.
Data, ora şi minutul generării codului unic de către SUMAL
........................................... |
Viza
.................. efectuată de OS/Post poliţie
............................ |
9.
SPECIFICAŢIA |
|||||||
Nr. crt. |
Nr. buc. |
Sortiment/Specia |
Volum (mc) |
Nr. crt. |
Nr. buc. |
Sortiment/Specia |
Volum (mc) |
(0) |
(1) |
(2) |
(3) |
(0) |
(1) |
(2) |
(3) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10.
Data şi ora plecării transportului: ............. Semnături
1) ......................./2) ....................... |
11.
Perioada de valabilitate: Data,
ora şi minutul până la care este valabil avizul |
||||||
12.
Emitent: .................................................. Numele
şi prenumele persoanei împuternicite: .................................................. Semnătura
................................ |
13.
Date privind expediţia: Mijlocul
de transport ......................... nr. .............. Conducătorul
mijlocului de transport: Numele
şi prenumele .......... CNP
..................................... Semnătura
........................... Date
identificare permis vamal .................................. |
14.
Numele şi prenumele persoanei împuternicite să efectueze
recepţia/destinatar persoana fizică: ............................................. Semnătura:
......................... |
* Avizele de însoţire emise în format pdf prin
aplicaţia SUMAL nu au elemente de securizare.
AVIZ DE ÎNSOŢIRE SECUNDAR |
REGIM
SPECIAL* - Exemplarul 1; (2); (3) |
(Cherestele) Data emiterii
........./......../................ Seria
........ Nr. ...................... |
|
1.
Expeditor ................................................... Nr.
Reg. Com./CUI/CNP ............................... Sediul/Domiciliul
(Loc. str. nr. jud.)
........................................................................ |
6.
Destinatar .................................................. Nr.
Reg. Com., CUI/CNP .............................. Sediul/Domiciliul
(Loc., str., nr., jud.)
........................................................................ |
2.
Punct de încărcare ..................................... (denumire,
locaţie) |
7.
Punct de descărcare: .................................. (denumire
deţinător, adresa, Nr. Registru electronic) |
3. Doc.
provenienţă ....................................... (Nr.
Registrul electronic de evidenţă material lemnos; Nr. Aviz de
însoţire; Document intracomunitar; DVI; Licenţa FLEGT) |
8.
Transport întrerupt din cauza .................... |
4. Cod
unic .................................................... |
Perioada
întreruperii ...................................... |
5.
Data, ora şi minutul generării codului unic de către SUMAL
........................................... |
Viza
.................. efectuată de OS/Post poliţie
............................ |
9.
SPECIFICAŢIA |
||||
Nr. crt. |
Sortiment/specie |
U.M. |
Cantitate |
Observaţii |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
|
10.
Data şi ora plecării transportului ........................... |
11.
Perioada de valabilitate Data,
ora şi minutul până la care este valabil avizul
...................... |
|||
12.
Emitent: .................................................. Numele
şi prenumele persoanei împuternicite: .................................................. Semnătura
................................ |
13.
Date privind expediţia: Mijlocul
de transport ......................... nr. .............. Conducătorul
mijlocului de transport: Numele
şi prenumele .......... CNP
..................................... Semnătura
........................... Date
identificare permis vamal .................................. |
14.
Numele şi prenumele persoanei împuternicite să efectueze
recepţia/destinatar persoana fizică: ............................................. Semnătura:
......................... |
* Avizele de însoţire emise în format pdf prin
aplicaţia SUMAL nu au elemente de securizare.
ACHIZITOR:
................................................
Nr. reg. Com./CUI
........................................
Sediul (loc., str., nr. , jud.)
...........................
BORDEROU DE ACHIZIŢIE MATERIAL LEMNOS
Nr. ........... data ....................
(de la persoane fizice proprietare de păduri)
Nr. crt. |
Data achiziţiei |
Persoana fizică
vânzătoare |
Sortiment şi specie material
lemnos achiziţionat |
Cantitate (mc) |
Aviz de însoţire primar (de la pădurea aflată
în proprietate) |
Cod unic Online |
Preţ unitar (lei/mc) |
Valoare (lei) |
Avans (lei) |
Suma plătită (lei) |
Semnătura de primire a sumei |
|||
Numele şi prenumele |
Domiciliul |
CNP/CI |
Nr. |
seria |
||||||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total
lemn rotund achiziţionat |
|
|
||||||||||||
Total
alte sortimente achiziţionate |
|
|||||||||||||
Total
lemn foc achiziţionat |
|
|||||||||||||
TOTAL
GENERAL |
|
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 1046 din data de 23
decembrie 2016