HOTĂRÂRE nr.
20 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Apelor şi Pădurilor
Forma sintetică
la data 21-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.
În temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001
privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, al
art. 5 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile
administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 247/2002,
cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 20
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2017
pentru stabilirea unor măsuri în domeniul administraţiei publice
centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
(1)Ministerul Apelor şi
Pădurilor se organizează şi funcţionează ca organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică,
în subordinea Guvernului.
(2)Ministerul Apelor şi
Pădurilor îşi desfăşoară activitatea în domeniile:
planificare strategică, managementul fondului forestier şi cinegetic,
gospodărirea apelor, hidrologie, hidrogeologie, protecţia,
conservarea şi refacerea capitalului natural din domeniul apelor şi
pădurilor.
(3)Ministerul Apelor şi
Pădurilor realizează politica la nivel naţional în domeniile
gospodăririi apelor, silvic şi cinegetic cu privire la toate
sectoarele şi subsectoarele pe care le administrează, elaborează
strategia şi reglementările specifice de dezvoltare şi
armonizare a acestor activităţi în cadrul politicii generale a
Guvernului, asigură şi coordonează aplicarea strategiei
Guvernului în domeniile sale de competenţă, îndeplinind rolul de
autoritate de stat, de sinteză, coordonare, reglementare, monitorizare,
inspecţie şi control în aceste domenii.
(4)Ministerul Apelor şi
Pădurilor coordonează activitatea de integrare a cerinţelor
privind planificarea strategică, managementul fondului forestier şi
cinegetic, gospodărirea apelor, hidrologie, hidrogeologie, în celelalte
politici sectoriale, în concordanţă cu cerinţele şi standardele
europene şi internaţionale.
(5)Ministerul Apelor şi
Pădurilor asigură îndeplinirea condiţionalităţilor
ex-ante şi respectarea planurilor de măsuri asumate pentru
îndeplinirea acestora, pentru domeniile gospodăririi apelor, în acord cu
angajamentele asumate prin Acordul de parteneriat 2014-2020 şi Programul
operaţional Infrastructură mare 2014-2020.
(6)Ministerul Apelor şi
Pădurilor este desemnat ca autoritate de implementare a Fondului de
solidaritate a Uniunii Europene, în conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 478/2010
pentru aprobarea structurii organizatorice a Autorităţii
coordonatoare şi de management în România, precum şi a structurii
autorităţilor de implementare pentru gestionarea asistenţei financiare
comunitare acordate prin Fondul de solidaritate al Uniunii Europene, cu
modificările şi completările ulterioare.
(7)Ministerul Apelor şi Pădurilor
preia de la Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor toate
unităţile de management a proiectului/unităţile de
implementare a proiectului aferente domeniului ape şi păduri,
indiferent de programul de finanţare.
Ministerul
Apelor şi Pădurilor are sediul principal în municipiul
Bucureşti, Calea Plevnei nr. 46-48, şi/sau în alte sedii secundare,
în condiţiile legii.
(la
data 31-Jul-2017 Art. 2 modificat de Art. I, punctul 1. din Hotarirea
529/2017 )
Ministerul Apelor şi Pădurilor se
substituie în toate drepturile şi obligaţiile decurgând din toate
actele normative, contractele, convenţiile, înţelegerile,
protocoalele, memorandumurile şi acordurile, precum şi în toate
litigiile în care fostul Minister al Mediului, Apelor şi Pădurilor
este parte, în ceea ce priveşte domeniul ape şi păduri.
Ministerul Apelor şi Pădurilor
exercită, în condiţiile legii, în domeniile proprii de
competenţă, următoarele funcţii:
a)de strategie şi planificare;
e)de gestionare a fondurilor
provenind din credite externe, fonduri rambursabile şi nerambursabile
destinate finanţării programelor şi proiectelor din domeniile
sale de competenţă, în condiţiile legii;
f)de monitorizare, inspecţie
şi control;
g)de informare şi
conştientizare a publicului în domeniile sale de activitate;
Ministerul Apelor şi Pădurilor
exercită, în condiţiile legii, următoarele atribuţii cu
caracter general:
a)organizează, împreună cu
celelalte ministere şi cu organele de specialitate ale administraţiei
publice centrale şi locale şi cu alte persoane juridice, după
caz, promovarea acţiunilor derulate în domeniile sale de activitate;
b)colaborează cu
asociaţiile profesionale şi patronale din domeniile sale de
activitate şi asigură dialogul permanent cu acestea, cu mass-media
şi cu societatea civilă în general, în scopul informării
reciproce şi perfecţionării cadrului legislativ existent;
c)participă la sprijinirea
dezvoltării capacităţii administrative a structurilor implicate
în programele din domeniile sale de activitate, precum şi la consolidarea
şi extinderea relaţiilor de colaborare dintre acestea;
d)participă, cu experţi
proprii desemnaţi, la întâlnirile grupurilor de lucru în cadrul
cărora sunt abordate subiecte în legătură cu domeniile sale de
activitate;
e)participă la schimbul de
informaţii şi experienţă cu instituţiile şi
organismele naţionale, europene şi internaţionale cu privire la
domeniile sale de activitate, în condiţiile legii;
f)asigură, în funcţie de
necesităţi, finanţarea activităţii de reglementare din
domeniile sale de activitate;
g)finanţează, în
condiţiile legii, versiunile în limba română ale standardelor
şi, după caz, ale anexelor naţionale din domeniile sale de
activitate;
h)susţine şi
promovează constituirea de parteneriate la nivel central şi local în
domeniile sale de activitate;
i)iniţiază, împreună
cu instituţiile de profil, programe menite să sprijine
perfecţionarea continuă a funcţionarilor publici şi a
personalului angajat, în domeniile sale de activitate;
j)realizează cercetări de
opinie publică, cantitative şi calitative, prin intermediul unor
instituţii specializate, în vederea fundamentării documentelor
strategice, a campaniilor de comunicare şi a informării opiniei
publice în domeniile sale de activitate;
k)poate contracta servicii
specializate, în condiţiile legii, în vederea obţinerii documentelor,
studiilor, colectării datelor, informaţiilor şi
raportărilor, necesare realizării atribuţiilor sale, precum
şi servicii de consultanţă tehnică, inclusiv servicii de
evaluare, prognoză şi statistică;
l)editează, direct sau prin
unităţile din subordinea, din coordonarea ori aflate sub autoritatea
sa, publicaţii de specialitate şi de informare specifice domeniilor
sale de activitate;
m)organizează şi
sprijină activităţi şi manifestări pentru promovarea
şi susţinerea proiectelor din domeniile sale de activitate, atât în
ţară, cât şi în străinătate, prin expoziţii,
simpozioane, sesiuni de comunicări, congrese, colocvii şi alte
asemenea activităţi;
n)dezvoltă, monitorizează
şi evaluează politicile publice cu impact asupra domeniilor sale de
activitate;
o)facilitează realizarea de
schimburi de bune practici între structurile implicate în derularea programelor
din domeniile sale de activitate;
p)asigură derularea dialogului
social şi a relaţiei cu partenerii sociali pentru problematica ce
revine în responsabilitatea sa;
q)primeşte şi rezolvă
sau, după caz, transmite spre soluţionare celor în drept, potrivit
competenţelor, sesizările persoanelor fizice şi juridice, în
conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002
privind reglementarea activităţii de soluţionare a
petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 233/2002;
r)asigură protecţia
informaţiilor clasificate, prevenirea şi combaterea terorismului,
implementarea prevederilor legislaţiei Uniunii Europene în domeniile sale
de competenţă, prin activităţi specifice;
s)asigură transparenţa
şi accesul publicului la informaţiile domeniului său de
activitate, consultarea şi participarea acestuia la luarea deciziilor
privind domeniul său de activitate;
ş)desfăşoară
activităţi de informare, publicitate şi promovare a programelor
din domeniile sale de activitate, potrivit legii;
t)poate contracta, în
condiţiile legii, servicii de specialitate, expertiză,
consultanţă şi reprezentare juridică internă şi
internaţională, de traduceri, documentare şi arhivare de
documente;
ţ)încheie
protocoale, acorduri, convenţii de colaborare şi schimb de
informaţii la nivel naţional şi internaţional cu alte
instituţii publice şi private, cu organizaţii guvernamentale
şi neguvernamentale, potrivit competenţelor sale, în condiţiile
legii;
u)emite dispoziţii obligatorii
pentru aplicarea măsurilor dispuse ca urmare a exercitării
atribuţiilor sale, potrivit legii;
v)solicită informaţiile
şi datele necesare realizării atribuţiilor sale;
w)efectuează acte de control
şi inspecţie, conform reglementărilor legale în vigoare,
inclusiv regulamentelor naţionale, europene şi regulamentului propriu
de organizare şi funcţionare, în domeniile sale de activitate; în
exercitarea atribuţiilor de control, reprezentanţii mandataţi
solicită documentele şi informaţiile necesare, iar
entităţile controlate sau inspectate au obligaţia să le
pună la dispoziţie în termenul solicitat, în condiţiile legii;
x)organizează şi
administrează activităţi de voluntariat, în condiţiile
legii.
În realizarea funcţiilor sale, Ministerul
Apelor şi Pădurilor îndeplineşte, în condiţiile legii,
următoarele atribuţii:
I.în exercitarea
funcţiei de strategie şi planificare:
1.elaborează documente de
politică publică, în domeniile sale de activitate;
2.elaborează, actualizează şi
coordonează aplicarea strategiilor, planurilor şi programelor din
domeniile sale de activitate, după cum urmează:
a)Strategia naţională de
management al riscului la inundaţii pe termen mediu şi lung;
b)Strategia naţională
şi Planul naţional de acţiune pentru gospodărirea apelor;
c)Strategia de management integrat
al zonei costiere şi Planul strategic de acţiune pentru reabilitarea
şi protecţia Mării Negre;
d)Strategia forestieră
naţională şi Planul de acţiune în domeniul forestier;
e)Strategia naţională
şi Planul de acţiune în domeniul silviculturii;
f)Programul naţional de
ameliorare genetică a cabalinelor, conservare a patrimoniului genetic
naţional, constituit din totalitatea populaţiilor de cabaline cu
valoare genetică ridicată, de creştere, ameliorare, calificare
şi perfecţionare a efectivelor de cabaline în rasă pură;
g)alte strategii şi planuri ce
decurg din angajamentele europene şi internaţionale în domeniile sale
de activitate, precum şi din cele stabilite la nivel naţional, prin
alte acte normative;
3.asigură elaborarea de
cercetări, studii, evaluări de risc şi prognoze pentru
fundamentarea politicilor, strategiilor şi programelor din domeniile sale
de activitate;
4.asigură cadrul juridic
şi instituţional pentru obţinerea şi colectarea datelor
necesare îndeplinirii obligaţiilor de raportare asumate de România la
nivel european şi internaţional, în domeniile sale de activitate;
5.asigură cadrul juridic
şi instituţional pentru facilitarea şi stimularea dialogului
asupra politicilor, strategiilor şi deciziilor ce decurg din domeniile
sale de activitate;
II.în exercitarea
funcţiei de reglementare şi avizare:
1.elaborează proiecte de acte
normative în domeniile de activitate ale ministerului, precum şi pentru
asigurarea armonizării legislaţiei naţionale în domeniile sale
de activitate cu acquis-ul european specific şi cerinţele la nivel
european şi internaţional;
2.avizează proiecte de acte normative
elaborate de alte ministere şi autorităţi ale
administraţiei publice centrale şi locale care au legătură
cu sfera sa de competenţă;
3.emite acte de reglementare în
domeniile sale de activitate, potrivit prevederilor legale;
4.coordonează şi
monitorizează implementarea legislaţiei europene şi
naţionale în domeniul său de competenţă;
5.aprobă instrucţiuni
privind elaborarea planurilor locale şi regionale de acţiune în domeniile
sale de activitate;
III.în exercitarea
funcţiei de reprezentare, reprezintă Guvernul în relaţiile cu
instituţiile şi organismele, organizaţiile şi
asociaţiile interne, europene şi internaţionale din domeniile
sale de activitate, promovând interesul naţional;
IV.în exercitarea
funcţiei de autoritate de stat în domeniile sale de activitate:
1.asigură implementarea
politicilor guvernamentale în domeniile sale de activitate, potrivit
reglementărilor în vigoare;
2.asigură realizarea
acţiunilor necesare îndeplinirii condiţionalităţilor
ex-ante în conformitate cu planurile de măsuri asumate, în domeniile sale
de activitate;
3.coordonează, monitorizează şi asigură
participarea României în procesul de negociere şi promovare a noului acquis
european, în domeniul său de activitate, potrivit prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 34/2017
privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional de
gestionare a afacerilor europene în vederea participării României la
procesul decizional al instituţiilor Uniunii Europene pentru implementarea
obiectivelor rezultând din calitatea României de stat membru al Uniunii
Europene, inclusiv pregătirea, organizarea şi exercitarea
preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene din primul semestru 2019;
(la
data 19-Dec-2017 Art. 6, subpunctul IV.., punctul 3. modificat de Art. 1,
punctul 1. din Hotarirea
894/2017 )
4.asigură compatibilitatea
legislaţiei naţionale cu dreptul Uniunii Europene în domeniul
său de competenţă, precum şi implementarea acesteia;
5.asigură implementarea
tratatelor internaţionale, convenţiilor, acordurilor,
memorandumurilor şi protocoalelor la care România este parte, în domeniul
său de competenţă;
6.întreprinde acţiuni şi
iniţiative, potrivit competenţelor stabilite de lege, pentru
participarea României la acţiunile de cooperare bilaterală şi
multilaterală, la nivel subregional, regional şi internaţional,
şi promovarea intereselor naţionale în domeniile sale de activitate,
precum şi pentru valorificarea oportunităţilor şi
facilităţilor de asistenţă financiară, tehnică,
tehnologică şi ştiinţifică;
7.propune şi recomandă
autorităţilor ori instituţiilor competente sau, după caz,
stabileşte, în condiţiile legii, instrumentele juridice,
instituţionale, administrative şi economico-financiare pentru
stimularea şi accelerarea integrării principiilor obiectivelor din
domeniul apelor şi pădurilor în celelalte politici sectoriale;
8.propune şi recomandă
autorităţilor sau instituţiilor competente şi, după
caz, stabileşte măsuri care să asigure conformarea cu
angajamentele asumate prin Tratatul de aderare a României la Uniunea
Europeană, precum şi cu cerinţele legislaţiei europene
şi cu obligaţiile internaţionale asumate de România în domeniile
sale de activitate şi monitorizează modul de îndeplinire a acestora;
9.coordonează activitatea de
raportare către instituţiile europene şi internaţionale în
domeniile sale de competenţă;
10.coordonează activitatea de
elaborare a politicilor publice în domeniile sale de competenţă;
11.coordonează activitatea de
avizare, promovare, realizare, finanţare şi monitorizare a
investiţiilor din domeniile sale de competenţă;
12.asigură la nivel
naţional controlul respectării de către persoanele juridice
şi fizice a reglementărilor din domeniile sale de
competenţă;
13.organizează şi
coordonează elaborarea de studii şi proiecte pentru investiţii
în domeniile sale de competenţă;
14.asigură promovarea studiilor
de specialitate necesare pentru îmbunătăţirea
activităţii în domeniile sale de activitate;
15.iniţiază direct proiecte
în parteneriat public-privat, negociază, semnează şi
implementează contractele de parteneriat public-privat, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare;
16.colaborează cu ministerele,
cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale
şi locale, cu instituţiile de învăţământ,
ştiinţă şi cultură, cu reprezentanţii mijloacelor
de informare a publicului şi societăţii civile;
17.stabileşte regimul de
utilizare a resurselor de apă şi asigură elaborarea de
cercetări, studii, prognoze şi strategii pentru domeniul
gospodăririi cantitative şi calitative a apelor, precum şi
elaborarea programelor de dezvoltare a lucrărilor, instalaţiilor
şi amenajărilor de gospodărire a apelor;
18.coordonează elaborarea
şi reactualizarea planurilor de management şi amenajare a bazinelor
hidrografice;
19.coordonează
activităţile de protecţie şi reabilitare a mediului marin
al Mării Negre şi de elaborare a programelor de măsuri necesare;
20.atestă persoanele juridice
care întocmesc studiile de gospodărire a apelor, hidrologie şi
hidrogeologie;
21.asigură baza
metodologică a studiilor şi proiectelor de gospodărire a apelor,
precum şi a documentaţiilor pentru evaluarea stării de
siguranţă în exploatare a barajelor, digurilor de apărare
împotriva inundaţiilor şi a altor lucrări hidrotehnice;
22.coordonează activitatea de
avizare şi de autorizare din punctul de vedere al gospodăririi apelor
a documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în
exploatare a barajelor existente, a documentaţiilor de proiectare a
barajelor şi digurilor de apărare împotriva inundaţiilor noi,
precum şi activitatea de emitere a autorizaţiilor de funcţionare
în condiţii de siguranţă a barajelor aflate în exploatare
şi a acordurilor de funcţionare în siguranţă pentru
proiectele barajelor şi digurilor de apărare împotriva
inundaţiilor noi;
23.stabileşte strategia
organizării la nivel naţional a activităţilor de hidrologie
şi hidrogeologie, a sistemului de informare, prognoză şi
avertizare asupra fenomenelor hidrometeorologice periculoase şi a
sistemului de avertizare-alarmare în caz de accident la construcţiile hidrotehnice;
24.coordonează realizarea
Planului de management al fluviului Dunărea pentru teritoriul României;
25.dispune măsuri de instituire
a unui regim de supraveghere specială sau de oprire a
activităţii poluatorului ori a instalaţiei care provoacă
poluarea apelor;
26.coordonează activitatea de
elaborare a planurilor de apărare împotriva inundaţiilor, a
planurilor de restricţii şi folosire a apei în perioade deficitare, a
hărţilor de hazard şi de risc la inundaţii şi a
planurilor de management al riscului la inundaţii;
27.organizează şi
certifică corpul de experţi pentru evaluarea stării de
siguranţă în exploatare a barajelor şi digurilor de apărare
împotriva inundaţiilor încadrate în categoriile de importanţă A
şi B, precum şi activitatea de avizare a specialiştilor pentru
asigurarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor şi
digurilor de apărare împotriva inundaţiilor încadrate în categoriile
de importanţă C şi D;
28.aprobă lista definitivă
a barajelor şi digurilor de apărare împotriva inundaţiilor, cu
declararea publică a caracteristicilor generale, a categoriei de
importanţă şi a gradului de risc asociat acestora, lista
barajelor şi digurilor de apărare împotriva inundaţiilor cu risc
sporit şi a celor din categoria de importanţă majoră, precum
şi fişele de evidenţă a barajelor şi digurilor de
apărare împotriva inundaţiilor deţinute de deţinătorii
cu orice titlu;
29.certifică personalul de
conducere şi coordonare din domeniul activităţii de
urmărire a comportării în timp a barajelor şi digurilor de
apărare împotriva inundaţiilor şi controlează activitatea
acestuia;
30.elaborează lista de
specificaţii tehnice şi asigură adoptarea la nivel naţional
de metode standardizate şi de metodologii şi ghiduri tehnice pentru
analiza şi monitorizarea integrată a stării apelor;
31.elaborează, coordonează
şi monitorizează aplicarea Programului de eliminare treptată a
evacuărilor, emisiilor şi pierderilor de substanţe prioritar periculoase
în ape de suprafaţă;
32.organizează sistemul
informaţional specific domeniului gospodăririi apelor şi
evidenţei dreptului de folosire cantitativă şi calitativă a
apelor;
33.elaborează şi
promovează normele de calitate a resurselor de apă legate de
funcţiile apei privind calitatea apei brute pentru apă potabilă,
calitatea apei necesare susţinerii vieţii organismelor din mediul
acvatic de apă dulce şi marin, al peştilor şi crustaceelor;
34.colaborează cu
instituţiile abilitate pentru realizarea activităţilor legate de
funcţionarea Sistemului Naţional de pregătire, răspuns
şi cooperare în caz de poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe
dăunătoare, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.593/2002
privind aprobarea Planului naţional de pregătire, răspuns
şi cooperare în caz de poluare marină cu hidrocarburi şi alte
substanţe dăunătoare, cu modificările ulterioare;
35.coordonează activitatea
comitetelor de bazin;
36.îndeplineşte funcţiile
de secretariat pentru tratatele, convenţiile, acordurile şi
memorandumurile bilaterale/internaţionale din domeniile sale de
responsabilitate, precum şi de punct focal naţional/coordonator de
arie prioritară 5 "gestionarea riscurilor de mediu" în cadrul
Strategiei UE pentru Regiunea Dunării şi/sau de autoritate
naţională competentă pentru activităţile aflate în
coordonarea unor instituţii, organisme şi organizaţii
internaţionale, în conformitate cu prevederile tratatelor
internaţionale în domeniile ape şi păduri la care România este
parte;
37.asigură plata
contribuţiilor obligatorii sau, la cererea secretariatelor tratatelor
şi convenţiilor internaţionale în domeniile sale de activitate
la care România este parte, a contribuţiilor voluntare;
38.iniţiază proiectul de
act normativ prin care se stabilesc uniforma şi însemnele specifice
obligatorii pentru instituţiile şi administraţiile din
subordinea sa şi eliberează legitimaţiile de control;
39.asigură, prin compartimentele
proprii, prin unităţile subordonate sau prin cele aflate sub
autoritatea sa, secretariatele tehnice specifice activităţilor din
domeniile sale de competenţă;
40.sprijină din punct de vedere
tehnic dezvoltarea de politici şi strategii privind educaţia
ecologică şi conştientizarea publicului în domeniile sale de
competenţă;
41.iniţiază şi
sprijină perfecţionarea continuă a personalului propriu, pe baza
unui program aprobat anual;
42.organizează şi
coordonează activitatea de cercetare ştiinţifică şi
inginerie tehnologică în domeniul silviculturii, sprijină dezvoltarea
acestora şi asigură folosirea rezultatelor obţinute la
fundamentarea măsurilor de gospodărire durabilă a
pădurilor;
43.elaborează strategii
specifice diferitelor domenii ale sectorului forestier şi cinegetic într-o
concepţie unitară, prin corelarea acestora cu obiectivele Strategiei
naţionale pentru gospodărirea durabilă a pădurilor;
44.exercită atribuţiile
autorităţii de reglementare în domeniul silviculturii în
activităţile de formare profesională specifice acestui domeniu;
45.asigură evidenţa
rapoartelor statistice din domeniul forestier;
46.exercită atribuţiile
prevăzute de lege în vederea asigurării respectării regimului
silvic în fondul forestier naţional;
47.coordonează şi
controlează activitatea de elaborare şi avizare, în concepţie
unitară, a amenajamentelor silvice, conform prevederilor art. 19 şi
21 din Legea nr. 46/2008
- Codul
silvic, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
48.aprobă solicitările de
schimbare a categoriei de folosinţă silvică pentru terenurile
forestiere, conform prevederilor art. 47 din Legea nr. 46/2008,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
49.aprobă solicitările de
modificare a prevederilor amenajamentelor silvice, conform prevederilor art. 22
din Legea nr. 46/2008,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
50.realizează continuu şi
actualizează periodic elaborarea inventarului forestier naţional,
conform prevederilor art. 89 din Legea nr. 46/2008,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
51.aprobă sau avizează,
după caz, solicitările de scoatere definitivă sau ocupare
temporară din circuitul silvic a unor terenuri, conform prevederilor art.
40 din Legea nr. 46/2008,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
52.atestă unităţile
specializate pentru activitatea de amenajare a pădurilor, ocoalele silvice
şi structurile de rang superior, conform prevederilor art. 21 alin. (3)
din Legea nr. 46/2008,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
53.atestă persoane juridice
pentru lucrări de regenerare, întreţinere a seminţişurilor
şi plantaţiilor, lucrări de îngrijire a arboretelor;
54.autorizează
confecţionarea şi modul de utilizare a dispozitivelor speciale de
marcat, conform prevederilor art. 63 alin. (2) din Legea nr. 46/2008,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
55.coordonează tehnic
acţiunile de realizare a Sistemului naţional al perdelelor forestiere
de protecţie, conform prevederilor art. 31 alin. (2) din Legea nr. 289/2002
privind perdelele forestiere de protecţie, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
56.elaborează Programul
naţional de împădurire conform prevederilor art. 88 alin. (2) din
Legea nr. 46/2008,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
57.autorizează ocoalele silvice
prin înscrierea în Registrul naţional al administratorilor de păduri
şi al ocoalelor silvice, ţinut la nivelul autorităţii
publice centrale care răspunde de silvicultură, potrivit legii;
58.coordonează şi
organizează în condiţiile legii cursuri de instruire pentru domeniile
de activitate;
V.în exercitarea
funcţiei de gestionare a fondurilor externe nerambursabile sau
naţionale, precum şi a fondurilor provenind din credite externe,
destinate finanţării programelor şi proiectelor din domeniile
sale de activitate:
1.fundamentează necesarul de
fonduri de la bugetul de stat, din credite interne, credite externe, fonduri
rambursabile şi nerambursabile, precum şi din alte surse de
finanţare legal constituite pentru domeniile sale de activitate;
2.elaborează
priorităţile, criteriile de eligibilitate şi procedurile
necesare finanţării, implementării şi monitorizării
programelor şi proiectelor din domeniile sale de activitate, cu
excepţia celor finanţate din fondurile europene structurale şi
de investiţii;
3.avizează şi
urmăreşte realizarea investiţiilor din domeniile sale de
activitate, finanţate din veniturile cu destinaţie specială, din
bugetul de stat şi din sursele proprii ale operatorilor economici cu
capital majoritar de stat;
4.gestionează resursele
financiare alocate prin bugetul de stat, din credite interne, credite externe,
precum şi din alte surse de finanţare legal constituite pentru
domeniile sale de activitate, pentru finanţarea în condiţiile legii a
programelor şi proiectelor în domeniile sale de activitate;
5.contribuie şi
monitorizează finanţarea politicilor, strategiilor şi planurilor
naţionale din domeniile sale de activitate,
6.monitorizează asigurarea
fondurilor necesare pentru realizarea angajamentelor asumate prin Tratatul de
aderare a României la Uniunea Europeană în domeniile sale de activitate;
7.stabileşte metodologia de
fundamentare a sistemului de plăţi în domeniul apelor, precum şi
procedura de elaborare a acesteia;
8.dispune expertizarea
lucrărilor hidrotehnice cu risc crescut de avarie şi stabileşte,
împreună cu autoritatea publică competentă, măsurile
operative imediate şi de perspectivă pentru evitarea accidentelor;
VI.în exercitarea
funcţiei de monitorizare, inspecţie şi control:
1.efectuează controlul şi
inspecţia activităţilor şi serviciilor din domeniile sale
de activitate;
2.avizează şi
urmăreşte realizarea programelor şi proiectelor din domeniile
sale de activitate;
3.exercită activităţi
de audit intern şi control atât la nivelul aparatului propriu, cât şi
la nivelul celorlalte entităţi aflate sub autoritatea, coordonarea
sau în subordinea sa;
4.asigură îndrumarea
metodologică şi procedurală a activităţii structurilor
cu atribuţii vizând implementarea programelor din domeniile sale de
activitate;
5.asigură, prin compartimentele
proprii sau unităţile aflate în coordonare, subordonare ori sub
autoritatea sa, controlul respectării legislaţiei în domeniile sale
de activitate, constată contravenţiile pentru nerespectarea acesteia,
aplică sancţiunile şi, după caz, sesizează organele de
urmărire penală, potrivit prevederilor legale în vigoare;
6.organizează periodic
acţiuni de verificare a stării tehnice şi funcţionale a
lucrărilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor,
indiferent de deţinător, şi stabileşte măsurile ce se
impun;
7.organizează periodic
acţiuni tematice de verificare a stării tehnice şi
funcţionale a barajelor, digurilor de apărare împotriva
inundaţiilor, iazurilor de decantare din industria extractivă,
haldelor de depozitare industriale, precum şi a altor lucrări
hidrotehnice, indiferent de deţinător şi stabileşte
măsurile ce se impun;
8.organizează periodic
exerciţii de simulare a producerii unor situaţii de urgenţă
generate de riscurile specifice domeniului de activitate cu implicarea tuturor
componentelor abilitate ale Sistemului Naţional al Situaţiilor de
Urgenţă, în vederea verificării funcţionării fluxului
informaţional-decizional şi a capacităţii de răspuns;
VII.în exercitarea funcţiei de informare şi
conştientizare a publicului în domeniile sale de activitate:
1.asigură informarea şi
consultarea publicului, conform prevederilor legale în vigoare, în promovarea
actelor normative şi de reglementare din domeniile sale de activitate, la
nivel naţional, european şi internaţional;
2.pune la dispoziţia publicului
informaţii generale şi documente de interes public în domeniile sale
de activitate;
3.organizează campanii de
informare şi conştientizare a publicului în ceea ce priveşte
promovarea şi implementarea politicilor, strategiilor şi
legislaţiei din domeniile sale de competenţă, în vederea
sensibilizării opiniei publice şi facilitării înţelegerii
şi respectării acestora;
VIII.în exercitarea funcţiei de
administrare:
1.închiriază bunurile imobile
proprietate a statului pe care le are în administrare, conform prevederilor
legale;
2.închiriază sau primeşte
în administrare, în vederea desfăşurării activităţii
proprii, bunuri mobile şi imobile proprietate publică ori
privată a statului;
3.coordonează activitatea de
administrare a patrimoniului unităţilor aflate în subordinea, în
coordonarea sau sub autoritatea sa;
4.asigură documentaţiile
necesare pentru concesionarea resurselor de apă şi a lucrărilor
de gospodărire a apelor care aparţin domeniului public al statului
sau, după caz, pentru darea în administrare a acestora şi
urmăreşte îndeplinirea de către concesionar, respectiv
administrator a sarcinilor ce îi revin.
(1)Atribuţiile Ministerului
Apelor şi Pădurilor sunt exercitate direct sau prin organisme tehnice
specializate, autorităţi ori instituţii publice aflate în
subordinea, coordonarea sau sub autoritatea sa ori prin alte
autorităţi, conform prevederilor legale în vigoare.
(2)Pentru îndeplinirea
atribuţiilor ce îi revin, Ministerul Apelor şi Pădurilor poate
solicita şi obţine, fără plata tarifelor, informaţii
privind datele înregistrate în Registrul comerţului computerizat, pe baza
protocoalelor de colaborare încheiate în acest scop.
(3)Ministerul Apelor şi
Pădurilor îndeplineşte orice alte atribuţii din domeniile sale
de activitate, în condiţiile legii.
În exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul
Apelor şi Pădurilor colaborează cu celelalte ministere şi
organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu autorităţi ale
administraţiei publice centrale şi locale, cu alte instituţii
şi autorităţi, precum şi cu orice alte persoane juridice.
(1)Structura organizatorică a
Ministerului Apelor şi Pădurilor este prevăzută în anexa
nr. 1.
(2)Numărul maxim de posturi
aprobat Ministerului Apelor şi Pădurilor este de 238 exclusiv
demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
(21)În contextul demersurilor de pregătire, organizare şi
exercitare de către România a preşedinţiei Consiliului Uniunii
Europene, numărul maxim de posturi din cadrul Ministerului Apelor şi
Pădurilor prevăzut la alin. (2) se suplimentează, pentru
perioada 1 ianuarie 2018-31 august 2019, cu 4 posturi.
(la
data 19-Dec-2017 Art. 9, alin. (2) completat de Art. 1, punctul 2. din Hotarirea
894/2017 )
(3)În structura organizatorică a
Ministerului Apelor şi Pădurilor se organizează şi
funcţionează, în subordinea ministrului şi a secretarilor de
stat, cabinetele demnitarilor.
(4)Atribuţiile şi
responsabilităţile compartimentelor din aparatul propriu al
Ministerului Apelor şi Pădurilor se stabilesc, în conformitate cu
structura organizatorică, prin regulamentul de organizare şi
funcţionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului apelor
şi pădurilor.
(5)Statul de funcţii şi
structura posturilor pe compartimente, încadrarea personalului, modificarea,
suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu ori a raporturilor de
muncă se aprobă prin ordin al ministrului apelor şi
pădurilor, în condiţiile legii.
(6)În cadrul structurii
organizatorice, prin ordin al ministrului apelor şi pădurilor, se pot
organiza servicii, birouri şi alte compartimente şi se poate stabili
numărul posturilor aferente, cu încadrarea în numărul maxim de
posturi aprobat.
(1)Ministerul Apelor şi
Pădurilor are în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea sa
unităţile prevăzute în anexa nr. 2.
(2)În termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin ordin al ministrului
apelor şi pădurilor, în limita numărului maxim de posturi, se
aprobă structura organizatorică, regulamentele de organizare şi
funcţionare, statele de funcţii şi numărul de posturi din
unităţile care funcţionează în subordinea Ministerului
Apelor şi Pădurilor, cu excepţia numărului de posturi
aferent Gărzilor Forestiere.
(3)Conducătorii
unităţilor prevăzute în anexa nr. 2 sunt numiţi şi
mandataţi să conducă unităţile şi sunt
eliberaţi din funcţie, prin ordin al ministrului apelor şi
pădurilor conform legislaţiei aplicabile în cazul fiecărei
unităţi.
(4)În termen de minimum 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se face încadrarea personalului
în numărul de posturi aprobat şi în noua structură
organizatorică, cu respectarea condiţiilor prevăzute de
legislaţia în vigoare pentru fiecare categorie de personal.
(1)În subordinea şi/sau în
structura Ministerului Apelor şi Pădurilor se organizează
şi funcţionează, în condiţiile legii, unităţi de
management al proiectului şi unităţi de implementare a proiectului,
conduse de câte un director de proiect, pentru implementarea proiectelor
finanţate prin împrumuturi externe rambursabile sau fonduri
nerambursabile, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat în acest
sens.
(2)Structura organizatorică,
numărul de personal şi regulamentul de organizare şi
funcţionare ale unităţilor prevăzute la alin. (1) se
stabilesc prin ordin al ministrului apelor şi pădurilor.
(3)Ministrul apelor şi
pădurilor numeşte personalul unităţilor prevăzute la
alin. (1) şi stabileşte competenţele directorului de proiect.
(4)Pentru UMP/UIP finanţate din
fonduri nerambursabile, numărul de personal se aprobă prin ordin al
ministrului apelor şi pădurilor, condiţionat de cuprinderea în
buget a acestor sume cu destinaţia cheltuieli de personal.
(1)Pe lângă
Ministerul Apelor şi Pădurilor funcţionează următoarele
organisme consultative:
a)Comitetul ministerial pentru
situaţii de urgenţă (CMSU);
b)Comisia naţională pentru
siguranţa barajelor şi a altor lucrări hidrotehnice (CONSIB);
c)Comisia naţională pentru
siguranţa digurilor de apărare împotriva inundaţiilor
(CONSIDIG);
d)Comitetul naţional român
pentru Programul hidrologic internaţional;
f)Consiliul interministerial al
apelor;
g)Comisia tehnică de avizare
pentru silvicultură;
h)Consiliul Naţional de
Vânătoare;
i)Consiliul Naţional pentru
Silvicultură;
j)Centrul român pentru
reconstrucţia ecologică a râurilor.
(2)Membrii organismelor
prevăzute la alin. (1) nu sunt remuneraţi, iar secretariatele tehnice
permanente ale acestor organisme se asigură de Ministerul Apelor şi
Pădurilor sau de unităţile desemnate dintre cele prevăzute
în anexa nr. 2, în cadrul numărului de posturi aprobat.
(3)Regulamentele de organizare
şi funcţionare a organismelor consultative prevăzute la alin.
(1) lit. a)-j), precum şi componenţa acestora se aprobă prin
ordin al ministrului apelor şi pădurilor.
(1)Conducerea Ministerului Apelor
şi Pădurilor se asigură de către ministrul apelor şi
pădurilor.
(2)Ministrul apelor şi
pădurilor reprezintă ministerul în justiţie, în raporturile cu
celelalte ministere, cu alte autorităţi publice şi
organizaţii interne şi internaţionale, precum şi cu
persoane fizice şi juridice române şi străine.
(3)În faţa instanţelor de
judecată, Ministerul Apelor şi Pădurilor poate fi reprezentat
şi prin structurile teritoriale din subordine, pe baza împuternicirilor
acordate, conform competenţei stabilite prin ordin al ministrului apelor
şi pădurilor.
(4)Ministrul apelor şi
pădurilor este ordonator principal de credite şi îndeplineşte
atribuţiile generale prevăzute la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 90/2001
privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)În exercitarea atribuţiilor
sale, ministrul apelor şi pădurilor emite ordine şi
instrucţiuni, în condiţiile legii, care pot avea caracter normativ
sau individual.
(6)Prin ordin al ministrului apelor
şi pădurilor pot fi delegate atribuţii şi persoanelor cu
funcţii de conducere, cu respectarea prevederilor legale.
(1)Ministrul Apelor şi
Pădurilor este ajutat în activitatea sa de 2 secretari de stat şi 1
subsecretar de stat, numiţi prin decizii ale prim-ministrului, precum
şi de secretarul general şi de 2 secretari generali adjuncţi,
numiţi în condiţiile legii.
(2)Ministrul Apelor şi
Pădurilor poate delega atribuţii, în condiţiile legii,
secretarilor de stat, secretarului general şi secretarilor generali
adjuncţi.
(3)Secretarul general şi,
respectiv, secretarii generali adjuncţi ai Ministerului Apelor şi
Pădurilor au atribuţiile şi responsabilităţile
prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001,
cu modificările şi completările ulterioare. Aceştia pot
îndeplini şi alte atribuţii prevăzute de Regulamentul de
organizare şi funcţionare a Ministerului Apelor şi
Pădurilor, ori încredinţate de ministrul apelor şi pădurilor.
(4)Secretarul general şi
secretarii generali adjuncţi asigură stabilitatea
funcţionării ministerului, continuitatea conducerii şi realizarea
legăturilor funcţionale dintre structurile Ministerului Apelor
şi Pădurilor.
(5)Atribuţiile direcţiilor,
serviciilor, birourilor şi ale altor compartimente din cadrul Ministerului
Apelor şi Pădurilor se stabilesc prin regulamentul de organizare
şi funcţionare, care se aprobă prin ordin al ministrului apelor
şi pădurilor.
(1)Pe lângă ministrul apelor
şi pădurilor funcţionează ca entitate consultativă
Colegiul ministerului.
(2)Componenţa şi
regulamentul de funcţionare al entităţii consultative
prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului apelor
şi pădurilor.
(1)Ministerul Apelor şi
Pădurilor are în dotare un parc auto, potrivit dispoziţiilor legale
în vigoare, iar pentru activităţi specifice, mijloacele de transport
sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(2)Persoanele care prin lege au
dreptul de a utiliza mijloacele de transport din dotarea Ministerului Apelor
şi Pădurilor, precum şi persoanele care
desfăşoară activităţi specifice pot folosi mijloacele
de transport din parcul propriu al Ministerului Apelor şi Pădurilor,
în baza permisului de conducere pe care îl posedă, cu aprobarea
prealabilă a ordonatorului principal de credite, cu respectarea
prevederilor legale în vigoare.
(3)Pentru activităţi
specifice de control la unităţile din subordine, pentru
deplasări în caz de poluare, apărare împotriva inundaţiilor
şi fenomenelor hidrometeorologice periculoase, în caz de alte urgenţe
de gospodărire a apelor, precum şi pentru inspecţiile silvice se
utilizează un număr de 15 autovehicule.
În cadrul Ministerului Apelor
şi Pădurilor sunt încadraţi funcţionari publici cu funcţii
generale, funcţionari publici cu funcţii specifice şi personal
angajat cu contract individual de muncă, salarizaţi în conformitate
cu prevederile legale în vigoare.
(1)Patrimoniul Ministerului Apelor
şi Pădurilor se constituie prin preluarea bunurilor mobile şi
imobile aflate în administrarea sau, după caz, în proprietatea
Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor pe baza protocolului de predare-preluare.
(2)Statul de funcţii şi
structura posturilor pe compartimente, încadrarea personalului pe noile
funcţii se aprobă prin ordin al ministrului apelor şi
pădurilor, în termen de minimum 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
Anexele nr. 1-3 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Aplicarea procedurilor legale
prevăzute de Legea nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, cu privire la
măsurile de reorganizare din cadrul structurii organizatorice a
Ministerului Apelor şi Pădurilor se realizează în termen de
minimum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
PRIM-MINISTRU SORIN MIHAI GRINDEANU Contrasemnează: Ministrul apelor şi
pădurilor, Adriana Petcu Viceprim-ministru, ministrul
mediului, Daniel Constantin Viceprim-ministru, ministrul
dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor
europene, Sevil Shhaideh Ministrul finanţelor
publice, Viorel Ştefan Ministrul muncii şi
justiţiei sociale, Lia-Olguţa
Vasilescu |
ANEXA
nr. 1: STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a
Ministerului Apelor şi Pădurilor
[POZĂ -
A se vedea actul modificator]
(la
data 19-Dec-2017 anexa 1 modificat de Art. 1, punctul 3. din Hotarirea
894/2017 )
1.Unităţi
care funcţionează în subordinea Ministerului Apelor şi
Pădurilor
Nr. crt. |
Denumirea unităţii |
I.
Instituţii publice cu personalitate juridică finanţate
integral din bugetul de stat |
|
1. |
Gărzi
forestiere |
II.
Unităţi cu finanţare externă şi de la bugetul de
stat |
|
1. |
Unităţi
de management al proiectului (UMP) |
2. |
Unităţi
de implementare a proiectului (UIP) |
Numărul maxim de posturi
finanţate de la bugetul de stat pentru instituţiile prevăzute la
cap. I este de 573, din care:
- gărzi forestiere - 573 de
posturi.
2.Unităţi
care funcţionează sub autoritatea Ministerului Apelor şi
Pădurilor
Nr. crt. |
Denumirea unităţii |
1 |
Regia
Naţională a Pădurilor - Romsilva |
3.Unităţi
care funcţionează în coordonarea Ministerului Apelor şi
Pădurilor
Nr. crt. |
Denumirea unităţii |
I.
Unităţi finanţate din venituri proprii |
|
|
Administraţia
Naţională "Apele Române" |
ANEXA nr. 3: Mijloacele de transport pentru activităţi
specifice ale Ministerului Apelor şi Pădurilor
Nr. crt. |
Ministerul Apelor şi
Pădurilor - aparat propriu |
Tipul mijlocului de transport |
Numărul maxim aprobat
(bucăţi) |
1 |
Parc
auto demnitari, înalţi funcţionari publici şi asimilaţi
acestora*) |
autoturism |
7 |
2 |
Parc
auto comun*) |
autoturism |
2 |
3 |
Parc
auto pentru activităţi de inspecţii şi control,
situaţii de urgenţă, transport marfă, persoane,
delegaţii**) |
autoturism microbuz |
15 |
*)
Numărul autoturismelor este reglementat de art. 5 alin. (1) din
Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile
administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 247/2002,
cu modificările şi completările ulterioare. **)
Numărul autoturismelor este stabilit potrivit prevederilor art. 5 alin.
(3) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002,
cu modificările şi completările ulterioare. |
1.Nu se consideră
depăşiri la consumul de carburanţi normat pe autovehicul
consumul care, la nivelul anului, se încadrează în limita combustibilului
normat în raport cu numărul de autovehicule aprobat.
2.Autoturismele din parcul auto al
aparatului propriu al ministerului pot fi conduse şi de demnitari sau de
alte categorii de salariaţi cu funcţii de răspundere, în baza
permisului de conducere, cu aprobarea prealabilă a ordonatorului principal
de credite.
3.Cotele privind consumul lunar de
carburant sunt aprobate de către ordonatorul principal de credite cu
încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinaţie.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 48
din data de 17 ianuarie 2017
Forma sintetică
la data 21-Feb-2018. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte
Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci
inregistrate ale Wolters Kluwer.