Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a obligațiilor care revin
operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn nr. 995/2010
Adoptat de Parlamentul European și Consiliu
Adoptat în temeiul articolului
192 alineatul (1)
Referință în Jurnalul Oficial L 295, 12.11.2010, p. 23-34
Istoric
Adoptat : 20
octombrie 2010
Se aplică de
la : 3 martie 2013
Texte pregătitoare
Avizul Comitetului
Economic și Social : JO C
2009/318 P 88
Poziția Parlamentului European : JO C
2009/184E P 145 2009/184E s. 145
Poziția Parlamentului European :
adoptată la 7.7.2010
Propunerea
Comisiei : COM 2008/0644 Final znení Procedura de codecizie Poziția Consiliului; JO C 2010/114E P 17
Alte acte normative
Modifică: 52008PC0644
Regulamentul UE privind lemnul (EUTR – Regulamentul (UE) nr.
995/2010]) este un regulament al Uniunii Europene din 20 octombrie 2010 menit să
contracareze comerțul cu lemn și produse din lemn recoltat ilegal în cadrul UE. Acesta
interzice introducerea pe piața UE a lemnului și produselor din lemn recoltat ilegal și stabilește obligații pentru operatori. Regulamentul se aplică în toate statele membre ale UE de la 3 martie
2013.
·
3 Diligența necesară („due diligence”)
Exploatarea ilegală a lemnului –
recoltarea lemnului într-un mod care încalcă legislația sau
reglementările din țara de recoltare – are un grav impact economic, de mediu și social asupra unora
dintre cele mai valoroase păduri ale lumii și asupra comunităților care depind de
ele. Aceasta duce la pierderi de venituri, subminează eforturile
operatorilor legali și este asociată cu despădurirea, declinul
biodiversității și emisia de gaze cu efect de seră, precum și cu conflictele
privind terenurile și resursele, alături de slăbirea puterii comunităților indigene.
UE este o importantă
piață de export pentru țări în care nivelurile de ilegalitate și slaba guvernare din sectorul forestier
sunt printre cele mai grave. Permițând introducerea pe piața UE a lemnului și
produselor din lemn potențial provenite din surse ilegale, țările UE susțin,
în esență,
practica exploatării ilegale.
Pentru a aborda
această problemă, în 2003, UE a elaborat Planul de acțiune FLEGT (aplicarea legislației, guvernarea și comerțul
în domeniul forestier), care cuprinde o serie
de măsuri pentru a exclude de pe piețe lemnul exploatat ilegal, pentru a îmbunătăți aprovizionarea cu lemn exploatat legal și pentru a spori cererea de produse provenite din lemn exploatat în mod
responsabil. EUTR și acordurile de parteneriat voluntar (acorduri
comerciale cu țările
exportatoare de lemn care contribuie la prevenirea introducerii pe piața europeană a lemnului exploatat
ilegal) sunt cele două elemente-cheie ale planului de acțiune.
Pentru a contracara
exploatarea ilegală a lemnului la nivel mondial, EUTR interzice
introducerea pe piața
UE a lemnului recoltat ilegal și a produselor provenite din acesta. Regulamentul îi împarte pe cei care
fac afaceri cu lemn sau produse din lemn în două categorii: operatori și comercianți. Fiecărei categorii îi revin obligații distincte.
Operatorii – definiți în regulament ca fiind cei care introduc
pentru prima dată lemn sau produse din lemn pe piața UE – trebuie să exercite diligența necesară („due diligence”).
Comercianții
– definiți
în EUTR ca fiind cei care vând sau cumpără lemn ori produse din lemn
deja introduse pe piața
UE – trebuie să păstreze informații privind furnizorii și clienții
pentru ca aceștia
să fie ușor
de urmărit.
Operatorii trebuie
să exercite diligența
necesară atunci când introduc lemn sau produse din lemn pe piața UE, pentru a minimiza riscul de a utiliza
lemn recoltat ilegal sau produse care conțin astfel de lemn. Cu alte cuvinte, aceasta însemnă că trebuie
să implementeze un sistem de gestionare a riscurilor cu trei componente:
-informare:
operatorul trebuie să aibă acces la informații privind lemnul și
produsele din lemn, țara
de recoltare (și,
dacă este cazul, regiunea subnațională și
concesiunea), speciile de lemn, cantitatea, detaliile furnizorului, precum și la informații privind conformitatea cu legislația națională;
-evaluarea
riscurilor: operatorul trebuie să evalueze riscul de a utiliza lemn
exploatat ilegal în lanțul
său de aprovizionare, pe baza informațiilor identificate mai sus și ținând
seama de criteriile stabilite în EUTR;
-atenuarea
riscurilor: dacă evaluarea arată că riscul de a utiliza lemn
exploatat ilegal în lanțul
de aprovizionare nu este neglijabil, acesta poate fi atenuat prin măsuri
ulterioare, cum ar fi solicitarea de informații și
verificări suplimentare din partea furnizorului.
Operatorii pot alege să își dezvolte propriul
sistem de diligență necesară („due diligence”) sau să folosească
un sistem elaborat de o organizație de monitorizare.
Intră sub incidența regulamentului atât
lemnul și produsele din lemn
provenite din UE, cât și cele importate din afara UE. Printre
produsele vizate se numără: produsele din lemn masiv, pardoselile,
placajele, celuloza și
hârtia etc. Produsele reciclate și cele din hârtie tipărită, cum ar fi cărțile, revistele și ziarele, nu sunt vizate.
Dacă lemnul și produsele din lemn fac obiectul unor
licențe FLEGT sau al unor permise CITES valide, acestea sunt considerate conforme cu cerințele EUTR.
O listă
cuprinzătoare a produselor care intră sub incidența actului legislativ poate fi
consultată în anexa la EUTR: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32010R0995:RO:NOT
Cei care vând sau
cumpără lemn ori produse din lemn pentru uz personal nu sunt vizați de EUTR.
Regulamentul UE
privind lemnul este obligatoriu în fiecare țară a UE. Entitatea legislativă din fiecare țară stabilește
sancțiuni eficiente, proporționale și disuasive pentru a asigura conformitatea cu EUTR. În fiecare țară există o
autoritate competentă care coordonează aplicarea regulamentului. Puteți găsi autoritatea
competentă din țara dumneavoastră aici: http://ec.europa.eu/environment/forests/pdf/list_competent_authorities.pdf
La 23 februarie 2012, Comisia Europeană a
adoptat Regulamentul
delegat (UE) nr. 363/2012 al Comisiei de stabilire a normelor de
procedură pentru recunoașterea și retragerea recunoașterii organizațiilor de monitorizare.
În plus, la 6 iulie
2012, Comisia Europeană a adoptat Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 607/2012 pentru
a asigura aplicarea uniformă a EUTR în întreaga UE. Acesta detaliază
măsurile de evaluare și atenuare a riscurilor din cadrul sistemului de diligență necesară (sistemul „due
diligence”), precum și
frecvența și natura controalelor derulate de
autoritățile
competente ale statelor membre, vizând organizațiile de monitorizare.
Exploatarea ilegală a lemnului – recoltarea lemnului
într-un mod care încalcă legislația sau reglementările dințara de recoltare – are un grav impact economic, ecologic și social asupra unora dintre cele mai valoroase păduri ale lumii și asupra
comunităților care depind de ele.
Aceasta duce la pierderi de venituri șisubminează eforturileoperatorilor legali.
Aceasta este asociată cudespădurirea,schimbările climaticeși declinul
biodiversității.
Aceasta este legată deconflicte privind terenurile și resursele și de slăbirea puterii comunităților locale.
UE este o piață de
export extrem de importantă pentru multe țări în care exploatarea ilegală a
lemnului a devenit ceva obișnuit. Adoptând o atitudine de genul
„fără alte întrebări”, nu facem decât să finanțăm
fără să ne dăm seama infracțiunile forestiere și să subminăm eforturile de
aplicare a legii în unele dintre cele mai sărace țări ale lumii producătoare de
lemn.
În 2003, UE a elaborat planul de acțiune FLEGT ( aplicarea legislației, guvernanța și schimburile comerciale în domeniul forestier), care cuprinde o serie de măsuri pentru a exclude de pe piețe lemnul exploatat
ilegal, pentru a îmbunătăți aprovizionarea cu lemn exploatat legal și pentru a
spori cererea de produse din lemn provenite din surse legale.
Cele două elemente principale ale planului de acțiune sunt Regulamentul UE privind exploatarea lemnului șiacordurile de parteneriat voluntar (APV). APV-urile sunt acorduri comerciale cu țările exportatoare de lemn, menite
să ajute la prevenirea introducerii pe piața europeană a lemnului exploatat
ilegal.
În temeiul Regulamentului UE privind exploatarea lemnului
(EUTR), lemnul care face obiectul unei licențe FLEGT sau al unui permis CITES (Convenția privind
comerțul internațional cu specii sălbatice de faună și floră pe cale de dispariție) este considerat
conform cu cerințele EUTR.
EUTR este
completat de alte două acte legislative care oferă mai multe detalii
despre o serie de puncte specifice ale regulamentului EUTR:
1.
Regulamentul privind normele de
procedură pentru recunoașterea și retragerea recunoașterii organizațiilor de monitorizare:
Regulamentul delegat (UE) nr. 363/2012 al Comisiei
2.
Regulamentul de asigurare a punerii
în aplicare uniforme a EUTR:
Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 607/2012 al Comisiei
În temeiul noului Regulament al UE privind exploatarea
lemnului (EUTR – Regulamentul (UE) nr. 995/2010 ), se interzice introducerea pe piața UE a lemnului recoltat ilegal și a produselor derivate din acesta. Regulamentul se aplică lemnului și produselor
din lemn introduse pentru prima dată pe piața UE. Acesta contracarează comerțul cu lemn și produse din
lemn recoltat ilegal, impunând trei obligații-cheie:
1.
Se interzice introducerea pentru
prima dată pe piața UE a lemnului recoltat ilegal și a produselor
derivate din acesta.
2.
Operatorii din UE – și anume cei care introduc pentru prima dată lemn și produse din lemn pe piața UE – trebuie
să exercite diligența necesară („due diligence”).
3.
Comercianții – și anume cei care cumpără sau vând
lemn ori produse din lemn deja introduse pe piață – sunt obligați să păstreze informații privind
furnizorii și clienții pentru a facilita trasabilitatea
lemnului.
Intră sub incidența regulamentului atât lemnul și produsele
din lemn provenite din UE, cât și cele importate din afara UE. Lemnul care
face obiectul unei licențe FLEGT sau al unui permis CITES este considerat conform cu dispozițiile Regulamentului privind exploatarea
lemnului.
Lemn și produse din
lemn, în conformitate cu clasificarea din Nomenclatura combinată
prevăzută în anexa I la Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului
[1], cărora li se aplică dispozițiile prezentului regulament
·
4401 Lemn de foc, sub formă de
trunchiuri, butuci, ramuri, vreascuri sau sub forme similare; lemn sub
formă de așchii sau particule; rumeguș, deșeuri și resturi de
lemn, chiar aglomerate, sub formă de butuci, brichete, pelete sau forme
similare
·
4403 Lemn brut, chiar cojit,
curățat de ramuri sau ecarisat
· 4406 Traverse din
lemn pentru căi ferate sau similare
·
4407 Lemn tăiat sau despicat
longitudinal, tranșat sau derulat, chiar geluit, șlefuit sau
lipit prin îmbinare cap la cap cu o grosime de peste 6 mm
·
4408 Foi pentru furnir (inclusiv
cele obținute prin retezarea lemnului stratificat),
foi pentru placaj sau pentru alt lemn stratificat similar și alt lemn tăiat longitudinal, decupat
sau derulat, chiar șlefuit, geluit sau lipit cap la cap, cu o
grosime de maximum 6 mm
·
4409 Lemn (inclusiv lamele și frizele de
parchet, neasamblate), profilat (sub formă de lambă, de uluc,
fălțuit, șanfrenat, îmbinat în V, mulurat, rotunjit
sau similare), în lungul unuia sau mai multor canturi, fețe sau capete, chiar geluit, șlefuit sau lipit prin îmbinare cap la cap
·
4410 Plăci aglomerate, panouri
numite "oriented strand board" (OSB) și panouri similare (de exemplu, panourile
numite "waferboard"), din lemn sau din alte materiale lemnoase, chiar
aglomerate cu rășini sau cu alți lianți organici
· 4411 Panouri
fibrolemnoase sau din alte materiale lemnoase, chiar aglomerate cu rășini sau cu alți lianți organici
· 4412 Placaj, panouri
furniruite și lemn stratificat similar
·
44130000 Lemn "densificat",
în blocuri, scânduri, lame sau sub formă de profile
·
441400 Rame din lemn pentru
tablouri, fotografii, oglinzi sau obiecte similare
·
4415 Lăzi, lădițe, coșuri, cilindri și ambalaje
similare din lemn; tambure pentru cabluri, din lemn; paleți simpli, boxpaleți si alte platforme de încărcare, din lemn; grilaje din lemn pentru paleți
·
(Alte materiale decât cele de
ambalaj, utilizate exclusiv ca ambalaj pentru suportul, protecția sau
transportul unui alt produs introdus pe piață)
·
44160000 Butoaie, cuve, putini și alte produse
de dogărie și părțile lor, din lemn,
inclusiv doagele
·
4418 Lucrări de tâmplărie
și piese de dulgherie pentru construcții, inclusiv panouri celulare, panouri
asamblate pentru acoperit podeaua și șindrile ("shingles" și
"shakes") din lemn
·
Celuloză și hârtie, prevăzute la capitolele 47 și 48 din Nomenclatura combinată, cu
excepția celor pe bază de bambus și a produselor reciclate (deșeuri și resturi)
· 940330, 940340,
94035000, 940360 și 94039030 Mobilă din lemn
· 94060020 Construcții prefabricate
[1] Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al
Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară și statistică și Tariful vamal
comun (JO L 256, 7.9.1987, p. 1).
· produsele reciclate;
· produsele din hârtie
tipărită, cum sunt cărțile, revistele și ziarele;
·
materialele de ambalaj folosite
exclusiv pentru suportul, protecția sau transportul altui produs;
·
unele produse din bambus sau
palmier;
·
lemnul cumpărat sau vândut de
persoane private pentru uz personal;
· alte produse neincluse
în anexă*.
* Pentru a afla dacă un produs
intră sau nu sub incidența regulamentului,
importatorii ar trebui să consulte Nomenclatura combinată din anexa I
la Regulamentul
(CEE) nr. 2658/87 al Consiliului
Regulamentul îi împarte pe cei care fac
afaceri cu lemn și produse din lemn în două
categorii: operatori și comercianți. Operatorilor – și anume celor
care introduc pentru prima dată pe piața UE lemnul sau
produsele din lemn – le revine cea mai mare parte a responsabilității, iar comercianților – și anume celor care cumpără sau vând lemn ori produse
din lemn deja introduse pe piață – le revine doar
obligația de a păstra evidențe ale
furnizorilor și clienților lor.
Introduceți pentru prima dată lemn sau produse din lemn pe piața UE.
Vindeți sau cumpărați – în scop comercial – lemn sau
produse din lemn deja introdusepe piața UE.
Operatorii își pot dezvolta propriul sistem „due
diligence” – un set de măsuri și proceduri pentru minimizarea eficientă
a riscurilor – sau pot folosi un sistem elaborat de o organizație de monitorizare. Organizații de monitorizare din zona dumneavoastră.
Pentru mai multe informații despre diligența necesară („due diligence”), a se
vedea „Cum se aplică?” sau a se consulta ghidul(405 KB) detaliat .
Iată câteva scenarii menite să
vă îndrume.
Fabricantul C
cumpără hârtie dintr-o țară terță din afara UE și o
importă în UE (în orice țară), unde folosește hârtia pentru a face caiete de exerciții. Acesta
vinde apoi caietele de exerciții distribuitorului D din orice țară
membră a UE. Caietele de exerciții sunt astfel produse care fac obiectul anexei la Regulamentul
UE privind exploatarea lemnului.
·
Fabricantul C devine operator în momentul în care importă
hârtia spre a fi utilizată în activitățile sale
comerciale.
Compania X recoltează lemn de pe terenurile proprii din cadrul UE, îl
transportă și îl prelucrează în propria
fabrică de cherestea, iar apoi vinde cheresteaua companiei Y:
·
Compania X devine operator în
momentul în care recoltează lemn de pe terenurile proprii spre a fi
distribuit prin activitățile sale comerciale.
Un fabricant C cu sediul în UE importă hârtie kraft cretată
direct de la un producător dintr-o țară terță și o folosește pentru a ambala produse care sunt apoi
vândute pe piața UE.
·
Fabricantul C devine operator în
momentul în care importă hârtia kraft în UE spre a fi utilizată în
activitățile sale comerciale. (A se remarca faptul
că, în acest caz, nu are importanță că hârtia kraft este
folosită doar pentru ambalare, deoarece este importată ca produs în
sine).
Regulamentul îi
împarte pe cei care fac afaceri cu lemn și produse din lemn în două categorii:
operatori și comercianți. Operatorilor – și anume celor care introduc pentru prima
dată pe piața UE lemnul sau produsele din lemn – le
revine cea mai mare parte a responsabilității, iar comercianților – și anume celor care cumpără sau
vând lemn ori produse din lemn deja introduse pe piață – le revine doar obligația de a
păstra evidențe ale furnizorilor și clienților lor.
Introduceți pentru prima dată lemn sau produse din lemn pe piața UE.
Vindeți sau cumpărați – în scop comercial – lemn sau
produse din lemn deja introdusepe piața UE.
Operatorii
își pot dezvolta propriul sistem „due diligence” – un set de
măsuri și proceduri pentru minimizarea eficientă a riscurilor – sau
pot folosi un sistem elaborat de o organizație de
monitorizare. Organizații de monitorizare din zona dumneavoastră.
Pentru mai multe informații despre diligența necesară („due diligence”), a se
vedea „Cum se aplică?” sau a se consulta ghidul(405 KB) detaliat .
Iată câteva scenarii menite să
vă îndrume.
Fabricantul C
cumpără hârtie dintr-o țară terță din afara UE și o
importă în UE (în orice țară), unde folosește hârtia pentru a face caiete de exerciții. Acesta
vinde apoi caietele de exerciții distribuitorului D din orice țară
membră a UE. Caietele de exerciții sunt astfel produse care fac obiectul anexei la Regulamentul
UE privind exploatarea lemnului.
·
Fabricantul C devine operator în momentul în care importă
hârtia spre a fi utilizată în activitățile sale
comerciale.
Compania X recoltează lemn de pe terenurile proprii din cadrul UE, îl
transportă și îl prelucrează în propria
fabrică de cherestea, iar apoi vinde cheresteaua companiei Y:
·
Compania X devine operator în
momentul în care recoltează lemn de pe terenurile proprii spre a fi
distribuit prin activitățile sale comerciale.
Un fabricant C cu sediul în UE importă hârtie kraft cretată
direct de la un producător dintr-o țară terță și o folosește pentru a ambala produse care sunt apoi
vândute pe piața UE.
·
Fabricantul C devine operator în
momentul în care importă hârtia kraft în UE spre a fi utilizată în
activitățile sale comerciale. (A se remarca faptul
că, în acest caz, nu are importanță că hârtia kraft este
folosită doar pentru ambalare, deoarece este importată ca produs în
sine).
EUTR este obligatoriu
în fiecare țară a UE, însă cum este el aplicat și de către cine? Aflați în continuare și nu uitați să consultați ghidul(405 KB) pentru
mai multe informații.
Entitatea legislativă din țara dumneavoastră stabilește sancțiuni
„eficiente, proporționale și disuasive” pentru a asigura conformitatea.
Trebuie reținut că EUTR nu are efect retroactiv,
ceea ce înseamnă că se aplică numai lemnului și produselor
din lemn introduse pe piață începând cu data de 3 martie 2013.
Puteți afla mai multe despre sancțiunile
aplicabile în țara dumneavoastră contactând autoritatea competentă.
O autoritate competentă din țara dumneavoastră
coordonează aplicarea regulamentului.
Autoritățile competente
efectuează controale ale operatorilor și organizațiilor de monitorizare.
Puteți afla care este autoritatea competentă din țara dumneavoastră aici.
Organizațiile de monitorizare din întreaga UE
dezvoltăsisteme „due diligence” pe care, în calitate
de operator, le puteți folosi pentru a vă asigura
că vă conformați dispozițiilor EUTR. Totuși, puteți alege și să vă dezvoltați propriul
sistem.
Cum vă puteți pregăti în afacerea dumneavoastră pentru a vă
conforma dispozițiilor EUTR? Odată ce ați determinat că sunteți operator sau
comerciant, puteți lua măsuri clare.
Dacă
sunteți comerciant, atunci trebuie doar
să păstrați informații despre cei de la care cumpărați și despre cei cărora le vindeți produse din lemn.
Dacă
sunteți operator, atunci aveți o mai mare responsabilitate. Trebuie să exercitați diligența necesară pentru a vă
asigura că lemnul din produsele dumneavoastră a fost recoltat în mod
legal.
Trebuie să folosiți un sistem „due diligence” care să includă
următoarele elemente:
Informarea: Trebuie să aveți acces la următoarele informații privind lemnul:
·
descrierea (inclusiv denumirea comercială, tipul de produs și denumirea comună/denumirea științifică completă a speciilor de arbori);
·
țara de recoltare (și, după caz, regiunea de recoltare și concesiunea de recoltare – și anume, orice
aranjamente care conferă dreptul de a recolta lemn dintr-o zonă
definită);
·
cantitatea (exprimată în volum,
masă sau număr de unități);
·
denumirea și adresa furnizorului operatorului;
·
numele și adresa cumpărătorului
(comerciantului) care achiziționează lemnul;
·
documente sau alte informații care
indică faptul că lemnul și produsele din
lemn sunt conforme cu legislația aplicabilă. Pentru exemple concrete referitoare la ceea
ce înseamnă „documente sau alte informații”, a se vedea capitolul 4 din ghid.
Evaluarea riscurilor: Trebuie să analizați și să evaluați riscurile ca lemnul folosit să fie
recoltat ilegal. Pentru evaluare, trebuie să analizați lemnul folosit pe baza următoarelor
criterii:
·
garantarea respectării legislației
aplicabile, care poate include certificarea sau alte sisteme verificate de terțe părți care se referă la respectarea
legislației aplicabile;
·
prevalența recoltării ilegale a
anumitor specii de arbori;
·
prevalența recoltării sau a practicilor
ilegale în țara de recoltare și/sau regiunea subnațională în care a fost recoltat lemnul, inclusiv prevalența conflictelor armate;
·
sancțiunile impuse de Consiliul de Securitate al
ONU sau de Consiliul Uniunii Europene cu privire la importul sau exportul de
lemn;
·
complexitatea lanțului de
aprovizionare cu lemn și produse din lemn.
Pentru informații detaliate, a se vedea ghidul(405 KB) .
Atenuarea riscurilor: Dacă nu sunteți suficient de convins că riscul de a
introduce pe piață lemn recoltat ilegal este
neglijabil, trebuie să luați măsuri de atenuare a riscurilor. Acestea pot include:
·
solicitarea unor informații suplimentare
din
partea furnizorilor;
·
solicitarea unor documente suplimentare din partea furnizorilor;
·
solicitarea de verificare de
către părțile terțe etc.