Anexa
METODOLOGIE
privind organizarea şi funcţionarea SUMAL 2.0,
obligaţiile utilizatorilor SUMAL 2.0, precum şi structura şi
modalitatea de transmitere a informaţiilor standardizate
Capitolul I
Dispoziţii generale
Art. 1. - SUMAL 2.0 este un
sistem informaţional integrat de urmărire a materialelor lemnoase
realizat de autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură şi pus la dispoziţia profesioniştilor
prevăzuţi la art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 497/2020 pentru
aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi
comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare
a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund,
precum şi cele privind proveniența
și circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al
proprietarului și unele măsuri de aplicare a prevederilor
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului
European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor
care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse
din lemn.
Art. 2. -
Principalele obiective ale SUMAL 2.0 sunt:
a) controlul
provenienţei materialelor lemnoase şi asigurarea
trasabilităţii acestora;
b) creşterea eficienţei controlului ca
parte a politicilor publice de reducere a infracţionalităţii în
domeniul forestier
c) obţinerea de
informaţii statistice la nivel naţional privind volumul de lemn
exploatat şi al materialelor lemnoase rezultate;
d) practică
unitară în evidenţa gestionară a materialelor lemnoase prin
punerea la dispoziţia profesioniştilor a unei aplicaţii
informatice gratuite.
Art. 3. - (1) Categoriile de utilizatori SUMAL 2.0 sunt
următoarele:
a) personalul din cadrul
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură
responsabil cu funcționarea și administrarea aplicațiilor SUMAL
2.0 – Compartimentul SUMAL;
b) personalul din cadrul
autorității publice centrale care răspunde de
silvicultură responsabil cu
gestionarea și utilizarea informațiilor înregistrate de către unitățile specializate atestate pentru lucrări de
amenajarea pădurilor;
c) personalul
cu atribuţii de control din cadrul autorității
publice centrale care răspunde de silvicultură;
d) personalul
cu atribuții de control din cadrul structurilor teritoriale de
specialitate ale autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură, denumite în continuare gărzi forestiere;
e) ofiţerii şi
subofiţerii special abilitaţi din cadrul Poliţiei Române,
Jandarmeriei Române și Poliţiei de Frontieră;
f) organele de stat cu atribuții în domeniul securității
naționale, în baza unei solicitări;
g) angajați ai unităților specializate atestate pentru lucrări de
amenajarea pădurilor;
h) personalul silvic din
cadrul Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva și al unităților
teritoriale – direcțiile silvice, aflate în structura acestora, precum
şi din cadrul Institutului Național
de Cercetare şi Dezvoltare în Silvicultură “Marin Drăcea”;
i) personalul
silvic angajat în cadrul ocoalelor silvice de stat și de regim și în
cadrul bazelor experimentale;
j) angajaţi ai
operatorilor economici care
depozitează, prelucrează, sortează, comercializează și
expediază materiale lemnoase;
k) angajaţi ai
operatorilor economici specializaţi în
transportul de materiale lemnoase, care au calitate de transportatori
profesioniști, așa cum sunt definiți în anexa nr. 1 la Norme;
l) angajați ai administrației piețelor,
târgurilor, oboarelor, a burselor de mărfuri și altele asemenea
autorizate, numai pentru materialele lemnoase comercializate în incinta
acestora și pentru cele rămase necomercializate în incintă și
care urmează a fi transportate spre o altă destinație;
m) operatorii economici care utilizează materialele lemnoase pentru
construcții în volum mai mare de 20 mc/an.
n) angajaţi
ai autorităţilor vamale unde se efectuează vămuirea
materialelor lemnoase, special abilitaţi de către Direcţia
Generală a Vămilor.
(2) Utilizatorii prevăzuți la alin. (1) lit.
a) administrează aplicațiile SUMAL 2.0, cu drepturi depline;
(3) Pentru
categoriile de utilizatorii prevăzuți la alin. (1) lit. b), personalul din cadrul
compartimentului SUMAL are obligația de a introduce
în sistem datele persoanelor care vor utiliza aplicația SUMAL 2.0,
fiindu-le atribuit rolul
„ADMIN-AMENAJARE”;
(4) Pentru categoriile de
utilizatori prevăzuți la alin. (1) lit. c), personalul
din cadrul compartimentului SUMAL are obligația de
a introduce în sistem datele persoanelor care vor utiliza
aplicația SUMAL 2.0, fiindu-le atribuit rolul de „CONTROL-SILVIC”;
(5) Pentru categoriile de
utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. d), personalul
din cadrul compartimentului SUMAL are
obligația de a introduce în sistem Gărzile forestiere și
să creeze pentru fiecare inspector-șef cont de utilizator cu drept de
acces la aplicația SUMAL 2.0, fiindu-i atribuit rolul de „ADMIN”.
(6) Pentru categoriile de
utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. e), personalul din cadrul
compartimentului SUMAL are obligația de a
introduce în sistem instituțiile denumite „Inspectoratul
General al Poliției Române cu structurile teritoriale ale acestuia”,
„Inspectoratul General al Jandarmeriei Române cu structurile teritoriale ale
acestuia”, „Inspectoratul General al Poliției de Frontieră Române cu
structurile teritoriale ale acestuia”, precum și obligația de a
introduce în sistem datele persoanelor cu atribuții de control în domeniul
silvic, angajate în cadrul entităților și creează conturile
de utilizator ale acestora cu drept de acces diferențiat la aplicația
SUMAL 2.0, fiindu-le atribuit rolul de „CONTROL”.
(7) Pentru categoriile de
utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. g), personalul prevăzut la art.
3 alin. (1) lit. b), are obligația de a introduce în sistem
persoanele juridice atestate pentru lucrări
de amenajarea pădurilor și va crea pentru persoanele fizice angajate în cadrul unităților,
conturile de utilizatori cu drepturi de acces diferențiat la aplicația SUMAL 2.0 , cărora li se vor atribui,
după caz, rolurile de „ADMIN-FIRMĂ” și/sau „ȘEF-PROIECT”;
(8) Pentru
categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. h), personalul din cadrul
compartimentului SUMAL are obligația de a
introduce în sistem datele persoanelor juridice, precum și datele
persoanelor nominalizate să utilizeze aplicația SUMAL 2.0 și va crea conturi de utilizatori cu
drepturi de acces diferențiat la aplicația SUMAL 2.0, fiindu-le
atribuit rolul de „UTILIZATOR”;
(9) Pentru categoriile de utilizatori prevăzute
la alin.
(1) lit. i), administratorul de date din cadrul Gărzii
forestiere în raza de competență, are obligația de a
introduce în sistem ocoalele silvice și bazele experimentale, precum și datele
persoanelor fizice conducători ai acestor structuri silvice și
să creeze conturi de utilizatori pentru acestea cu drepturi de
acces diferențiat la aplicația SUMAL 2.0, fiindu-le atribuit rolul de „ȘEF-OCOL”
(10) Pentru categoriile de
utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. j), l) și m), administratorul
de date din cadrul Gărzii forestiere în raza de competență, are
obligația de a introduce în sistem datele persoanelor juridice – operatori
economici, precum și datele persoanelor fizice angajate în cadrul acestora
care au calitate de administrator și să creeze pentru aceștia
conturi de utilizatori cu drepturi de acces la aplicația SUMAL 2.0 ,
fiindu-le atribuit rolul de „ADMIN”;
(11) Pentru categoriile de
utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. k), administratorul
de date din cadrul Gărzii forestiere în raza de competență, are
obligația de a introduce în sistem datele persoanelor juridice – operatori
economici, precum și datele persoanelor fizice angajate în cadrul acestora
care au calitate de administrator și să creeze pentru aceștia
conturi de utilizatori cu drepturi de acces la aplicația SUMAL 2.0 ,
fiindu-le atribuit rolul de
„ADMIN-TRANSPORTATOR”.
(12) Pentru
categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. n), personalul din cadrul
compartimentului SUMAL are obligația de a
introduce în sistem datele persoanelor juridice abilitate precum și datele
persoanelor fizice angajate în cadrul instituțiilor care vor utiliza SUMAL
2.0 și să creeze conturi de utilizatori cu drept de acces la aplicația
SUMAL 2.0 Control, fiindu-le atribuit rolul de „CONTROL”.
(13) Pentru respectarea
prevederilor alin. (5)–(12), persoanele juridice
abilitate să utilizeze Sistemul Informaţional Integrat de Urmărire a Materialelor
Lemnoase, au obligația de a transmite către
autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură/garda forestieră în raza de competenţă
teritorial, după caz, următoarele:
a) solicitarea scrisă
care cuprinde informaţii referitoare la obiectul/obiectele de activitate.
Solicitarea poartă numele, prenumele şi semnătura persoanei care
reprezintă oficial persoana juridică;
b) copia
legalizată a documentului de înfiinţare a persoanei juridice;
c) atestatul
de exploatare, în cazul profesioniştilor care au ca obiect de activitate
exploatarea forestieră şi au calitatea de emitenţi ai avizelor
de însoţire primare, completat la zi;
d) copii
ale certificatului constatator emis de oficiul registrului comerţului în
care sunt înscrise sediul social/sediul filialei/sucursalei/punctelor de lucru,
precum şi obiectul/obiectele de activitate sau a autorizaţiei de
funcţionare a depozitului/atelierului de debitat.
e) număr telefon,
număr fax, adresa de e-mail a instituției/companiei.
f) fotocopie a
cărţii de identitate a conducătorului persoanei
juridice/administratorului operatorului economic, după caz;
g) adresă de e-mail
validă a conducătorului persoanei juridice/administratorului
operatorului economic, în vederea transmiterii numelui de utilizator şi a
parolei de către sistemul SUMAL 2.0.
Art. 4. – (1) SUMAL
2.0 cuprinde 3 componente: aplicaţii web-client, aplicaţii de tip
mobile și unitatea centrală - hardware şi software - de
centralizare, prelucrare şi analiză a informaţiilor şi
control.
(2) Aplicaţiile
web-client sunt utilizate pentru:
a) înregistrarea
utilizatorilor/grupurilor de utilizatori, acordarea drepturilor de acces
diferențiat și a rolurilor pentru utilizatori/grupurile de
utilizatori, precum și pentru modificarea datelor introduse eronat în
aplicațiile SUMAL 2.0– acțiuni efectuate prin intermediul aplicației
„SUMAL 2.0 Superadmin”;
b) înregistrarea
informațiilor din amenajamentele silvice și evidența acestora
precum și crearea bazei de date specifice - acțiuni efectuate prin intermediul
aplicației „SUMAL 2.0 Amenajare”;
c) înregistrarea
utilizatorilor/grupurilor de utilizatori precum și acordarea drepturilor
de acces diferențiat și a rolurilor pentru utilizatori/grupurile de
utilizatori – acțiuni realizate prin aplicația „SUMAL 2.0 Gardă
Forestieră”;
d) emiterea
delegațiilor de marcare, generarea carnetelor de inventariere și a fișelor
de evidență a înălțimilor măsurate (informații
înregistrare în aplicația „SUMAL 2.0 Marcare”), înregistrarea și generarea actelor de
punere în valoare, autorizaţiile de exploatare a partizilor,
procesele-verbale de predare spre exploatare, procesele-verbale de
forţă majoră, actele de constatare la expirarea termenelor de
exploatare, actele de reprimire a parchetelor şi procesele-verbale de
confiscare - acțiuni efectuate prin intermediul aplicației
„SUMAL 2.0 Ocol”;
e) înregistrarea
intrărilor, recepțiilor, activităților specific depozitelor
sau instalațiilor de prelucrat și ieșirilor, pentru materialele
lemnoase intrate în depozite/depozite temporare – acțiuni efectuate prin
intermediul aplicației „SUMAL 2.0 Agent – Registrul electronic”;
f) furnizarea
pentru populație a informațiilor și datelor din SUMAL 2.0 care
au caracter public referitoare la hărțile amenajistice înregistrate
în SUMAL 2.0, exploatările forestiere și transporturile de materiale
lemnoase, informațiile din avizul de însoțire al materialelor
lemnoase precum și pentru accesul proprietarilor de fond forestier la
informațiile din SUMAL 2.0 aferente proprietății – acțiuni
efectuate prin intermediul aplicației „SUMAL 2.0 – Inspectorul
Pădurii”;
g) înregistrarea
proceselor-verbale de constatare a contravențiilor silvice,
proceselor-verbale de confiscare fizică/valorică a materialelor
lemnoase, modul de soluționare a proceselor-verbale precum și
generarea de rapoarte referitoare la contravențiile silvice înregistrate
în sistem – acțiuni efectuate prin intermediul aplicației „SUMAL 2.0
Contravenții – SNEICS” ;
(2) Aplicaţiile
de tip mobile sunt utilizate pentru:
a) aplicația
„SUMAL 2.0 Marcare”, componentă a modulului „SUMAL 2.0 Ocol”, va fi
utilizată pentru culegerea datelor din teren cu ocazia efectuării
lucrărilor de evaluare a volumului de lemn destinat comercializării;
b) aplicația
„SUMAL 2.0 Avize”, va fi utilizată pentru înregistrarea și
confirmarea provenienței materialelor lemnoase transportate, înregistrarea
traseului parcurs de mijlocul de transport de la locul începerii transportului
materialelor lemnoase până la locul de descărcare prin intermediul
GPS, înregistrarea fotografiilor mijlocului de transport încărcat cu
materiale lemnoase precum și operarea
și generarea avizelor de însoţire a materialelor lemnoase;
c) aplicația
„SUMAL 2.0 Control”, va fi utilizată pentru urmărirea şi
controlul în timp real a provenienţei şi a modului de asigurare a trasabilităţii
materialelor lemnoase, verificarea actelor de punere în valoare precum și
la verificarea datelor culese din teren la întocmirea amenajamentelor silvice.
(4) Unitatea
centrală - hardware şi software - de centralizare, prelucrare şi
analiză a informaţiilor şi control, denumită SUMAL 2.0., care se află în custodia
Serviciului de Telecomunicaţii Speciale,
Art. 5. - (1)
Aplicaţiile
SUMAL 2.0 se pun la dispoziție în mod gratuit utilizatorilor prevăzuți
la art. 3 alin. (1) de către
autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură.
(2) Utilizatorii prevăzuți la art. 3 alin.
(1) lit. g) - m) sunt denumiți în continuare „profesioniști”.
(3) Generarea
și transmiterea contului de utilizator -nume utilizator și
parolă- pentru accesul utilizatorilor în aplicațiile SUMAL 2.0 se
face în mod automat de către sistem pe adresa de e-mail validă a
fiecărui utilizator înregistrată la crearea contului.
Capitolul II
Modul de utilizare al aplicației SUMAL 2.0
Art. 6. - (1) Accesul
la aplicația SUMAL 2.0 – Modulul Amenajare, se face în baza contului de
utilizator, cu nume de utilizator și parolă;
(2)
După intrarea în vigoare a prezentului ordin, în baza credențialelor
de acces, șeful de proiect al unității specializate atestate
pentru lucrări de amenajarea pădurilor, are obligația de a
utiliza aplicația SUMAL 2.0 – Modulul Amenajare, pentru a transmite
către autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură, informațiile referitoare la elaborarea amenajamentelor
silvice.
(3) Pentru amenajamentele
silvice la care data aplicării este anterioară datei intrării în
vigoare a prezentului ordin și care nu au fost elaborate în GIS, ocolul
silvic introduce manual informațile specifice din amenajamentul silvic
potrivit modelului aferent din SUMAL 2.0 –Modul Amenajare și le transmite
către autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură.
Art. 7. - (1)
Accesul la
aplicaţia SUMAL 2.0 – Modulul Ocol se face în baza contului de utilizator
cu drepturi diferenţiate pentru:
a) şeful ocolului silvic;
b) responsabilul cu fondul
forestier;
c) responsabilul cu paza
fondului forestier;
d) responsabilul cu
producţia, special împuternicit de şeful ocolului silvic.
(2) După primirea pe adresa de e-mail a credențialelor
de acces și autentificare cu succes la aplicația SUMAL 2.0 Ocol, șeful
de ocol/șeful bazei experimentale, în secțiunea „Angajați” va
înregistra și va crea utilizatorii din cadrul ocolului
silvic/bazei experimentale cu drept de acces la aplicațiile
SUMAL 2.0 Ocol, SUMAL 2.0 Marcare și SUMAL 2.0 Control, cu rol diferențiat
în funcție de atribuțiile prevăzute în fișa postului.
(3) La iniţierea
aplicaţiei, după intrarea în vigoare a prezentului ordin,
utilizatorii din cadrul ocoalelor silvice/bazelor experimentale autorizate
introduc obligatoriu în SUMAL 2.0 Ocol, în funcție de competență,
următoarele informaţii:
a) datele
persoanelor fizice/juridice/publice, proprietari ai suprafețelor de fond
forestier național pe care îl administrează sau pentru care
asigură serviciile silvice pe bază de contract;
b) fişele
de proprietate pentru suprafețele de fond forestier național pe care
îl administrează sau pentru care asigură servicii silvice pe
bază de contract;
c) indicativele și
amprentele dispozitivele speciale de marcat deţinute;
d) datele
din actele de punere în valoare aflate în stadiul „APROBAT” și „AUTORIZAT”
la data intrării în vigoare a prezentului ordin, generate în aplicația
SUMAL 1.1.0;
(4) Ocoalele silvice/bazele
experimentale care utilizează aplicația SUMAL 2.0 Ocol au
obligaţia permanentă de a actualiza informaţiile prevăzute
la alin.
(1)
Art. 8. - (1) Accesul la aplicaţia SUMAL 2.0 - modulul Agent
– Registrul electronic și aplicația de tip mobile SUMAL 2.0 - Avize
se face în baza contului de utilizator;
(2) După primirea
pe adresa de e-mail a credențialelor de acces și autentificare cu
succes la aplicația SUMAL 2.0 Agent – Registrul electronic,
administratorul operatorului economic va introduce obligatoriu în sistem
următoarele informaţii:
a) datele persoanelor fizice
angajate în cadrul companiei, desemnate prin act administrativ, utilizatori cu
drepturi de acces la aplicațiile SUMAL 2.0 Agent – Registrul electronic și
SUMAl 2.0 Avize, cu rol diferențiat în funcție de atribuțiile
prevăzute în fișa postului; numele de
utilizator și parola vor fi generate automat de sistem pe adresa de e-mail
validă înregistrată, pentru fiecare utilizator în parte.
b) datele
referitoare la amplasamentul depozitelor/depozitelor temporare;
c) datele referitoare la stocul
materialelor lemnoase aflate în gestiunea depozitului la data intrării în
vigoare a prezentului ordin, fiind declarat ca stoc ințial;
d) numărul/numerele de
înmatriculare și tipul mijlocului/mijloacelor de transport din dotarea
companiei, utilizat/utilizate la transportul materialelor lemnoase.
Art. 9. (1)
Accesul
persoanelor cu atribuții de control din cadrul gărzilor forestiere la
aplicaţia SUMAL 2.0 se face în baza contului de utilizator, cu drepturi și
roluri diferențiate, după caz;
(2) La inițierea aplicației, după
intrarea în vigoare a prezentului ordin, inspectorul-șef va desemna prin
act administrativ și va înregistra în aplicația SUMAL 2.0 modulul
Gardă Forestieră persoana/persoanele care va/vor fi
responsabilă/responsabile cu înregistrarea și administrarea datelor
în SUMAL 2.0 pentru raza de competență teritorial, fiindu-i atribuit
rolul de „ADMINISTRATOR-DATE”.
(3) Administratorul de date, va introduce în sistem la secțiunea
„Angajați” persoanale din cadrul gărzii forestiere cu atribuții
de control în domeniul silvic, desemnate prin act administrativ de către
inspectorul-șef cu acces diferențiat la aplicația SUMAL 2.0 -
Modulul Gardă Forestieră, Modulul Ocol, Modulul Agent – Registrul electronic,
fiindu-le atribuit rolul de „UTILIZATOR”, precum și la aplicația de
tip mobile SUMAL 2.0 Control pentru care vor atribui în sistem rolul de
„CONTROL-SILVIC”;
Art. 10. - Accesul
persoanelor cu atribuţii de control din cadrul autorității
publice centrale care răspunde de silvicultură la aplicaţiile
SUMAL 2.0, nominalizate prin actul administrativ al conducătorului
ierarhic, se face în baza contului de utilizator generat de sistem.
Art. 11. - Personalul
silvic cu atribuţii de control din cadrul autorității publice
centrale care răspunde de silvicultură /Gărzilor forestiere,
precum şi ofiţerii şi subofiţerii din cadrul Poliţiei
Române, Jandarmeriei Române şi Poliţiei de Frontieră special
abilitaţi au posibilitatea verificării actelor de punere în valoare,
denumite în continuare APV, a autorizaţiilor de exploatare, a
proceselor-verbale de reprimire, a proceselor-verbale de confiscare generate în
SUMAL, a informațiilor din avizul de însoțire al materialelor
lemnoase, a traseului parcurs de mijlocul de transport încărcat cu
materiale lemnoase, a fotografiilor realizate pentru mijlocul de transport cu
care au fost transportate materiale lemnose,
precum şi a tuturor rapoartelor generate prin interogarea
aplicaţiei SUMAL 2.0, potrivit competențelor stabilite prin Legea nr.
171/2010 privind constatarea și sancționarea contravențiilor
silvice, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 12. - Toate rapoartele de avertizare rezultate în
urma prelucrării datelor introduse în SUMAL 2.0 se transmit persoanelor cu
atribuţii de control din cadrul autorității publice centrale
care răspunde de silvicultură /Gărzilor forestiere special
abilitate, desemnate prin act administrativ al conducătorului
entităţii respective.
Secţiunea
1
Utilizarea SUMAL 2.0 - Modulul Amenajare
Art. 13. - Aplicația
SUMAL 2.0 – Modulul Amenajare se accesează online în baza contului de
utilizator și cu drepturi diferențiate conform atribuțiilor
specifice;
Art. 14. - Aplicația
SUMAL 2.0 – Modulul Amenajare este obligatorie pentru:
a) introducerea
proceselor-verbale ale conferințelor I și a II-a pentru amenajarea
pădurilor, a procesului-verbal de recepție, a avizului Comisiei
tehnice pentru silvicultură și a ordinului de aprobare, pentru
suprafețele de fond forestier pentru care se elaborează amenajamente
silvice;
b) introducerea
bazei de date finale pentru suprafețele de fond forestier pentru care se
vor elabora amenajamente silvice și a hărților aferente, în
format GIS;
c) introducerea
bazei de date finale pentru suprafețele de fond forestier pentru care au
fost elaborate amenajamente silvice anterior intrării în vigoare a
prezentelor norme.
Secțiunea
2
Utilizarea
SUMAL 2.0 – Modulul Ocol pentru emiterea delegațiilor de marcare,
elaborarea APV, autorizarea partizilor şi reprimirea parchetelor,
înregistrarea şi operarea proceselor-verbale de începere/încetare forță
majoră
Art. 15. - Aplicaţia
SUMAL 2.0 - Modulul Ocol se accesează online, în baza contului de
utilizator cu drepturi diferențiate de către: șeful ocolului
silvic, responsabilul cu fondul forestier, responsabilul cu paza fondului
forestier şi responsabilul cu producţia, special împuternicit de
şeful ocolului silvic.
Art. 16. Aplicaţia
SUMAL 2.0 – modulul Ocol este obligatorie pentru:
a) înregistrarea datelor persoanelor
fizice angajate în cadrul ocolului silvic/bazei experimentale și desemnate
prin act administrativ de către șeful de ocol/șeful bazei
experimentale cu drepturi de acces la aplicațiile SUMAL 2.0 Ocol și
SUMAL 2.0 Marcare, cu rol diferențiat în funcție de atribuțiile
prevăzute în fișa postului;
b) introducerea
datelor persoanelor fizice/juridice/publice, proprietari ai suprafețelor
de fond forestier național pe care îl administrează sau pentru care
asigură serviciile silvice pe bază de contract;
c) introducerea fișelor de
proprietate pentru suprafețele de fond forestier național,
administrate sau pentru care se asigură serviciile silvice pe bază de
contract;
d) introducerea datelor referitoare la terenurile din afara fondului
forestier național, acoperite cu vegetație forestieră, pentru
care sunt încheiate contracte de prestație silvică;
e) declararea
dispozitivelor speciale de marcat din dotarea ocolului silvic/bazei
experimentale;
f) emiterea
delegațiilor de marcare;
g) generarea
carnetelor de invantariere și a și a fișelor de evidență
a înălțimilor măsurate;
h) calculul
și generarea actelor de punere în valoare, denumite în continuare APV-uri,
utilizând metodele dendrometrice pentru evaluarea volumului de lemn destinat
valorificării, aprobate prin Ordinul ministrului mediului, apelor și
pădurilor nr. 1323/2015;
i) verificare, aprobare,
predarea, modificarea/anularea/casarea APV;
j) emiterea/prelungirea/suspendarea/modificarea
şi retragerea autorizaţiilor de exploatare;
k)
generarea autorizației de exploatare;
l) înregistrarea perioadei de începere/încetare a forței
majore, a calamității naturale sau a situației de urgență
constatate cu documente;
m) înregistrarea și
generarea proceselor-verbale de reprimire finală a
parchetelor de exploatare cu evidențierea stocurilor, după caz;
Art. 17. - Pentru fiecare APV, autorizaţie de exploatare
şi proces-verbal de reprimire, aplicaţia SUMAL 2.0 Ocol
generează un număr unic de înregistrare la nivel naţional, iar
actul respectiv nu va mai putea fi modificat.
Art. 18. - Actele
emise şi aprobate în SUMAL 2.0 Ocol vor fi tipărite, semnate în
original şi ataşate la dosarul APV, conform reglementărilor în
vigoare.
Art. 19. - (1)Aplicația SUMAL 2.0 Marcare de tip mobile,
componentă a aplicației SUMAl 2.0 Ocol, se va accesa în baza contului
de utilizator, cu drepturi diferenţiate conform atribuţiilor
specifice și este obligatorie pentru:
a) culegerea
datelor din teren cu ocazia efectuării lucrărilor de evaluare a
volumului de lemn destinat comercializării;
b) verificarea, predarea spre exploatare și reprimirea APV;
c) înregistrarea poziției geografice pentru platformele primare
aferente partizilor autorizate.
(2) Aplicația se va descărca din magazinul Google-Play și se va instala
pe terminalul electronic al utilizatorului, care va dispune obligatoriu de
conexiune la date mobile, de receptor GPS integrat și sistem de operare
Android- minim versiunea 6 sau oricare dintre versiunile următoare.
Art. 20.- (1) În momentul depășirii
volumului brut prevăzut în APV, aplicația SUMAL 2.0 Avize nu mai
generează aviz de însoțire al materialelor lemnoase, pe terminalul
electronic al emitentului fiind emisă alerta „VOLUMUL PREVĂZUT DE APV
A FOST DEPĂȘIT”, acesta având obligația de a comunica despre
alertă către ocolul silvic emitent al autorizației de exploatare
și către garda forestieră competentă teritorial;
(2) După
înștiințarea instituțiilor prevăzute la alin. (1),
titularul autorizației de exploatare va colecta în platforma primară
lemnul aflat în diferite faze tehnologice pe suprafața parchetului;
(3) Reprezentantul
ocolului silvic împreună cu delegatul titularului autorizației de
exploatare și în prezența unui reprezentant al gărzii
forestiere, în calitate de asistent, vor proceda la inventarierea materialelor
lemnoase al căror volum depășește volumul din APV, cu
luarea în calcul a toleranțelor admise de metoda dendrometrică
utilizată la calcularea APV-ului, iar la final se va întocmi un
proces-verbal de inventariere, confom modelului prezentat în anexa nr. 4 la
Norme, care va reprezenta documentul prin care se face dovada
provenienței legale materialelor lemnoase;
(4) După
finalizarea procesului prevăzut la alin. (3), reprezentantul gărzii
forestiere în prezența delegatului titularului de exploatare va efectua
controlul respectării regulilor silvice de exploatare a masei lemnoase iar
dacă în urma controlului pe suprafața parchetului vor fi identificați
arbori marcați rămași pe picior, agentul constatator va dispune
ocolului silvic operațiunea de demarcare a acestora; o copie a procesului-verbal
de demarcare, aprobat de şeful de ocol, va fi transmisă prin poșta
electronică către garda forestieră;
(5) Materialele
lemnoase inventariate și pentru
care a fost întocmit procesul-verbal de inventariere prevăzut la alin.
(3), vor fi preluate în gestiune de către deținătorul acestora;
(6) Procesul-verbal
de inventariere a volumului de lemn care depășește volumul
actului de punere în valoare avizat de către inspectorul-șef al
gărzii forestiere competente teritorial, se va înregistra în aplicația
SUMAL 2.0 Agent – Registrul electronic de către operatorul economic
emitent de avize;
(7) Valorificarea
materialelor lemnoase inventariare se face conform prevederilor legal în
vigoare.
Art.
21.- (1) După
reprimirea parchetului de exploatare, realizată de către emitentul
autorizației de exploatare, până cel târziu la data expirării
termenului prevăzut în autorizație și cu respectarea
prevederilor din „Instrucțiunile privind termenele,
modalităţile şi perioadele de colectare, scoatere şi
transport al materialului lemnos”, APV-ul atestă proveniență
legală pentru materialele lemnoase înregistrate ca stoc în platforma
primară la data reprimirii și se pot emite avize de însoțire
pentru transportul acestora pentru o perioadă de până la 120 de zile.
(2) În caz de forță majoră situație
de urgență, precum și în situația producerii de
calamități naturale constatate cu documente - procese-verbale de
începere/încetare a factorului limitativ, care nu permit transportul
materialelor lemnoase aflate în platforma primară după data
reprimirii, valabilitatea de 120 de zile a APV-ului ca document care
atestă proveniența se prelungește cu perioada echivalentă
acțiunii factorului limitativ.
(3) După expirarea perioadei prevăzute
la alin. (1) și/sau alin. (2), după caz, termen în care materialele
lemnoase se vor transporta obligatoriu într-o gestiune temporară sau
într-un depozit final, APV-ul nu mai atestă proveniență
legală pentru materialele lemnose și se consituie ocupare
fără drept a terenului respectiv.
Secţiunea
a 2-a
Utilizarea
SUMAL 2.0 Agent - Registrul electronic și SUMAL 2.0 Avize pentru
profesioniștii care primesc, depozitează, prelucrează,
sortează, comercializează, expediază materiale lemnoase
Art.
22. - Aplicația
SUMAL 2.0 Agent – Registrul electronic se accesează online de către
angajatorii profesioniștilor, în baza contului de utilizator cu drepturi
diferenţiate conform atribuţiilor specifice.
Art. 23.- (1) Utilizarea aplicației
SUMAL 2.0 Agent – Registrul electronic este obligatorie în
depozitele/depozitele temporare, centrele de sortare și prelucrare a
materialelor lemnoase, centrele care comercializează materiale lemnoase,
instalațiile de transformare lemn rotund,
precum și în piețele, târgurile, oboarele și bursele de
mărfuri în care se comercializează materiale lemnoase, pentru:
a) înregistrarea
datelor
persoanelor fizice angajate în cadrul profesionistului, desemnate prin act
administrativ cu drepturi de acces la aplicațiile SUMAL 2.0 Agent –
Registrul electronic și SUMAL 2.0 Avize, cu rol diferențiat în funcție
de atribuțiile prevăzute în fișa postului;
b) înregistrarea
datelor referitoare la spațiile de depozitare ale materialelor lemnoase,
cu determinarea obligatoriu a coordonatelor geografice ale acestora;
c) înregistrarea numărului/numerelor de înmatriculare și
tipul mijlocului/mijloacelor de transport din dotarea companiei,
utilizat/utilizate la transportul materialelor lemnoase.
c) înregistrarea
vplumelor materialelor lemnoase supuse sortării precum și a
volumelor și sortimentelor rezultate;
d) înregistrarea
volumelor materialelor lemnoase supuse procesului de debitare precum și
a volumelor și sortimentelor rezultate;
e) înregistrarea
volumelor materialelor lemnoase supuse procesului de procesare precum și
a volumelor și sortimentelor rezultate;
f) înregistrarea
volumelor materialelor lemnoase supuse consumului intern;
g) înregistrarea
ieșirilor de materiale lemnoase din depozite;
h) generarea
notelor de intrare-recepție (NIR), proceselor-verbale de sortare,
debitare, procesare și a rapoartelor de producție, la sfârșitul
fiecărei luni sau în termen de maximum 24 de ore de la data și ora
solicitării agentului constatator cu atribuții de control.
(2) După
înregistrarea și declararea în aplicația SUMAL 2.0 Agent – Registrul
electronic de către profesioniști a depozitelor/depozitelor
temporarare de materiale lemnoase și asigurarea conexiunii la internet a
acestora, se va notifica garda forestieră competentă teritorial cu
privire la activarea în sistem a respectivelor spații de depozitare;
(3) Durata
pentru care va funcționa spațiul de depozitare temporară a
materialelor lemnoase va fi stabilită în funcție de volumul de
masă lemnoasă și nu va fi mai mare de 90 de zile, cu
posibilitatea prelungirii în baza aprobării gărzii forestiere
competente teritorial.
Art. 24.- În cazul
activităţilor în care se achiziționează materiale lemnoase
şi se prelucrează integral ca materie primă (produs finit),
fără a se face expediţie de materiale lemnoase, profesioniştii
vor opera în SUMAL 2.0 Agent – Registrul electronic doar cantitățile și
sortimentele de materiale lemnoase supuse procesării precum și
cantitățile și sortimentele de materiale lemnoase supuse
consumului propriu; pentru materialele lemnoase rezultate în urma
procesării destinate consumului propriu se va întocmi bon de consum.
Art. 25. - (1) Aplicația SUMAL 2.0
Avize de tip mobile, se accesează de către angajatorii profesioniștilor
în baza contului de utilizator, cu nume de utilizator şi parole, generat
de sistem pe adresa de e-mail validă a fiecărui utilizator şi cu
drepturi diferenţiate conform atribuţiilor specifice și este
obligatorie pentru:
a) înregistrarea
și confirmarea provenienței materialelor de lemn transportate;
b) înregistrarea
datelor de identificare ale mijlocului de transport;
c) înregistrarea
datelor de identificare ale emitentului avizului de însoțire al
materialelor transportate;
d)
înregistrarea datelor de identificare ale persoanei care transportă
materialele lemnoase;
e) înregistrarea
datelor de identificare ale destinatarului materialelor lemnoase precum și
al adresei acestuia;
f) înregistrarea
prin intermediului GPS al traseului parcurs de mijlocul de transport de la
locul începerii transportului materialelor lemnoase până la locul de
descărcare;
g) confirmarea
descărcării materialelor lemnoase, după caz;
h) generarea
avizului de însoțire letric,după
caz;
i) realizarea
fotografiilor prevăzute la art. 10 alin. (3) și art. 13 alin. (3) din
Normele referitoare la provenienţa,
circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul
spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al
instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi cele privind proveniența și
circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al
proprietarului și unele măsuri de aplicare a prevederilor
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului
European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor
care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse
din lemn;
(2) Aplicația
se va descărca din magazinul Google-Play și se va instala pe
terminalul electronic al utilizatorului, care va dispune obligatoriu de
conexiune la date mobile, de receptor GPS integrat și sistem de operare
Android- minim versiunea 6 sau oricare dintre versiunile următoare;
(3) Utilizatorii
din categoriile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. i)-m), au
următoarele obligații:
a) să
instaleze aplicația tip mobile SUMAL 2.0 Avize pe terminalul electronic
utilizat și să realizeze cu succes autentificarea online a acesteia,
prin completarea corectă a combinației nume de utilizator –
parolă de acces;
b) să
realizeze autentificarea corectă în aplicația SUMAL 2.0 Avize și
să efectueze cu succes operația de sincronizare cu serverul SUMAL
2.0, obligatoriu în zonă cu acoperire GSM;
c) să
opereze pe terminalul electronic pe care rulează aplicația SUMAl 2.0
Avize, online sau offline, informațiile standardizate la începerea
transportului materialelor lemnoase de la locul de recoltare/depozitare/achiziție/custodie/transbordare/locul
liberului de vamă, în cazul importului, în vederea obținerii codului
unic.
(4) Informațiile
standardizate care se înregistrează obligatoriu în aplicația SUMAL
2.0 Avize sunt următoarele:
a) în
cazul transportul materialelor lemnoase de la locul recoltării/depozit/depozit
temporar, după realizarea cu succes a sincronizării aplicației
SUMAL 2.0 Avize cu serverul SUMAL 2.0 Central, în câmpurile generate de aplicație
utilizatorul completează obligatoriu numărul unic al APV/indicativul
depozitului, tipul mijlocului de transport, datele de identificare ale
mijlocului de transport, kilometrajul indicat la bordul mijlocului de
transport, datele de identificare ale destinatarului și punctul de
descărcare al materialelor lemnoase, grupa de specii, specia, sortimentul
- subsortimentul, după caz și metoda de cubaj folosită pentru
cubarea materialelor lemnoase, precum și distanța de parcurs
până la destinație;
b) în
cazul transportului materialelor lemnoase transbordate, situație în care
avizul de însoțire inițial al materialelor lemnoase reprezintă
documentul prin care se face dovada provenienței legale, în baza
solicitării transportatorului/proprietarului/deținătorului
materialelor lemnoase, după caz, precum și în perioada de
valabilitate a avizului inițial, după realizarea cu succes a
sincronizării aplicației SUMAL 2.0 Avize cu serverul SUMAL 2.0
Central, emitentul avizului inițial/ocolul silvic cu sediul social cel mai
apropiat, după caz, va emite un nou aviz de însoțire al materielelor
lemnoase, iar în câmpurile generate de aplicație utilizatorul va completa
obligatoriu numărul avizului de însoțire inițial, tipul
mijlocului de transport, datele de identificare ale mijlocului de transport,
kilometrajul indicat la bordul mijlocului de transport, datele de identificare
ale destinatarului și punctul de descărcare al materialelor lemnoase,
grupa de specii, specia, sortimentul - subsortimentul, după caz și
metoda de cubaj folosită pentru cubarea materialelor lemnoase
transbordate, precum și distanța de parcurs până la destinație.
Pentru emiterea unui nou aviz de însoțire și continuarea
transportului materialelor lemnoase transbordate dintr-o zonă
fără accesibilitate GSM, situație în care avizul de însoțire
inițial nu a trecut în starea online, transportatorul profesionist/emitentul
avizului, după caz, are obligația să obțină starea
online a acestuia.
c) în
cazul transportului materialelor lemnoase care fac obiectul achiziției de
la proprietari de păduri persoane fizice, situație în care borderoul
de achiziție întocmit în baza avizului/avizelor de însoțire inițial/inițiale
al/ale materialelor lemnoase reprezintă documentul prin care se face
dovada provenienței legale, ocolul silvic al autorizației de
exploatare/ocolul silvic nominalizat, după caz, va emite avizul de însoțire
al materielelor lemnoase, iar în câmpurile generate de aplicație
utilizatorul va completa obligatoriu numărul și data intocmirii
borderoului de achiziție, tipul mijlocului de transport, datele de
identificare ale mijlocului de transport, kilometrajul indicat la bordul
mijlocului de transport, datele de identificare ale destinatarului și
punctul de descărcare al materialelor lemnoase, grupa de specii, specia,
sortimentul - subsortimentul, după caz și metoda de cubaj
folosită pentru cubarea materialelor lemnoase transbordate, precum și
distanța de parcurs până la destinație;
d) în
cazul transportului materialelor lemnoase reținute în vederea
confiscării/confiscate, situație în care procesul-verbal de reținere
în vederea stabilirii provenienței/confiscării și de dare în
custodie a bunurilor reținute/confiscate, respectiv hotorârea
judecătorească definitivă, reprezintă documentul prin care
se face dovada provenienței legale, ocolul silvic nominalizat prin decizia
structurii teritoriale ale autorității publice centrale care
răspunde de silvicultură care este direct responsabil cu preluarea în
custodie a materialelor lemnoase reținute în vederea
confiscării/confiscate, va emite avizul de însoțire pentru
transportul materielelor lemnoase, iar în câmpurile generate de aplicație
utilizatorul va completa obligatoriu numărul și data intocmirii
procesului-verbal pentru materialele reținute în vederea
confiscării/confiscate, tipul mijlocului de transport, datele de
identificare ale mijlocului de transport, kilometrajul indicat la bordul
mijlocului de transport, datele de identificare ale destinatarului și
punctul de descărcare al materialelor lemnoase, grupa de specii, specia,
sortimentul - subsortimentul, după caz și metoda de cubaj
folosită pentru cubarea materialelor lemnoase transbordate, precum și
distanța de parcurs până la destinație;
e) în
cazul transportului materialelor lemnoase provenite
din statele membre UE, situație în care documentele
intracomunitare/factura /scrisoare de trăsură - CMR/CIM, reprezintă documentul prin care se face dovada provenienței,
operatorul economic proprietar a materialelor lemnoase, după realizarea cu
succes a sincronizării aplicației SUMAL 2.0 Avize cu serverul SUMAL
2.0 Central, completează obligatoriu în câmpurile generate de aplicație:
tipul și datele de identificare ale mijlocului de transport, kilometrajul
indicat la bordul mijlocului de transport, datele de identificare ale
destinatarului și punctul de descărcare al materialelor lemnoase,
volumul, grupa de specii, specia, sortimentul - subsortimentul, după caz,
precum și distanța de parcurs până la destinație;
f) în cazul transportului
materialelor lemnoase importate din state terțe, situație în
care declarația vamală de
import și/sau, după caz, licența FLEGT reprezintă documentul prin care se face
dovada provenienței, operatorul economic proprietar a materialelor
lemnoase, după realizarea cu succes a sincronizării aplicației
SUMAL 2.0 Avize cu serverul SUMAL 2.0 Central, completează obligatoriu în
câmpurile generate de aplicație: tipul și datele de
identificare ale mijlocului de transport, kilometrajul indicat la bordul
mijlocului de transport, datele de identificare ale destinatarului și
punctul de descărcare al materialelor lemnoase, volumul, grupa de specii,
specia, sortimentul - subsortimentul, după caz, precum și distanța
de parcurs până la destinație;
g) în cazul
transportului materialelor lemnoase/produselor din lemn al căror volum
depășește volumul din avizul de însoțire, cu luarea în
calcul a toleranțelor admise, situație în care procesul-verbal de
predare-primire încheiat între deținătorul materialelor
lemnoase/produselor din lemn și ocolul silvic care primește
materialele lemnoase/produsele din lemn, reprezintă documentul prin care care se face dovada
provenienței, ocolul silvic de stat, după realizarea cu
succes a sincronizării aplicației SUMAL 2.0 Avize cu serverul SUMAL
2.0 Central, va emite avizul de însoțire pentru transportul materielelor
lemnoase, iar în câmpurile generate de aplicație utilizatorul va completa
obligatoriu numărul și data intocmirii procesului-verbal, tipul
mijlocului de transport, datele de identificare ale mijlocului de transport,
kilometrajul indicat la bordul mijlocului de transport, datele de identificare
ale destinatarului și punctul de descărcare al materialelor lemnoase,
grupa de specii, specia, sortimentul - subsortimentul, după caz și
metoda de cubaj folosită pentru cubarea materialelor lemnoase
transbordate, precum și distanța de parcurs până la destinație;
h) în cazul transportului materialelor lemnoase al
căror volum depășește volumul din APV, cu luarea în calcul
a toleranțelor admise de metoda dendrometrică de calcul al APV, situație în care procesul-verbal de
inventariere a volumului de lemn care depășește volumul actului de
punere în valoare, încheiat între titularul autorizației de exploatare și
ocolul silvic care preia în gestiune materialele lemnoase, reprezintă
documentul prin care care
se face dovada provenienței, proprietarul materialelor
lemnoase, după realizarea cu succes a sincronizării aplicației
SUMAL 2.0 Avize cu serverul SUMAL 2.0 Central, va emite avizul de însoțire
pentru transportul materielelor lemnoase, iar în câmpurile generate de aplicație
utilizatorul va completa obligatoriu numărul și data intocmirii procesului-verbal,
tipul mijlocului de transport, datele de identificare ale mijlocului de
transport, kilometrajul indicat la bordul mijlocului de transport, datele de
identificare ale destinatarului și punctul de descărcare al
materialelor lemnoase, grupa de specii, specia, sortimentul - subsortimentul,
după caz și metoda de cubaj folosită pentru cubarea materialelor
lemnoase transbordate, precum și distanța de parcurs până la
destinație;
Art.
26. - Aplicația SUMAL 2.0 Avize va calcula și va
genera automat volumul în metri cubi cu două zecimale pentru fiecare
specie și sortiment înregistrate, în funcție de cerințele impuse
la art. 15 din Normele referitoare la provenienţa, circulaţia şi
comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare
a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund,
precum şi cele privind proveniența
și circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al
proprietarului și unele măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului
(UE) nr. 995/2010 al Parlamentului
European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor
care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse
din lemn.
Art. 27. - (1) După introducerea informațiilor
standardizate prevăzute la art. 23 alin. (4) în aplicația SUMAL 2.0 Avize și
generarea avizului de însoțire cu stare online/offline prin apăsarea
butonului „Finalizează aviz”, în cazul în care profesionistul
constată înregistrare eronată în aviz a anumitor informații,
acestea pot fi corectate în maximum 10 minute de la momentul emiterii;
(2) La
momentul începerii transportului materialelor lemnoase, emitentul avizului de
însoțire are următoarele obligații:
a) în
situația efectuării transportului de către un transportator profesionist,
după generarea avizului de însoțire, în aplicația SUMAL 2.0
Avize va accesa lista cu avizele emise, de unde va alege avizul emis pe care îl
va trimite în format electronic prin intermediul conexiunii „Bluetooth” pe
terminalul electronic al transportatorului profesionist pe care ruleaza aplicața
SUMAL 2.0 Avize prin apăsarea butonului „Predă aviz”;
b) în
situația efectuării transportului de către o persoană
fizică sau juridică de la locul de recoltare, care nu îndeplinește
condiția de transportator profesionist, după completarea informațiilor
standardizate în aplicația SUMAL 2.0 Avize și generarea avizului de
însoțire, va transmite în format „pdf” avizul de însoțire generat pe
dispozitivul mobil al transportatorului sau va completa pe avizul de însoțire
în format letric confom modelului prevăzut în anexa nr. 5 la Normele referitoare la provenienţa,
circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul
spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al
instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi cele privind proveniența și
circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al
proprietarului și unele măsuri de aplicare a prevederilor
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului
European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor
care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse
din lemn, după caz;
c) în
situația efectuării transportului unei cantități de
materiale lemnoase al cărui volum este cuprins între 0,1-3 mc, de
către o persoană fizică sau juridică din altă locație
decât locul de recoltare, care nu îndeplinește condiția de
transportator profesionist, după completarea informațiilor
standardizate în aplicația SUMAL 2.0 Avize și generarea avizului de
însoțire, va transmite pe dispozitivul mobil al transportatorului
(dacă dispune în dotare) avizul de însoțire generat în format „pdf”
sau îl va lista (printa) pe suport fizic de hârtie, după caz.
d) în
situația în care transportatorul materialelor lemnoase este o
persoană fizică/juridică, după caz, care nu au calitatea de
transportator profesionist, iar avizul de însoțire a fost emis la locul de
recoltare cu stare offline, în termen de maximum 24 de ore de la data și
ora plecării transportului trebuie să ajungă în zonă cu
accesibiliate GSM pentru a transmite în stare online informațiile generate
pe terminalul electronic pentru fiecare aviz emis;
(3) La
momentul începerii transportului materialelor lemnoase, transportatorul
profesionist are următoarele obligații:
a) să
utilizeze aplicația SUMAL 2.0 Avize pentru primirea de la emitent a
avizului de însoțire în format electronic prin intermediul conexiunii
„Bluetooth” pe dispozitivul mobil aflat în dotarea acestuia prin apăsarea
butonului „Preluare aviz”;
b) să realizeze
patru fotografii ale mijlocului de transport încărcat – față,
spate, lateral și kilometrajul indicat la bord după preluarea
avizului, după preluarea avizului; fotografia realizată din spate
trebuie să cuprindă întreaga încărcătură și
numărul de înmatriculare al mijlocului de transport. În situația în
care transportul se realizează cu atelaje, naval sau feroviar nu
există obligația realizării fotografiilor;
c) să
dețină pe suport fizic de hârtie numărul codului de identificare
al avizului de însoțire emis cu stare offline generat de aplicația
SUMAL 2.0 Avize, în situația în care avizul de însoțire al
materialelor lemnoase a fost primit de la emitent cu stare offline, până
la momentul intrării mijlocului de transport care transportă materialele lemnoase
într-o zonă accesibilă GSM, până la moment în care avizul de
însoțire trece automat în starea online;
d) să
mențină deschisă aplicația SUMAL 2.0 Avize pe dispozitivul
mobil pe care a fost preluat avizul de însoțire în format electronic de la
emitent, de la locul începerii transportului materialelor lemnoase și
până la locul de descărcare a acestora și să asigure
obligatoriu conexiunea de date mobile activă și la receptorul GPS
pornit pe toată perioada transportului; în timpul transportului
materialelor lemnoase dispozitivul mobil însoțește în mod obligatoriu
mijlocul de transport și se interzice închiderea sau dezinstalarea aplicației
SUMAL 2.0;
e) să
oprească mijlocul de transport și să anunțe ocolul
silvic/postul de poliție cu sediul cel mai apropiat, care va consemna
solicitarea în registrul de intrări-ieșiri, în situația în care dispozitivul mobil
care însoțește mijlocul de transport rutier devine nefuncțional.
Transportul poate continua numai după încărcarea avizului cu stare
online pe un nou dispozitiv mobil, în cadrul termenului de valabilitate al
avizului de însoțire inițial; dacă nefuncționalitatea
dispozitivului mobil este constatată în zonă fără
accesibilitate GSM iar starea avizului de însoțire este offline, în cazul
în care transportatorul nu este emitentul avizului, acesta va solicita emitentului
schimbarea stării avizului de însoțire din offline în online și
poate continua transportul doar după încărcarea avizului de însoțire
pe noul dispozitiv mobil, în cadrul termenelui de valablitate al avizului de
însoțire inițial.
f) să transmită avizul de însoțire în format electronic
prin intermediul conexiunii „Bluetooth” pe dispozitivul mobil aflat în dotarea
profesionistului destinatar la finalizarea transportului către un
destinatar utilizator de SUMAL 2.0 Agent – Registru electronic. Preluarea
avizului de însoțire de către destinatar reprezintă operația de finalizare și închidere a acestuia, iar acceptarea
avizului presupune notă de intrare-recepție și intrarea
volumului materialelor lemnoase în gestiunea depozitului;
g) să închidă transportul, în
situația în care destinatarul materialelor lemnoase care nu este
utilizator de SUMAL 2.0.
Art. 28. - (1) Datele rezultate lunar în urma
efectuării operaţiunilor prevăzute la art. 22 se cuprind în rapoarte pentru care aplicaţia
SUMAL 2.0 va permite modificări.
(2) Modificările
prevăzute la alin. (1) se fac numai de către administratorul
aplicației SUMAL 2.0 din cadrul autorității
publice centrale care răspunde de silvicultură, la
notificarea prealabilă a gărzii forestiere şi după
aplicarea măsurilor legale.
(3) Rapoartele precizate la alin. (1)
pentru luna anterioară se tipăresc, se semnează în original
şi se transmit la contabilitatea operatorului economic.
Utilizarea
aplicaţiei SUMAL 2.0 Control
Art. 29.- (1) Aplicația de tip mobile SUMAL 2.0 Control se accesează de către categoriile de
utilizatori prevăzute la art. 3 alin. (1) lit.c)-e și lit.h)-i) cu
atribuții de control în domeniul silvic precum și de către
categoriile de utilizatori prevăzute la art.3 alin. (1) lit.f) și
lit.n) în baza contului de utilizator și este utilizată pentru:
a) verificarea
datelor culese din teren la întocmirea amenajamentelor silvice;
b) verificarea
APV;
c) verificarea
transporturilor de materiale lemnoase/produse din lemn;
d) verificarea
datelor de interes public referitoare la proveniența materialelor
lemnoase/produselor din lemn recoltate/transportate;
e) verificarea
introducerii datelor din declarația vamală de import, denumită
în continuare DVI, referitoare la specie, volum și destinatarul
materialelor lemnoase/produselor din lemn provenite din import;
f) verificarea
datelor din documentele intracomunitare referitoare la specie, volum și
destinatarul materialelor lemnoase/produselor din lemn provenite din spațiul
intracomunitar;
g) verificarea
datelor din DVE, referitoare la specie, volum și destinatarul și țara
de destinație a materialelor lemnoase/produselor din lemn provenite din
import.
(2) Aplicația se va descărca din magazinul Google-Play și se va
instala pe terminalul electronic al utilizatorului, care va dispune obligatoriu
de conexiune la date mobile, de receptor GPS integrat și sistem de operare
Android- minim versiunea 6 sau oricare dintre versiunile următoare.
Secţiunea
a 4-a
Utilizarea
aplicaţiei SUMAL 2.0 – Modulul Superadmin
Art. 30. - (1) Aplicația SUMAL
2.0 – modulul Superadmin se accesează online în baza contului de
utilizator generat de sistem, de către personalul prevăzut la art. 3 alin. (1) lit.a) și
este obligatorie pentru:
a) înregistrarea persoanelor juridice abilitate să
utilizeze Sistemul
Informaţional Integrat de Urmărire a Materialelor Lemnoase ;
b) înregistrarea persoanelor fizice cu drept de acces la
aplicațiile SUMAL 2.0;
c) crearea conturilor de utilizatori, acordarea
drepturilor de acces diferențiat și a rolulurilor pentru utilizatorii
aplicațiilor SUMAL 2.0;
d) modificarea datelor introduse eronat de către
utilizatori în aplicațiile SUMAL 2.0.
Capitolul III
Dispoziţii finale
Art. 31. - (1) Acordarea/Retragerea drepturilor
de acces la aplicațiile SUMAL 2.0 se face conform competențelor
prevăzute de prezentul ordin.
(2) Retragerea drepturilor
de acces se face, după caz, la desfiinţarea persoanei juridice, în
baza unui înscris cu privire la pronunţarea unei hotărâri
judecătoreşti definitive şi irevocabile de retragere a
accesului, rezoluţiei parchetelor judiciare, la încetarea raporturilor de
muncă ale utilizatorului SUMAL 2.0, precum şi în alte situaţii
în care persoana cu acces în SUMAL 2.0 nu mai are un interes legitim.
Art. 32. - (1) Stabilirea volumului
materialelor lemnoase se realizează conform prevederilor art. 15 din Normele referitoare la provenienţa,
circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul
spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor
de prelucrat lemn rotund, precum şi
cele privind proveniența și circulația materialelor
lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului și unele
măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului
European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor
care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse
din lemn.
(2) Profesioniştii care
achiziţionează/depozitează/transbordează/prelucrează/comercializează
materiale lemnoase sau efectuează operaţiuni vamale de export al
materialelor lemnoase au obligaţia să verifice validitatea codului
unic generat de aplicația SUMAL 2.0 şi să urmeze procedurile
legale, după caz.
Art. 33. - Centralizarea, prelucrarea
şi analiza datelor furnizate de către profesioniştii care
recoltează/depozitează/
achiziţionează/custodiază/transbordează/după acordarea
liberului de vamă în cazul importului materiale lemnoase se fac pe
unitatea centrală găzduită de Serviciul de Telecomunicaţii
Speciale.
Art. 34. - În scop statistic, SUMAL 2.0
generează, în principal, următoarele rapoarte:
a) statistica suprafețelor
de fond forestier pentru care sunt întocmite amenajamente silvice;
b) statistica
volumului de lemn pus în valoare/autorizat pe proprietar, administraţie
silvică, tip de lucrări şi pe unităţi amenajistice;
c) statistica materialelor
lemnoase transportate din partizile în exploatare, pe specii şi
sortimente;
d) statistica modului de
utilizare industrială a materialelor lemnoase;
e) statistica importului
şi exportului de materiale lemnoase
Art. 35. - (1) În vederea asigurării informaţiilor
necesare controlului provenienţei şi asigurării
trasabilităţii materialelor lemnoase, SUMAL 2.0 generează, în
principal, următoarele rapoarte:
a) calculul rezultatului exploatării;
b) exploatarea partizilor
în perioada autorizată;
c) identificarea
documentelor de transport utilizate ilegal;
e) compararea
cantităţilor expediate cu avize de însoţire cu cele efectiv
recepţionate;
f) corectitudinea
situaţiilor gestionare raportate de profesionişti
Art. 36. - Aplicația SUMAL 2.0 permite
interconectarea cu alte programe terțe utilizate de profesioniști în
vederea schimbului automat de date.
Art. 37. - Dreptul de proprietate
intelectuală asupra SUMAL 2.0 aparţine autorității
publice centrale care răspunde de silvicultură.
Art. 38. - Compartimentul SUMAL şi
direcţia de specialitate cu atribuţii de control din cadrul
autorității publice centrale care răspunde de silvic
elaborează şi asigură procedurile interne pentru: transferul
fişelor de proprietate şi a APV, modificarea datelor introduse de
către utilizatori în mod eronat în sistemul SUMAL 2.0, revenirea la
stadiul datelor culese din teren la generarea APV, remedieri ale
funcţionării SUMAL 2.0 şi altele asemenea; structura teritorială
a autorității publice centrale care răspunde de silvcultură
are obligaţia să asigure o evidenţă cu istoricul acestor
solicitări, să monitorizare îndeplinirea schimbărilor avizate
şi să raporteze la direcţia de specialitate cu atribuţii de
control din cadrul autorității publice centrale care răspunde de
silvicultură despre rezultatul verificărilor efectuate
şi despre măsurile luate în cazul constatării de solicitări
nejustificate.
Art. 39. - (1) Persoanele fizice
îndreptăţite prevăzute de Legea nr. 144/2000 privind acordarea
de facilităţi persoanelor care au domiciliul în
localităţile rurale aflate în zonele montane, republicată,
şi de Legea nr. 33/1996 privind repunerea în unele drepturi economice a locuitorilor
Munţilor Apuseni, cu modificările şi completările
ulterioare, pot transporta masa lemnoasă de la locul de recoltare, în baza
unui aviz de însoţire emis de către ocolul silvic care asigură
administrarea sau serviciile silvice pentru suprafaţa de fond forestier de
pe care s-a recoltat masa lemnoasă.
(2) Materialele lemnoase cu
grad mic de prelucrare prevăzute de
Legea nr. 144/2000, republicată, şi de Legea nr. 33/1996, cu
modificările şi completările ulterioare - scândură, grinzi,
bârne, araci de vie - vor fi transportate la domiciliul sau la o altă
adresă specificată de proprietarul materialului lemnos cu un aviz de
însoţire emis de profesionistul care a asigurat prelucrarea materialului
lemnos. Ulterior, aceste materiale lemnoase pot fi transportate, la solicitarea
scrisă a proprietarului materialelor lemnoase, cu precizarea
destinaţiei, în vederea valorificării în târguri, pieţe, oboare,
precum şi în alte locuri destinate activităţilor comerciale, în
baza unui aviz de însoţire emis în condiţiile Hotărârii
Guvernului nr. 479/2020, cu modificările şi completările
ulterioare, de către ocolul silvic cu sediul social cel mai apropiat, în
baza avizului de însoţire a materialelor lemnoase obţinut de
proprietar de la profesionistul care a asigurat prelucrarea lor, după
verificarea veridicităţii provenienţei materialului lemnos.
(3) Produsele
de lemn cu grad superior de prelucrare prevăzute de Legea nr. 144/2000,
republicată, şi de Legea nr. 33/1996, cu modificările şi
completările ulterioare – donițe, ciubere, cozi de unelte, butoaie, șindrilă,
furci din lemn și altele asemenea – vor fi însoțite de actul de
proveniență al materialelor lemnoase din care au fost confecționate,
pe care vor fi înscrise data plecării, semnătura și ștampila
șefului de ocol silvic cu sediul social cel mai apropiat și de
autorizația de meseriaș;
(4) Materialele lemnoase
aflate în proprietatea persoanelor fizice, instituţiilor publice şi
instituţiilor de cult, care fac dovada deţinerii acestora cu aviz de
însoţire, pot fi transportate de la locul de depozitare la locul în care
se realizează prelucrarea sau la o altă destinaţie, la
solicitarea scrisă a acestora, cu precizarea destinaţiei, în baza
unui aviz de însoţire emis de către ocolul silvic cu sediul social
cel mai apropiat, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 479/2020, cu
modificările şi completările ulterioare.
(5) Pentru transportul
materialelor lemnoase prevăzute la alin. (2) și alin. (4), se va
emite și genera aviz de însoțire în aplicația SUMAL 2.0 Avize,
iar tipul de transport va fi încadrat la categoria „Alte situații”.
Art. 40. – (1) Costurile
serviciilor de emitere a avizelor de însoțire pentru situațiile
prevăzute la art. 11 din Normele referitoare la proveniența, circulația și
comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de depozitare
a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat lemn rotund,
precum și cele privind proveniența și circulația
materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului și
unele măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010
al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de
stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe piață
lemn și produse din lemn se suportă de către operatorul economic
proprietar al materialelor lemnoase.
(2) Costurile
serviciilor de emitere a avizelor de însoțire se determină prin
cumularea valorilor de la lit. a) și b), astfel:
a) contravaloarea a 7,5 l
combustibil/100km, fără TVA, pentru distanța dus-întors de la
sediul ocolului silvic la locul transbordării/imobilizării mijlocului
de transport;
b) cost emitere/aviz: 30
lei.